Computoon 0 Geplaatst 1 mei 2011 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2011 Heerlijk die verwarring. Ik begrijp dat er aanwijzingen in het 'missaal' staan? Met 'het missaal' bedoelde ik het Altaarmissaal. Een dik boek met rode omslag dat op het altaar ligt en gebruikt wordt door de priester. Het bevat alle teksten van de gebeden van de desbetreffende dag, de eucharistische gebeden, de communieritus enz. enz. in grote letters (en met de 'aanwijzingen' in rood). Een flink aantal pagina's voorin (de inleiding op het altaarmissaal) bevat de uitgangspunten voor de wijze van misvieren, de liturgische kalender maar (bijv.) ook informatie over de liturgische houdingen (tekstnr. 21) Link naar bericht Deel via andere websites
tucker 28 Geplaatst 12 mei 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 mei 2011 Ok, duidelijk maar wordt blijkbaar in iedere gemeenschap anders mee om gegaan. Geen probleem en-zich, alleen wat verwarrend soms zeker voor iemand in het cathechumen:) (Overigens nu in de mystagogie aanbeland ) Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 12 mei 2011 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2011 Wat staat erover in de Bijbel? Sorry Tucker, katholiek ben ik niet maar ik ben op zich wel benieuwd naar hoe de dienst verloopt in de RKK. Vanwaar al de poespas? Is het een traditie die in ere wordt gehouden? Dat is geen poespas maar een manier om te bidden. Knielen om je klein te maken voor God, staan als gedachtenis aan de verrijzenis van Christus, zitten om aandachtig te luisteren. Het is een manier om het lichaam mee te laten bidden met de geest. Bij de klaagmuur staan ze altijd kopstoten uit te delen tijdens het bidden Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 12 mei 2011 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2011 Ik vind het jammer als mensen gebruiken die voor anderen belangrijk zijn belachelijk gaan maken. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten