Spring naar bijdragen

Oordelen in de Bergrede


Aanbevolen berichten

Ik ben momenteel bezig om de Bergrede (Mat. 5-7) te lezen, en ik vroeg me iets af. In Matteüs 7 staat dit:

Werp je niet op als rechter, opdat je niet onder het oordeel valt. 2 Want onder het oordeel dat jullie vellen, zul je vallen, en met de maat waarmee jullie meten, zul je gemeten worden. 3 Wat kijk je naar de splinter in het oog van een ander, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4 Of hoe kun je tegen een ander zeggen: Laat me de splinter uit je oog halen, en kijk, de balk zit in je eigen oog? 5 Schijnheilige, haal eerst de balk uit je eigen oog, en pas dan zie je scherp genoeg om de splinter uit het oog van de ander te halen. 6 Geef het heilige niet aan de honden, en gooi jullie parels niet voor de varkens, opdat zij die niet met hun poten vertrappen, zich tegen je keren en je verscheuren. (WV95)

Gesneden koek natuurlijk, een tekst die we allemaal kennen. Maar waarom vallen we dan eigenlijk onder het oordeel dat we zelf vellen? Wat is de logica hierachter?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat werp je(zelf) niet op als rechter daaruit leid ik af dat je dus ongevraagd een oordeel over een zaak geeft. Nu heeft iedereen in Nederland wel een mening over alles maar als je niet als rechter gevraagd of aangewezen bent handel je dus volgens je eigen inzichten en niet volgens de wet. En dan ben je je zelf tot wet waarmee je ook jezelf beoordeeld wordt zoals ook blijkt uit Rom 2: 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Oordeelt niet,1 opdat gij niet geoordeeld wordt.

2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.

3 En wat ziet gij den splinter,2 die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
In de SV staat niets over een rechter. Zou het niet gewoon een constatering van een feit zijn? Je wordt behandeld op de manier waarop je anderen behandeld. Je moet mensen behandelen zoals jij behandeld wilt worden.

Wanneer jij oordeelt (Namelijk lichtvaardiglijk, of verkeerdelijk, uit haat, nijdigheid, of ongegrond achterdenken, kanttek.) maar zelf hetzelfde doet zal de ander jou ook oordelen over jou 'zaken'. Wanneer jij zegt tegen een ander dat hij niet mag stelen, maar zelf wel steelt is het rechtvaardig om veroordeeld te worden door die ander.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Hallo lieve mensen,

Het is eigenlijk niet zo complex hoor.

God oordeelt zelf niet maar heeft het hele oordeel aan zijn zoon gegeven.

Als volmaakt geestelijk schepsel is onze koning Jezus Christus in staat om Gods rechtvaardige wetten volmaakt toe te passen. Wij mensen zijn onvolmaakt, dat impliceert dat wij niet in staat zijn volkomen rechtvaardig te kunnen oordelen. Zeker niet als het een medemens betreft.

Wie dat dus wel doet gaat in feite op de stoel God en Christus zitten, dat is pas echt zonde.

Je kunt iemand beoordelen op grond van het volmaakte Woord van God, de Bijbel, en omgang met iemand mijden die Gods wetten overtreedt of Gods Woord negeert, dat is wijsheid.

Hebben jullie dit nooit gelezen:

- Psalm 10:4, De goddeloze stelt in zijn verwaandheid geen onderzoek in;

Al zijn denkbeelden zijn: „Er is geen God

- psalm 14:1 De persoon zonder verstand heeft in zijn hart gezegd:„Er is geen Jehovah., 53:1-2

- psalm 92:5-6  5 Hoe groot zijn uw werken, o Jehovah!Zeer diep zijn uw gedachten.

 6 Ja, geen redeloos man kan [ze] weten,En niemand die verstandeloos is, kan dit begrijpen.

Oordeelt dus niet maar verdraag iemand liefdevol. Heb lief die u haten, zoals de Vader liefheeft heb elkander lief, dat is onze hele christelijke verplichting.

groetjes Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Ed, en welkom op Credible!

Ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt, maar houd wel de FAQ in de gaten; Credible stelt het Credo van Nicaea als basis, wat betekent dat we Jezus niet als 'schepsel' zien, maar als God zelf. Hiervoor verwijs ik je graag naar het subforum Levensbeschouwing: daar is ruimte om dingen buiten het Credo te bespreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt iemand beoordelen op grond van het volmaakte Woord van God, de Bijbel, en omgang met iemand mijden die Gods wetten overtreedt of Gods Woord negeert, dat is wijsheid.
Het Woord van God is Christus en niet de bijbel. Deze ketterij is wel erg wijdverspreid in bepaalde kringen aangezien half credible er aanhanger van lijkt te zijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Bonaventura,

Je revereert waarschijnlijk naar 1 text en dat is als ik het goed heb Joh.1:1.

Let wel beste vriend dat Het woord, ho Logos in het Grieks is. Logos heeft verschilende betekenissen: 'woord','gedachte', 'taal', 'rede', 'principe', 'leerstelling' of 'logica'. Er staat verder dat het Woord een god was en in het begin bij God was. Ik ben benieuwd hoe jij dit interpreteert.

Beste Bonaventura welke Bijbelsteksten heb jij in je gedachte voor je redenering.

Hope to hear from you.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat lijkt me dan betrekkelijk simpel, de Bijbel is een verzameling boeken, die verzameling was niet van den beginne bij God en is niet God. De Bijbel is in de gereformeerde traditie dan ook de Heilige Schrift waardoor wij het Woord van God leren kennen, de Logos.

@Bonaventura gereformeerden willen de Heilige Schrift nogal eens het Woord van God noemen, dat kan en is prima. Ze hebben echter ook de neiging woorden te zoeken in de Bijbel met behulp van Biblija.net en het gevondene 'Woord van God' ruchsichloss toe te passen op de Heilige Schrift, imho grotendeels onwetendheid. Dit gaat ook op voor protestanten algemeen. Geen protestant belijd dat de de Bijbel God.

Vergeef hun want z

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo Bonaventura,

Je revereert waarschijnlijk naar 1 text en dat is als ik het goed heb Joh.1:1.

Let wel beste vriend dat Het woord, ho Logos in het Grieks is. Logos heeft verschilende betekenissen: 'woord','gedachte', 'taal', 'rede', 'principe', 'leerstelling' of 'logica'. Er staat verder dat het Woord een god was en in het begin bij God was. Ik ben benieuwd hoe jij dit interpreteert.

Beste Bonaventura welke Bijbelsteksten heb jij in je gedachte voor je redenering.

Hope to hear from you.

Ed

Er staat niet een god! Maar: Het woord was God (zonder toegevoegd lidwoord!)

Volgens de leer van het WTG zou Jezus een schepsel zijn van God ipv schepper terwijl die rol van Jezus als schepper juist in joh 1 vers 1 duidelijk naar voren komt. Indien Jezus een schepsel van God was dan had er in joh 1 vers 1 moeten staan: Het woord werd God ipv: Het woord was God. Maar een dergelijke vertaling kom ik zelfs in de nieuwe wereldvertaling niet tegen beste Ed ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid