Spring naar bijdragen

Onreine gedachten verstoort relatie met God en je vrienden?


Aanbevolen berichten

Door seksuele onreinheid denk aan overspel en bezig zijn met seks. Hoe beïnvloed jouw dat je leven? Maakt dit je relatie sterker tot God? En met vrienden? Gaarne uw reactie. Bedoel niet met vriendschap ook dat je daarmee seks hebt, ik bedoel dat als je veel met seks bezig houdt dat je dan nog wel initiatief neemt om bijvoorbeeld naar vrienden toe te gaan. Of maakt het je meer teruggetrokken?

Bijbel staat namelijk als je overspel doet dat je ook zondigt tegen je lichaam. Wat zou daarmee bedoeld worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De tijd die je aan tjokken besteed kun je niet aan iets anders besteden natuurlijk. Ergo: minder tjokken.

Dat lijkt me dan een goede zaak. :#

@ikbenBen: ik denk dat ik wel begrijp hoe je je voelt. Soms kun je zo gefixeerd op iets zijn dat het je normale relaties verstoort. Ik denk dat het goed is de realiteit in oog te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

tjonge zo kan die wel weerjongens (ja de moraal-politie is hier, lol)

Bijbel staat namelijk als je overspel doet dat je ook zondigt tegen je lichaam. Wat zou daarmee bedoeld worden?

2 cor 6:

14 God heeft niet alleen de Here opgewekt, maar zal ook ons opwekken door zijn kracht. 15 Weet gij niet, dat uw lichamen leden van Christus zijn? Zal ik dan leden van Christus wegnemen om er leden ener hoer van te maken? Volstrekt niet! 16 Of weet gij niet, dat wie zich aan een hoer hecht, één lichaam (met haar) is? Want, zegt Hij, die twee zullen tot één vlees zijn. 17 Maar die zich aan de Here hecht, is één geest (met Hem). 18 Vliedt de hoererij. Elke andere zonde, die een mens doet, gaat buiten zijn eigen lichaam om. Maar door hoererij bezondigt men zich aan zijn eigen lichaam. 19 Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt? 20 Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God met uw lichaam.

specifiek:

18 Vliedt de hoererij. Elke andere zonde, die een mens doet, gaat buiten zijn eigen lichaam om. Maar door hoererij bezondigt men zich aan zijn eigen lichaam

*

Denk dat als je de context leest die ik quote dat het eigenlijk wel duidelijk is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het net is als met elke andere zonde. Ik merk vaak zo'n spanning. Kan moeilijk zeggen dat zonde me nu sterker maakt of dichter bij God brengt. Maar er is wel iets dat je leert, je leert steeds iets meer van Gods liefde zien en van Zijn genade in Jezus. Want elke keer als ik weer iets fout doe, is Gods liefde nog steeds onveranderd voor mij en weet ik dat Hij ook daarvoor is gestoven.

Verder nog even over je praktische vragen: ik heb er zelf niet echt last van als ik met andere mensen om ga dat ik heel terughoudend ben vanwege dit soort problemen of zo. Maar ik zou wel heel terughoudend zijn denk ik als ik een vriendin zou krijgen, niet zozeer dat ik haar zou afstoten(hopelijk niet i.i.g.), maar dat ik denk toch een zekere angst heb om te falen en haar daarin mee te sleuren. En daarom dat je dingen goed bespreekt, afspreekt e.d.

Ik denk dat als er staat dat de zonde van de seksualiteit tegen je eigen lichaam is dat zoiets betekent dat dit echt een zonde is die ook jouzelf kapot maakt. Bedoel prima als je steelt of zo, je krijgt misschien last van je geweten, maar zal denk wel meevallen. Maar je bent er op vooruit gegaan, je bent immers rijker. Ik denk dat als je de gave van de seksualiteit op een zondige manier gaat nuttigen je jezelf helemaal kapot maakt... Maar ik heb er verder weinig exegetische argumenten voor, dus daar kan de rest misschien bij helpen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niks mis mee, gewoon herkennen, Erkennen, accepteren, doorgroeien. alles draait om groeien, niet om het veroordelen van je daden. Mastruberen is niet goed of slecht het is een ervaring. zie het niet als een zonde. Zie het als een onderdeel van jou groei. alleen door pijn kan men liefde ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niks mis mee, gewoon herkennen, Erkennen, accepteren, doorgroeien. alles draait om groeien, niet om het veroordelen van je daden. Mastruberen is niet goed of slecht het is een ervaring. zie het niet als een zonde. Zie het als een onderdeel van jou groei. alleen door pijn kan men liefde ervaren.
Waar heb je deze wijsheid vandaan. _O-
Link naar bericht
Deel via andere websites
Niks mis mee, gewoon herkennen, Erkennen, accepteren, doorgroeien. alles draait om groeien, niet om het veroordelen van je daden. Mastruberen is niet goed of slecht het is een ervaring. zie het niet als een zonde. Zie het als een onderdeel van jou groei. alleen door pijn kan men liefde ervaren.
Waar heb je deze wijsheid vandaan. _O-

rechtstreeks uit de bron. (P)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi ikbenBen,

als je er erg veel last van hebt kan ik je de (online) cursus van http://www.settingcaptivesfree.com aanraden. Kijk maar eens rond op die site. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel positieve verhalen over gehoord, en ik ken ook iemand die die cursussen gegeven heeft. Je gaat in het cursustraject in gesprek met je cursusleider, en je leert veel over wat je zelf over seksualiteit denkt, wat je er aan kunt doen om verkeerde denkbeelden of situaties te voorkomen, en hoe de Bijbel over seksualiteit spreekt. Ik denk dat je daar ook goed je ei kwijt kunt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi ikbenBen,

als je er erg veel last van hebt kan ik je de (online) cursus van http://www.settingcaptivesfree.com aanraden. Kijk maar eens rond op die site. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel positieve verhalen over gehoord, en ik ken ook iemand die die cursussen gegeven heeft. Je gaat in het cursustraject in gesprek met je cursusleider, en je leert veel over wat je zelf over seksualiteit denkt, wat je er aan kunt doen om verkeerde denkbeelden of situaties te voorkomen, en hoe de Bijbel over seksualiteit spreekt. Ik denk dat je daar ook goed je ei kwijt kunt. :)

is dit niet het geforceert blokkeren van iets normaals????

er komt een vrij mooi gevormde vrouw langs zaterdag, en wat gedachtes betreft ben ik al een paar dagen in de stemming.

er is gebleken dat mensen die op jonge leeftijd sexuele verlangens blokkeren, om wat voor reden dan ook,, ze daar later last van hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites
ze hebben moeite om zich sexueel open te stellen

In een relatie? Misschien wat naïef, maar dan zie ik de moeite niet echt. Dat komt dan wel weer.

Als onreine gedachten je relatie verstoren met God en mensen, dan hoef je niet eens te denken aan een relatie krijgen. Dan moet je gewoon eerst dat probleem oplossen. Je kunt wel doen alsof je het maar moet accepteren, maar meestal leidt dat nergens toe: je komt niet echt verder ofzo.

Open deur: een relatie is meer dan alleen seks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap het probleem niet echt, wat is er mis met onreine gedachtes. Iedereen heeft gedachten. Er zijn maar weinig mensen op deze aarde die hun hele hoofd stil kunnen zetten. je kan je zelf toch niet afdwingen wat je denkt. als zou je bij elk negatief oordeel in je hoofd stil gaan staan en jezelf veroordelen dat dat slecht is. dan maak je jezelf het wel heel moeilijk. Ik denk dat het accepteren wel degelijk een oplossing is. als je er namelijk niet bij elke gedachte stil staat en gewoon weet. Nou ik denk dit misschien wel, alleen ik doe er niks mee. het is puur een gedachte verder geen realiteit, dan sta je tenminste boven je gedachten. dan geef je jezelf toch veel meer ruimte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap best wat je bedoelt hoor. Een beetje 'go with the flow'. Probleem is dat wat je graag wilt of waar je aan denkt niet altijd goed voor je is. De Bijbel zegt het zo:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

(arcering door mij)

Paulus maakt hier een duidelijk onderscheid tussen de begeerten van het vlees, en de begeerten van de Geest. De begeerten van het vlees zijn op jezelf gericht, egocentrisch en uit op bevrediging op de korte termijn. Je houdt geen rekening met anderen, of met God, en uiteindelijk ook niet met jezelf. Daar ben ik stellig van overtuigd: alles maar doen wat in je opkomt, daar breek je uiteindelijk jezelf mee af. Juist wat goed is voor jezelf is tegelijk je eigen ik wegstoppen. De eigenschappen die Paulus noemt in vers 22 en 23 zijn goed voor anderen om je heen maar je wordt er zelf ook een beter mens van. Hoewel je dan niet altijd even je zin krijgt of je lolletje hebt.

Nog een disclaimer wat betreft de link die ik aanhaalde: het komt allemaal best wel radicaal over en ik zie dat ze ook een cursus aanbieden om van homoseksualiteit af te komen. Daar kan ik zelf niet achter staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

als ik zo de tekst lees, is het denken opzich geen probleem. Gaat er meer om voer je het ook uit. Ze ontkennen niet dat de negatieve gedachtes er zijn. dus in dat opzichte zijn de onreine gedachten niet gelijk onrein, zolang je er niet naar luistert, mag je ze wel hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus zelf denkt er anders over...

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.†28 En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. 29 Als je rechteroog je op de verkeerde weg brengt, ruk het dan uit en werp het weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam in de Gehenna geworpen wordt. 30 En als je rechterhand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af en werp hem weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam naar de Gehenna gaat.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus zelf denkt er anders over...

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.†28 En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. 29 Als je rechteroog je op de verkeerde weg brengt, ruk het dan uit en werp het weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam in de Gehenna geworpen wordt. 30 En als je rechterhand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af en werp hem weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam naar de Gehenna gaat.

Ja zei hij dat voor de kruiziging of erna?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid