Spring naar bijdragen

Christenen in het Midden-Oosten


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van de kwestie rond de christenen in Irak en Egypte een breder topic over dit onderwerp. Vorig jaar is er in Rome een brede synode gehouden over de status van het christendom in het Midden-Oosten. Er is een exodus aan de gang van christenen uit de landen die als bakermat van het christendom gelden.

Vaak gaat het hier om gemeenschappen die al duizenden jaren oud zijn. Wat is hier de oorzaak van? Waarom wordt juist nu zo frontaal de aanval geopend op christenen en is het juist dat die christenen zo massaal emigreren?

Wat kunnen wij hier in het Westen doen om onze broeders en zusters in het Midden-Oosten te helpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn denk ik meerdere oorzaken. Een van de oorzaken is dat deze christenen automatisch verantwoordelijk worden gehouden voor daden van het westen en op zo'n manier een makkelijk doelwit zijn voor vergelding voor oorlogshandelingen van westerse landen.

Wat we zouden kunnen doen is het aantal oorlogshandelingen minimaliseren en aanwezigheid van westerse troepen in islamitische landen terugdringen. Indien regeringen in landen waar deze christenen wonen er dan nog niet in slagen om een veilige situatie te creëren moeten deze christenen bescherming krijgen door middel van in eerste instantie politieke druk.

Politieke druk dus waar dan wel wat tegenover gesteld wordt. Indien een natie de veiligheid kan garanderen van de christenen aldaar dan hoeven ze ook niet te vrezen voor militaire interventie. Daarnaast moeten we de christenen die wel wegvluchten onderdak bieden en liefdevol opnemen in onze geloofsgemeenschappen. Financiële en materiële ondersteuning voor de christenen die besluiten om daar te blijven indien zij dat wensen. Ondersteuning van de ridderorden die actief zijn in de gebieden. Veel gebed en wat betreft katholieken is de synode een goed begin geweest om deze christenen meer een gelijkwaardig onderdeel te laten zijn in de Kerk inclusief instemmingsbevoegdheid en dergelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat duidelijk om een (tamelijk) modern fenomeen, zoals je zelf ook al aangaf: groepen worden bedreigd die eeuwenlang in alle vrede tussen moslims gewoond hebben. Het is dan ook mijn indruk dat niet zozeer hun moslim-buren hen bedreigen (tenzij ze misschien onder druk staan van anderen) alswel fanatici. De groepen die ophef veroorzaken door hun uitspraken en daden (zoals het Egyptische moslimbroederschap) of zelfs voor regelrechte terreur zorgen (Al Qaida en aanverwanten) staan over het algemeen los van het wereldlijk gezag en ageren daar vaak ook tegen.

Volgens mij komt de hernieuwde opkomst van zulke groepen voort uit diepe ontevredenheid met de stand van zaken wat betreft de dominantie van het westen en de inschikkelijke rol van de eigen regering daarin. En christenen worden maar al te vaak gezien als vertegenwoordigers van die westerse cultuur, het christendom wordt gekoppeld aan kapitalisme en (neo-)imperialisme. Je ziet ook dat daar waar het overheidsgezag zwak is (Irak, Somalië) het moslim-extremisme vrij(er) spel heeft en in feite een anarchie creëert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, als we eerlijk zijn, vind een christen dan ook niet dat hij het betere geloof heeft tov een moslim? Ik bedoel, er zijn stapels christenen die beweren dat ze in een andere god geloven.

Ik denk dat het idd fanatici zijn die de christenen bedreigen, net zo goed als je hier in Nederland in m.o. idioten hebben die DE Islam als zwart schaap en zondebok neerzetten.

Maar wat kunnen we doen? Bidden iig, niet alleen voor de christenen, maar ook en vooral voor de fanatici en de meelopers. Sommige van de soms nog jonge fanatici hebben hun hele leven niks anders dan geweld gekend. Bommen, raids door rebellen/criminelen, dood en verderf, geen nacht veilig kunnen slapen etc. Dan hoeft het je niet te verbazen dat ze verknipt opgroeien en geweld en moord compleet normaal vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het helpt in ieder geval dat er eindelijk aandacht aan wordt besteed, de regeringen van de Midden-Oosterse landen hebben uiteindelijk een grote verantwoordelijkheid om geweld tegen Christenen tegen te gaan en Christenen te verzekeren dat ze kunnen blijven. De manier om dit te laten gebeuren is als onze regeringen druk zetten. Misschien kan je ook naar de bisschoppen (of PKN organisatie?) schrijven dat zij ook op onze regering druk moeten zetten zich hierover uit te spreken. Egypte is nu vooral in de aandacht en in mindere mate Irak, maar ook in andere landen in die regio hebben Christenen het zwaar, zoals in Palestina, of Turkije, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, als we eerlijk zijn, vind een christen dan ook niet dat hij het betere geloof heeft tov een moslim? Ik bedoel, er zijn stapels christenen die beweren dat ze in een andere god geloven.

Maar ik denk dat het voor een moslim makkelijker is om een moskee in een westers land te bouwen dan voor een christen om bijvoorbeeld een kerk in Saoedi Arabië te bouwen.

Ik denk dat als de islam zou staan voor tolerantie en vrede, het eigenlijk geen enkel probleem zou moeten zijn in een land wat bestuurd wordt door islamitische leiders om een kerk te bouwen. Helaas zie ik het tegenovergestelde gebeuren.

Quote:

Ik denk dat het idd fanatici zijn die de christenen bedreigen, net zo goed als je hier in Nederland in m.o. idioten hebben die DE Islam als zwart schaap en zondebok neerzetten.

Ik denk zelf niet dat het fanatici zijn die dat doen, maar dat dit gewoon mensen zijn die letterlijk in de voetsporen van de profeet Mohammed treden. Mohammed ging ook niet zo zachtzinnig om met dissidenten. Dus wat kan je dan van zijn volgelingen verwachten? Er wordt door mensen in het westen te snel naief geroepen dat het alleen fanatici zijn. Maar het zijn gewoon moslims die de bepaalde elementen van de islam exact uitvoeren zoals de profeet Mohammed dat deed.

Men roept altijd dat er veel interpretaties zijn van de koran en dat zal best. Maar ik vergelijk de interpretaties van de koran vooral met de handel en de wandel van de profeet Mohammed, en eerlijk gezegd wordt ik daar niet vrolijk van...om het op z'n Rob Geus's te zeggen!

Quote:

Maar wat kunnen we doen? Bidden iig, niet alleen voor de christenen, maar ook en vooral voor de fanatici en de meelopers. Sommige van de soms nog jonge fanatici hebben hun hele leven niks anders dan geweld gekend. Bommen, raids door rebellen/criminelen, dood en verderf, geen nacht veilig kunnen slapen etc. Dan hoeft het je niet te verbazen dat ze verknipt opgroeien en geweld en moord compleet normaal vinden.

Mijn ouders hebben ook een rotjeugd gehad. Ze hebben als kind de 2e wereldoorlog meegemaakt met alle verschrikkingen van dien(honger/armoede/bombardementen ect..) Maar ze vinden moord en geweld nog steeds niet normaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, als we eerlijk zijn, vind een christen dan ook niet dat hij het betere geloof heeft tov een moslim? Ik bedoel, er zijn stapels christenen die beweren dat ze in een andere god geloven.

Ik denk dat het idd fanatici zijn die de christenen bedreigen, net zo goed als je hier in Nederland in m.o. idioten hebben die DE Islam als zwart schaap en zondebok neerzetten.

Worden er in Nederland regelmatig moslims aangevallen omdat ze moslim zijn en zo ja, hoevaak vallen er dan gewonden of zelfs doden? Hoevaak is een moskee hier het mikpunt van fysiek geweld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid