Spring naar bijdragen

Liefde die pijn doet...!


Aanbevolen berichten

Wat betekent hooggevoeligheid?

Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zo zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen. Intelligentie is het vermogen wat in de linkerhersenhelft zit. Gevoeligheid is een eigenschap van de rechterhersenhelft. Zoals we een zeer intelligente persoon “Hoogbegaafd†kunnen noemen kunnen we iemand die heel gevoelig is een “Highly Sensitive Person†(HSP) noemen.

Een HSP, Highly Sensitive Person of te wel hooggevoelig persoon, is iemand die gevoeliger is voor indrukken en subtieler nuances waarneemt dan gemiddeld. Elk moment van de dag doen we indrukken op, via onze zintuigen, horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Een HSP doet dit dus intenser dan gemiddeld.

Hooggevoeligheid is een karaktereigenschap die positief ingezet kan worden. Bijvoorbeeld door hooggevoeligheid kun je sneller gevaren signaleren, in de gaten hebben dat iemand liegt, kleine nuanceverschillen waarnemen, intenser genieten van kunst of muziek en beter concentreren.

Hooggevoelige personen:

voelen stemmingen van anderen goed aan;

nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar;

ervaren, reflecteren en voelen diep en intensief;

hebben afkeer van specifieke indringende prikkels;

worden geprikkeld door dingen die anderen niet schijnen op te merken;

raken sneller verzadigd door (bepaalde) prikkels;

worden meer dan gemiddeld door bijvoorbeeld natuur, kunst of muziek geroerd;

denken vaak na over hun roeping.

filosoferen graag en veel en hebben een rijke innerlijke belevingswereld;

dromen, fantaseren en overwegen veel;

zijn opmerkzaam en aandachtig;

functioneren heb beste in hun eigen tempo;

zijn goed in het signaleren en vermijden van fouten;

vinden het prettig en hebben het nodig om tijd alleen door te brengen;

hebben rechtvaardigheid en respect hoog in hun vaandel staan;

zijn vaak plichtsgetrouw en anticiperend op de behoeften van anderen;

hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en huidirritaties en allergieën;

hebben last van stemmingswisselingen en sterke emoties;

lopen groter risico op depressiviteit, chronische vermoeidheid en verslavingen;

vinden kwaliteit en bevrediging van het werk zeker zo belangrijk als het financiële inkomen.

Zoals alle karaktereigenschappen heeft ook hooggevoeligheid valkuilen. Valkuilen kunnen bijvoorbeeld zijn: te hard werken (overwerken), te zorgzaam zijn voor anderen (en te weinig voor jezelf), te perfectionistisch zijn, overladen voelen door indrukken en bang zijn om fouten te maken.

Hooggevoelige personen maken zich erg druk over hun roeping. Voor hen is het psychische inkomen (kwaliteit en bevrediging van het werk) zeker zo belangrijk als het financiële inkomen. Vaak nemen hooggevoelige personen een baan onder hun niveau in de hoop dat hun werk dan hanteerbaarder voor hen zal zijn. Maar doordat ze de inspiratie en bevrediging op een dieper niveau missen, wordt dergelijk werk op den duur juist vaak een enorme energievreter met alle gevolgen van dien.

De kunst is nu om toch te leren leven in deze maatschappij met het gevoel en met het verstand. Het gaat erom een persoonlijke balans te vinden tussen gevoel en verstand. Hoe leef je met je gevoel in deze wereld zonder dat je daardoor overweldigd wordt en jezelf dus niet verliest? De balans vinden en het vrijmaken van gevoelens die er in het verleden niet mochten zijn. Het leren staan voor wie je bent en wat je voelt. Het accepteren van angst, woede, verdriet en blijdschap.

Het is niet zo dat HSP's beter zijn dan anderen of dat ze ziek zijn en genezen moeten worden. Het is eenvoudig zo dat ze wat gevoeliger zijn dan gemiddeld en dat is alles. Het gevoel is niet beter dan het analytische verstand. Ze zijn er beiden om elkaar in evenwicht te houden.

Hooggevoelige personen kunnen leren met de overprikkeling om te gaan. Dit betekent emoties, gevoelens en gedachten serieus nemen en afstemmen en het leven in de context plaatsen. Zo is hooggevoeligheid een kwaliteit.

http://www.hooggevoelig.nl/

jammer genoeg heb ik dus ook CVS erbij gekregen,dat is er vaak een asoect van (chronisch vermoeidheids syndroom)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 276
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@Ann: een jaar geleden kwam ik het begrip tegen, ergens op internet, en toen ben ik er over gaan lezen. Ik denk zeker wel dat ik val te kwalificeren als een HSP, maar ik heb geen behoefte aan een diagnose. Fijn vooruitzicht met je te gaan communiceren knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja big-smile.gif ik kijk er ook naar uit! ik heb het ee jaar geleden ofzo ook ontdekt die term HSP . Ik vertoon alle kenmerken mischien op 1 of 2 na,maar ik ben ook zo dat ik me niet in een hokje laat plaatsensmile.gifmaar binnenkort moet ik wel op onderzoek voor mijn cvs en dan zullen ze wel diagnoses en hokjes geven.maarja dan kan ik wel wat geholpen worden natuurlijk hesmile.gifmaar goed dit is heel offtopicpuh2.gifstout stout hehehe.

smile.gifsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Joozt:

oef... *leeft mee* Het leven heeft zo zijn schaduwkanten. Sterkte, Joozt.

Het komt allemaal goed met ons allebei smile.gif Zo heb ik nog wel een paar emotionele momenten te gaan, maar ik voel me al wat beter: ik zie de uitgang van de tunnel knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 juni 2005 19:55:01 schreef Joozt het volgende:

die uitgang zag ik gisteren...

ben nu
verdomme
alweer terug in die stomme tunnel
boosrood.gif

boosrood.gifwat erg joost!laat je niet de tunnel injagen...het is mischien beter dat je er ee npunt achter zet,definitief,voor je eigen best zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee, dat vond ik dus ook... hoewel ze ook moe was en ik het misschien verkeerd geinterpreteerd heb...

tot een uur geleden was ik er van overtuigd dat het niet alleen zo zou kunnen worden als het was maar zelfs beter, omdat we nu echt een fundament aan het bouwen zijn (tenminste, daar ging ik van uit...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men, ingewikkeld joost :S waarom gaat in holywood alles altijd beter he?... *leeft ook mee*. En trouwens, ga er maar van uit dat je nog vaker de uitgang van de tunnel ziet en hem dan weer uit het oog verliest mondhouden.gif Maar laat je niet uit het veld slaan oke? En blijf alsjeblieft vechten voor wat je wilt bereiken! de aanhouder wint. (in sommige uitzichtlose situaties heeft dat soms geen zin maar jij bent de enige die kan bepalen of die van jou zo uitzichtloos is.) Heej ze was vast gewoon moe en heeft even rust nodig. Ga gewoon rustig weer een fundament opbouwen. Het duurt waarschijnlijk even voordat er weer een stukje zekerheid en vertrouwen komt maar dat moet groeien.

Maar weet dat we aan je denken, oke? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je, Cazz, lief van je. puh.gif

kreeg vannacht om kwart voor 4 nog een sms van d'r dus ze was iig over haar slaap heen...

maar goed, fijn dat zen nog aan me dacht.. (en toch is het pijnlijk, die hele situatie.... om het maar ff ontopic te houden).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
is het nu zo moeilijk om gewoon (weer) gelukkig te worden met degene waar je zielsveel van houdt?
cry.gif

Dit vraag ik mezelf ook dagelijks af...

Quote:
kreeg vannacht om kwart voor 4 nog een sms van d'r dus ze was iig over haar slaap heen...

maar goed, fijn dat zen nog aan me dacht.. (en toch is het pijnlijk, die hele situatie.... om het maar ff ontopic te houden).

smile.gif Fijn idd. Tuurlijk denkt ze nog aan je!! Voor haar is de hele situatie waarschuinlijk ook gewoon heel moeilijk en pijnlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet genoeg van jullie situatie eerlijk gezegt. Of vrouwen moeilijk denken? Mannen en vrouwen denken anders. Wij vrouwen vinden dat mannen moeilijk denken en andersom. Toen mijn vriend het uitmaakte zei hij dat hij nog wel van mij hield, maar niet van hoe het ging. Daar kon ik met mn pet niet bij. Want als we toch gewoon van elkaar houden dan slaan we ons er toch wel door heen? Ik denk dat elke mens ingewikkeld in elkaar zit en moeilijk denkt. Of dat nu een jongen of een meisje is. het moeilijke er aan is dat je niet in iemand anders z'n hoofd kan kijken om te zien hoe het daar in z'n werk gaat.

Als we elkaar gedachten konden weten en snappen zou dat heel veel misverstanden voorkomen en heel wat gebroken harten schelen, maar jammer genoeg kan dat niet en zullen we altijd behoorlijk ondoorgrondelijk blijven voor andere mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid