Spring naar bijdragen

Halloween op school


Aanbevolen berichten

Komende vrijdag wordt op mijn huidige school gewerkt rond Halloween. De kinderen mogen zich verkleden en voormiddag wordt er in de klassen pompoensoep gemaakt, geknutseld rond Halloween... Ik zie er als leerkracht een beetje tegenop om 1. mijn persoonlijke overtuigingen en Halloween vind ik geen feest dat ik wil vieren en 2. omdat het hele ding me sowieso niks zegt. Wel ligt het binnen de leefwereld van de kinderen en zij vinden het bijna allemaal wel fijn. Ook is het iets schooleigen om hieraan mee te doen, dus ik volg dat ook gewoon. Ik ga er geen probleem van maken om iets griezeligs te knutselen met de kinderen.

Twee kinderen in mijn klas volgen protestantse godsdienst en mogen zich van thuis uit bv. niet verkleden. De knutselactiviteit doen ze wel mee en zeker onder mijn leiding zal dat goed meevallen, aangezien ik er zelf ook met hen over kan praten en het kan duiden.

Hoe zit het met jullie? Hebben jullie "iets" met Halloween? En als je zelf kinderen zou hebben, zou jij ze laten "meevieren"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een import feest uit de VS, afkomstig uit Ierland en is van oorsprong een mix van het katholieke ‘Aller heiligen’ feest met wat heidense elementen en een hoop bijgeloof.

Nu is dat laatste m.i. geen probleem, ik vier ook kerst met een kerstboom en Pasen met eieren. Dus als je niet gelooft dat je geesten loopt af te weren (net zoals met de kerstboom) zie ik daar geen kwaad in.

Wat me er in aanspreekt zijn die leuke pompoenen. En het spooky sfeertje er om heen vind ik eigenlijk wel zijn charme hebben en dat spreekt me wel aan.

Waar ik tegelijkertijd dan weer niks mee heb is dat hele commerciële sfeertje er omheen. Het komt mij teveel over als een feest wat de commercie uit de VS heeft geïmporteerd om zo meer omzet te maken. Dezelfde reden waarom ik ook niks met de Kerstman heb en Sinterklaas wel leuk vind.

Over kerst gesproken: Ik zou het erg jammer vinden als zo'n import product als de kerstman onze Sint zou vervangen. Ik zou het om die zelfde reden erg jammer vinden als Halloween ons Sint-Maarten zou vervangen, waar kinderen met lampionnen langs de deur gaan voor snoep.

Dus als commercieel feest zoals het nu veelal is, heb ik er niks mee. Maar stel dat een paar vrienden zouden voorstellen om samen pompoenen te snijden en snachts te gaan rond lopen, dan zou ik dat wel grappig vinden. Misschien een leuk idee voor volgend jaar. :#

Als ik kinderen zou hebben zouden ze wel mee mogen doen met zo’n school feestje. Ik zou ze alleen wel goed voorbereiden. Dat ze niet later thuis komen met verhalen over occulte zooi waar ze dan aan mee gedaan hebben…

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik kinderen zou hebben zouden ze wel mee mogen doen met zo’n school feestje. Ik zou ze alleen wel goed voorbereiden. Dat ze niet later thuis komen met verhalen over occulte zooi waar ze dan aan mee gedaan hebben…

Wat voor "occulte zooi" stel je je dan concreet voor? Ik heb zelf niet heel veel met Halloween en ik vind het op zich gezond als scholen niet te hard opgaan in de commercie rond zo'n feest, maar een beetje knutselen en verkleden vinden kinderen wel leuk lijkt me, ik kan me moeilijk voorstellen dat er op de gemiddelde basisschool nu echt occulte dingen zouden gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Halloween vindt zijn oorsprong in het Keltische Samhain (je spreekt het ongeveer uit als Sawyn). Het was voor hen het begin van het nieuwe jaar, de lichte helft van het jaar maakt plaats voor de donkere helft. Ze geloofden dat de wereld van de geesten en/of doden op dat moment heel dicht bij onze wereld lag en dat de grens daartussen toen zo dun was dat de geesten makkelijk van de ene wereld naar de andere konden gaan. De lichtjes waren om deze geesten te leiden of af te schrikken.

Ik ben zaterdag ook naar de fright night van Walibi gegaan en dat is dus ook in de trant van Halloween. Ik had dat de zondag daarvoor tegen iemand in de kerk gezegd. Ze twijfelde of ik zou moeten gaan en zei tegen mij; 'Zou je Jezus daar naartoe mee willen nemen en zou Hij dat leuk vinden?' Ik denk dat dat een goede vraag is om jezelf te stellen bij dit soort dingen. Als Jezus in persoon bij je zou zijn, zou Hij het leuk vinden om dat met de kinderen te doen?

Bedenk voor jezelf ook waar je grens ligt; wat vind je nog wel kunnen en wat niet meer?

Ik ben overigens wel gegaan naar de fright night. Het was voornamelijk gewoon mensen laten schrikken en bangmakerij. Het enige wat je misschien als occult kan beschouwen was de verkoop van heksenhoeden en duivelshoorntjes. Rare rituelen waren er (gelukkig) niet bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als Jezus in persoon bij je zou zijn, zou Hij het leuk vinden om dat met de kinderen te doen?
Dat vind ik dus zulke ongelofelijke onzin! Hoe KUN je dat ooit weten, zonder óf totaal onbijbelse aannames te doen over zijn 'persoonlijke smaak' of je eigen mening te vergoddelijken.

Natuurlijk vind ik dat Jezus in de moshpit zou staan bij War of Ages en In the Midst of Lions, omdat ik dat leuk vind. Natuurlijk knipt hij figuurtjes om op te hangen wanneer je jarig bent én vind hij een drie verdiepingen hoge taart leuk op je bruiloft.

Kom op zeg. Daar gaat Jezus niet over, dat is slechts het opleggen van jou persoonlijke smaak of mening aan God, zodat een persoon zonder gewetenswroeging kan doen wat hij leuk vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als Jezus in persoon bij je zou zijn, zou Hij het leuk vinden om dat met de kinderen te doen?
Dat vind ik dus zulke ongelofelijke onzin! Hoe KUN je dat ooit weten, zonder óf totaal onbijbelse aannames te doen over zijn 'persoonlijke smaak' of je eigen mening te vergoddelijken.

Natuurlijk vind ik dat Jezus in de moshpit zou staan bij War of Ages en In the Midst of Lions, omdat ik dat leuk vind. Natuurlijk knipt hij figuurtjes om op te hangen wanneer je jarig bent én vind hij een drie verdiepingen hoge taart leuk op je bruiloft.

Kom op zeg. Daar gaat Jezus niet over, dat is slechts het opleggen van jou persoonlijke smaak of mening aan God, zodat een persoon zonder gewetenswroeging kan doen wat hij leuk vind.

Volgens mij gaat het ook niet over het vergoddelijken van je eigen smaak, maar het verantwoorden naar Jezus toe. Jij kan het wellicht prima verantwoorden om met Jezus in de moshpit te staan, Pietje kan dat niet. Heeft niks te maken met een superieure smaak wmb :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat voor "occulte zooi" stel je je dan concreet voor?

Ik zat concreet te denken aan het oproepen van geesten. Bijvoorbeeld bij het glaasje draaien. Op scholen zou ik dat niet snel verwachten en ook niet echt bang voor zijn. Ik trok het een beetje breder, ook buiten de schooltijd zeg maar. Dat dát wel gebeurd heb ik wel gehoord, ook van mensen die het wel grappig vonden als kind. In de eerste plaats vind ik dat het iets is waar ik net als bij griezelfilms: daar zou ik ook niet te snel te jonge kinderen naar laten kijken. Ten tweede vind ik het geestelijk ook niet zo gezond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als Jezus in persoon bij je zou zijn, zou Hij het leuk vinden om dat met de kinderen te doen?
Dat vind ik dus zulke ongelofelijke onzin! Hoe KUN je dat ooit weten, zonder óf totaal onbijbelse aannames te doen over zijn 'persoonlijke smaak' of je eigen mening te vergoddelijken.

Natuurlijk vind ik dat Jezus in de moshpit zou staan bij War of Ages en In the Midst of Lions, omdat ik dat leuk vind. Natuurlijk knipt hij figuurtjes om op te hangen wanneer je jarig bent én vind hij een drie verdiepingen hoge taart leuk op je bruiloft.

Kom op zeg. Daar gaat Jezus niet over, dat is slechts het opleggen van jou persoonlijke smaak of mening aan God, zodat een persoon zonder gewetenswroeging kan doen wat hij leuk vind.

Nee, dat weet ik niet zeker en ik denk dat je dat niet zeker kunt weten, een mens heeft ook maar weinig zekerheden. Je kunt wat je doet aan de bijbel toetsen of ontdekken of je ergens zelf vrede of onvrede mee hebt. Echter denk ik wel dat het goed is om je af te vragen wat Jezus zou doen of juist niet zou doen, al is het alleen maar dat je aan Hem toont dat je graag naar Gods wil wilt leven. Het is dus ook zeker niet mijn bedoeling om hiermee persoonlijke voorkeuren te vergoddelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hou er zelf eigenlijk wel van! Een groep vrienden van mijn zusje had een keer een halloween party georganiseerd. Overal pompoenen, chips in de vorm van spinnen en slangen als snoep :) Iedereen kwam ook verkleed, erg leuk.

Ook wel eens zo'n Halloween wandeling gehad, midden in de nacht ergens in een bos. Superspannend natuurlijk en me helemaal in de kreukels gelachen door allemaal gillende vrouwen :P

Ik zie het gewoon als een leuke gelegenheid om mezelf eens te verkleden op een manier die ik normaal gesproken niet zou doen. Ook vind ik de thema-avonden in bijv Sixflags dan altijd erg leuk. Net alsof het hele park is veranderd in één groot spookhuis :D

Zelf ervaar ik het als onschuldig gegriezel en een verkleedpartij. Denk dat als ik kinderen zou hebben, ze er ook wel aan mee zou laten doen. Als ouder ben je er zelf ook bij en denk ik dat het goed is om het gesprek open te houden. Wat is gewoon onschuldig vermaak en waar ligt het enge duistere waar je je echt niet mee in moet laten? Ik ben wel voorstander van open communicatie met mijn toekomstige kinderen denk ik :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als Jezus in persoon bij je zou zijn, zou Hij het leuk vinden om dat met de kinderen te doen?
Dat vind ik dus zulke ongelofelijke onzin! Hoe KUN je dat ooit weten, zonder óf totaal onbijbelse aannames te doen over zijn 'persoonlijke smaak' of je eigen mening te vergoddelijken.

Natuurlijk vind ik dat Jezus in de moshpit zou staan bij War of Ages en In the Midst of Lions, omdat ik dat leuk vind. Natuurlijk knipt hij figuurtjes om op te hangen wanneer je jarig bent én vind hij een drie verdiepingen hoge taart leuk op je bruiloft.

Kom op zeg. Daar gaat Jezus niet over, dat is slechts het opleggen van jou persoonlijke smaak of mening aan God, zodat een persoon zonder gewetenswroeging kan doen wat hij leuk vind.

Volgens mij gaat het ook niet over het vergoddelijken van je eigen smaak, maar het verantwoorden naar Jezus toe. Jij kan het wellicht prima verantwoorden om met Jezus in de moshpit te staan, Pietje kan dat niet. Heeft niks te maken met een superieure smaak wmb :)

Wanneer je 'Ja' antwoord op de vraag 'Als Jezus in persoon bij je zou zijn, zou Hij het leuk vinden om dat met de kinderen te doen?' dan moet je dat ook algemeen kunnen stellen lijkt mij.

Jezus gaat 'met je mee' naar de frightnight van SixFlags en vind dat leuk. Dan zal hij dat ook leuk vinden met anderen. (nu is leuk vinden een multi-interpretabele term, ok) Wat mij betreft zegt het geen jota over het feit of Jezus het goed vind, hooguit over hoe jij je daar bij voelt.

Kijk vanuit een standpunt van 'kan ik dat naar God toe verantwoorden' ja of nee begrijp ik dat heel goed, maar dan gaat het toch snel weer over je zelf en niet over God. Ik zie de link tussen WWJD/Zou je Jezus daarmee naar toe nemen en 'kan ik dat naar God toe verantwoorden' niet zo..

Zou ik moshen kunnen verantwoorden (Ik sta daar überhaupt niet bij stil), ja dat denk ik wel. Zou ik dat met Jezus willen doen (het typen van dat geeft mij al een soort walging, het idee alleen al!) absoluut niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wanneer je 'Ja' antwoord op de vraag 'Als Jezus in persoon bij je zou zijn, zou Hij het leuk vinden om dat met de kinderen te doen?' dan moet je dat ook algemeen kunnen stellen lijkt mij.

Jezus gaat 'met je mee' naar de frightnight van SixFlags en vind dat leuk. Dan zal hij dat ook leuk vinden met anderen. (nu is leuk vinden een multi-interpretabele term, ok) Wat mij betreft zegt het geen jota over het feit of Jezus het goed vind, hooguit over hoe jij je daar bij voelt.

Kijk vanuit een standpunt van 'kan ik dat naar God toe verantwoorden' ja of nee begrijp ik dat heel goed, maar dan gaat het toch snel weer over je zelf en niet over God. Ik zie de link tussen WWJD/Zou je Jezus daarmee naar toe nemen en 'kan ik dat naar God toe verantwoorden' niet zo..

Zou ik moshen kunnen verantwoorden (Ik sta daar überhaupt niet bij stil), ja dat denk ik wel. Zou ik dat met Jezus willen doen (het typen van dat geeft mij al een soort walging, het idee alleen al!) absoluut niet.

Je hebt wel een punt, misschien had ik mezelf wat beter kunnen verwoorden. Het belangrijkste is dat je naar Gods wil wilt leven en dat naar Hem laat zien. Ik denk dat ik Jezus ook niet zo gauw mee zou nemen naar de fright night want ik vraag me af of Hij dat leuk zou vinden (en dat weet ik natuurlijk ook niet zeker), maar dat is inderdaad wat anders dan of Hij het goed zou vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat voor "occulte zooi" stel je je dan concreet voor?

Ik zat concreet te denken aan het oproepen van geesten. Bijvoorbeeld bij het glaasje draaien. Op scholen zou ik dat niet snel verwachten en ook niet echt bang voor zijn. Ik trok het een beetje breder, ook buiten de schooltijd zeg maar. Dat dát wel gebeurd heb ik wel gehoord, ook van mensen die het wel grappig vonden als kind. In de eerste plaats vind ik dat het iets is waar ik net als bij griezelfilms: daar zou ik ook niet te snel te jonge kinderen naar laten kijken. Ten tweede vind ik het geestelijk ook niet zo gezond.

Oh op die manier. Lijkt me sowieso wat vaag als een school zoiets zou doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Hi beste mensen,

Bedenk dat de gehele wereld in de macht van de goddeloze (Satan de Duivel) (Openb.12) ligt en hij natuurlijk iedereen wil misleiden, ook met zo'n "feest".

Het is aards, dierlijk en demonisch (Jak.3:15). Daar kun je als christen gewoon niet aan meedoen.

Ed

Jij leest dus ook geen Donald Duck wat over Helloween gaat? Of de Donald Duck in het algemeen omdat er zwarte magie wordt beoefend?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid