Spring naar bijdragen

Gebod 4: houd de Sabbat in ere


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

gebod 4 van de 10 geboden zegt dat je de Sabbat in ere moet houden, door te rusten.

Maar wat wordt er nou precies met dat 'in ere houden' en 'rusten' bedoeld?

Mag ik bijvoorbeeld gewoon een rondje gaan joggen?

Kamer opruimen?

Op de Wii een spelletje spelen?

Huiswerk maken (in school perioden)?

Wat is er nou niet precies geoorloofd op de dag van de Sabbat?

Alvast bedankt :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar mijn idee mag je al deze dingen doen, zolang jij jezelf niet al te zwaar belast en dan vooral als deze activiteiten je tijd met God in de weg staan.

Maar dat is mijn mening. Zelf doe ik bijna ook alles, op zondag dan, maar ik zorg er wel voor dat ik naar de kerk kan en wat quality time met God kan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat. Ik denk dat God de sabbat heeft ingesteld om de mens rust te geven omdat dat de gezondheid van de mens bevorderd, zowel psychisch als lichamelijk. Hard werken is een goede eigenschap, maar de boog kan niet altijd gespannen zijn. Ik streef altijd naar minimaal één dag in de week rust omdat ik dat erg prettig vind en me er beter door voel.

Maar wat voor een mens rustgevend is verschilt natuurlijk. Ik kan prima mijn kamer opruimen of een spelletje spelen, dat leidt mij af van dingen die mij soms (te) veel bezig houden. Studiewerk probeer ik op mijn rustdag zo veel mogelijk te vermijden, tenzij ik het anders echt niet af krijg. Als ik studeer ervaar ik namelijk weinig rust dus dat doe ik dan ook niet.

Daarbij vind ik het ook belangrijk om tijd met God door te brengen. Op een rustdag heb ik daar meer gelegenheid voor dan op een werkdag en zal ik daar ook sneller de tijd voor nemen, en er ook meer tijd voor nemen.

Doe op een rustdag dus vooral wat je echt gelukkig maakt, leuk en belangrijk vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik van zomaar even binnen in dit onderwerp!!

geweldig wat hier tot nu toe geschreven wordt, er wordt vak gezegtd dat de sabbat voor de joden / israellieten is . ik vind het zo mooi dat Jezus het heeft over de MENS ! en dat jullie dit aanhalen vind ik top, en jullie hebben gelijk ,want zeg nou zelf!! de sabbath is al aan adam en eva gegeven, dat waren toch ook geen joden/ israelieten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wie zijn ONS dan? Mensen toch? Christenen? joden? mensen ? die Gods wil willen doen, volgens de wet der 10 geboden

de Joodse sabbat?? net als in de stukjes hiervoor las ik, net als in de bijbel, dat jezus zegt de sabbat is er voor de MENS en niet sabbat voor de mens? ik las in net in exodus 20 dat het ook telde voor de vreemdeling en zelfs voor de dieren! Jezus praat helemaal niet over joden , maar over zijn volgelingen, mensen Cristenen die zijn wil willen doen.

ik begin steeds meer de overtuiging te krijgen, dat die zondag, de groote dwaling is, is die we met zijn allen een beetje recht proberen te praten!

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik begin steeds meer de overtuiging te krijgen, dat die zondag, de groote dwaling is, is die we met zijn allen een beetje recht proberen te praten!

Een groot deel van het christendom beschouwt de zondag helemaal niet als de sabbat.

Zondag is van oudsher in het christendom 'de dag des Heren': de dag van de opstanding van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een groot deel van het christendom beschouwt de zondag helemaal niet als de sabbat.

Zondag is van oudsher in het christendom 'de dag des Heren': de dag van de opstanding van Christus.

Ik denk, dat zij dat dan goed denken!! wat het is inderdaad niet (zover ik nu ben) de de rustdag, zoals bedoeld in exodus 20. Natuurlijk is het goed stil te staan bij de opstandingsdag , maar om daar nu gelijk het vierde gebod voor te veranderen !! zevende dag in eerste!!

Jezus zelf zegt las ik net in matheus 5 vers 18 want voorwaar ik zeg u! eer de hemel en aarde vergaat, zal er geen TITEL of JOTA vergaan van de wet eer alles zal zijn geschied.

maar wat doen we dan met de zaterdag??? buiten de zondag!!?? toch niet in plaats van GODS HEILIGE dag toch??

PvH

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Dag allemaal,

De Sabbat van het 4e gebod is niet specifiek een "joodse" sabbat, alleen. De Sabbat van het vierde gebod, is bedoeld voor alle mensen.

-Jesaja 56:6,7

-Marcus 2:27

God heiligde en zegende de Sabbat in de scheppingsweek

Genesis 2:1-3

God herhaalde en bevstigde de Sabbat door haar op te nemen in de 10 geboden tafel

-Exodus 20:8-11

-Deuteronomium 5:12-15

Hij voorzag en voorspelde dat het 4e gebod door zijn vijanden zou worden aangevallen en bestreden

Daniël 7:25

Jezus Christus gaf en geeft het juiste voorbeeld van Sabbat vieren

Lucas 4:16

Jezus volgelingen hielden de Sabbat van het 4e gebod ook na de kruisiging

Lucas 23:55,56
De Sabbat duurt van vrijdagavond na zondsondergang tot zaterdag na zondsondergang
-Leviticus 23:32

-Marcus 1:32

Om Sabbat te onderhouden moeten we ons op die dag onthouden van zakelijke beslommernissen te doen en er mee bezig te zijn. En verder alles, dat os

ons afleidt van het verlustigen in de Here

-Nehemia 13:15-19

-Exodus 16:22-30

-Jesaja 58:13,14

Wat is de Sabbat

1.Een teken van onze individuele relatie met Jezus Christus

(Exodus 31:13-17)

2.Het onderhouden van de Sabbat toont onze trouw aan God, zoals ook Jezus dat ook doet

(Ezechiël 20:12-20)

3.De Sabbat is een tijdsspanne om God nog beter te leren kennen en ons in Hem te verheugen

(Jesaja 58:13,14)

4.Jezus Christus, die Heer is over de Sabbat van het 4e gebod geeft ons het juiste voorbeeld van goede werken op die geheiligde en gezegende dag (en gebod dus)

(Mattheus 12:1-12
)

5.De Sabbat van het 4e gebod gedenkt onze geestelijke rust in Jezus [/b

](Hebreeën 4:1-11)

6. Het herstel van de Sabbatwaarheid zoals deze inzet voor alle mensen geldt , maar in het bijzonder voor Christenen, is onderdeel van de boodschap de kerk, in de eindtijd

(Exodus 20:11 en Openbaring 14:7)

Happy Biblestudy

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid