Spring naar bijdragen

Duurzaamheid en rentmeesterschap


Aanbevolen berichten

Soms blijken 'conventionele' processen al op het maximum van efficiëntie te zitten en kan het op dit moment niet schoner/duurzamer. Is wel belangrijk om je van bewust te zijn. Het gaat ook heel erg om de life cycle inclusief grondstofwinning, productie en verwerking na gebruik. Vroeger heette dat een Milieu Effect Rapportage (MER). Beroemde voorbeelden zijn de plastic bekertjes vs. stenen mokken. De mokken bleken vervuilender door productie en gebruik van afwasmiddel dan al die plastic bekertjes, zeker nu ze tegenwoordig gescheiden ingezameld kunnen worden. Ook een Hummer blijkt in de life cycle schoner dan de Prius, heeft met al die accu's en het zuur daarin te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat die twee met elkaar te maken hebben. Duurzaamheid is wat mij betreft het tegenovergestelde van het plegen van roofbouw op de aarde en rentmeesterschap is voor mij dat je zorg biedt voor datgene dat door de eigenaar aan je is toevertrouwd. Wat mij betreft is dat niet het plunderen en uitzuigen van de grond, maar het blijven onderhouden.

Ik probeer zelf er op te letten door voor te nemen milieuvriendelijke keuzes te maken. Het is een druppel op de gloeiende plaat, maar als iedereen dat doet heb je toch best een hoop water.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik zie het wel als mijn taak als rentmeester om binnen mijn mogelijkheden goed voor de aarde en alles wat er op leeft te zorgen. Zo vaak mogelijk de auto laten staan, zo veel mogelijk biologische producten kopen, minder vlees eten, Fair Trade, duurzame vissticks, spaarlampen, de (HR-)thermostaat een graadje lager zetten en een trui aantrekken. Een leuk boek over dit onderwerp is Planetwise: Dare to Care for God's World van Dave Bookless. Interessante ideeën, exegetisch alleen niet altijd even indrukwekkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Soms blijken 'conventionele' processen al op het maximum van efficiëntie te zitten en kan het op dit moment niet schoner/duurzamer. Is wel belangrijk om je van bewust te zijn. Het gaat ook heel erg om de life cycle inclusief grondstofwinning, productie en verwerking na gebruik. Vroeger heette dat een Milieu Effect Rapportage (MER). Beroemde voorbeelden zijn de plastic bekertjes vs. stenen mokken. De mokken bleken vervuilender door productie en gebruik van afwasmiddel dan al die plastic bekertjes, zeker nu ze tegenwoordig gescheiden ingezameld kunnen worden. Ook een Hummer blijkt in de life cycle schoner dan de Prius, heeft met al die accu's en het zuur daarin te maken.

Op die manier komt er bij de productie van zonnepanelen ook zóveel CO2 vrij dat dat zonnepaneel dat in zijn hele levensduur niet meer kan compenseren. Bron? De krant (Leidsch Dagblad), geen idee meer welke editie en hoe lang geleden en dergelijke.

Verder vind ik dat je als christen juist duurzaam zou moeten leven inderdaad, juist vanwege het rentmeesterschap. Dus eigenlijk ben ik het iedereen hierboven eens :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Soms blijken 'conventionele' processen al op het maximum van efficiëntie te zitten en kan het op dit moment niet schoner/duurzamer. Is wel belangrijk om je van bewust te zijn. Het gaat ook heel erg om de life cycle inclusief grondstofwinning, productie en verwerking na gebruik. Vroeger heette dat een Milieu Effect Rapportage (MER). Beroemde voorbeelden zijn de plastic bekertjes vs. stenen mokken. De mokken bleken vervuilender door productie en gebruik van afwasmiddel dan al die plastic bekertjes, zeker nu ze tegenwoordig gescheiden ingezameld kunnen worden. Ook een Hummer blijkt in de life cycle schoner dan de Prius, heeft met al die accu's en het zuur daarin te maken.

Op die manier komt er bij de productie van zonnepanelen ook zóveel CO2 vrij dat dat zonnepaneel dat in zijn hele levensduur niet meer kan compenseren. Bron? De krant (Leidsch Dagblad), geen idee meer welke editie en hoe lang geleden en dergelijke.

Verder vind ik dat je als christen juist duurzaam zou moeten leven inderdaad, juist vanwege het rentmeesterschap. Dus eigenlijk ben ik het iedereen hierboven eens :P

CO2-vermindering is echter maar een klein onderdeel van dat waar een zonnepaneel voor bedoeld is. het is namelijk voornamelijk bedoeld om gebruik te maken van herbruikbare bronnen dit in tegenstelling tot fossiele brandstoffen die niet hernieuwbaar zijn (ja natuurlijk de zon is ook eens op).

Daarnaast is dit een extra stok achter de deur in de ontwikkeling naar betere manieren om zonnepanelen te ontwikkelen. Zo zijn er ook simpele systemen te verzinnen zonder chemische componenten. Die bestaan bijvoorbeeld uit een constructie van spiegels en een water resevoir waar door de hitte van de zon water in stoom wordt omgezet. (Bijvoorbeeld).

Dat Hummer vs. Prius verhaal is een staaltje manipulatief onderzoek van heb ik jou daar: http://www.evworld.com/library/pacinst_hummerVprius.pdf Wat niet wil zeggen dat batterijen an sich millieuvriendelijk zijn. Het is een stap in een betere richting.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Soms blijken 'conventionele' processen al op het maximum van efficiëntie te zitten en kan het op dit moment niet schoner/duurzamer. Is wel belangrijk om je van bewust te zijn. Het gaat ook heel erg om de life cycle inclusief grondstofwinning, productie en verwerking na gebruik. Vroeger heette dat een Milieu Effect Rapportage (MER). Beroemde voorbeelden zijn de plastic bekertjes vs. stenen mokken. De mokken bleken vervuilender door productie en gebruik van afwasmiddel dan al die plastic bekertjes, zeker nu ze tegenwoordig gescheiden ingezameld kunnen worden. Ook een Hummer blijkt in de life cycle schoner dan de Prius, heeft met al die accu's en het zuur daarin te maken.

Het lijkt mij dat het een onderdeel is van de stappen die we moeten nemen in een betere wereld. Processen van ontwikkeling kunnen beter. Als we de auto's van vroeger afzetten tegen de auto van nu is de auto van nu schoner dan destijds, waarbij je het productie proces mee in ogenschouw neemt.

Duurzaamheid gaat verder dan het kijken dan de product life cycle, maar juist ook een blik naar de toekomst hoe houdbaar is de ontwikkelde techniek. Daarin kunnen we vanuit een Christelijk ethisch punt best goed naar kijken en een bijdrage in leveren, door de taak te zorgen voor deze wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het woord "duurzaamheid" kom je tegenwoordig overal tegen, alles moet duurzaam. Vaak wordt hier gedoeld op mileuvriendelijk werken en maken van producten. Is duurzaamheid onderdeel van "rentmeesterschap"? Hoe pas jij het toe in je dagelijkse taken?

Ja, ik doe dat door papier in de papierbak te gooien, fietsen naar men werk en mee rijden en met de bus naar school. Handen weinig wassen zodat je minder water verspilt en kort doeshen. Soms van de stijger af poepen, zodat je weer niet hoeft door te trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid