Spring naar bijdragen

Eenheid NGK, GKv, CGK in 2017


Aanbevolen berichten

Iets minder toch juist dacht ik?

Anyway, ik weet nog wel een anekdote van een paar jaar geleden:

We hadden een gemeentevergadering met als onderwerp de mogelijkheid van veranderingen aanbrengen in de Heidelbergse Cathechismus. Toen stond er op een gegeven een broeder op achterin de zaal die met droge oren beweerde dat 'iedereen die belijdenis had gedaan al met de 3FvE had ingestemd en ze dus niet meer kon veranderen'. Zulke (emotioneel gedreven) misverstanden kunnen nog wel eens voorkomen. Ik kwam er zelf ook pas later achter wat hij eigenlijk zei.

@Mach: dat zal nog wel meevallen, toch? Bij ons en ik denk ook wel bij andere kerken wordt nog steevast in de middagdienst een zondag uit de HC behandeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben geen fan van de Formulieren van Enigheid, maar voorstellen om ze te veranderen vind ik bizar. Je gaat toch ook geen wijzigingen doorvoeren in boeken van Mulisch of Hermans?

Huh, wat? Het is geen literair oeuvre, het is kerkleer. Uiteraard moet je daar veranderingen in aan kunnen brengen (al was het om te hertalen).

@RobertF: hehe, ik was toen nog niet helemaal droog achter de oren denk ik. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerkleer kan je wel veranderen. Maar deze documenten hebben auteurs, het zijn in feite schotschriften. Je doet de auteurs en de historie onrecht als je daarin gaat rotzooien. Zou eerder een update schrijven, of een leeswijzer, of wat dan ook. Of laat eens wat talentvolle jonge predikanten omschrijven wat de waarde van de belijdenis in de 21e eeuw is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kerkleer kan je wel veranderen. Maar deze documenten hebben auteurs, het zijn in feite schotschriften. Je doet de auteurs en de historie onrecht als je daarin gaat rotzooien. Zou eerder een update schrijven, of een leeswijzer, of wat dan ook. Of laat eens wat talentvolle jonge predikanten omschrijven wat de waarde van de belijdenis in de 21e eeuw is.

Ik kan me best een aanpassing voorstellen, althans, mocht men dat willen. Het gaat ook om welke functie die teksten nu vervullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben geen fan van de Formulieren van Enigheid, maar voorstellen om ze te veranderen vind ik bizar. Je gaat toch ook geen wijzigingen doorvoeren in boeken van Mulisch of Hermans?

Het zijn belijdenisgeschriften en de Gereformeerde Kerken (en dus ook de GKv en NGK) hebben al eens een wijziging doorgevoerd in art. 36 van de NGB mbt. de rol van de overheid door een deel van de passage tussen [...] te zetten. En dat is een mogelijkheid die moet blijven bestaan, zowel omdat ze een afgeleid en geen direct gezag hebben als omdat het geschriften zijn die hun rol in het dagelijkse leven van de Kerk hebben. Ze beschouwen als puur literaire en historische geschriften ontkent die functie en maakt ze waardeloos.

Maar goed, ik zie geen enkele reden om ze aan te passen. Het zijn door en door schriftuurlijke belijdenissen.

J

e hebt trouwens gelijk. In de NGK moet je weten dat ze bestaan en dat de bijbel VEEL belangrijker is. ;)

Maar ja, daar is de Bijbel een stuk minder gezaghebbend door geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop dat het er van komt, maar dat zal vast niet zonder kleerscheuren. Het mooist is natuurlijk om alle kerkverbanden op te heffen en op basis van enkel plaatselijke gemeentes samenwerkingen aan te gaan (zoals bijvoorbeeld de Southern Baptists en andere kerkgenootschappen). Je zult dan min of meer drie groepen krijgen:

Modern Gereformeerd, Confessioneel en Bevindelijk Gereformeerd. Ik zie de NGK, GKv en CGK wel samengaan, de overblijfselen (vrijer dan NGK > Evangelisch/Synodaal), zwaarder dan GKv > GKH en bevindelijker dan CGK > HHK). De Hersteld Gereformeerden gaan daar niet bij, die zijn on/anti-bevindelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kerkleer kan je wel veranderen. Maar deze documenten hebben auteurs, het zijn in feite schotschriften. Je doet de auteurs en de historie onrecht als je daarin gaat rotzooien.

Hmm, misschien dan toch maar het Filique schrappen uit Nicea-Constantinopel. :E

Of nog eens "onbevangen" (maar kan dat en is dat wijs???) met zijn allen nadenken over een tekst als Joh 15:26, "Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die van Mij getuigen".

Of we op grond van die tekst kunnen spreken over "de Geest die uitgaat van de Vader en de Zoon", of van "de Geest die uitgaat van de Vader en door de Zoon" (zoals ik iemand eens heb zien voorstellen).

Die tekst uit Johannes lijkt toch op zijn minst te suggereren dat de Zoon "richting geeft" bij het uitzenden, zodat beide bovenstaande opties geldig zouden kunnen zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid