Spring naar bijdragen

Waarom was Jozef dood?


Aanbevolen berichten

Ik sluit ook niet uit dat Lazarus het wel aardig vond. Er staat overigens ook niet dat Lazarus opgewekt was wél voor zijn eigen plezier. Er staat sowieso niets over wat Lazarus er allemaal van vond. Het idee om Lazarus als een soort martelaar te beschouwen komt geheel uit mijn eigen duim. Ik vind het niet per se onlogisch maar ik geef mijn mening graag voor een betere.

Wel bijzonder: de ene keer is het feit dat ergens niets over in de Bijbel vermeld staat reden om aan te nemen dat 't dus niet zo is (geweest), de andere keer is datzelfde feit reden om aan te nemen dat 't dus wél zo is geweest. Als iemand beweert dat Maria ten hemel is opgenomen dan is dat onwaar want het staat niet in de Bijbel. Maar Lazarus was blij met zijn opwekking want het tegendeel staat niet in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bona, Ik gaf aan dat in de Bijbel nergens staat dat het geen plezier was voor Lazarus dat hij verder mocht leven op aarde. Dat deed ik om aan te geven dat het geen uitgemaakte zaak is dat naar de hemel gaan of op aarde verder leven niet per definitie naar of fijn is, ook niet voor Jozef. Ik probeerde al eerder aan te geven dat mensen op aarde moeilijk kunnen aangeven waarom iemand naar de hemel gaat of hier verder leeft. Het is goed om niet beperkt naar een onderwerp te kijken, maar het in context te bekijken. Andere voorbeelden van naar de hemel gaan of op aarde blijven, kunnen iets zeggen over Jozef. Daarom haalde ik ook Stefanus en Johannes de Doper enzo aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik sluit ook niet uit dat Lazarus het wel aardig vond. Er staat overigens ook niet dat Lazarus opgewekt was wél voor zijn eigen plezier. Er staat sowieso niets over wat Lazarus er allemaal van vond. Het idee om Lazarus als een soort martelaar te beschouwen komt geheel uit mijn eigen duim. Ik vind het niet per se onlogisch maar ik geef mijn mening graag voor een betere.

Akkoord.

Quote:

Wel bijzonder: de ene keer is het feit dat ergens niets over in de Bijbel vermeld staat reden om aan te nemen dat 't dus niet zo is (geweest), de andere keer is datzelfde feit reden om aan te nemen dat 't dus wél zo is geweest. Als iemand beweert dat Maria ten hemel is opgenomen dan is dat onwaar want het staat niet in de Bijbel. Maar Lazarus was blij met zijn opwekking want het
tegendeel
staat niet in de Bijbel.

Omdat een Maria-ten-hemel-opneming er niet staat, is er voor mij geen reden om dat aan te nemen. Omdat niet staat dat het niet voor Lazarus' plezier is, is voor mij een reden om niet aan te nemen dat het niet voor Lazarus' plezier is. Ik zeg ook niet dat het wel voor zijn plezier is, maar ik sluit het niet uit. Een Maria-ten-hemel-opneming sluit ik ook niet uit, maar ik vind het niet aannemelijk. Maar dat terzijde. Hier laat ik het bij.

Quote:

Het enige wat ik zeg is dat ik dit geen topic moet worden over dodenopwekking in het algemeen. Begrijp je dat of niet?

Ja, dat is heel begrijpelijk flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat een Maria-ten-hemel-opneming er niet staat, is er voor mij geen reden om dat aan te nemen. Omdat niet staat dat het niet voor Lazarus' plezier is, is voor mij een reden om niet aan te nemen dat het niet voor Lazarus' plezier is. Ik zeg ook niet dat het wel voor zijn plezier is, maar ik sluit het niet uit. Een Maria-ten-hemel-opneming sluit ik ook niet uit, maar ik vind het niet aannemelijk. Maar dat terzijde. Hier laat ik het bij.

Lijkt me goed, want volgens mij zijn we het eens knipoog_dicht.gif Ik bekijk het Lazarusverhaal vanuit mijn perspectief, jij vanuit het jouwe, maar beide houden we alle opties open omdat er simpelweg niet iets éénduidigs in de Schrift staat.

Maar goed, wat betreft Jozef: in mijn opinie is Lazarus opgewekt (ALS dat een letterlijk-historisch verhaal is, wat ik niet denk) om iets te laten zien over het Koninkrijk Gods. Niet omdat het zo erg is om te sterven, of zo fijn om te leven. In dat opzicht vind ik het dus ook volstrekt logisch dat Jezus erg spaarzaam was met het opwekken van de doden. Aan de andere kant was de opwekking van het dochtertje van Jaïrus weer duidelijk wél een feestelijke gebeurtenis (ik zou ook dolblij zijn als het mijn dochter was, hemelse heerlijkheid of niet) dus misschien zit ik er wel totaal naast.

Genoemde dochter zit momenteel bij me op schoot en wil heel graag dat ik deze leuke poppetjes met staartjes erbij zet dus bij deze:

party.gifnoparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat Jezus spaarzaam was in het opwekken van doden, is ook niet bewezen.

Joh. 20

30 Jezus heeft nog wel vele andere tekenen voor de ogen zijner discipelen gedaan, die niet beschreven zijn in dit boek, 31 maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gij, gelovende, het leven hebt in zijn naam.

Joh 21,25       

Er zijn echter nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft; indien deze één voor één beschreven werden, dan zou, naar ik meen, de wereld zelf de boeken, die geschreven werden, niet kunnen bevatten.

Wat is de link met Jozef? Dat Jezus spaarzaam zou zijn met dodenopwekkingen is naar mijn mening ook geen argument dat Jozef daarom niet zou zijn opgewekt. Het lijkt er alleen op dat deze minder vaak voorkwamen dan genezingen van ziekten.

(Is je dochter er nog? smile.gifparty.gifnoparty.gifparty.gifnoparty.gifparty.gifparty.gifnoparty.gifknipoog_dicht.gif ) @Crew, nee het is geen koffiebartopic. Ik zal niet meer van dergelijke smileys doen.

Het volgende is ook geen bewijs, maar alleen maar een overdenking van mij.

Mar. 6

3 Is dit niet de timmerman, de zoon van Maria, en de broeder van Jakobus en Jozef en Judas en Simon? En behoren zijn zusters hier niet bij ons? En zij namen aanstoot aan Hem. 4 En Jezus zeide tot hen: Een profeet is alleen in zijn vaderstad en onder zijn verwanten en in zijn huis ongeëerd. 5 En Hij kon daar geen enkele kracht doen; alleen genas Hij enige zieken door handoplegging. 6 [6a] En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof.

Het zou eventueel een mogelijkheid zijn dat Jezus minder gemakkelijk grote krachten als een dodenopwekking (bij Jozef) zou kunnen doen, aangezien in zijn eigen omgeving ongeloof heerste, waarschijnlijk omdat Hij niet/onvoldoende erkend werd als (Zoon van) God. (In deze tekst is Jozef mogelijk al overleden, aangezien hij niet als vader van Jezus wordt genoemd.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het idee dat de dood per se iets vijandelijks is waar iedereen gered van zou moeten worden, is niet altijd een juist idee. Ongetwijfeld is Jozef na een prachtig en gezegend leven, waarin hij Jezus mocht opvoeden en voor de Moeder Gods mocht zorgen, in bijzijn van zijn familie in vrede heengegaan en opgenomen in de hemelse heerlijkheid, waar hij samen met de Moeder Gods en alle engelen en heiligen voor eeuwig verenigd met God mag zijn, door Christus, die hij zo intens heeft liefgehad al ware het zijn eigen zoon. Zijn dood was een schitterende kroon op zijn leven en zo mag de dood van elke christen de kroon op zijn of haar leven zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het idee dat de dood per se iets vijandelijks is waar iedereen gered van zou moeten worden, is niet altijd een juist idee. Ongetwijfeld is Jozef na een prachtig en gezegend leven, waarin hij Jezus mocht opvoeden en voor de Moeder Gods mocht zorgen, in bijzijn van zijn familie in vrede heengegaan

Hoe weet je dat? Misschien heeft Jozef wel een bedrijfsongeval gehad. Instortende steiger ofzo. Weet jij veel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'I second' het punt wat RobertF maakt. Uit de vraagstelling van de TS bleek al een beetje dat leven toch altijd te verkiezen is boven sterven. Dat is niet per se de christelijke opvatting, en al helemaal geen reden voor Jezus om in te (moeten) grijpen. Ik acht de kans waarschijnlijk dat Jozef ongeveer een generatie ouder was dan Maria, en simpelweg op een gegeven moment van ouderdom is overleden. Net als Lazarus, die na zijn opwekking niet het eeuwige leven had.

Is de dood slecht of goed? Een deur? Het einde? Wat is 'goed'? Is God goed of doet Hij het goede?

Allemaal vragen waar je eerst een zinnig antwoord op moet hebben wil je op dit vraagstuk een zinnig antwoord geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de Schrift of de Overlevering daarover dan wel iets gemeldt had, Hongerige Wolf. Gelovigen door de eeuwen heen schrijven graag de meest opvallende of banale details op over geloofshelden, maar van Jozef is zoiets naar mijn weten niet bekend.

Maar inderdaad, zeker weten doe je natuurlijk nooit. Alleen het klinkt wel erg mooi toch, en schoonheid is ook openbaring. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Filippenzen 1 vind ik ook wel aardig aansluiten bij de opmerking van RobertF.

De wens van Paulus om te sterven en bij Jezus te zijn, of vanwege de evangelieverkondiging nog even te blijven, lijken elkaar nauwelijks te ontlopen.

Fil. 1

19 Want ik weet, dat dit mij tot behoud zal strekken door uw gebed en de bijstand des Geestes van Jezus Christus, 20 naar mijn vurig verlangen en hopen, dat ik in geen enkel opzicht beschaamd zal staan, maar dat met alle vrijmoedigheid, zoals steeds, ook nú Christus zal worden grootgemaakt in mijn lichaam, hetzij door mijn leven, hetzij door mijn dood. 21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. 22 Indien ik in het vlees blijf leven, betekent dat voor mij werken met vrucht, en wat ik moet kiezen, weet ik niet. 23 Van beide zijden word ik gedrongen: ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste; 24 maar nog in het vlees te blijven is nodiger om uwentwil. 25 En in deze overtuiging weet ik, dat ik zal blijven en voortdurend bij u allen zijn, opdat gij verder moogt komen en u in het geloof verblijden. 26 Dan zult gij ruimschoots reden hebben om over mij te roemen in Christus Jezus, wanneer ik weder bij u kom.

Uiteindelijk denkt hij: 'Nou vooruit, ik blijf nog even'.

Daarna is toch echt de tijd gekomen dat zijn taak erop zit en bereid hij zich voor op zijn afscheid en vertrek.

2 Tim. 4

6 Want wat mij aangaat, reeds word ik als plengoffer geofferd en het tijdstip van mijn verscheiden staat voor de deur. 7 Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde gebracht, ik heb het geloof behouden; 8 voorts ligt voor mij gereed de krans der rechtvaardigheid, welke te dien dage de Here, de rechtvaardige rechter, mij zal geven, doch niet alleen mij, maar ook allen, die zijn verschijning hebben liefgehad.

De taak van Johannes de Doper lijkt ook maar kort. Hij moest de weg voorbereiden voor Jezus en hij waarschuwt het volk voor het komende oordeel. Zijn laatste wapenfeit is het vermanen van Herodes en dan lijkt zijn taak erop te zitten.

Zo lijkt ieder een of meer taken te hebben die dienen te worden vervuld - waarbij sommigen heel oud worden en een lange en grote taak vervullen - maar bij iedereen kan er een tijd komen dat de taken zijn afgerond en de gelovige eventueel naar de Vader kan gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid