Spring naar bijdragen

Allerheiligen en Allerzielen


Aanbevolen berichten

Allerheiligen en allerzielen.

Twee dagen die een beetje bij elkaar aansluiten, beide in de middeleeuwen als officiële kerkelijke viering ingesteld (en gaan minstens tot in de vroege middeleeuwen terug).

Allerheiligen (1 november) is een hoogfeest waarin alle heiligen worden herdacht, dus een viering ter ere van degene die nu in de hemel zijn. In diverse landen (niet in Nederland) is het een nationale feestdag.

Op allerzielen (2 november) herdenkt men de zielen die in het vagevuur zijn en staat men ze bij in herdenking en gebed.

Beide dagen zijn vooral katholieke vieringen (en ook wel binnen de Anglicaanse kerk). De orthodoxen kennen ook dergelijke vieringen, maar die zijn op andere dagen. Men gelooft dat de Kerk verder strekt dat het aardse sterven. De Kerk is de gemeenschap van haar leden op aarde (Strijdende kerk), in het vagevuur (Lijdende kerk) en in de hemel (Zegevierende kerk).

All-Saints.jpg

William-Adolphe_Bouguereau_%281825-1905%29_-_The_Day_of_the_Dead_%281859%29.jpg

Twee dagen die in een groot deel van het christendom in het persoonlijke leven volgens mij best een grote plaats in nemen, maar eigenlijk nog niet echt aandacht aan gegeven is op het forum. Ik vind het wel een interessant onderwerp, omdat ik vanuit mijn protestantse traditie er eigenlijk nogal onbekend mee ben.

Waar is dit topic wel voor bedoeld:

Informatie over deze dagen, inhoud, geschiedenis, als element in de cultuur, eigen beleving van deze dagen, rol van betekenis in het geloof of je eigen persoonlijke geloofsleven, of rol van betekenis binnen religie, correcties omdat er fouten in de OP zitten, etc.

Waar is dit topic niet voor bedoeld:

Als uitlaatklep voor je diepgewortelde trauma en frustratie over de RKK, katholiekje bashen, offtopic zijn, misplaatste humor, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant om te lezen wat het allemaal inhoudt.

Uiteraard geloof ik weer niet in een vagevuur of dat je kan bidden voor mensen die zich daarin bevinden. Maar om daar een discussie over te beginnen daar is dit topic volgens mij niet voor ;) ?

Maar ik vind het wel fijn dat er wat informatie verstrekt wordt over dit feest. Interessant om te lezen... en informatief bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een vraagje om te beginnen: wat is de betekenis van de kransen in het onderste schilderij? :)

Geen idee. Een bloemenkrans. Als ik uit de losse pols zou interpreteren zonder enig bewijs, dan zou ik zeggen dat het gebeden tot God voor de overledene symboliseren opdat de overledene verlost zou mogen worden uit het vagevuur en naar de hemel zal gaan. Dan zouden het tevens aureolen kunnen voorstellen. Maar goed, misschien zie ik er nu wel iets in wat de schilder er niet mee bedoelde. ;)

En tja, de protestante goegemeente is deze dagen meer bezig met Hervormingsdag...

Dat was gisteren op Haloween! :N

(Hmm... had ook een topic kunnen zijn, gemiste kans. Ursa, is er morgen niet de dankdag voor gewas en ardbeid? ;) )

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een vraagje om te beginnen: wat is de betekenis van de kransen in het onderste schilderij? :)

Geen idee. Een bloemenkrans. Als ik uit de losse pols zou interpreteren zonder enig bewijs, dan zou ik zeggen dat het gebeden tot God voor de overledene symboliseren opdat de overledene verlost zou mogen worden uit het vagevuur en naar de hemel zal gaan. Dan zouden het tevens aureolen kunnen voorstellen. Maar goed, misschien zie ik er nu wel iets in wat de schilder er niet mee bedoelde. ;)

Het zou ook nog 'gewoon' een bloemversiering kunnen zijn van een graf. Als je op een katholiek kerkhof komt deze dagen, zul je zien dat veel grafzerken door familie van een overledene zijn schoongemaakt en in de bloemen gezet, bijvoorbeeld met witte chrysanten.

In vrijwel iedere parochie is er op Allerzielen een (drukbezochte) eucharistieviering waarbij voor alle overleden parochianen van het afgelopen 'jaar' (= vanaf Allerzielen 2010 tot nu) wordt gebeden en waarin ze allen met name worden genoemd. Vaak wordt dan een prentje uitgereikt waarop hun naam en leeftijd van overlijden is vermeld.

In veel parochies wordt bij de avondwake (= viering op de avond voor de uitvaart) en de uitvaart een gedachteniskruisje gebruikt, waarop de naam van de overledene en zijn/haar sterfdatum is vermeld. Die kruisjes blijven in de kerk achter. Ter gelegenheid van Allerzielen worden deze kruisjes overhandigd aan een nabestaande, om mee naar huis te nemen.

Op verschillende plaatsen trekt men na de eucharistieviering naar het kerkhof. De graven worden gezegend, men kan er lichten ontsteken en er wordt samen gebeden.

In tegenstelling tot Allerheiligen (1 november) is Allerzielen geen hoogfeest. Maar (zo las ik op internet) "door de vaststelling van de gedenkdag op 2 november wordt de band van deze herdenking met Allerheiligen beklemtoond. Zo wordt benadrukt dat Gods volk, zowel zij die reeds in Gods aangezicht leven als zij die nog onderweg zijn naar de eeuwige zaligheid, één gemeenschap vormt."

Als een niet-katholiek niet in het vagevuur gelooft, kan ik me voorstellen dat Allerzielen geen betekenis voor het geloof heeft: je gaat dan in die geloofsopvatting na je dood óf rechtstreeks naar de hemel (dan word je één van 'alle heiligen') óf rechtstreeks naar de hel, in welk geval het -inderdaad- geen nut meer heeft om voor je te bidden. Maar het al dan niet geloven in het vagevuur verandert niets aan de realiteit van het vagevuur... Maar goed, die discussie moesten we in deze topic, geloof ik, niet voeren.

De eucharistieviering op Allerheiligen wordt vaak minder druk bezocht, waarschijnlijk omdat we in ons land die dag niet vrij zijn (in tegenstelling tot in een aantal andere landen) en dit hoogfeest op de dag zelf -1 november- moet worden gevierd (of op de vooravond ervan.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid