Spring naar bijdragen

Pastor zegent auto's voor vakantie


Aanbevolen berichten

Pastor Captijn van de Naaldkerk in Santpoort-Noord heeft gisteren verschillende auto's gezegend.

Elke zomer geeft de pastor de zegen aan auto's of motoren voor een goede rit en behouden thuiskomst van de eigenaren tijdens hun vakantie. Dit meldt RTVNH op zijn website.

Het zegenen van voertuigen is een oude traditie in de rooms-katholieke kerk die terugvoert naar Sint Christoffel. Deze heilige is volgens het geloof beschermer van onder anderen reizigers en verkeersdeelnemers tegen onder meer besmettelijke ziekten en onverwachte dood.

Bron: Trouw

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 25 juli 2011 02:54:40 schreef Eulogía het volgende:

Klopt het dat je 'pastor' schrijft en geen 'pastoor' met dubbel 'o', of maakt dat niet uit?

Volgens mij kan het allebei.

Wat wel een beetje verwarrend is, is dat 'pastor' soms ook wel eens voor leken wordt gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Officieel heeft de priester die verantwoordelijk is voor de parochie als titel pastoor. De titel pastor bestaat niet binnen de katholieke Kerk. Nu willen pastoraal werk(st)ers die titel nog weleens voeren, maar dat is dus eigenlijk niet de bedoeling; leken kunnen geen titel voeren, ook niet in een dergelijke functie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 25 juli 2011 07:39:44 schreef RobertF het volgende:

Officieel heeft de priester die verantwoordelijk is voor de parochie als titel pastoor. De titel pastor bestaat niet binnen de katholieke Kerk. Nu willen pastoraal werk(st)ers die titel nog weleens voeren, maar dat is dus eigenlijk niet de bedoeling; leken kunnen geen titel voeren, ook niet in een dergelijke functie.

Ik had altijd begrepen dat een kapelaan de titel pastor draagt bloos.gif Weer wat geleerd vandaag big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 25 juli 2011 07:55:14 schreef Josephina het volgende:

[...]

Ik had altijd begrepen dat een kapelaan de titel pastor draagt bloos.gif Weer wat geleerd vandaag big-smile.gif

Kapelaan en pastor worden allebei gebruikt.

De strikt kerk-juridische term is \"parochie-vicaris\" maar die wordt in het gewoon taalgebruik niet gebruikt. Pastoor en pastor zijn allebei Nederlandse weergaven van het Latijnse woord pastor, herder dus.

Op een aantal plaatsen worden lekenpastores ook pastor genoemd. Sommige mensen zijn hier, om mij verder niet geheel duidelijke redenen, fel op tegen. Zelf kan ik er niet echt mee zitten. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 25 juli 2011 08:39:51 schreef Bonaventura het volgende:

Sommige mensen zijn hier, om mij verder niet geheel duidelijke redenen, fel op tegen.

Mijn kritiek erop is vooral praktisch, namelijk dat wanneer ergens 'pastor N' staat geschreven ik niet weet of die persoon nou priester is of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij maakt het niet zoveel uit, hoewel ik zelf pastoraal werkers geen pastor noem. Het is inderdaad vooral de verwarring die daardoor kan optreden. Hier in Nederland zijn er genoeg katholieken die al nauwelijks meer echt het verschil (willen) weten tussen een priester en pastoraal werker, of tussen een Mis en een Woord- en Communieviering.

Sommige parochies presteren het zelfs om zowel priester als pastoraal werker pastor te noemen en daarbij ook niet aan te geven op de agenda of er aanstaande zondag een Mis is of Woord en Communieviering. Dit om duidelijkheid te voorkomen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid