Spring naar bijdragen

Wil niet naar de hemel


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb
Is gewoon christelijke leer hoor. We belijden vanaf het begin al dat God buiten tijd en ruimte staat en zo dus ook zijn hemel. Niets raars aan. Daarbij is het christendom ook méér dan enkel de Schrift. Je kunt wel honderd dingen wel of niet in de Schrift lezen, maar uiteindelijk is het christelijk geloof binnen het christendom maatgevend. Ook binnen kerkgemeenschappen die menen zich enkel op de Schrift te baseren.

Tsja, zo kun je alles beweren. Dat God "buiten de tijd staat" is gewoon filosofisch geneuzel. De bijbel zegt niets over dit soort dingen. God is wellicht niet beperkt tot het tijdsverloop in deze wereld, maar de concept "tijd" is behoorlijk fundamenteel. Als God iets doet, dan is er automatisch een voor en een na.

Wanneer je suggereert dat in de hemel geen tijd is, dan is het pas een saaie boel! Maar aangezien er toch geen tijd verstrijkt, merk je er niets van. Tsja.

dat is gewoon te baseren op de bijbel hoor...

want duizend jaren zijn als 1 dag en 1 dag als duizend jaren

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tsja, zo kun je alles beweren.

Waar baseer je dat op?

Dat God "buiten de tijd staat" is gewoon filosofisch geneuzel.

Waarom is dat geneuzel?

De bijbel zegt niets over dit soort dingen.

De bijbel is een boek en kan dus niet spreken. Maar staat er dan niet geschreven dat voor God duizend jaar als één dag is en andersom? Er staat dus wel íéts over geschreven.

God is wellicht niet beperkt tot het tijdsverloop in deze wereld, maar de concept "tijd" is behoorlijk fundamenteel. Als God iets doet, dan is er automatisch een voor en een na.

Voor ons ja. Maar waarom zou dat voor God moeten gelden?

Wanneer je suggereert dat in de hemel geen tijd is, dan is het pas een saaie boel! Maar aangezien er toch geen tijd verstrijkt, merk je er niets van. Tsja.

Hoe weet jij dat? Heb jij dan ooit buiten de tijd geleefd en ben jij ooit in de hemel geweest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is heel simpel. "Buiten de tijd" wil zeggen dat er geen tijd verstrijkt. Dus kan er niets gebeuren, want tijd en gebeurtenissen hebben met elkaar te maken.

Als de tijd stilstaat, gebeurt er NIETS. Dus is het een saaie boel.

Die tekst, tsja. Duizend jaar is als één dag en één dag is als duizend jaar, betekent dat tijd bij God niet bestaat? Integendeel, die tekst "bewijst" het tegenovergestelde.

Waarom "zou dat voor God moeten gelden"? Stel, God doet iets. Dan is er onmiddellijk en direct een "voor" en een "na". Een "voordat God het deed" en een "nadat God het deed".

Ik zie die "God staat buiten de tijd" uitspraak als een vondst van mensen die iets nieuws hadden bedacht dat heel "tof" klinkt en daarmee is het ook wel gezegd. Filosofisch geneuzel dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is heel simpel. "Buiten de tijd" wil zeggen dat er geen tijd verstrijkt. Dus kan er niets gebeuren, want tijd en gebeurtenissen hebben met elkaar te maken.

Als de tijd stilstaat, gebeurt er NIETS. Dus is het een saaie boel.

Wat je zegt is niet buiten de tijd, maar dat is een moment in de tijd. Dat is dus iets anders dan waar RobertF het over heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben een zodanig tijdsgevoel, dat we de boel inderdaad verdelen in verleden, heden en toekomst. Maar feitelijk bestaat enkel het heden en is die al eeuwig. Het verleden bestaat enkel in herinneringen en materiele artefacten daarvan en de toekomst bestaat enkel in verwachtingen. Wij hebben zo de gebeurtenissen van nature gerangschikt in een tijdslijn, maar God is niet gebonden aan onze natuur. Voor Hem gebeuren verleden, heden en toekomst nu. Daarom is het Offer ook eeuwig, want tijdloos: God de Zoon sterft gisteren, vandaag en morgen éénmalig aan het kruis.

De natuurkunde leert ons tot nu toe nog dat tijd relatief is, dat iedereen de tijd anders waarneemt en dat bij zware objecten en bij hoge snelheden de tijd langzamer verstrijkt dan bij lichtere objecten en bij tragere snelheden. Het is dus niet zomaar een simpel lijntje, maar een dynamisch iets dat op eigen wijze invloed uitoefent op de gebeurtenissen. Vóórdat de schepping werd geschapen, was er ook nog geen tijd en geen ruimte. Maar God was er al wel, eeuwig en heden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je klinkt nu al redelijk depressief eigenlijk. Maar eeuwig leven op de nieuwe aarde belooft niet echt saai te worden hoor. En depressief of moe worden is er ook niet bij want je bent tegen die tijd weer volmaakt. Kortom ik zou me niet teveel zorgen maken over de eeuwigheid.

Volmaakt betekend 'zonder gebrek'.

Je hebt dan dus geen wensen meer, lijkt mij saai?

Waar ik wel neerslachtig van wordt is:

Openbaring 21:1 'Toen zag ik een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. De eerste hemel en de eerste aarde waren verdwenen en ook de zee bestond niet meer'.

En ik houd juist zoveel van de zee, vanmiddag nog een lange stranwandeling gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid