Spring naar bijdragen

Het 11e gebod: Gij zult genieten


Aanbevolen berichten

'Altijd leuk', reageerde Matthias op  Schrijf er een blog over! Wel ja. Je vriend kan je niet negeren natuurlijk dus ook vandaar, weer een blog paraat in de reeks antwoorden op deze blog. Reinier Sonneveld schreef ooit "Als je zondigt geniet je te weinig". Hm. Mee eens. Ik heb een goede vriend, Tim, en die kan genieten. Zijn opa heeft een ven en hij woont in het mooie Lunteren, en hij gaat ook bijna op werkvakantie naar het zuiden van Afrika. Ja, klink ik nu niet heel jaloers? Ik ben jaloers. Niet op de locatie (doe mij maar Scandinavië) maar op de mogelijkheden. De kansen. De wil. De vrijheid om te gaan, ook al zal er vast hard gewerkt moeten worden.

Maar goed, mijn tijd zal ook nog komen. Ik heb een boek op mijn 20e geschreven, dat is ook pas genieten! (Zo, dat is een mooie compensatie) Tip: bedenk nu voor jezelf waarvan jij geniet :) (en deel dat in een reactie!)

Zouden christenen echt te weinig genieten?

Ja, ik denk van wel. We zijn zo snel geneigd om wanneer het over drank en alcohol gaat met opgeheven vingertje te staan zwaaien. Terwijl Jezus zo even iets meer dan 300L water in wijn veranderde. En je maakt mij niet wijs dat Hij stilletjes aan de kant bleef staan. Nee, Jezus was (is) een genieter. Dat wil Hij ons ook laten zien. Ofwel, we staan te snel klaar met oordeel zonder te beseffen dat het daar in eerste instantie helemaal niet om gaat. Mij gaat het in elk geval niet om een flinke discussie over dit onderwerp. Mij gaat het om genieten.

Genieten is aanstekelijk

Jezus zette de polonaise in, even voortbordurend op dat beeld van Zijn eerste wonder. En iedereen deed mee, want Hij was nieuw. Deed iets ongelooflijks wonderlijk en dat sprak aan. Genieten kan aanstekelijk werken. Een reis naar Zuid Afrika en mijn gedachten gaan al uit naar wat ik wil in de zomervakantie. Hmmmm....

Het is dus zonde om niet te genieten. Genieten in Gods wegen lijkt me ondoorgrondelijk mooi. En ontzettend avontuurlijk, dat niet te vergeten. Met het zicht op een blanco toekomst, dat vind ik een geweldige uitdaging. Genieten van Gods plan ook al weet je niet welke route Hij maakt voor je! Wauw! Zonde om je daar niets van aan te trekken. Zonde om te denken dat je het zelf beter weet.

En zo beantwoord ik hiermee ook Marjoke's reactie, denk ik, 'genieten is de meest pure aanbidding voor God'. Ja, ik geloof van wel. Genieten van wat God geeft, dat koppelen aan dankbaarheid en de berusting daarvan en daarin. En, niet zelf stoppen maar God die vrijheid geven om in jouw leven te doen wat Hij wilt. Oh ja, ik geloof dat ik dan heel erg genieten ga!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier kun je trouwens zelf een onderwerp aandragen. :)

Wat me op de één of andere manier altijd raakt is het volgende vers: Ik zeg jullie: vanaf vandaag zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken tot de dag komt dat ik er met jullie opnieuw van zal drinken in het koninkrijk van mijn Vader.’ (Matt. 26:29 NBV).

Jezus, die er van houdt met zijn discipelen een wijntje te drinken zet dat aan de kant, tot Hij opnieuw met zijn vrienden zal drinken in het koninkrijk van God. Ik vind dat mooi. Wij zijn zo gewend aan luxe, een biertje of een wijntje, en een feestje is altijd leuk. Maar Jezus zelf, die nog het meest van een feestje houdt, ontzegt het Zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je had ook een bepaald biermerk wat: 'Het 11e gebod' heette.

Maar dat zal men hier niet bedoelen denk ik ;)

Waarschijnlijk niet, maar ik vind het wel een interessant blikveld om dit aspect eens te belichten. Genieten we nu wel of niet als christen en ligt het oordeel niet te dichtbij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

"In zijn hart is Hij een hedonist. Al dat vasten en waken, al die brandstapels en kruizen zijn pure facade; of zoiets als schuim op het strand terwijl het op zee, in zijn volle zee, plezier en nog eens plezier is.Hij maakt daar geen geheim van: in zijn rechterhand is 'liefelijk voor eeuwig'. Bah! Ik denk niet dat Hij de geringste voorstelling heeft van de grootste, grimmige mysterie waar wij bij de Onzalige Aanschouwing toe naderen. Hij is zo vulgair, Galsem, zo burgerlijk. Hij heeft de wereld volgestopt met allemaal genoegens. De mensen kunnen er de hele dag van alles doen zonder dat het Hem iets kan schelen - slapen, wassen, eten, drinken, vrijen, spellen, bidden, werken. Alles dient eerst te worden omgebogen willen wij er iets aan hebben. Wij opereren onder gruwelijke nadelige omstandigheden. Niets is van nature in ons voordeel."

CS Lewis - Brieven uit de hel.

(Uit een brief waar een demon het tegen een andere demon over God heeft.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid