Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

N.a.v. een fragment uit het volgende artikel:

Wekelijkse avondmaalsviering als tegenstem aan secularisatie

HOEVELAKEN – Door dagelijks of wekelijks de dood van Christus gedenken, kunnen christenen een tegenstem bieden aan de toenemende aandacht voor allerlei vormen van religiositeit buiten Christus in de samenleving.

Dat zei prof. dr. A. van de Beek gisteren op de voorjaarsvergadering van hervormd-gereformeerde emeritipredikanten en predikantsweduwen, in Hoevelaken. Hij hield een lezing over â€Mompelende goden in een tijd dat geloof weer magâ€.

Met de typering â€mompelende goden†doelt de emeritus hoogleraar symboliek op allerlei vormen van religiositeit buiten Christus. Hij baseert zich hierbij op de profeet Jesaja. „Hoofdstuk 8 spreekt over geesten, die piepen en brommen uit de onderwereld. Achter je rug, onder je voeten of diep in je hart.â€

Er wordt veel over God gesproken, aldus de theoloog. In het „harde atheïsme†van Dawkins, of in de context van de islam in de Nederlandse cultuur. Aan de andere kant is er „een zoektocht naar het geestelijke, naar een geheimenis, een spiritualiteit die belangrijker is dan het aardse en lichamelijke.â€

Die geheime krachten zitten volgens dr. Van de Beek niet alleen in waarzeggerij of meditatie, maar ook in opvattingen over het geestelijke en lichamelijke. Hij haalt als voorbeeld aan hoe het in New York in de mode raakt dat meisjes twee vriendjes hebben. „Eentje voor de seks en eentje om echt mee te kunnen praten.â€

De kerk voegt zich volgens prof. Van de Beek te veel in het voetspoor van de mompelaars. Hij noemt de historisch-kritische methode van lezen en de hermeneutiek, de Schriftuitleg en de preek. „Hier maakt de lezer een compositie van de tekst. Het gaat niet om de Schrift zelf. Uiteraard moet de lezer geraakt worden door een preek, maar dat moet wel door luisteren naar de Schrift zelf.â€

De kerk is te veel gericht op het aardse leven, stelt de hoogleraar. Hij zet echter geen program neer. Wel geeft hij enkele lijnen. In steekwoorden: „Durven praten en helder praten in de kerk, recht verstaan van het werk van de Geest en een ander zicht op de kerk, haar ambten en liturgie.†Over het begrip kerk schrijft hij momenteel een boek.

Ook een frequente avondmaalsviering kan een tegenstem bieden aan de „mompelende goden van deze tijdâ€, stelt de emeritus hoogleraar. Hij keurt een avondmaalsviering eens in de drie maanden af. „We zeggen dan al snel: Dat voorkomt sleur. Maar ik hoef tegen m’n vrouw niet te zeggen: Eén keer in de drie maanden kom ik bij je eten, anders wordt het sleur. We moeten liefst dagelijks de dood van Christus gedenken. In ieder geval wekelijks.â€

Christus’ verhoging

Prof. dr. W. Verboom spreekt over de verhoging van Christus, naar aanleiding van Johannes 12:32. De verhoging betekent dat Christus aan het kruis genageld werd. „Hij toont Zich aan ons in het gewaad van het tegendeel. De buitenkant roept wellicht meelij op, maar de binnenkant vraagt om geloof. Daar gaat het om.â€

De verhoging in vernedering stoot volgens prof. Verboom de duivel van de troon en trekt de mens naar zich toe. „De trekkracht van Jezus’ liefde is sterker dan die van de duivel.â€

Dat is ook voor predikanten van belang, die te maken kunnen krijgen met eenzaamheid, ziekte en verlies. „Als we getrokken worden door Jezus, delen we in Zijn verhoging en in Zijn vernedering. We zijn het zaad dat valt in de aarde. We moeten sterven. Het lijden van de tegenwoordige wereld weegt echter niet op tegen de heerlijkheid die ons geopenbaard zal worden.â€

Bron: Reformatorisch Dagblad

Deze prof. dr. A. van de Beek stelt dus, dat het goed is om de dood van Christus vaker te gedenken. Onze katholieke broeders en zusters doen dit natuurlijk al. Bij mij in de kerk (PKN) was laatst ook weer Avondmaal, en ik bedacht me dat ik het altijd erg fijn vind wanneer dit gebeurt. Het voedt mij enorm en het bevestigt mij in mijn christen-zijn ofzo. Wat vinden jullie hier van? Vaker? Niet vaker? Wekelijks? Maandelijks? En wat doet het Avondmaal (of de Eucharistie, mag ook) eigenlijk voor jouw persoonlijke geloofsleven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de PKN moet het minstens vier maal per jaar gevierd worden. Gemeenten die geen dominee aan zich gebonden hebben kunnen ook moeilijker de frequentie verhogen, omdat er een voorganger moet voorgaan om het sacrament te bedienen.

Calvijn wilde het Avondmaal ook wekelijks vieren en de overlevering stelt dat hij zijn wekelijkse kerkbezoek dusdanig had afgestemd dat hij wekelijks Avondmaal kon vieren. Persoonlijk vind ik de frequentie van vier maal per jaar te laag, maar gezien de soms moeilijkheden om een voorganger vast te leggen voor een Avondsmaal viering wel begrijpelijk. Ik zou een frequentie van eens per maand een mooie middenweg vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou ja zeg, spammen, ik wilde het gewoon makkelijk maken met een linkje, zodat je zelf kan oordelen :D . Waar het om gaat is dat we onze theologie van het avondmaal door de eeuwen heen meer op 1 corinthen 11 hebben gebaseerd dan op de woorden van Jezus. Begin je gewoon bij het begin, bij Jezus, dan zie je dat hij het avondmaal in alle opzichten instelt als een feestmaal. Dat wordt dan ook vol vreugde gevierd in Handelingen. In corinthe zien we een gemeente die 'van god los' is en daarbij gebruikt Paulus het avondmaal als voorbeeld. Uiteindelijk is 1 Cor 13 het hoogtepunt van die brief: het gaat er niet om de anderen neer te sabelen maar om ze terug te roepen naar de liefde.

Avondmaal is een feestmaaltijd, het evangelie in een notedop en een viering van Gods liefde voor ons (en vice versa!).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zover ik weet leert de bijbel dat je het zo vaak kunt doen als je wilt. In Hand 2:46 hebben ze het over dagelijks bij elkaar komen en het brood breken. Het avondmaal is er voor ons, er staat je niets in de weg dit te doen wanneer je dit graag wilt. in de gemeente bij ons doen we het gezamenlijk de eerste zondag van de maand en het staat klaar na elke dienst zodat je dit zelf kunt nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
nou ja zeg, spammen, ik wilde het gewoon makkelijk maken met een linkje, zodat je zelf kan oordelen :D .

Dat is ook heel aardig van je, maar het is hier de bedoeling dat je datgene wat je wilt zeggen zelf verwoordt. Hartelijk dank. Heb je ook nog ideeën over mijn vragen in de OP? Want dit topic gaat niet over het Avondmaal in het algemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
nou ja zeg, spammen, ik wilde het gewoon makkelijk maken met een linkje, zodat je zelf kan oordelen :D .

Dat is ook heel aardig van je, maar het is hier de bedoeling dat je datgene wat je wilt zeggen zelf verwoordt. Hartelijk dank. Heb je ook nog ideeën over mijn vragen in de OP? Want dit topic gaat niet over het Avondmaal in het algemeen.

help me even verder alsjeblieft want ik ben hier nieuw: 'vragen in de OP'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat beeld van die mompelende goden vind ik wel erg mooi. We moeten als kerk ook wel oppassen voor 'religiositeit'. Dagelijks de maaltijd van de Heer vieren helpt daar zeker tegen. Dan stel je Christus weer centraal in alle ups en downs van je leven. Dat hebben we dagelijks nodig. Elke dag je bevrijding vieren, elke dag het verbond dat je is aangeboden opnieuw onderschrijven, elke dag het offermaal vieren, en elke dag uitzien naar het bruiloftsmaal. Dat zal niet iedere dag lukken met brood en wijn, maar dat is toch de basis van ons geloofsleven. Een geweldig iets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Binnen de PKN moet het minstens vier maal per jaar gevierd worden

'Is dit beleid of is hier over nagedacht?' ;)

Dat is het beleid, staat opgenomen in de Kerkorde Ordinatie 7
Artikel 3. De viering van het avondmaal

1. Het avondmaal wordt bediend door een predikant, waarbij de diakenen aan de tafel van de

Heer dienen en de ouderlingen medeverantwoordelijkheid dragen.

De bediening geschiedt op de wijze die door de kerkenraad is vastgesteld en met gebruikma-

king van een van de orden uit het dienstboek van de kerk.

2. Het avondmaal wordt gevierd in een kerkdienst van de gemeente.

De gemeente viert het avondmaal op gezette tijden, doch ten minste vier maal per jaar.

3. Verbonden met de viering in de kerkdienst kan het avondmaal ook worden gevierd bij en met

gemeenteleden die niet in staat zijn deel te nemen aan de viering in de kerkdienst.

4. Het avondmaal kan onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad in een kerkdienst in instel-

lingen als gevangenissen, ziekenhuizen en verpleeghuizen bediend worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid