Spring naar bijdragen

bespeel je een instrument en/of zing?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 353
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Je kunt ook veel op youtube vinden over hoe je een bepaald nummer speelt. Typ in: 'How to play .... on the piano' (op de puntjes het nummer wat je wilt leren spelen). Je hebt dan niet echt een basis, je weet nog niet wat welke noten zijn, en dat is wel handig om te weten; ik raad je aan om een simpel gitaar-starters boekje te kopen en die eerst door te worstelen. Als je eenmaal noten kunt lezen, kun je uit elk boek spelen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

wat speel je precies???? een boek zoeken uit de bieb is goed, moet je zeker doen, maar wat je ook zou kunnen doen is kijken of je zeg maar een nummer dat je op je computer hebt staan na kan spelen, begin met de melodie, als dat bij een paar nummers lukt, probeer op je gehoor dan is uit, welke tonen er nog meer passen bij die melodie.

Zoek ook een boek uit de bieb waar de harmonieleer in uitgelegd wordt. Als je deze theoretisch doorgrondt, dan kan je bij die melodieën die je van bestaande nummers naspeelt, akkoordenschema's gaan uitzoeken. (ennuh dat kan je dan ook meteen voor je eigen melodieën.) En het is vooral veel oefenen.

Mmm ik dacht dat het altijd harmonisatie heette knipoog_dicht.gif Maar het is in ieder geval echt super handig om te kunnen. Als je dat een beetje kan hoef je eigenlijk geeneens noten te kunnen lezen, omdat je vanzelf ook leert improviseren. Ik ben een tijd bezig geweest met het harmoniseren van psalmen en gezenagen (nee niet oude berijming puh2.gif). Met accoorden erbij konden dan ook gitaar e.d. meespelen wat het erg leuk en vernieuwend maakte smile.gif

Grtz

Thijs

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kunt ook veel op youtube vinden over hoe je een bepaald nummer speelt. Typ in: 'How to play .... on the piano' (op de puntjes het nummer wat je wilt leren spelen). Je hebt dan niet echt een basis, je weet nog niet wat welke noten zijn, en dat is wel handig om te weten; ik raad je aan om een simpel gitaar-starters boekje te kopen en die eerst door te worstelen. Als je eenmaal noten kunt lezen, kun je uit elk boek spelen
smile.gif

Oh dat zou wel tof zijn jasmile.gif Ik had online zo'n cursus maar daar werkten ze met letters ipv noten. Dus aan de hand van die letters kan ik wel spelen. Ze gaan : CDE FGAB

En dan dm voor mineur ofzo.

Maar ik vond het niet goed, ik wou liever noten kennen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Mmm ik dacht dat het altijd harmonisatie heette
knipoog_dicht.gif
Maar het is in ieder geval echt super handig om te kunnen. Als je dat een beetje kan hoef je eigenlijk geeneens noten te kunnen lezen, omdat je vanzelf ook leert improviseren. Ik ben een tijd bezig geweest met het harmoniseren van psalmen en gezenagen (nee niet oude berijming
puh2.gif
). Met accoorden erbij konden dan ook gitaar e.d. meespelen wat het erg leuk en vernieuwend maakte
smile.gif

Grtz

Thijs

Dat harmoniseren, wat is dat dan precies? De klanken die bij elkaar passen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh dat zou wel tof zijn ja
smile.gif
Ik had online zo'n cursus maar daar werkten ze met letters ipv noten. Dus aan de hand van die letters kan ik wel spelen. Ze gaan : CDE FGAB

En dan dm voor mineur ofzo.

Maar ik vond het niet goed, ik wou liever noten kennen.

noten worden benoemd met de letters CDEFGAB en dan voor mineur ABCDEFGA

als je kijkt naar een notenbalk, dan zie je als het goed is aan het begin g-sleutel.gif dit plaatje staan. Dit is de G-sleutel en waar de G-sleutel eindigt, op dat lijntje, die noten zijn G's. En voor de andere noten ga je omhoog of omlaag tellen.

300px-Klaviatur_(Tasten).png

Dit is een plaatje van een stukje piano....Hier zie je welke noten op je piano overeenkomen met de noten op papier.

De harmonieleer is het stelsel van toonladders en de daar bij behorende akkoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stel je hebt een eenvoudig nummer met de noten:

C D F G A C

Alle noten duren 2 tellen.

Als je dit zou spelen, zou het best saai klinken.

Zoals je misschien hebt gezien is dit de toonsoort C, omdat er geen kruisen of mollen inzitten.

De toonladder van C is:

C D E F G A B C

Al zetten we hier romijnse cijfers onder dan krijgen we:

C D E F G A B C

I II III IV V VI VII I

Eigenlijk hebben we hier dus gewoon 1 tm 7 onder gezet.

Bij de basis harmonisatie in majeur gebruik je de I IV en Vde trap van een toonladder. Oftewel de C, F en G zijn de majeur accoorden voor de toonladder van C.

Zoals je ongetwijveld weet bestaat een basis accoord uit 3 noten. We beginnen met de majeur accoorden:

C C-E-G

F F-A-C

G G-B-D

Leg de toonladder van C er eens naast? Wat valt je op? Precies, bij gebruik van deze 3 accoorden komen alle noten van de toonladder van C erin voor! Dit is het basis principe van de harmonisatie.

Terug naar ons riedeltje!

C D F G A C

Laten we eens kijken of we er accoorden onder kunnen zetten!

Aangezein het in de toonladder van C geschreven is, is het eerste accoord een C. Omdat je de melodie wil blijven horen speel je dit als

E-G-C.

Dit heet ook wel C eerste omkering.

De tweede toon is een D. Welk accoord hadden we bij de majeur accoorden waar een D in voorkwam?

Juist een G accoord. Deze spelen we met de D bovenin. We krijgen dus G-B-D. Dit is G in de grondligging.

We hebben nu dus al C (eerste omkering) G (grondligging).

Nu komt de F. Het is niet moeilijk te bedenken dat we hier natuurlijk een F onder kunnen spelen. Deze F spelen we in de eerste omkering. We krijgen dan A-C-F.

De volgende noot (de G) kunnen we op 2 manieren opvullen. Want zowel in het C accoord (C-E-G) als in het G accoord (B-D-G) zit een G bovenin. Als je de mogelijkheid hebt moet je beide mogelijkheden eens proberen. Je zal horen dat het spelen van het G accoord na het F accoord een raar gehoor oplevert. Dit komt omdat G eigenlijk gewoon een verschuiving is tov het F acoord. Een zogeheten paralel. Dit proberen we altijd te vermijden in de muziek. Het is dus raadzaam om een C accoord te spelen.

Het A accoord kan je dus weer met F spelen. Dit keer tweede omkering, oftewel, C-F-A.

De Laatste C speel je weer met een C accoord, met de C bovenin, oftewel 2de omkering.

Misschien valt het je op dat de laatste accoorden toevallig I-IV-I zijn. Geheel toevallig is dit niet. De combinatie I-V-I en I-IV-I en I-IV-V-I zijn veel gebruikt als afsluitende accoorden. Ze maken het nummer af.

Dit zijn even de basics van de harmonisatie. De volgende keer zal ik wat over de mineuracoorden vertellen.

Grtz

Thijs

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik ga beginnen met die harmonieleer nu, heb mijn keyboard bij mij gezet. Alleen nog een vraagje: wat zijn kruisen en mollen?puh2.gif

Ik heb geen notenleer gehad dus ik ken vrijwel niks ervan.


Samengevoegd:

Is het niet veel simpeler gewoon te luisteren naar wat goed klinkt? Zo deed ik dat altijd.

Vb iets mooi om te beginnen vind ik

de eerste F links blijven indrukken(linkerhand) terwijl je tegelijkertijd de 3de F indrukt(rechterhand) en daarna de G, A, B

En dan de eerste G met links terwijl je met rechts de 3de G gevolgt door A B C .

En zo nog 2 keer verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Kruizen en mollen hebben te maken met het verhogen en verlagen van een noot.

Een B met een b erachter, spreek je uit als Bes en is een halve toon lager dan de B.

Op een piano zit is het de zwarte toets links naast de B.

Bij een kruis is het precies andersom, dus een C met een # erachter is een Cis en zit een halve toon hoger dan de C.

Merk op dat er op een piano ook plekken zijn waar er geen zwarte toets tussen twee witten zit.

Bijvoorbeeld tussen B en C. Oftewel er bestaat in essentie niet zoiets als een B# of een Cb.

Wat betreft harmonieleer lijkt het me dan ook verstandig dat je stap voor stap zet.

Krijg eerst toonladders onder de knie (inclusief kruizen en mollen)

Vervolgens begint de basis van harmonieleer bij drieklanken. Majeur ladders 1,3,5 enz. enz.

Er zijn op internet vreselijk veel handige sites daarvoor!!!

Succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een notenleer boek gekocht voor piano, het is echt simpel uitgelegdsmile.gif Helemaal niet moeilijk. Ik weet nu alle noten staan en ben gewoon de liedjes uit het boek aan het spelen.

Improviseren doe ik op het gehoor. Maar nu ben ik bezig met met 2 handen spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zekersmile.gif En bedankt voor al de informatie die je me hebt gegeven!

De melodietjes met links en rechts hand apart lukken heel goed, is ook best makkelijk. Die met beide handen gaan iets trager.

Natuurlijk zit ik nu wel nog op noob niveau puh2.gif Maar ik ben pas bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid