Spring naar bijdragen

Hoofd - Schouders - Knie en teen?!


Aanbevolen berichten

Heerlijk die verwarring. Ik begrijp dat er aanwijzingen in het 'missaal' staan?

Met 'het missaal' bedoelde ik het Altaarmissaal. Een dik boek met rode omslag dat op het altaar ligt en gebruikt wordt door de priester. Het bevat alle teksten van de gebeden van de desbetreffende dag, de eucharistische gebeden, de communieritus enz. enz. in grote letters (en met de 'aanwijzingen' in rood).

Een flink aantal pagina's voorin (de inleiding op het altaarmissaal) bevat de uitgangspunten voor de wijze van misvieren, de liturgische kalender maar (bijv.) ook informatie over de liturgische houdingen (tekstnr. 21)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ok, duidelijk maar wordt blijkbaar in iedere gemeenschap anders mee om gegaan. Geen probleem en-zich, alleen wat verwarrend soms zeker voor iemand in het cathechumen:) (Overigens nu in de mystagogie aanbeland |P(P) )

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat staat erover in de Bijbel?

Sorry Tucker, katholiek ben ik niet maar ik ben op zich wel benieuwd naar hoe de dienst verloopt in de RKK. Vanwaar al de poespas? Is het een traditie die in ere wordt gehouden?

Dat is geen poespas maar een manier om te bidden. Knielen om je klein te maken voor God, staan als gedachtenis aan de verrijzenis van Christus, zitten om aandachtig te luisteren. Het is een manier om het lichaam mee te laten bidden met de geest.

Bij de klaagmuur staan ze altijd kopstoten uit te delen tijdens het bidden :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid