Spring naar bijdragen

De pil van Drion/laatste wil-pil


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 110
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Een kennis van mij heeft 1,5 jaar geleden euthanasie gedaan. Ze had MS, hing de hele dag in dezelfde stoel, kon haar lichaam niet meer bewegen (alleen hoofd en 1 arm nog een beetje) maar voelde wel de hele dag een helse pijn, die niet te bestrijden was. Ze kon niet meer zelf eten of drinken, of zelfstandig haar aanleunwoning uit. Ze had de kracht niet meer om te hoesten zodat ze dagelijks bijna stikte. Ze was in de 50 en had als vooruitzicht om alleen verder af te takelen tot ze uiteindelijk alleen nog maar op bed kon liggen, zelfs zonder te praten, wachtend tot het eindelijk over zou zijn. Na veel gesprekken met artsen, onderzoeken bij psychiater om te kijken of ze niet depressief was en hier heel goed over nagedacht te hebben is ze tot euthanasie gekomen.

In dit geval vind ik euthanasie meer humaan dan het leven wat ze had en wat haar nog te wachten stond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik woon in een flat waar best veel ouderen wonen, maar ik heb daar eigenlijk geen contact mee. Ik zou best een klusje voor ze willen doen, of een praatje willen maken, maar hoe begin je aan zoiets?

Als er veel ouderen wonen, dan is er misschien ook wel een plek waar die ouderen zich kunnen verzamelen om zich met elkaar te vermaken? Is er een centrum in de flat waar ze even koffie kunnen drinken? Dan zou je daar misschien wat vrijwilligerswerk kunnen doen. Koffie zetten, spelletjes doen met de ouderen of een bingo organiseren. Je zou ook in je eigen huis een spelletjesmiddag kunnen organiseren. Zorg voor wat spelletjes, iets te drinken en nodig je buren uit :)

Ik vind euthanasie altijd een moeilijk onderwerp. Ik ben niet voor en niet tegen, simpelweg omdat ik mij zowel voor- als tegenargumenten kan bedenken. Ik snap dat als je oud bent en eigenlijk weinig toekomst hebt dat je graag een einde aan je leven maakt. Anderzijds vraag ik mij af of God het goed zou keuren. Ik denk niet dat Hij er blij mee zal zijn als je op jonge leeftijd een einde aan je leven maakt, maar zou dit ook zijn als je al oud bent en je lichaam gewoon op is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
zit er geen gevaar in dat mensen zich op gegegeven moment 'gedwongen' gaan voelen om een pil te nemen.. wegens ziekte/ouderdom zijn ze anderen tot last en als je dan optie geeft er maar een einde aan te maken kan ik me voorstellen dat mensen zich gepusht voelen..

Maar stel dat hiervoor veiligheidseisen zijn. Stel dat deze pil er is, men eerst moet bewijzen hoe oud ze zijn door je ID te laten zien en er van tevoren een psychologische keuring komt om te zien of er geen dwang/druk in het spel is en of de oudere emotioneel wel stabiel is. Mocht deze oudere de keuring goed afronden dan krijgt hij/zij de pil van de arts en moet deze ter plekke innemen. Een paar dagen later komen ze terug en herhaalt het ritueel zich. Eerst een gesprek of men niet is gaan twijfelen, dan de pil en direct innemen.

Zouden mensen zich dan nog gedwongen voelen? En zouden mensen dan nog in staat zijn om hier misbruik van te maken, zoals Jalikaatje oppert?

Maar als er superveel voorwaarden en controles komen, is het dan nog zo anders dan het gewone euthanasiegebeuren? Pleit je dan niet eerder voor een uitbreiding van euthanasiewetgeving die meer rekening houdt met psychisch lijden oid, dan dat er echt zo'n pil moet komen?

Ik weet het zelf trouwens niet, met die pil. Maar ik kan me geloof ik wel vinden in de posts van Mach. Of dat dan reden is om voor of tegen te zijn, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan moet je bidden, dan helpt God je.

Jup die kennen we. Ik dit geval gaan we er even van uit dat dat niet werkt. Wat vind je dat van zo'n pil?

Als je zegt dat bidden niet helpt wat stelt je geloof dan voor?

Kun je lezen? Ik zeg niet dat ik niet denk dat het helpt, ik zeg dat we er in dit topic voor het gemak even vanuit gaan dat het niet helpt. Waarom post je eigenlijk in dit topic als je alleen offtopic bijdragen post? Wat vind je van die pil voor bejaarden en waarom vind je dat?

Wat HW zegt dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pleit je dan niet eerder voor een uitbreiding van euthanasiewetgeving die meer rekening houdt met psychisch leiden oid, dan dat er echt zo'n pil moet komen?

dat is een goede, hoewel niet op mij gericht.

Wat mij betreft moet het niet iets zijn wat je bij de drogist kunt halen. Aangezien het een zaak van leven en dood is kan het niet zonder zorgvuldige begeleiding. Ik vind dat psychisch lijden niet veel anders is dan lichamelijk lijden, dus die mogelijkheid moet ook geboden worden aan bijvoorbeeld chronisch depressieve mensen. Verder zou het prettig zijn als iemand een en ander op zijn eigen termen kan doen. Bijvoorbeeld als iemand thuis wil sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kun je lezen? Ik zeg niet dat ik niet denk dat het helpt, ik zeg dat we er in dit topic voor het gemak even vanuit gaan dat het niet helpt. Waarom post je eigenlijk in dit topic als je alleen offtopic bijdragen post? Wat vind je van die pil voor bejaarden en waarom vind je dat?

Wat HW zegt dus.

Hoe kan je nou van een leugen uit gaan? Bidden help wel! En ik vind zoon pil slecht want ik vind zelfmoord slecht, maar als je mij niet mag kan je het ook gewoon zeggen hoor

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je zegt dat bidden niet helpt wat stelt je geloof dan voor?

Om een of andere reden heeft God, voor zover we weten, nog NOOIT iemand genezen van MS. Waarom laten we even in het midden, maar het gebeurd simpelweg nooit. Dus bij MS helpt bidden nooit of vrijwel nooit. Als je dat constateerd betekent niet dat je niet gelooft (Ik geloof niet, maar goed)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je zegt dat bidden niet helpt wat stelt je geloof dan voor?

Om een of andere reden heeft God, voor zover we weten, nog NOOIT iemand genezen van MS. Waarom laten we even in het midden, maar het gebeurd simpelweg nooit. Dus bij MS helpt bidden nooit of vrijwel nooit. Als je dat constateerd betekent niet dat je niet gelooft (Ik geloof niet, maar goed)

Wat is MS?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe kan je nou van een leugen uit gaan? Bidden help wel! En ik vind zoon pil slecht want ik vind zelfmoord slecht, maar als je mij niet mag kan je het ook gewoon zeggen hoor

Wat HW en Annzie willen is dat je je even inbeeldt dat bidden eventjes niet helpt. Geen realiteit dus want elke christen weet dat bidden helpt.

Overigens kunnen discussies er soms wat fel aan toe gaan en inhoudelijk heel kritisch, zonder dat het op de persoon gericht is. Maak hier onderscheid in. Ik ben ook nog vrij nieuw op het forum en sta soms ook nog wel versteld van hoe fel het er aan toe kan gaan maar dat is dan lang niet altijd persoonlijk. Geschreven tekst kan heel anders op iemand overkomen dan de schrijver bedoeld heeft.

Edit: Multipele sclerose (MS) is een aandoening aan het centrale zenuwstelsel. Wikipedia.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Melkboer, als je niks hebt bij te dragen reageer dan niet. Er zijn andere topics over of bidden voor genezing helpt of niet. De zoekfunctie schijnt het weer te doen dus ga je gang.

Ik heb het niet over genezen, alleen over helpen, dat kan ook op een anderemanier. Dus je hoeft dan niet gelijk zook pil te slikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid