Spring naar bijdragen

Paus betreurt 'religieus analfabetisme'


Aanbevolen berichten

MA 05 mrt 2012 | 12.15


Paus Benedictus XVI betreurde zondag, tijdens een bezoek aan een parochie in een buitenwijk van Rome, het religieus analfabetisme en bestempelde het gebrek aan geloofskennis als een van de belangrijkste problemen voor de toekomst van de katholieke kerk. 

Katholieken moeten zich sterker inspannen om de inhoud van de christelijke boodschap beter te leren kennen. "Het Jaar van het Geloof, van 11 oktober 2012 tot 24 november 2013, biedt daarvoor een goede gelegenheid."

"Christenen zijn geroepen tot verkondiging. God is meer dan een concept of een morele instantie. De God van de Bijbel is een persoonlijke God, die met ons in contact komt, die onze vriend wordt en die ons leven wil vernieuwen. Die vernieuwing betreft niet enkel individuele gelovigen, maar eveneens de hele geloofsgemeenschap."

Benedictus XVI vroeg bijzondere aandacht voor de rol van de gezinnen bij de geloofsoverdracht. "Zij helpen kinderen de eerste stappen zetten in het geloof."



Bron: Kerknet/Kathpress

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanuit een volstrekt seculier oogpunt is er ook een probleem: veel mensen weten niet meer de achtergrond van de feesten en het christendom maakt nu eenmaal een belangrijk deel uit van de cultuur. Nu nog steeds, maar zeker vroeger. Veel kunst en geschiedenis is een stuk moeilijker te begrijpen als je wat achtergrond mist.

Nu, wat katholicisme betreft: Met enige doorzichtigheid, bevestigd de paus wel een indruk die ik ook heb: dat mensen niet zo goed weten wat hun geloof inhoudelijk is en er op die manier veel verkeerd wordt begrepen. Van dingen niet de waarde in zien, vervreemding van de kerk, en als ze wel interesse hebben in het geloof, dan protestantse bronnen tegenkomen. Niets mis mee natuurlijk, ik moedig dat erg aan, maar dan krijg je soms wel dingen als dat men dan dingen gelooft waarvan ze niet doorhebben dat de katholieke kerk ze eigenlijk anders ziet. Dan krijg je vroeg of laat een botsing.

In wat bredere zin denk ik dat in het christendom in het algemeen het zelfde wel speelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vanuit een volstrekt seculier oogpunt is er ook een probleem: veel mensen weten niet meer de achtergrond van de feesten en het christendom maakt nu eenmaal een belangrijk deel uit van de cultuur. Nu nog steeds, maar zeker vroeger. Veel kunst en geschiedenis is een stuk moeilijker te begrijpen als je wat achtergrond mist.

Ik denk dat veruit de meeste mensen dit niet als een probleem zien. Ze zijn een paar dagen extra vrij en dat is eigenlijk het enige wat ze interesseert. Dat het ook nog een of andere oorsprong heeft doet dan niet ter zake. De mensen die wel interesse in de achtergrond hebben hebben vaak meer dan genoeg mogelijkheden om het op te zoeken.

Nu, wat katholicisme betreft: Met enige doorzichtigheid, bevestigd de paus wel een indruk die ik ook heb: dat mensen niet zo goed weten wat hun geloof inhoudelijk is en er op die manier veel verkeerd wordt begrepen.

Ik denk niet dat dat voorbehouden is voor het katholicisme. Denk bijvoorbeeld de grote aantrekkingskracht die bepaalde moderne stromingen uit de VS hebben op de traditionele protestanten in Nederland. Ik denk dat er over het algemeen door de gehele samenleving aanwijzingen zijn dat mensen ondanks (of dankzij) alle overdaad aan informatiebronnen stukken algemene kennis ontberen.

Van dingen niet de waarde in zien, vervreemding van de kerk, en als ze wel interesse hebben in het geloof, dan protestantse bronnen tegenkomen.

Het is in een sterk seculiere samenleving waar de nationale tendens a-religieus is ook moeilijk om standvastig te blijven staan bij denkbeelden die door de overgrote meerderheid als achterhaald worden neergezet.

Niets mis mee natuurlijk, ik moedig dat erg aan, maar dan krijg je soms wel dingen als dat men dan dingen gelooft waarvan ze niet doorhebben dat de katholieke kerk ze eigenlijk anders ziet. Dan krijg je vroeg of laat een botsing.

Het probleem met veel protestantse bronnen is dat ze vaak niet op het eigen geloof ingaan maar op het vermeende ongeloof van een ander.

In wat bredere zin denk ik dat in het christendom in het algemeen het zelfde wel speelt.

In katholieke kringen zal het nu wat sterker naar voren komen omdat daar al ontwikkelingen hebben plaatsgevonden die zo langzamerhand gaan beginnen in protestantse kringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de kerk niet meer te redden is. Drie factoren die van invloed zijn:

- In het geval van de RKK, ze zijn gewoon niet goed in hun perspresentaties. Het misbruikschandaal hebben ze op de verkeerde manier aangepakt.

- Seculiere wetgeving zal geloof en geloofsbeleving steeds meer terugdringen naar de privésfeer. Het krijgt minder aandacht, dus men is er gewoon minder mee bezig.

- Maar nog meer de individuele geloofsbeleving. De maatschappij gaat steeds meer werken met "producten op maat." Je neemt af wat jij wil, en niet langer een pakketje wat in zijn totaliteit geleverd wordt. Mensen keren zich af van de massa-verering in een kerk en zoeken een god die past bij wat zij zoeken. Of ze gaan de kant van de oosterse filosofiën, de wicca of de new age op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat de kerk niet meer te redden is. Drie factoren die van invloed zijn:

Ik zie het toch een stuk positiever in.

Als eerst is er op wereldschaal juist een groei aanwezig, dat is ook in het geval van de RKK zo. Eigenlijk vormt west europa en in het bijzonder de benelux een rare uitzondering. Niet dat er overal een groei is natuurlijk. Sommige landen wel, maar anderen niet. Maar het zijn geen toestanden als hier in de lage landen. Of het nou China op Polen is, het verhaal is elders toch wel wat optimistischer.

Wat Nederland betreft zit je nu vooral met de naweeën van de ontzuiling en secularisatie. Er is een vergrijzing gaande, als die achter de rug is zal naar ik verwacht de boel stabiliseren. Je hebt dan geen grote volkskerk, maar je kunt wel een actieve gemeenschap creëren. Het bewijs is m.i. zaken als een EO jongeren dag, of de katholieke jongerendagen, Taize, en allerlei andere verschillende zaken. Ook is het niet een enkel uitstervende club, aangezien nog steeds ook nieuwe leden toetreden.

Juist de kerk kan in het gat springen wat ontstaan is door de vergaande individualisering. In onze postmoderne samenleving heb ik het idee dat men nu de keerzijde ervan begint in te zien. We zijn iets belangrijks kwijt geraakt. Juist daar moet de kerk nu inspringen. En wat 'product op maat' en 'massa verering', juist de katholieke traditie bevat heel veel vormen spiritualiteit en is enorm divers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mogelijk, maar we willen niet meer dat een pastoor of dominee ons vertelt hoe we moeten geloven. Dus ook al blijft religie, de rol van de kerk zal verdwijnen.

De rol van de kerk in de samenleving zal wellicht kleiner worden of anders ingevuld maar zeer zeker niet verdwijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie is 'we'? Ik ben juist de rol van het leergezag steeds meer gaan waarderen. Juist omdat het anders een nogal subjectief iets blijft wat afhangt van je eigen erg gebrekkige interpretatie. Maar wellicht dat je in zoverre gelijk hebt dat Nederlanders het toch altijd wel beter weten dan professionals. Je ziet het ook met dokters, docenten, wetenschappers, etc. Men is wellicht van het ene uiterste naar het andere uiterste doorgeschoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid