Spring naar bijdragen

Proefdieren


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

In de bijbel lezen we hoe God de aarde creeert en eigenlijk aan ons geeft met de boodschap dat wij ervoor mogen zorgen. De aarde inclusief het hele dierenrijk dus.

Hoe kijken jullie vanuit christelijke oogpunt op proefdieren?

Subvragen:

- Geoorloofd/niet geoorloofd?

- Had God het zo bedoeld?

- Zou God dit goedkeuren?

Ter info: proefdieren voor de cosmetica worden al circa 10 jaar lang niet meer in Nederland gebruikt. Proefdieren voor de wetenschap staan onder het toezicht van de Dier Ethische Commissie (DEC).

Link naar bericht
Deel via andere websites

leuke vraag, heb er niet echt super veel over nagedacht, heb wel een mening, maar of die goed gefundeert uit de bijbel komt is een andere vraag.

persoonlijk hou ik er niet van, en ben ik tegen proefdieren gebruiken als het gaat om cosmetica, voor medcijnen vind ik een ander verhaal en kan ik niet echt zeggen wat ik vind.

het dient een goed doel, namelijk medicijnen maken/testen.

maar ik blijf het niet leuk vinden.

dus of God dit goed vind, en zou goedkeuren weet ik niet, misschien dat iemand anders daar iets mooi's over te zeggen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

- Geoorloofd/niet geoorloofd?

Geoorloofd, nergens in de Schrift kom ik een voorschrift tegen dat ons verbiedt om dieren te gebruiken ter bevordering van ons welzijn.

Quote:

- Had God het zo bedoeld?

Geen flauw idee.

Quote:

- Zou God dit goedkeuren?

Ik denk het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind onnodige en uit sadisme voortkomende wreedheid tegen dieren ethisch verwerpelijk. Maar als het aankomt op het ontwikkelen van medicijnen en het onderzoeken van ziektebeelden denk ik dat we niet om dierproeven heen kunnen. In dat geval is het uitvoeren van dierproeven denk ik wel moreel verantwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben tegen dierproeven voor cosmetica, maar voor medicijnen vind ik het anders. Ik vind het niet leuk, maar zolang ze geen beter alternatief hebben keur ik het goed. Maar dierproeven zijn lang niet altijd nodig, en zeker niet altijd betrouwbaar. Ik vind wel dat dierproefvrije technieken moeten worden aangespoord en dat proefdieren weg moeten daar waar ze niet nodig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet zeggen dat ik tegen het testen van cosmetica op dieren ben, en dat ik vind dat het testen van medicijnen zo ver mogenlijk beperkt moet worden.

In de bijbel heb ik geen stuk kunnen vinden over het behandelen van dieren, maar wel dit:

Maar deze mensen, die net redeloze dieren zijn, van nature bestemd om gevangen en gedood te worden, lasteren wat ze niet eens kennen. (2 Petrus 2:12)

Hier worden mensen vergeleken met de toch al redeloze dieren die van nature bestemd zijn gevangen en gedood te worden. Vanuit dit oogpunt zou je kunnen zeggen dat dierenleed geoorloofd is.

Aan de andere kant staat in Exodus 20:13

Pleeg geen moord.

Nergens staat aangegeven of dit om mensen of dieren gaat. Nu is de vraag of je dieren vermoord door proeven met ze te doen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid