Spring naar bijdragen

Bijbel lezen moeilijker door theologen


Aanbevolen berichten

[preview]Machteld de Mik-van der Waal, redactielid van In de Waagschaal: "Ik maak me zorgen over het bijbellezen, het wordt niet veel meer gedaan. Het is ook heel lastig geworden, je struikelt als ongeschoold lezer over allerlei dingen. Alleen het vertalen van de Bijbel is niet genoeg om de tekst toegankelijk te maken."[/preview] Zelf de Bijbel lezen, of aan tafel na het eten. Wie doet het nog? Het gebeurt steeds minder, weet de redactie van In de Waagschaal. Reden om een Bijbelleesfestival te organiseren. Gewoon weer samen de Bijbel lezen en dan maar kijken wat er uit komt. Dat meldt het Friesch Dagblad.

Het probleem ligt niet alleen bij de Bijbellezer, vindt Machteld. "Theologen hebben het de gewone Bijbellezer moeilijk gemaakt, maar zij hebben de spontane Bijbellezer wel nodig. Iemand die gewoon leest wat er staat. Theologen hebben de neiging zichzelf af te schermen tegen andere ideeën, ze doen het allemaal op hun eigen manier, in hun eigen hoekje." Met het Bijbelleesfestival hoopt de redactie van In de Waagschaal het contact tussen theologen en gewone Bijbellezers te herstellen.

Het samen de Bijbel lezen is niet gebruikelijk meer, het gebeurt hooguit nog individueel. "Dat is een ontwikkeling van na de Tweede Wereldoorlog. Theologen hebben het daar zelf ook naar gemaakt. Bijbelwetenschappen zijn bedoeld om het verstaan van de tekst te ondersteunen, maar het resultaat is dat mensen afhaken, omdat ze zoveel verschillende dingen horen. Theologen realiseren zich te weinig dat ook zij in een traditie staan, ze staan er niet boven."

Veel mensen verlangen weer gewoon naar verkondiging, denkt De Mik. "Wat betekent de Bijbel voor mij, voor vandaag. Bijbelteksten hebben een doel, ze verwijzen naar God, naar Christus en naar mensen." Theologen moeten weer in contact komen met gewone lezers, vindt ze. "Kennis en kunde is niet alles, al blijft dat een lastig punt: aan de ene kant is er kennis nodig, aan de andere kant moet de tekst gewoon nuchter gelezen worden."

Lees verder: Friesch Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op mij komt het ergens ook wel over als een valse scheiding. Ok, ik ben theoloog, maar het is niet omdat ik af en toe academische papers schrijf waarbij ik drie weken bezig ben met één passage literair-kritisch te benaderen, dat ik niet meer gewoon dagelijks de Bijbel lees en nadenk over wat ik er concreet mee kan in mijn dagelijks leven. Theologen en "gewone Bijbellezers" hoeven geen twee totaal verschillende groepen te zijn, je kan prima beiden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de katholieke Kerk dient de theoloog zich niet tot de gewone man te richten, maar tot de geestelijke. En de geestelijke moet dan hetgeen wat de theoloog ontdekt vertalen naar de gewone man. Zodat de theoloog zich kan bezighouden met waar hij goed in is, dus wetenschappelijk onderzoek, en de geestelijke zich bezig kan houden met waar hij goed in is, dus de vertaling van dat onderzoek naar het dagelijkse leven.

Het zou denk ik heel wat frustraties schelen als in andere kerkgemeenschappen ook die scheiding zou worden aangehouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In zekere zin bestaat dat onderscheid ook. Een echte theoloog heeft vaak geen ruimte voor pastorale taken, en andersom: een predikant zal wel theologen aanhalen, maar heeft zelf weinig tijd om allerlei theologieën uit te werken. De Bijbel kun je gewoon lezen, en als je dat interessant vindt, bestudeer je de theologie om de verzen heen. Ik krijg het idee dat de aanname wordt gedaan dat je je eerst zou moeten inlezen in de context en de theologie over de tekst, voor je de tekst zelf kunt lezen. Lijkt me een beetje overdreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 27 september 2010 05:42:25 schreef RobertF het volgende:

Binnen de katholieke Kerk dient de theoloog zich niet tot de gewone man te richten, maar tot de geestelijke. En de geestelijke moet dan hetgeen wat de theoloog ontdekt vertalen naar de gewone man. Zodat de theoloog zich kan bezighouden met waar hij goed in is, dus wetenschappelijk onderzoek, en de geestelijke zich bezig kan houden met waar hij goed in is, dus de vertaling van dat onderzoek naar het dagelijkse leven.

Van wie moet dat? Van jou?

Het zou denk ik heel wat frustraties schelen als in andere kerkgemeenschappen ook die scheiding zou worden aangehouden.

Ik heb anders geen last van frustraties op dat vlak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had dat eens begrepen van een goed ingelicht iemand: dat binnen de katholieke Kerk theologen de geestelijken bijstaan en de geestelijken hetgeen de theologen ontdekken weer vertalen naar "het volk." Dat theologen daarbij leken zijn, hoeft dan natuurlijk niets uit te maken.

En natuurlijk moet dat niet van mij, wat is dat nu weer voor bizarre opmerking? Net zo vreemd als zeggen dat als jíj geen frustraties hebt, dan niemand frustraties zou hebben... Terwijl er in een aantal protestantse kerkgemeenschappen wel degelijk enige spanningen of wantrouwen tussen "theoloog en leek" bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zondag 10 oktober 2010 03:53:43 schreef RobertF het volgende:

Ik had dat eens begrepen van een goed ingelicht iemand: dat binnen de katholieke Kerk theologen de geestelijken bijstaan en de geestelijken hetgeen de theologen ontdekken weer vertalen naar \\\"het volk.\\\" Dat theologen daarbij leken zijn, hoeft dan natuurlijk niets uit te maken.

Er bestaan zeker organen die een dergelijke functie vervullen zoals bijv. de internationale theologencommissie en de bijbelcommissie die de paus adviseren over tal van onderwerpen.

Het is echter niet zo dat theologen zich in het algemeen enkel tot geestelijken dienen te richten. Ze doen onderzoek en schrijven boeken. Iedere gelovige of geïnteresseerde mag daar kennis van nemen en zich er een oordeel over vormen.

Sowieso is niet iedere priester even theologisch geïnteresseerd...

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid