Spring naar bijdragen

PVV wil definitie allochtoon oprekken


Aanbevolen berichten

Ook kinderen van tweedegeneratieallochtonen moeten het predikaat allochtoon krijgen. Dat stelt PVV-Kamerlid Joram van Klaveren tegenover NU.nl.

Foto: NU.nl/Arjen Peters

Volgens de PVV'er is dit nodig, omdat in de CBS-statistieken de problemen met deze derde generatie wegvallen. Volgens de definitie van het CBS is deze generatie namelijk autochtoon.

Van Klaveren vreest dat hierdoor geen inzicht meer te krijgen is in de voortgang van de integratie.

“Niet-westerse allochtonen zijn nog altijd oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers. Straks zien we dat niet meer, omdat ze te boek staan als autochtoonâ€, aldus de PVV'er.

Momenteel is 80 procent van de derdegeneratieallochtonen onder de tien jaar. Van Klaveren stelt dat het juist daarom nu van belang is de definitie op te rekken om een beter beeld van de integratie te kunnen krijgen.

Prietpraat

Tofik Dibi (GroenLinks) omschrijft het voorstel van Van Klaveren als 'symbolische prietpraat'. "Waarom niet investeren in onderwijs en werk om deze kinderen tot zelfstandige en actieve Nederlanders te maken?"

"Dit zijn oerhollandse kinderen die misschien wel de heer Van Klaveren en zijn collega's gaan verzorgen op hun oude dag. Ik zou niet tot die dag wachten om ze te beschouwen als Nederlanders", aldus Dibi.

Segregatie

Ook het CDA vindt de stap van de PVV te ver gaan. "Er komt een moment dat je gewoon Nederlander bent", aldus Kamerlid Mirjam Sterk. Volgens haar kan er ook aandacht blijven voor achterstanden binnen het reguliere beleid.

Volgens SP-Kamerlid Sadet Karabulut is het juist van belang dat er gewerkt wordt aan een gezamenlijke toekomst. "Dat krijg je niet door mensen apart te behandelen maar segregatie te bestrijden. Door samen wonen, werken en naar school. En precies op dat punt doen PVV, CDA en VVD niets."

Volgens Gerard Schouw (D66) maakt de PVV beleid op basis van de onderbuik en niet op basis van feiten. "Wie nuchter naar de cijfers kijkt ziet dat juist de integratie van deze groep succesvol is", aldus Schouw.

"Ook het afdwingen van Hollandse waarden bij allochtonen is een voorbeeld van de nieuwe rechtse maakbaarheid. Dat rechtse geloof is anti-liberaal."

Woensdagochtend vergadert de Tweede Kamer met minister Donner (Binnenlandse Zaken) over integratie.

http://www.nu.nl/politiek/2551779/pvv-w ... ekken.html

Alles voor de statistieken, om maar aan te kunnen tonen dat 'De Allochtoon' van 'Niet-Westerse' origine niet deugd? Of zit hier gewoon veel waarheid in en komen onze bontkraagjes mooi onder de statistieken uit door autochtone Nederlanders te zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ik vind dit echt zo een typische PVV actie...

waar ik dus fel tegen ben hallo er zijn ook genoeg autochtonen die crimineel zijn...

kleur of ras maakt echt geen verschil vind ik!!! ook op dat gebied.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen onderscheid maken, hard straffen, politie effectiever maken en harder laten optreden. Taakstraffen van 160 uur voor de eerste keer winkeldiefstal, 320 uur voor tweede keer en 2 jaar cel voor derde keer en geen verzachtende omstandigheden of leeftijdsgrenzen. Nu komen ze er de eerste 10 keer af met 150 euro boete terwijl het de ondernemer meer kost aan tijd, geld, beveiliging en een zuchtende politie agent die er eigenlijk geen zin in heeft.

Maakt mij niet uit uit welk land ze komen of ze eerste of tweede generatie zijn, met een nl paspoort ben je Nederlander, in plaats van lijstjes te maken wie wat doet misschien gewoon de falende overheidsdiensten aanpakken met hun leidinggevende die grof geld opstrijken door middel van bonussen. Laat de pvv zich daar op concentreren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Geen onderscheid maken, hard straffen, politie effectiever maken en harder laten optreden. Taakstraffen van 160 uur voor de eerste keer winkeldiefstal, 320 uur voor tweede keer en 2 jaar cel voor derde keer en geen verzachtende omstandigheden of leeftijdsgrenzen. Nu komen ze er de eerste 10 keer af met 150 euro boete terwijl het de ondernemer meer kost aan tijd, geld, beveiliging en een zuchtende politie agent die er eigenlijk geen zin in heeft.

Maakt mij niet uit uit welk land ze komen of ze eerste of tweede generatie zijn, met een nl paspoort ben je Nederlander, in plaats van lijstjes te maken wie wat doet misschien gewoon de falende overheidsdiensten aanpakken met hun leidinggevende die grof geld opstrijken door middel van bonussen. Laat de pvv zich daar op concentreren.

misschien is het ook een idee om de jeugdigen zelf de kosten van de winkelier te laten betalen + nog een straf natuurlijk...

en voorkomen is beter dan genezen natuurlijk dus die jongens ook een toekomst bieden...\

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben voorstander van de harde aanpak, no matter welke afkomst de dader heeft.

@wees een licht: idd zijn er ook veel autochtonen die de fout ingaan, maar in verhouding zijn er meer allochtone daders.. en daar hoef je deze nieuwe categorie van de PVV niet eens bij te rekenen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
PVV wil definitie allochtoon oprekken

Nu begrijp ik hoe die lui tot de bewering komen dat er zoveel allochtonen in Nederland zijn :|

Typisch strategische zet, die weer met de huidige onverschilligheid bezien zal worden (na hooguit een eerste stofwolkje van verontwaardiging). Erg kwalijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bah, typisch dit. Alleen al het werkwoord 'te boek staan'. Hoezo te boek staan? Per definitie zijn 'die mensen' net zo Nederlander als jij en ik. Als je dan onderscheid wilt maken, doe dat dan op basis van 'etnische achtergrond' (of is dat racistisch..?). Echt, deze suggestie is gewoon een klap in het gezicht van mensen die hier wonen en werken en verdikkeme derde generatie zijn. Bah. Ik zal de Godwin daarlaten, maar dit stinkt naar NSB-retoriek.

Prinses Maxima is een niet-westerse allochtoon. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Wees een licht, Inderdaad, gewoon laten voelen hoe het werkt, kosten van politie en winkelier verhalen op degene die in de fout gaat, hard straffen maar tegelijkertijd NA!! die straf een opening bieden om een betere weg in te slaan. Gaat persoon daarna alsnog door dan gewoon gevangenis straffen, zonder medelijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je ervoor wil zorgen dat allochtone jongeren, of hun kinderen, niet de fout ingaan, moet je twee dingen doen. Ten eerste, laten zien dat misdaad niet loont. Ten tweede, laten zien dat leven buiten de misdaad wél loont. Kortom, je moet stevig optreden tegen de lui die crimineel verdrag vertonen (of de straffen omhoog moeten weet ik niet, daarvoor weet ik er te weinig vanaf). Maar je moet er ook voor zorgen dat de jongeren die zich wel aan de regels houden, zich thuis voelen in Nederland, want anders hebben ze geen enkele motivatie om dit land te respecteren.

Het is dat tweede aspect wat de PVV juist tegenwerkt. Als je een stigma legt op die mensen, steeds maar weer roept dat hun geloof en/of cultuur 'achterlijk' is, steeds maar weer benadrukt dat uit hun bevolkingsgroep zoveel criminaliteit voortkomt, ze steeds 'allochtoon' noemt ipv autochtoon, ze dreigt ze uit het land te gooien als ze over de scheef gaan, dan blijven die mensen zich altijd buitenstaanders voelen. Ik hoor nu al wel eens van jongeren met een Marokkaanse of Turkse achtergrond dat ze het gevoel hebben dat ze bij voorbaat verdacht worden van crimineel gedrag. Dat werkt niet. Daarmee los je het probleem van criminaliteit onder die groep niet op.

Laten we ze alsjeblieft eens wat vaker het gevoel geven dat ze ook bij Nederland horen. Alleen dan kun je ervoor zorgen dat meer jongeren de motivatie hebben om te integreren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben voorstander van de harde aanpak, no matter welke afkomst de dader heeft.

Gewoon een keer 'sorry' laten zeggen voldoet wel. Net als bij Lucassen.

@wees een licht: idd zijn er ook veel autochtonen die de fout ingaan, maar in verhouding zijn er meer allochtone daders.. en daar hoef je deze nieuwe categorie van de PVV niet eens bij te rekenen..

Hoevel PVV'ers in de kamer zijn ook al weer in aanraking gekomen met justitie? En hoeveel daarvan zijn allochtoon?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@wees een licht: idd zijn er ook veel autochtonen die de fout ingaan, maar in verhouding zijn er meer allochtone daders.. en daar hoef je deze nieuwe categorie van de PVV niet eens bij te rekenen..

Houd dan rekening met risicogroepen. Dit voorstel om een complete bevolkingscategorie in feite te bestempelen als 'buitenlander' is werkelijk waar bij het absurde af. Dat is fijn zeg, komt je opa uit Turkije, jij bent er misschien één keer op vakantie geweest, word je als 'allochtoon' bestempeld. Echt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
@ skippy van harte mee eens je vat de koe bij de horens...

nu geert nog overtuigen :P

@joost: uh twaren er geloof ik een stuk of 7

en een keer sorry laten zeggen werkt denk ik niet zo heel denderend maar zowiezo de weg naar beter openhouden..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je ervoor wil zorgen dat allochtone jongeren, of hun kinderen, niet de fout ingaan, moet je twee dingen doen. Ten eerste, laten zien dat misdaad niet loont. Ten tweede, laten zien dat leven buiten de misdaad wél loont. Kortom, je moet stevig optreden tegen de lui die crimineel verdrag vertonen (of de straffen omhoog moeten weet ik niet, daarvoor weet ik er te weinig vanaf). Maar je moet er ook voor zorgen dat de jongeren die zich wel aan de regels houden, zich thuis voelen in Nederland, want anders hebben ze geen enkele motivatie om dit land te respecteren.

Het is dat tweede aspect wat de PVV juist tegenwerkt. Als je een stigma legt op die mensen, steeds maar weer roept dat hun geloof en/of cultuur 'achterlijk' is, steeds maar weer benadrukt dat uit hun bevolkingsgroep zoveel criminaliteit voortkomt, ze steeds 'allochtoon' noemt ipv autochtoon, ze dreigt ze uit het land te gooien als ze over de scheef gaan, dan blijven die mensen zich altijd buitenstaanders voelen. Ik hoor nu al wel eens van jongeren met een Marokkaanse of Turkse achtergrond dat ze het gevoel hebben dat ze bij voorbaat verdacht worden van crimineel gedrag. Dat werkt niet. Daarmee los je het probleem van criminaliteit onder die groep niet op.

Laten we ze alsjeblieft eens wat vaker het gevoel geven dat ze ook bij Nederland horen. Alleen dan kun je ervoor zorgen dat meer jongeren de motivatie hebben om te integreren.

En ik kan me maar niet voorstellen dat Wilders de contraproductiviteit van zijn eigen "oplossing" (die je zo duidelijk aangeeft, Skippy) niet inziet. Ik sta werkelijk perplex en vermoed al een poos dat een aantal kabinetsleden er helemáál niet op uit zijn om oplossingen te verzinnen, maar opportunistisch een chaotische situatie gebruiken om er een slaatje uit te slaan. Verdeel en heers, komt er in mij op. Het werk van de aartsverleider is al eonen hetzelfde.

Wat me trouwens ook opvalt is de timing van het bericht. Toevallig vlak na het bericht van Verhagen dat "de angst voor buitenlanders begrijpelijk is". Misschien dat mijn geest onwillekeurig en schizoïde verbanden ziet waar ze niet zijn, maar ik vraag me af of er daadwerkelijk een verband is...

Link naar bericht
Deel via andere websites
misschien is het ook een idee om de jeugdigen zelf de kosten van de winkelier te laten betalen + nog een straf natuurlijk...

en voorkomen is beter dan genezen natuurlijk dus die jongens ook een toekomst bieden...\

Daar is men al enige tijd mee bezig. In enkele plaatsen, beginnende in Amsterdam, wordt dat al met succes toegepast en het wordt volgens mij ook landelijk ingevoerd. De dader krijgt dan naast de reguliere straf een vaste boete van 151 euro waarmee de precieze kosten van de winkelier worden gedekt. Winkeliers kunnen zich daarvoor laten registreren bij Stichting OverlastDonatie. Dat even terzijde. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook kinderen van tweedegeneratieallochtonen moeten het predikaat allochtoon krijgen. Dat stelt PVV-Kamerlid Joram van Klaveren tegenover NU.nl.

Foto: NU.nl/Arjen Peters

Volgens de PVV'er is dit nodig, omdat in de CBS-statistieken de problemen met deze derde generatie wegvallen. Volgens de definitie van het CBS is deze generatie namelijk autochtoon.

Van Klaveren vreest dat hierdoor geen inzicht meer te krijgen is in de voortgang van de integratie.

“Niet-westerse allochtonen zijn nog altijd oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers. Straks zien we dat niet meer, omdat ze te boek staan als autochtoonâ€, aldus de PVV'er.

Momenteel is 80 procent van de derdegeneratieallochtonen onder de tien jaar. Van Klaveren stelt dat het juist daarom nu van belang is de definitie op te rekken om een beter beeld van de integratie te kunnen krijgen.

Prietpraat

Tofik Dibi (GroenLinks) omschrijft het voorstel van Van Klaveren als 'symbolische prietpraat'. "Waarom niet investeren in onderwijs en werk om deze kinderen tot zelfstandige en actieve Nederlanders te maken?"

"Dit zijn oerhollandse kinderen die misschien wel de heer Van Klaveren en zijn collega's gaan verzorgen op hun oude dag. Ik zou niet tot die dag wachten om ze te beschouwen als Nederlanders", aldus Dibi.

Segregatie

Ook het CDA vindt de stap van de PVV te ver gaan. "Er komt een moment dat je gewoon Nederlander bent", aldus Kamerlid Mirjam Sterk. Volgens haar kan er ook aandacht blijven voor achterstanden binnen het reguliere beleid.

Volgens SP-Kamerlid Sadet Karabulut is het juist van belang dat er gewerkt wordt aan een gezamenlijke toekomst. "Dat krijg je niet door mensen apart te behandelen maar segregatie te bestrijden. Door samen wonen, werken en naar school. En precies op dat punt doen PVV, CDA en VVD niets."

Volgens Gerard Schouw (D66) maakt de PVV beleid op basis van de onderbuik en niet op basis van feiten. "Wie nuchter naar de cijfers kijkt ziet dat juist de integratie van deze groep succesvol is", aldus Schouw.

"Ook het afdwingen van Hollandse waarden bij allochtonen is een voorbeeld van de nieuwe rechtse maakbaarheid. Dat rechtse geloof is anti-liberaal."

Woensdagochtend vergadert de Tweede Kamer met minister Donner (Binnenlandse Zaken) over integratie.

http://www.nu.nl/politiek/2551779/pvv-w ... ekken.html

Als ze zo doorgaan word ik nog eens een allochtoon ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben voorstander van de harde aanpak, no matter welke afkomst de dader heeft.

Gewoon een keer 'sorry' laten zeggen voldoet wel. Net als bij Lucassen.

@wees een licht: idd zijn er ook veel autochtonen die de fout ingaan, maar in verhouding zijn er meer allochtone daders.. en daar hoef je deze nieuwe categorie van de PVV niet eens bij te rekenen..

Hoevel PVV'ers in de kamer zijn ook al weer in aanraking gekomen met justitie? En hoeveel daarvan zijn allochtoon?

ehh waarom zeg je dat als reactie op mij? Je denkt dat ik het goedkeur en dat zij uitzonderinsgevallen zijn die niet aangepakt moeten worden? :?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prinses Maxima is een niet-westerse allochtoon, haar kinderen zijn dus tweede generatie allochtonen. We worden dus over een flink aantal jaren geregeerd door een niet westerse allochtoon :# en als de PVV haar zin krijgt de jaren na Amalia nog een generatie lang door haar zoon/dochter.

Het hele koningshuis wemelt trouwens van de allochtonen, al zijn de meeste westerse allochtonen. Want ja, dat onderscheid maakt het CBS, westers en niet westers, want de niet westerse, daar vinden we de "probleem gevallen"

Link naar bericht
Deel via andere websites
Prinses Maxima is een niet-westerse allochtoon, haar kinderen zijn dus tweede generatie allochtonen. We worden dus over een flink aantal jaren geregeerd door een niet westerse allochtoon :# en als de PVV haar zin krijgt de jaren na Amalia nog een generatie lang door haar zoon/dochter.

Het hele koningshuis wemelt trouwens van de allochtonen, al zijn de meeste westerse allochtonen. Want ja, dat onderscheid maakt het CBS, westers en niet westers, want de niet westerse, daar vinden we de "probleem gevallen"

maar opzich is dat toch alleen maar positief? aangenomen dat al die 'allochtone' konginshuisleden zich niet schuldig maken aan strafbare feiten.. dan haalt het de statistieken juist omlaag.. en is er een kleiner gedeelte allochtonen die zich schuldig maakt aan t plegen van strafbare feiten..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is denk ik van dit voorstel ook de bedoeling die erachter ligt. Het gaat de PVV er niet om om "meer inzicht" te krijgen. Ze hebben hun oordeel al klaar: ook derde generatie allochtonen zijn slecht. En zo willen ze alleen maar verder een scheiding aanbrengen tussen een groep die zij beschouwen als mensen die hier thuishoren en mensen die volgens hen hier niet thuishoren.

Bah.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het probleem is denk ik van dit voorstel ook de bedoeling die erachter ligt. Het gaat de PVV er niet om om "meer inzicht" te krijgen. Ze hebben hun oordeel al klaar: ook derde generatie allochtonen zijn slecht. En zo willen ze alleen maar verder een scheiding aanbrengen tussen een groep die zij beschouwen als mensen die hier thuishoren en mensen die volgens hen hier niet thuishoren.

Bah.

Tsja ik ben verder ook niet echt voorstander van hun voorstel hoor. Maar ik vraag me af of het het resultaat op gaat leveren wat ze lijken te verwachten; want dat zou kunnen betekenen dat er wel een 'probleem' is waar iets aan gedaan moet worden.. Zelf vermoed ik trouwes van niet.. maar opzich is het misschien wel interessant om te kijken of hun aanname's uberhaupt kloppen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij gaat het ook niet zozeer om de definitie van allochtoon. Mijn vriendin is dan bv allochtoon, zal er niet minder om trouwen. We weten dat er overlast is van hangjongeren in de mindere wijken van Nederland. Zelf woon ik nog in Overvecht, ik weet wat het is. Overlast komt meer voor in achterstandswijken. Hangjongeren komen meer voor in achterstandswijken. Alochtonen wonen vaker in achterstandswijken dan in Vinexlocaties. Ja het overlast van bv Marokkaanse, derde generatie hangjongeren heeft vast ook te maken met de cultuur waar ze uit komen, maar veel meer met straatcultuur.

Daarom kan ik hier boos over worden en verdrietig dat er zoveel mensen dit hebben gestemd. Er zijn leugens, verschrikkelijke leugens en statistieken. Dit is wat mij betreft weer een manier om aan te tonen dat het probleem zit in de achterlijke cultuur van niet-Westerse allochtonen (De Moslim). Soms ben ik dat zo zat en ondertussen begrijp ik het ook oprecht niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid