Spring naar bijdragen

Abraham op de proef gesteld


Aanbevolen berichten

Ook bij de zondvloed is die ramp aan de mensen zelf te wijten. Uit Gods reddingsplan met Noach, zijn familie, de dieren en de ark blijkt dat God niet van vernietiging houdt.

De mensen hadden Noach bespot, maar de spotters kwamen helaas om, terwijl ze ook welkom waren in de ark.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ook bij de zondvloed is die ramp aan de mensen zelf te wijten. Uit Gods reddingsplan met Noach, zijn familie, de dieren en de ark blijkt dat God niet van vernietiging houdt.

De mensen hadden Noach bespot, maar de spotters kwamen helaas om, terwijl ze ook welkom waren in de ark.

Hoe kan je dit zeggen, god houd niet van vernietiging, maar vernietigd toch bijna alles op aarde. Het is de mensen hun eigen schuld! De mensen waren niet vergeten de kraan dicht te draaien. God verzoop gewoon even iedereen, omdat ze niet gehoorzaam waren. Er zijn ook dictatoren die dat vandaag te dag doen... Geloof en moraal door macht.

Het punt blijft hierdoor staan, God pleegde genocide.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nu zelfs een beetje bang voor jou wordt.

Maar goed laten we ontopic blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het offer dat Abraham zou moeten brengen was vooral een geloofstest. God had al aangegeven dat Hij Abraham via Izaäk een groot nageslacht zou schenken. Toch vroeg Hij op dat moment volledige overgave. Abraham vertrouwde wel zo op God dat Hij een oplossing zou vinden, Izaäk tot leven wekken of op een andere manier Zijn belofte gestand te doen.

Ik vind dit een hele tricky uitleg. Het verandert niks aan de vraag en daad, het geeft alleen maar nog meer aan dat het om absolute gehoorzaamheid gaat. Je moet niet denken, je moet gehoorzamen hoe walgelijk het ook is wat je wordt gevraagd. God had ook Abraham een nieuwe zoon kunnen geven na zijn mensen offer.

Abraham had gewoon nee kunnen zeggen maar hij vertrouwde op God. Deze daad stelde God in staat zijn eigen zoon te brengen in de wereld. God had namelijk een verbond gesloten met Abraham. Tevens is het mooi om te weten dat de plek waar Abraham zijn zoon wilde offeren dezelfde plek is als waar later de tempel is gebouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook bij de zondvloed is die ramp aan de mensen zelf te wijten. Uit Gods reddingsplan met Noach, zijn familie, de dieren en de ark blijkt dat God niet van vernietiging houdt.

De mensen hadden Noach bespot, maar de spotters kwamen helaas om, terwijl ze ook welkom waren in de ark.

Hoe kan je dit zeggen, god houd niet van vernietiging, maar vernietigd toch bijna alles op aarde. Het is de mensen hun eigen schuld! De mensen waren niet vergeten de kraan dicht te draaien. God verzoop gewoon even iedereen, omdat ze niet gehoorzaam waren. Er zijn ook dictatoren die dat vandaag te dag doen... Geloof en moraal door macht.

Het punt blijft hierdoor staan, God pleegde genocide.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nu zelfs een beetje bang voor jou wordt.

Maar goed laten we ontopic blijven.

De mensheid misdroeg zich verschrikkelijk ( link ). Aan het eind der tijden zal ook de mensheid die zich verschrikkelijk heeft gedragen en niet Jezus' verlossing heeft aangenomen, een vernietiging (van de ziel) meemaken.

Je kan bang voor mij worden, maar ik doe geen vlieg kwaad. Ik zou niemand wat aandoen.

Een dictator gebruikt geweld als zijn bevolking niet meewerkt aan snode plannen. Bij God komt er alleen een oordeel als mensen Gods goede plannen en de goede plannen van mensen tegenwerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De mensen hadden Noach bespot, maar de spotters kwamen helaas om, terwijl ze ook welkom waren in de ark.

Waar lees jij in de Schrift dat de mensen Noach zouden hebben bespot, Eulogía?

Hehe, dat is een goeie van je. Ik denk dat ik het zo heb onthouden vanuit de kinderbijbels :) Bedankt voor je reactie. Ik kan iets dergelijks nu in ieder geval niet in de Bijbel terugvinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En waar lees je dat ze ook welkom waren in de ark? Volgens mij zegt God in dat verhaal dat hij de hele aarde wil verwoesten en dat alleen Noach en zijn familie gered zullen worden. Nergens staat dat anderen er ook alsnog in mochten als ze zich voor de verandering eens zouden gedragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En waar lees je dat ze ook welkom waren in de ark? Volgens mij zegt God in dat verhaal dat hij de hele aarde wil verwoesten en dat alleen Noach en zijn familie gered zullen worden. Nergens staat dat anderen er ook alsnog in mochten als ze zich voor de verandering eens zouden gedragen.

Klopt. Ik merk dat ik er een erg verwrongen beeld van heb. Ik heb altijd zo'n beeld voor me gehad van een zagende en timmerende Noach en lachende mensen erom heen, omdat het droog bleef en een Noach die mensen probeert over te halen om met hem mee te gaan in de ark en zich te bekeren. Het zou me niet verbazen als er bij mij ook van die mythes naar boven komen als het gaat om bekende verhalen als 'Jozef en zijn broers', 'Daniël in de leeuwenkuil', 'David en Goliath' en 'Jona in de "walvis" '.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Serieuze tip, Eulogía: pak je bijbel en ga die welbekende verhalen nu eens een keer heel rustig doorlezen. Het zal je misschien verrassen hoeveel er níét in staat, of hoeveel er juist wél in staat.

Haha, wat denk ik dat ik dagelijks doe? Ik weet dat het zo werkt en probeer anderen ook regelmatig te stimuleren telkens terug te gaan naar het Bijbelse fundament. Het is goed als christenen elkaar daarin scherp houden. De ene keer wijs ik een ander op iets dat er wel of niet staat, de andere keer wijst een ander mij op iets dergelijks. Deze details betreffen echter niet de hoofdzaken voor de kerk. Voordat een dogma kan worden vastgesteld, is het goed eerst nauwkeurig en diepgaande studie te verrichten. Dit zegt wat mij betreft meer over de clichees van kinderbijbels en schooljuffrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Ik merk dat ik er een erg verwrongen beeld van heb. Ik heb altijd zo'n beeld voor me gehad van een zagende en timmerende Noach en lachende mensen erom heen, omdat het droog bleef en een Noach die mensen probeert over te halen om met hem mee te gaan in de ark en zich te bekeren. Het zou me niet verbazen als er bij mij ook van die mythes naar boven komen als het gaat om bekende verhalen als 'Jozef en zijn broers', 'Daniël in de leeuwenkuil', 'David en Goliath' en 'Jona in de "walvis" '.

Dergelijke beelden komen door de wel bekende kinderbijbel met allerhande tekeningen die dergelijke beelden voeden. Maar het goed lezen van de tekst doet tot inzicht komen dat de tekeningen afbreuk doen aan de Schrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Ik merk dat ik er een erg verwrongen beeld van heb. Ik heb altijd zo'n beeld voor me gehad van een zagende en timmerende Noach en lachende mensen erom heen, omdat het droog bleef en een Noach die mensen probeert over te halen om met hem mee te gaan in de ark en zich te bekeren. Het zou me niet verbazen als er bij mij ook van die mythes naar boven komen als het gaat om bekende verhalen als 'Jozef en zijn broers', 'Daniël in de leeuwenkuil', 'David en Goliath' en 'Jona in de "walvis" '.

Dergelijke beelden komen door de wel bekende kinderbijbel met allerhande tekeningen die dergelijke beelden voeden. Maar het goed lezen van de tekst doet tot inzicht komen dat de tekeningen afbreuk doen aan de Schrift.

Klopt. Daarom leg ik er vaak zoveel nadruk op dat het belangrijk is altijd te Bijbel goed te lezen en oude, traditionele denkbeelden aan te passen of te verwerpen. De Bijbel roept er in Rom. 12:2 toe op hervormd te worden door de vernieuwing van het denken en dat is een levenslang proces van het afleggen van oude, onterechte denkbeelden. Ik kan nu stellig blijven volhouden dat de omstanders Noach bespotten en dat Noach hen probeerde te overreden hun gedachten te veranderen, of ik kan mij van dergelijke denkbeelden bekeren en zulke denkbeelden die ik ooit ergens heb opgedaan, loslaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een dictator gebruikt geweld als zijn bevolking niet meewerkt aan snode plannen. Bij God komt er alleen een oordeel als mensen Gods goede plannen en de goede plannen van mensen tegenwerken.

Je zegt het zelfde over god als de dictator met andere woorden. Als je niet luisterd ga je er aan! Maar dit kan of wil je niet in zien. God is namelijk volgens jou onfaalbaar en hoeft blijkbaar ook geen verantwoording af te leggen voor zijn daden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In Genesis 22 1-19 stelt God Abraham op de proef.

Abraham krijgt de opdracht van God om zijn zoon te offeren. En Abraham gaat op pad om de wens van God te vervullen. Abraham vind het blijkbaar binnen de grenzen van zijn God vallen om te vragen om een mensen offer. En is bereid zijn eigen zoon, waarvan hij zoveel houdt, te offeren aan God. Abraham is er van overtuigd dat God zijn zoon als offer wil. Uiteindelijk hoeft Abraham zijn zoon niet te offeren, maar een ram. God beloofd Abraham voor zijn intenties om zijn eigen zoon te doden (offeren) voor God. God is dus duidelijk blij, dat Abraham bereid is zijn zoon te doden voor hem.

Ik heb mij al tijden afgevraagd hoe hier naar gekeken word. Ik bedoel dan niet naar het einde van het verhaal, dat het offer toch niet hoeft, maar naar het begin. Abraham vind het blijkbaar binnen de grenzen van zijn God vallen om te vragen om een mensen offer. Als ik deze vraag stel aan een Christen wordt er altijd gezegd, dit valt niet binnen het karakter van God, een mensen offer. Abraham dacht daar duidelijk anders ove. En God blijkbaar ook, Abraham werd er namelijk rijkelijk voor beloond!

Voordat ik weer wordt beschuldigd, ik ben niet bezig hier om mensen te overtuigen of bevestigin te zoeken. Ik wil graag begrijpen, hoe christenen hier naar kijken.

Aan je reacties te zien wil je het niet echt begrijpen..Ik zou zeggen, klaag God aan ofzo of accepteer dat God nu eenmaal niet aan iedereens verwachtingen kan voldoen en dat Hij ongetwijfeld anders in elkaar zit dan jij..Ik snap Hem volkomen en anderen wellicht niet..Maar ja..dat heb je met zoveel dingen in dit leven..Misschien moet je God zelf eens vragen hoe het allemaal in elkaar zit..Anders blijft het gissen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan je reacties te zien wil je het niet echt begrijpen..Ik zou zeggen, klaag God aan ofzo of accepteer dat God nu eenmaal niet aan iedereens verwachtingen kan voldoen en dat Hij ongetwijfeld anders in elkaar zit dan jij..Ik snap Hem volkomen en anderen wellicht niet..Maar ja..dat heb je met zoveel dingen in dit leven..Misschien moet je God zelf eens vragen hoe het allemaal in elkaar zit..Anders blijft het gissen. ;)

Ik kan inderdaad iets onlogisch niet volgen. Misschien moet de heilige geest mijn gedachten nog zo beinvloeden dat logica niet langer meer nodig is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een dictator gebruikt geweld als zijn bevolking niet meewerkt aan snode plannen. Bij God komt er alleen een oordeel als mensen Gods goede plannen en de goede plannen van mensen tegenwerken.

Je zegt het zelfde over god als de dictator met andere woorden. Als je niet luisterd ga je er aan! Maar dit kan of wil je niet in zien. God is namelijk volgens jou onfaalbaar en hoeft blijkbaar ook geen verantwoording af te leggen voor zijn daden.

Nogmaals, ik snap je wel. Alleen:

Dictator: slechte plannen. God: goede plannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan bang voor mij worden, maar ik doe geen vlieg kwaad. Ik zou niemand wat aandoen.

Tot dat god zegt dat je het moet doen.

Ten eerste zal God niet zeggen dat ik dat moet doen. Ten tweede zou ik met God in discussie gaan en tegen Hem zeggen dat dat tegen Zijn Eigen karakter en Woord in zou gaan. In de Bijbel zijn ook voorbeelden waarbij gelovigen God op andere gedachten brachten door te pleiten voor anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan je reacties te zien wil je het niet echt begrijpen..Ik zou zeggen, klaag God aan ofzo of accepteer dat God nu eenmaal niet aan iedereens verwachtingen kan voldoen en dat Hij ongetwijfeld anders in elkaar zit dan jij..Ik snap Hem volkomen en anderen wellicht niet..Maar ja..dat heb je met zoveel dingen in dit leven..Misschien moet je God zelf eens vragen hoe het allemaal in elkaar zit..Anders blijft het gissen. ;)

Ik kan inderdaad iets onlogisch niet volgen. Misschien moet de heilige geest mijn gedachten nog zo beinvloeden dat logica niet langer meer nodig is...

JIJ vindt het onlogisch..Ik niet..dus ja..Wie bepaalt wat logisch is en wat niet? In ons geval (menselijk geval) zal dat altijd onderhevig zijn aan wat we geleerd hebben.(Normen en waarden etc) En wie bepaalt dat nu eigenlijk?

De Heilige Geest brainwasht trouwens niemand maar geeft gewoon begrip. Net als ik jou pas kan begrijpen wanneer ik een kijkje in jouw ziel zou kunnen nemen..En God kun je pas begrijpen wanneer je Zijn Geest krijgt. (1 Korinthe 2: 10 t/m 16) Lijkt mij logisch in ieder geval.. :D

10 God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. 11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen. 12 Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, opdat we zouden weten wat God ons in zijn goedheid heeft geschonken. 13 Daarover spreken wij, niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert: wij verklaren het geestelijke met het geestelijke. 14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld. 15 Maar een mens die de Geest wel bezit, kan alles beoordelen, en zelf wordt hij door niemand beoordeeld. 16 Er staat immers geschreven: ‘Wie kent de gedachten van de Heer, zodat hij hem zou kunnen onderwijzen?’ Welnu, onze gedachten

zijn die van Christus.

Grappig..Vers 14 spreekt over jou..en vers 15 over mij..God wist allang dat wij deze discussie zouden voeren :E

Vandaar dat we er nooit uit zullen komen totdat jij zelf de Heilige Geest ontvangt..Dan zitten we op 1 lijn..Bij deze uitgenodigd. :*

Link naar bericht
Deel via andere websites
En waar lees je dat ze ook welkom waren in de ark? Volgens mij zegt God in dat verhaal dat hij de hele aarde wil verwoesten en dat alleen Noach en zijn familie gered zullen worden. Nergens staat dat anderen er ook alsnog in mochten als ze zich voor de verandering eens zouden gedragen.

Nee..duh..God had allang gezien dat niemand zich zou gaan bekeren...Behalve dus Noach..God kent de harten van mensen dus had het ook weinig zin om mensen uit te nodigen voor een boottrip...

Link naar bericht
Deel via andere websites
En waar lees je dat ze ook welkom waren in de ark? Volgens mij zegt God in dat verhaal dat hij de hele aarde wil verwoesten en dat alleen Noach en zijn familie gered zullen worden. Nergens staat dat anderen er ook alsnog in mochten als ze zich voor de verandering eens zouden gedragen.

Nee..duh..God had allang gezien dat niemand zich zou gaan bekeren...Behalve dus Noach..God kent de harten van mensen dus had het ook weinig zin om mensen uit te nodigen voor een boottrip...

Duh. _O-
Link naar bericht
Deel via andere websites
En waar lees je dat ze ook welkom waren in de ark? Volgens mij zegt God in dat verhaal dat hij de hele aarde wil verwoesten en dat alleen Noach en zijn familie gered zullen worden. Nergens staat dat anderen er ook alsnog in mochten als ze zich voor de verandering eens zouden gedragen.

Nee..duh..God had allang gezien dat niemand zich zou gaan bekeren...Behalve dus Noach..God kent de harten van mensen dus had het ook weinig zin om mensen uit te nodigen voor een boottrip...

Duh. _O-

En vergeet het leed van de dieren niet. Dat schijnt er nooit toe te doen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee..duh..God had allang gezien dat niemand zich zou gaan bekeren...Behalve dus Noach..God kent de harten van mensen dus had het ook weinig zin om mensen uit te nodigen voor een boottrip...

Duh. _O-

En vergeet het leed van de dieren niet. Dat schijnt er nooit toe te doen...

Partij voor de dieren? Zo ver ik weet zijn dieren gemaakt voor vermaak van de mens en hebben ze niet dezelfde rechten als mensen...

2 Petrus 2:12 geeft aan waarvoor dieren gemaakt zijn..dat zij niet kunnen redeneren en dus geen rechten hebben:

12 Maar deze mensen, die net redeloze dieren zijn, van nature bestemd om gevangen en gedood te worden, lasteren wat ze niet eens kennen. Ze zullen aan hun eigen verderfelijke gedrag ten onder gaan.

Overigens wil dat niet zeggen dat mensen dieren maar kunnen folteren en treiteren etc..Het moet wel een doel hebben. Er wordt nergens in de bijbel gesuggereerd dat dieren onnodig leden..Alleen dat ze gedood werden.

En aangezien God deze dieren had gemaakt kon Hij ze net zo makkelijk ook weer ongedaan maken. Maar hij zorgde er wel voor dat ze niet uitstierven en liet wat van alles de ark ingaan..Omdat de natuur nu eenmaal dieren nodig heeft.

Maar om dieren nu dezelfde rechten als mensen te geven vind ik persoonlijk wat ver gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Duh. _O-

En vergeet het leed van de dieren niet. Dat schijnt er nooit toe te doen...

Partij voor de dieren? Zo ver ik weet zijn dieren gemaakt voor vermaak van de mens en hebben ze niet dezelfde rechten als mensen...

2 Petrus 2:12 geeft aan waarvoor dieren gemaakt zijn..dat zij niet kunnen redeneren en dus geen rechten hebben:

12 Maar deze mensen, die net redeloze dieren zijn, van nature bestemd om gevangen en gedood te worden, lasteren wat ze niet eens kennen. Ze zullen aan hun eigen verderfelijke gedrag ten onder gaan.

Overigens wil dat niet zeggen dat mensen dieren maar kunnen folteren en treiteren etc..Het moet wel een doel hebben. Er wordt nergens in de bijbel gesuggereerd dat dieren onnodig leden..Alleen dat ze gedood werden.

En aangezien God deze dieren had gemaakt kon Hij ze net zo makkelijk ook weer ongedaan maken. Maar hij zorgde er wel voor dat ze niet uitstierven en liet wat van alles de ark ingaan..Omdat de natuur nu eenmaal dieren nodig heeft.

Maar om dieren nu dezelfde rechten als mensen te geven vind ik persoonlijk wat ver gaan.

Ten eerste zeg ik niet dat dieren de zelfde rechten hebben als mensen.

Ten tweede dieren kunnen lijden.

Ten derde dieren zijn ontschuldig, per definitie in de christelijke overtuiging.

God maakt dat niks uit. Dood maken en laten lijden die bende, het zijn maar dieren. Sorry, maar mensen zijn ook maar dieren.

Ontstellend dat je dit kan zeggen. Brrr het geeft mijn rillingen. Zo even het leed van alle dieren goed gepraat. En honderde miljoenen mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En vergeet het leed van de dieren niet. Dat schijnt er nooit toe te doen...

Partij voor de dieren? Zo ver ik weet zijn dieren gemaakt voor vermaak van de mens en hebben ze niet dezelfde rechten als mensen...

2 Petrus 2:12 geeft aan waarvoor dieren gemaakt zijn..dat zij niet kunnen redeneren en dus geen rechten hebben:

12 Maar deze mensen, die net redeloze dieren zijn, van nature bestemd om gevangen en gedood te worden, lasteren wat ze niet eens kennen. Ze zullen aan hun eigen verderfelijke gedrag ten onder gaan.

Overigens wil dat niet zeggen dat mensen dieren maar kunnen folteren en treiteren etc..Het moet wel een doel hebben. Er wordt nergens in de bijbel gesuggereerd dat dieren onnodig leden..Alleen dat ze gedood werden.

En aangezien God deze dieren had gemaakt kon Hij ze net zo makkelijk ook weer ongedaan maken. Maar hij zorgde er wel voor dat ze niet uitstierven en liet wat van alles de ark ingaan..Omdat de natuur nu eenmaal dieren nodig heeft.

Maar om dieren nu dezelfde rechten als mensen te geven vind ik persoonlijk wat ver gaan.

Ten eerste zeg ik niet dat dieren de zelfde rechten hebben als mensen.

Ten tweede dieren kunnen lijden.

Ten derde dieren zijn ontschuldig, per definitie in de christelijke overtuiging.

God maakt dat niks uit. Dood maken en laten lijden die bende, het zijn maar dieren. Sorry, maar mensen zijn ook maar dieren.

Ontstellend dat je dit kan zeggen. Brrr het geeft mijn rillingen. Zo even het leed van alle dieren goed gepraat. En honderde miljoenen mensen.

Waar zeg ik of de bijbel dat God dieren onnodig laat lijden? Of dat Hij ze mishandelt? Dus jij bent vegetariër dan?

Dieren kunnen geen schuld krijgen omdat ze dus volgens de bijbel geen redenering hebben zoals mensen..Het zijn dieren die afgaan op hun instinct. Of zoals de bijbel dat zegt, hun natuur volgen. Dus kun je ook niet zeggen dat dieren onschuldig zijn want ze hebben geen keus..Alleen creaties met een geweten kunnen wel of geen schuld hebben.

En die honderden miljoenen mensen waar jij het over hebt (Wat niet klopt overigens, want het was geen wereldwijde vloed en het is niet duidelijk hoeveel inwoners er toen waren) waren zeker niet onschuldig:

Genesis 6:

5 De HEER zag dat alle mensen op aarde slecht waren: alles wat ze uitdachten was steeds even slecht. 6 Hij kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst. 7 Ik zal de mensen die ik geschapen heb van de aarde wegvagen, dacht hij, en met de mensen ook het vee, de kruipende dieren en de vogels, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt. 8 Alleen Noach vond bij de HEER genade.

9 Dit is de geschiedenis van Noach en zijn nakomelingen. Noach was een rechtschapen man; hij was in zijn tijd de enige die een voorbeeldig leven leidde, in nauwe verbondenheid met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid