Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Op z'n tijd hoor je de wonderlijke verhalen langskomen over stigmata die mensen zouden hebben ontvangen. Wat zijn stigmata en hoeveel belang hebben deze voor het Christendom in zijn geheel? Is er voor het ontvangen van stigmata een vereiste waaraan voldaan zou moeten worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

-De stigmata zijn de wonden die Christus tijdens Zijn marteling en offerdood heeft opgelopen.

-Volgens sommige legendes/verhalen zijn er mensen (geweest) die door een bijzondere vereniging met Christus en verlangen om in Zijn lijden te delen deze wonden ontvangen zouden hebben.

-Voor het christendom als geheel hebben de stigmata die waarde dat ze een symbool vormen van Christus' verzoenend lijden. Verhalen over het ontvangen van de stigmata door individuele gelovigen kan misschien in sommige kringen het geloof aanwakkeren. Over het algemeen lijkt het belang me niet erg groot.

-Het zijn mystieke verhalen die in mysterieën zijn gehuld. Er is geen officiële leer rond de stigmata en het is niet iets waar je naar kan/moet streven. Er zijn dus geen eisen. Net als er geen eisen zijn voor verhalen zoals het visioen van Jesaja of de verschijning van God aan Ezechiël. Als het ontvangen van de stigmata echt (is) gebeurd dan komt dat door een initiatief van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het eigenlijk gek om het als iets "engs" te zien? Dat zal misschien komen door de mysterie die er vaak omheen hangt... ik vind het vooral een enge gedachte en zou mij geen raad weten als zoiets zou gebeuren.

Zal het niet ontzettend pijn doen?

Ja ik vind het ook erg naar. Net als ik ook huilende Mariabeelden naar vind. Ik vind bijvoorbeeld bijbelse visioenen waarin cherubs voorkomen met een wiel met daarop mensenogen ook naar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Aviator,

Een mens krijgt niet dat die niet dragen kan. Daarbij zij die zoiets krijgen zijn heiligen, al moet ik daar voorzichtig in zijn.

Ik moet voorzichtig zijn want er zijn wel spelregels, net zoals die er zijn voor wonderen doen, Zielen Lichten, Gods rechtspreken, Profetie en Reflecteren! Wil men dat kunnen doen dan moet men heilig leven. Ik ben een ander mening toegedaan als Bonaventura.

Ik vindt wel dat men er naar zou moeten streven en H.Paulus zegt dat ook: 1 Korinthe 14,1:[1] Maak vooral werk van de liefde. Maar streef ook naar geestelijke gaven, allereerst naar de profetie.

Iedereen kan het als die lief heeft zoals Jezus liefheeft. Het zij de gaven waarmee De Waarheid zich onderscheidt van alle anderen! En daar De Kerk de opdracht heeft van Jezus om de blijde boodschap te verkondigen en zieken te genezen hoort zij daar naar te streven!

Dus zij die stigma verkrijgen, hoort men bij God te vragen of zij op hun verdiensten met Jezus verkregen zijn!

Zouden verdiensten der mensen niet tellen, dan zou het talenten verhaal(Mat 25) uit de H.schrift geschrapt kunnen worden, net zoals het verhaal van de Koning en de pachter(Mat 18), en daarbij ook de werken der rechtvaardigheid en Barmhartigheid(Lucas 10)!

Of wil er hier één zeggen dat bevallen geen werken is? of dat men loon verkrijgt na werken, dat dat geen afbeelding is van de Hemel? Als dat niet zo is dan moet het van de hel zijn en waarom vindt iedereen dat dan rechtvaardig?

Johannes 16: [21] Wanneer een vrouw moet bevallen, heeft ze het zwaar, omdat haar uur gekomen is; maar is het kind eenmaal geboren, dan denkt ze niet meer aan haar benauwdheid, uit pure vreugde, omdat er een mens ter wereld is gekomen. [22] Zo hebben ook jullie het nu wel zwaar, maar Ik* zal jullie weerzien en jullie hart zal vol vreugde zijn, een vreugde die niemand je ooit kan ontnemen. [23] Op* die dag zul je Mij geen uitleg meer te vragen hebben. Waarachtig, Ik verzeker jullie: wat jullie de Vader ook zullen vragen in mijn naam, Hij zal het jullie geven. [24] Tot nu toe heb je nooit iets gevraagd in mijn naam. Vraag en je zult verkrijgen, en je vreugde zal volkomen zijn.

[25] Dit alles heb Ik tegen jullie gezegd in versluierende* taal. Er komt een uur* dat Ik geen versluierende taal meer zal gebruiken, maar onomwonden over de Vader zal spreken. [26] Op die dag zullen jullie gaan bidden in mijn naam.

Het weder zien van de Heer is een loon van de werken der rechtvaardigheid en Barmhartigheid die gebaseerd is op waarachtig geloof dat door die werken tot Zien gebracht wordt! Want Waarachtig geloof zonder werken is dood: Jakobus 2:

[14] Broeders en zusters,* wat baat het een mens te beweren dat hij geloof heeft, als hij geen daden kan laten zien? Kan zo’n geloof hem soms redden? [15] Stel dat een broeder of zuster geen kleren heeft en niets om te eten, [16] en iemand van u zou hun zeggen: ‘Ga in vrede, houd u warm en eet maar goed’, zonder hun te geven wat ze nodig hebben, wat heeft dat voor zin? [17] Zo is ook het geloof, op zichzelf genomen, als het zich niet uit in daden, dood.

[18] Maar iemand zal zeggen: ‘U* hebt het geloof, maar ik heb de daad.’ Bewijs me eens dat u geloof hebt, als u geen daden kunt tonen; dan zal ik u uit mijn daden mijn geloof bewijzen. [19] U gelooft dat er slechts één God is? Uitstekend! Ook de demonen geloven dat, en sidderen! [20] Dwaas, wilt u het bewijs dat het geloof zonder daden waardeloos is? [21] Is onze vader Abraham niet gerechtvaardigd vanwege zijn daden, omdat hij zijn zoon Isaak op het altaar ten offer bracht? [22] Het is duidelijk dat zijn geloof zich in daden uitte en pas door zijn daden volkomen werd. [23] Zo ging het woord van de Schrift in vervulling, dat luidt: Abraham geloofde God en het werd hem als gerechtigheid aangerekend; en hij werd Gods vriend genoemd. [24] Het is duidelijk dat een mens door daden wordt gerechtvaardigd en niet alleen door geloof.

[25] Werd ook de hoer Rachab niet gerechtvaardigd vanwege haar daden, omdat zij de spionnen in haar huis opnam en langs een andere weg liet vertrekken? [26] Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is het geloof dood zonder de daad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik meen dat stigmata vooral voorkomen bij mensen die zich vereenzelvigen met of sterk gericht zijn op het lijden van Christus. Eerlijk gezegd heb ik daar dus niet veel mee. Ik bedoel dus niet dat ik het lijden niet erg vindt, maar net als met mijn onlangs overleden vriend, die behoorlijk heeft geleden, denk ik niet aan hem als lijdende mens, maar denk ik aan zijn leven en wat dat betekent heeft, zo ook met Jezus. Je kunt dankbaar zijn voor Zijn lijden, je kunt het naar vinden, maar Zijn leven was zoveel meer dan lijden, Hij heeft ons zoveel verteld ter lering, het offer was van Hem, daar kwam lijden bij te pas. In mijn opvatting is vereenzelviging met het lijden eerder Jezus tekort doen.

Ik heb sterk de indruk dat het iets psychosomatisch is en dat je er een bepaalde persoonlijkheid voor moet hebben. Ik zie er iig niets heiligs in, wel een intens geloofsbeleven, maar of dat op een gezonde manier is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Henk: Om eerlijk te zijn vind ik het nogal moeilijk een touw vast te knopen aan je berichtje na mijn bericht. Uit de teksten die je aanhaalt maak ik totaal niet op dat stigmata iets zouden hebben van een "gaven". De eerste tekst die je aanhaalt, zeggen volgens mij helemaal niet dat stigmata een geestelijke gaven is.

Daarnaast vind ik het voorhouden van Heiligen ook misplaatst en zie ik er totaal het verband niet van.

Ook het noemen van stigmata in verhouding tot werken zie ik niet. Je zegt een hoop met een overtuiging die alleen jij lijkt te ervaren, want de boodschap komt naar mijn idee niet over. Ik zie de onderbouwing vanuit de schrift ook niet met dat wat je probeerd te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Aviator

Ik probeer duidelijk te maken dat het niet zomaar duidelijk is dat het een gave van God is! Het gaat om een verbeelding en dan is het de vraag of het van God komt of niet!

Ik denk dat je verbeelding niet begrijpt en laat ik dat trachten duidelijk te maken.

Als je nadenkt over het E'en en Al-E'en zijn van God in alles en God overal is dan kan dat niet in materie zoals wij ons lichaam hebben. Probeer het maar, een vinger op de huid te leggen van jezelf en probeer die maar door je huid heen te doen zonder weerstand want liefde kent geen dwang! Dat gaat niet. Voor alles dat God is is dat in God geen probleem

Als je dan naar Jezus kijkt en die is in alles Volmaakt, dan kan Zijn Lichaam naar Hemels Zien niet van materie zijn van Hemzelf! Een volmaakt Lichaam heeft geen materie.

Het is ons die het normaal en goed vinden dat het zo naar onze opvatting hoort te zijn en zo verbeelden wij Jezus Liefde in en lichaam van vlees en bloed/materie!

Zouden wij liefhebben gelijk Jezus dan zouden wij hem Zien zoals Jezus zichzelf ziet: men verbeeld de liefde niet naar een andere vorm dan die van God!

Als we nu naar stigmata kijken dan zien wij de wonden van Christus op het lichaam van een medemens. Verbeelden wij het daar op, doen wij het beiden: die er naar kijkt en die het draagt, of doet die het draagt het verbeelden?

Het gaat dus om het innerlijk want ook een magier kan dat aan zijn lichaam doen!

ik ben dus voorzichtig om het zomaar als gave te bestempelen.

B.v. Als je ooit in de woestijn geweest bent en een zonsopgang meemaakt(het is daar erg duidelijk waarneembaar) dat zie een auriool van de Zon vlak voor de zon over de horizon komt! Bij heiligen wordt dat ook rondom het hoofd weergeven. Is de zon nu ook heilig?

Dan de stigmata bij heiligen: je krijgt ze niet zo maar. Een inleven in Jezus lijden is niet zomaar genoeg! het gaat niet als enige om het inleven daarvan maar om het meeleven want Jezus lijdt nogsteeds onder onze zonden! Het houdt pas op op de Dag des Oordeels. Zolang er leven aan satan verloren gaat lijdt Jezus en moet hersteld worden!

Dus aan stigmata zijn spelregels verbonden! En meelijden met Jezus voor anderen is een werk van gerechtigheid en barmhartigheid. Het heeft een eeuwig loon! En Jacobus maakt duidelijk dat een lichaam zonder ziel dood is en hetzelfde geldt voor de geest. Dat werken niet als enige van de Ziel zijn maar ook van geest en lichaam. Daarmee is elk teken aan het lichaam ook een teken in geest en Ziel, en daarmee is de stigmata ook een geestelijke gave!

De vraag is van wie!

Is het zo duidelijker?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er komt er maar een alle eer toe en dat is Jezus. Alle werken en lijden van een mens doen God echt niet bewegen of maakt een mens meer heilig dan een ander. Welk doel zou God kunnen hebben met een mens stigmata te geven? Is het werk van Jezus dan niet voldoende? Zelfkastijding doet God helemaal niets, ons bloed is waardeloos in vergelijking met die van Jezus. De bijbel leert ook niets over deze 'gave'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dave,

toch wordt ook op het bloed der martelaren de Kerk voortgebouwd:

Johannes 15, 12-14:

[12] Dit is mijn opdracht: dat jullie elkaar* liefhebben met de liefde die Ik jullie heb toegedragen. [13] De grootste liefde die iemand zijn vrienden kan betonen, bestaat hierin dat hij zijn leven voor hen geeft. [14] Mijn vrienden zijn jullie, maar dan moeten jullie ook doen wat Ik jullie opdraag.

Zou het bloed van mensen waardeloos zijn, dan waarom zou God zich de moeite nemen om het te redden! Daarbij waarom had God de mensheid in Maria nodig om Zijn Zoon te verwekken?

De H.Schrift leert over tekenen en tekenen die Jezus door Thomas betast mochten worden.

Als iemand dan zo zeer lief heeft als Jezus door voor anderen levend stervend te zijn zou Jezus dan die persoon niet tekenen met Zijn Tekens!

Hoewel het verbeelde tekens zijn zijn het tekens. de vraag is door welke werken komen zij tot stand: Door lief hebben of door misleiding met magie.

Het uiteindelijke antwoord ligt in de nederigheid en oprechtheid van hart des persoon!

exodus 7:

[17] Zo spreekt de heer: Hierdoor zult u weten dat Ik de heer ben: met deze staf zal Ik op het water van de Nijl slaan en het water zal in bloed veranderen. [18] De vissen in de Nijl zullen sterven; de Nijl zal gaan stinken en de Egyptenaren zullen geen water uit de Nijl meer kunnen drinken.’

[19] Vervolgens sprak de heer tot Mozes: ‘Zeg tegen Aäron: Neem uw staf en strek uw hand uit over de wateren van Egypte: over de rivieren en stromen, over de moerassen en alle waterplassen, en ze zullen bloed worden. Bloed zal er zijn in heel Egypte, tot* in de houten en stenen vaten toe.’ [20] Mozes en Aäron deden wat de heer hun bevolen had. Voor de ogen van de farao en al zijn hovelingen hief hij zijn staf op, sloeg het water van de Nijl en al het water van de Nijl werd als bloed. [21] De vissen in de Nijl stierven, de Nijl begon te stinken en de Egyptenaren konden het water uit de Nijl niet meer drinken. Bloed was er, overal in Egypte. [22] Maar omdat* de Egyptische magiërs door hun toverkunsten hetzelfde deden, bleef de farao halsstarrig; hij luisterde niet naar hen, zoals de heer gezegd had.

Het is de H.Geest die onderscheidt weet te maken want een waar wonder gaat niet gepaard met vernietiging van leven maar met magie wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Dave,

toch wordt ook op het bloed der martelaren de Kerk voortgebouwd:

Johannes 15, 12-14:

[12] Dit is mijn opdracht: dat jullie elkaar* liefhebben met de liefde die Ik jullie heb toegedragen. [13] De grootste liefde die iemand zijn vrienden kan betonen, bestaat hierin dat hij zijn leven voor hen geeft. [14] Mijn vrienden zijn jullie, maar dan moeten jullie ook doen wat Ik jullie opdraag.

Zou het bloed van mensen waardeloos zijn, dan waarom zou God zich de moeite nemen om het te redden! Daarbij waarom had God de mensheid in Maria nodig om Zijn Zoon te verwekken?

Dit gaat over het offer van Jezus, Hij geeft zijn leven voor ons. Zijn bloed brengt redding. De mensheid had redding nodig want we waren allemaal verloren. God kon niet zomaar de zonden vergeven van de gevallen mens, hiervoor was een offer nodig. Daarom is Jezus gekomen:

Gal 4:

4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;

5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.

God is rechtvaardig, dus alleen op een rechtvaardige manier konden wij verlost worden. Een mens (Adam) had de heerschappij aan de duivel gegeven en een mens (Jezus) heeft deze weer terug genomen.

Quote:
De H.Schrift leert over tekenen en tekenen die Jezus door Thomas betast mochten worden.

Als iemand dan zo zeer lief heeft als Jezus door voor anderen levend stervend te zijn zou Jezus dan die persoon niet tekenen met Zijn Tekens!

Nee, Jezus liet deze tekenen zien als bewijs van zijn lijden en opstanding. Thomas geloofde namelijk niet dat Jezus was opgestaan. Zelfs in de hemel nu draagt Jezus deze tekenen als bewijs voor ons dat het werk volbracht is, dat alles goed is tussen God en de mens. Jezus staat daar namelijk garant voor.

Quote:
Hoewel het verbeelde tekens zijn zijn het tekens. de vraag is door welke werken komen zij tot stand: Door lief hebben of door misleiding met magie.

Er is geen enkele tekst in de bijbel die maar suggereert dat mensen tekenen zouden ontvangen omdat ze zo goed hun best doen voor God. Genade is onverdiende gunst, dat betekent dat het niet jou verdienste is maar die van Jezus.

Quote:
Het uiteindelijke antwoord ligt in de nederigheid en oprechtheid van hart des persoon!

exodus 7:

[17] Zo spreekt de heer: Hierdoor zult u weten dat Ik de heer ben: met deze staf zal Ik op het water van de Nijl slaan en het water zal in bloed veranderen. [18] De vissen in de Nijl zullen sterven; de Nijl zal gaan stinken en de Egyptenaren zullen geen water uit de Nijl meer kunnen drinken.’

[19] Vervolgens sprak de heer tot Mozes: ‘Zeg tegen Aäron: Neem uw staf en strek uw hand uit over de wateren van Egypte: over de rivieren en stromen, over de moerassen en alle waterplassen, en ze zullen bloed worden. Bloed zal er zijn in heel Egypte, tot* in de houten en stenen vaten toe.’ [20] Mozes en Aäron deden wat de heer hun bevolen had. Voor de ogen van de farao en al zijn hovelingen hief hij zijn staf op, sloeg het water van de Nijl en al het water van de Nijl werd als bloed. [21] De vissen in de Nijl stierven, de Nijl begon te stinken en de Egyptenaren konden het water uit de Nijl niet meer drinken. Bloed was er, overal in Egypte. [22] Maar omdat* de Egyptische magiërs door hun toverkunsten hetzelfde deden, bleef de farao halsstarrig; hij luisterde niet naar hen, zoals de heer gezegd had.

Het is de H.Geest die onderscheidt weet te maken want een waar wonder gaat niet gepaard met vernietiging van leven maar met magie wel!

Wat heeft dit met de stigmata te maken? Deze teksten gaan over de plagen die Egypte ondergaat. Deze plagen komen van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we in elk geval vaststellen dat niemand beweert dat je stigmata zou ontvangen als je maar goed je best doet. Binnen elke christelijke mystieke traditie, katholiek, orthodox of bevindelijk, omstreden of omarmd, geldt als ijzeren regel dat hetgeen je krijgt of niet krijgt geheel afhankelijk is van Gods genade. Hoogstends kun je je er door gebed en navolging voor openstellen, maar je kunt het op geen enkele manier afdwingen of ook maar verwachten.

Het verhaal der stigmata is nogal apart te noemen en ook binnen katholieke kringen bepaald niet onomstreden. De stigmata zouden een zeer directe en mystieke uiting zijn van het delen in Christus' lijden. Ze zouden een teken zijn dat iemand (wederom door Gods genade) zó innig verenigd is met de Gekruisigde en zó intens op Hem gelijkend is, dat hij of zij volmaakt deelt in Christus' lijden en het eigen lijden dus geheel in Hem opgaat en zo geheel geheiligd wordt.

Niettemin is het een nogal extreme uiting, waarvan je je kunt afvragen of de betreffende heiligen wel écht stigmata zouden hebben ontvangen. Niet dat het veel uitmaakt, want vaak gaat het er vooral om dat ze bij leven al zo uitzonderlijk verenigd waren met Christus en voor de omstanders dus al bijzonder op Christus leken. En dat is hetgeen waar elke gelovige naar zou moeten streven, niet naar zulke tekenen. Wie zijn lijden totaal aan Christus opdraagt en zo geheel deelt in Christus lijden, heeft alreeds "stigmata" ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het verhaal der stigmata is nogal apart te noemen en ook binnen katholieke kringen bepaald niet onomstreden.

Ik heb me er nooit zo in verdiept en het interesseert me eigenlijk ook niet zo. Voor mijn geloofsleven speelt het in ieder geval geen rol.

Maar ik kan mij wel voorstellen dat er mensen door gefascineerd zijn en het zien als teken van boven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dave

Zeker is het zo dat het in Johannes 15,12-14 gaat over het offer van Jezus en het gaat verder want als het offer van Jezus het enigste is dat telde zou Hij niet het gelijke vragen aan zijn leerlingen en ons christenen. Welke betekenis zou daar in kunnen liggen anders dan dat ons offer ook telt.

En het is waar dat Thomas moeite had om in de opstanding te geloven want hij wees de getuigenis van zijn mede-apostelen van de hand en stelde dat hij pas zou geloven als hij de tekenen van de kruisiging in Hem levend en wel zou zien, En Thomas bleef niet weg. Hij ging kijken en was er op de dag die voorzegd was door Jezus dat Hij hun weer zou verschijnen, Dus Thomas was niet geheel ongelovig. Hij was sceptisch gelovig.

En welke tekenen vroeg Thomas? Hij vroeg Die, die onlosmakelijk an Jezus verbonden waren aan de kruisdood want geen één had Dié Tekenen! Die waren de Tekenen van het ultieme sterven en de vervulling van de Wet(Ezra 6, 11 en ff) want Jezus sprak over het afbreken van de Tempel.

Die Tekenen zijn de uitdrukking, de handtekening onder het contract van het lijden van Jezus!

Daarbij zou het daarmee allemaal gezegd zijn dan zou er nu geen lijden meer horen te zijn want Jezus had alles volbracht! En waarin lag dat alles? Daar ligt het geheim van het lijden dat er nu nog is en gedaan hoort te worden.

Het is ook dat het geloof in Christus nog de wereld over moet en iedereen er van te horen krijgt die het niet gezien noch gehoord hebben!

En hoe breng je iemand tot geloof? Hoe deed Jezus het? Door de versluiering door de zonde van de ouder die het kind draagt en de eigen zonden ontstaat, van de ander te versterven zodat die God ziet

En wat is versterven? Is dat niet lijden? Is dat niet vrijkopen? Als iemand zondigt ligt dan niet onder de ban van Satan? Zo moet iedereen tot geloof komen en zich opweg begeven om volmaakt te worden! En volmaakt worden is volmaakt in liefhebben en versterven opdat anderen ook tot geloof mogen komen.

Dan haalde ik de wonder van Mozes aan dat een magiër het zelfde kan doen!

Als je goed leest ligt er een verschil in. Mozes toonde de zondigheid aan van Egypte. En daar God de opdracht geeft, die Liefde en Het leven is gaat dat nooit met sterven gepaard. Mozes voorzegde dat als ze niet zouden doen dat hij vroeg er een consequentie aan vast zit! Zouden zij aan Mozes opdracht voldoen dan zou er verder niets gebeuren. Echter de Magiërs deden het zelfde en daardoor besliste de Pharao anders en riep de consequentie over zichzelf en het volk af!

De stigmata zijn ook tekenen en het zijn tekenen die Jezus op het lichaam droeg. En het is waar dat Robert zegt dat iedereen die zich met Zijn Lijden verenigt die stigmata als heeft, ze zijn veelal nog niet zichtbaar. Ze worden pas zichtbaar als de vereniging in zo'n Eén wording tot alle diepten gepaard gaan.

Toch is er ook geschreven dat de anti-christ tekenen zal doen.

Het is dus goed daarmee voorzichtig te zijn. Dat heet niet dat het zomaar afgewezen dient te worden. Wil men zekerheid hebben dan hoort men naar God te gaan en Hem te vragen want H.Paulus zegt dat als De Heer verschijnt alles op tafel komt wanneer die volkomen verschijnt!

Zo verkrijgen mensen verschijningen en daar het gebeurd is dat satan als een engel van het licht verschenen is moet men doorgaan met vasten en bidden totdat en geen twijfel meer mogelijk is! Dat geeft Elia op de Horev aan! Eén van de basis kenmerken is vrede! Als men een verschijning krijgt en twijfelt zal God altijd duidelijk maken: Vreest niet! Kwaad kan dat niet zeggen want kwaad is vrees aan wekkend, Kwaad maakt angstig!

Dan leert men volkomen te oordelen: onderzoekt alles en behoudt het goede! En dat onderzoek hoort liefdevol gedaan te worden waarbij men God niet hoort te laten wachten om tot geloof te komen want waarachtig geloof brengt tot Zien en is Zien!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid