Spring naar bijdragen

"Christenen en moslims kunnen niet samen bidden"


Aanbevolen berichten

Christenen kunnen niet samen met moslims bidden. Daarvoor is het gebed van beide groepen gelovigen te verschillend.

Dat staat te lezen in de islamnota die de synode van de Protestantse Kerk in Nederland over twee weken bespreekt. ,,De christelijke gemeente die trouw wil zijn aan haar eigen geloofstraditie kan niet erkennen dat het islamitische gebed en het christelijke gebed identiek zijn. Het gebed tot de drie-enige God in de naam van Christus onderscheidt het gebed van de kerk wezenlijk van dat van de moskee.’’ Wel is het mogelijk als toeschouwer aanwezig te zijn bij biddende moslims.

De nota Integriteit en Respect vormt de ,,theologische visie’’ van de Protestantse Kerk op de islam en is de komende jaren richtgevend in discussies en keuzes. Het document is geschreven door prof. Bernhard Reitsma, bijzonder hoogleraar ‘kerk in de context van de islam’ aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, en is aanvaard door het synodebestuur. Opmerkingen van diverse deskundigen uit de kerk zijn verwerkt.

De kerk zal in contacten met moslims getuigen van de drie-enige God, stelt de nota. Tegelijk mag dat niet ten koste gaan van respect voor de religie en het geloof van de ander. ,,Ook zal de kerk in haar getuigenis de vrijheid en eigenheid van ieder mens volledig serieus nemen.’’

In het getuigen zal de kerk waar nodig en mogelijk benadrukken dat het evangelie geen westers fenomeen is en dat de kerkelijke gemeenschap zich niet kritiekloos identificeert met de westerse maatschappij, benadrukt de nota.

In het synodestuk wordt ook kort ingegaan op de vraag of God en Allah dezelfde zijn. Het blijft vooral bij de constatering dat er in de kerk veel vragen over leven. Een antwoord komt er niet. Het is belangrijk de zorg in de gemeenten serieus te nemen dat christendom en islam worden vermengd. De nota onderstreept dat – hoe de vraag ook wordt beantwoord - ,,de gemeente van Christus geenszins wil zeggen dat islam en christendom uiteindelijk op hetzelfde neerkomen.’’

Bron: Nederlands Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dinsdag 26 oktober 2010 10:21:35 schreef Machiavelli het volgende:

[...]

Wellicht, maar stukken minder problematisch dan met moslims. Die kun je ook niet over één kam scheren.

Op dit punt denk ik van wel. Beide groepen verwerpen de drie eenheid en de positie van Jezus, die Hij in het christendom heeft. En daarbij, het hedendaags Jodendom is ook niet het Jodendom van 2000 jaar geleden. Zij hebben ook hun ontwikkelingen doorgemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 27 oktober 2010 12:14:36 schreef Olorin het volgende:

[...]

Op dit punt denk ik van wel. Beide groepen verwerpen de drie eenheid en de positie van Jezus, die Hij in het christendom heeft. En daarbij, het hedendaags Jodendom is ook niet het Jodendom van 2000 jaar geleden. Zij hebben ook hun ontwikkelingen doorgemaakt.

Niet zelden in reactie op en in polemiek met het christendom.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 27 oktober 2010 04:24:27 schreef RobertF het volgende:

Een joodse gebedsdienst bijwonen als niet-jood is echter vaak ook erg moeilijk tot onmogelijk. De joodse gemeenschap is namelijk nogal gesloten.

Dat verschilt sterk per stroming. Maar dat is verder niet zo relevant voor dit nieuwsbericht.knipoog_dicht.gif
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid