Spring naar bijdragen

Belgische jongeren laten zich "ontdopen"


Aanbevolen berichten

Een groep van twintig jongeren liet zich zaterdagavond in een café in het Belgische Ertvelde ontdopen. Het is een reactie op de vele gevallen van seksueel misbruik in de Belgische kerk, zo schrijft de Belgische krant Het Nieuwsblad.

De ontdoping vond plaats tijdens een plechtige bijeenkomst die religieuze trekken vertoonde. Het was een parodie op een eucharistieviering. Daarna verstuurden de ‘ontdoopten’ de officiële uitschrijvingsbrieven naar het bisdom.

"Het is de hoogste tijd dat elke gedoopte die de kernwaarden van de katholieke geloofsleer niet langer onderschrijft consequent is met zichzelf en uittreedt uit de kerk", aldus één van de organisatoren.

Een rituele ontdoping is een fenomeen dat afkomstig is uit Amerika. Voor gelovigen is het overigens niet mogelijk de doop ongedaan te maken, omdat de doop een eeuwigdurende verbintenis is met God. Wel is het voor iemand mogelijk zich uit te schrijven uit de kerk.

Bron: IKON

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ieder z'n ding natuurlijk. Ontdopen lijkt me net zoiets als dat ik me laat ont'ik-ben-geboren-in-Nederland'en of ont'ik-heb-op-de-kleuterschool-gezeten. Alleen om die reden al onmogelijk aangezien het een gebeurtenis is, die zolang tijdmachines niet bestaan niet ongedaan te maken valt.

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat mensen die het helemaal gehad hebben met de kerk en religie enzo, daar een symbolisch einde aan willen maken, mede omdat het een gevoel geeft lid te zijn van een groep waar je niet bij wilt horen. Dan is voor doe groep dat misbruik kennelijk de druppel. Het fenomeen 'ontdopen' is overigens niet iets van de laatste dagen, gebeurt al wat jaartjes. Naar ik begreep overigens weinig in Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Broeders en zusters,

Als niet gedoopte heb ik eigenlijk geen recht van spreken. Toch vind ik het erg jammer, dat men de kerk afvalt omwille van de rotte appels.

Laat ons de rotte appels verwijderen, de misstanden oplossen en de slachtoffers hun pijn helpen dragen. Geef elkaar de tijd om aan de 'nieuwe' kerk te wennen.

DVvChr,

tucker

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid