Spring naar bijdragen

Wat als Jezus 2.000 jaar later kwam?


Aanbevolen berichten

Title says it all. Wat als Jezus in deze tijd geboren was?

Het is iets waar ik vaak over na denk. Wat ik persoonlijk denk is dat God hier ook over na heeft gedacht, 2.000 jaar geleden was namelijk de perfecte tijd om de wereld "redding" te schenken. De mensheid was nog niet zo geobserdeerd door wetenschap en dan met name het ontstaan van alles. Atheisten proberen alles te verklaren zodat ze het idee van een God buiten kunnen sluiten. Daarbij was de islam ook nog niet in beeld.

Met name omdat de mensheid nu veel afweet van alle verschillende ziektes, inclusief geestelijke zou Jezus in deze tijd misschien gezien kunnen worden als schizofreen, een gek die stemmen hoort, iemand die in zijn eigen wereldje leeft en denkt dat hij speciaal is.

Anderen kunnen hem zien als een wijze leraar, een soort Dalai Lama. Iemand met uitspraken waar je over na moet denken en een persoon die streeft voor wereldvrede en een goede onderlinge relatie tussen alle mensen.

Maar zou iemand (kunnen) geloven dat Jezus de Zoon van God is? Zou in deze tijd het Christendom kunnen ontstaan als dat 2.000 jaar geleden niet gebeurd was?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, als Jezus in deze tijd voor de eerste keer als mens naar de aarde zou komen, zouden exact dezelfde mensen die nu geloven, Hem ook erkennen als Heer en degenen die nu niet in Hem geloven, zouden Hem verwerpen.

Mensen nemen Jezus aan op grond van geloof en er is geen wezenlijk verschil tussen nu en 2000 jaar geleden als het gaat om geloof.

2000 jaar geleden waren er ook heel veel sceptici, alleen op deels andere gronden dan tegenwoordig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af of je over zoiets iets zinnigs kunt zeggen. Was Jezus niet 2000 jaar geleden gekomen maar nu, dan had de wereld er compleet anders uitgezien. Zonder het Christendom had de westerse beschaving een compleet andere ontwikkeling doorgemaakt, en dan kun je je afvragen of we wetenschappelijk gezien op hetzelfde peil waren. Nu ís nu omdat Jezus 2000 jaar geleden gekomen is, zou Hij nu komen, was alles anders.

Ik weet niet of men rond het jaar 0 klaar voor was dat Jezus zou komen. Of dat menselijk gezien de juiste tijd was of niet. Wel weet ik dat God die tijd gekozen heeft, en dat feit maakt het de juiste tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa heeft een goed punt, de wereld had er dan anders uitgezien. Het is een vraag die niet te beantwoorden is. Maar God koos die dag 2000 jaar geleden uit met een reden en ik zie de heilsgeschiedenis die er aan vooraf ging ook mede als voorbereiding op de komst van Christus.

Vroeger vonden sommige mensen Jezus ook een beetje gek, een onruststoker, bedrieger of zagen in hem een messias, maar op een andere manier dan ze dachten en raakten vervolgens teleurgesteld. :) Ik kan me voorstellen dat zoiets nu ook het geval zou zijn, met andere labels erop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me af of je over zoiets iets zinnigs kunt zeggen. Was Jezus niet 2000 jaar geleden gekomen maar nu, dan had de wereld er compleet anders uitgezien. Zonder het Christendom had de westerse beschaving een compleet andere ontwikkeling doorgemaakt, en dan kun je je afvragen of we wetenschappelijk gezien op hetzelfde peil waren. Nu ís nu omdat Jezus 2000 jaar geleden gekomen is, zou Hij nu komen, was alles anders.

Ik weet niet of men rond het jaar 0 klaar voor was dat Jezus zou komen. Of dat menselijk gezien de juiste tijd was of niet. Wel weet ik dat God die tijd gekozen heeft, en dat feit maakt het de juiste tijd.

Goed punt, inderdaad! En ik denk dat God het op Zijn manier in elke tijd had kunnen laten werken. Aan de ene kant denk ik 'in deze tijd lijkt het me haast onmogelijk...' maar aan de andere kant: voor God is niets onmogelijk. En je laatste zin vind ik mooi :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede reacties! Ik kan me er goed in vinden wat jullie allemaal zeggen.

Zelf denk ik ook God het perfecte moment heeft uitgezocht. Toch weet ik zeker dat als Jezus vandaag de dag begon met prediken, er stukken minder mensen tot geloof zouden komen. Natuurlijk had je tweeduizend jaar ook vele critische mensen, maar de maatschappij is in twee millennia zo ontzettend veel veranderd. Veel mensen zijn tot geloof gekomen, maar waarschijnlijk nog meer hebben God de rug toegekeerd.

Maar nu praat ik ge-brabbeldas, misschien komt er morgen wat meer zinnigs uit. Bedankt voor het reageren. :)

@ Jalikaatje, dat is iets wat mensen (ik) nog wel eens willen vergeten :$ dat voor God niets onmogelijk is. Je hebt helemaal gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch weet ik zeker dat als Jezus vandaag de dag begon met prediken, er stukken minder mensen tot geloof zouden komen. Natuurlijk had je tweeduizend jaar ook vele critische mensen, maar de maatschappij is in twee millennia zo ontzettend veel veranderd.

Och, ik weet niet. De wereld is groter dan Nederland en dus vol mensen die niet van die starre kaaskoppen zijn. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het christendom nu als nieuwe boodschap zou komen lag alles toch anders. Nu horen mensen al 2000 jaar hetzelfde riedeltje waardoor ze denken dat ze het wel weten. Bovendien is er nu ook een, bij vlagen negatieve, geschiedenis die het voor mensen lastig maakt om het christendom op waarde te schatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kruisiging was niet noodzakelijk.

Klopt. Maar hij moest wel de zonden van de mensheid dragen en de gebruikelijke doodstraf ondergaan.

Dat doet me eraan denken, vandaag de dag is het denk ik onmogelijk om de doodstraf te krijgen voor godslastering, iets waar ze Jezus van beschuldigden. Of je moet in een willekeurig streng moslim land zijn.

Als het christendom nu als nieuwe boodschap zou komen lag alles toch anders. Nu horen mensen al 2000 jaar hetzelfde riedeltje waardoor ze denken dat ze het wel weten. Bovendien is er nu ook een, bij vlagen negatieve, geschiedenis die het voor mensen lastig maakt om het christendom op waarde te schatten.

Daar heb je ook een goede. Het Christendom zou dan beginnen met een schone lij. Niet bevlekt met bloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van mening dat God niet zozeer het beste moment had gekozen, maar dat er geen beter tijdstip was - puur door de omstandigheden.

Denk aan een zwangerschap. Als een vrouw negen maanden een vrucht heeft gedragen, kan er niets anders gebeuren dan dat er een kind ter wereld komt; soms wat eerder, soms wat later, maar het kind komt er; niet na zeven maanden en niet na elf maanden, maar na ongeveer negen maanden.

De tijd dat de Israëlieten werden verlost uit Egypte was niet toevallig, maar dat gebeurde toen de tijd daar rijp voor was; toen de maat van de zonden van de Kanaänieten vol was.

Zo waren de hele wereldgeschiedenis en alle condities op een gegeven moment zo, dat de tijd ervoor gekomen was dat de Redder zou komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid