Spring naar bijdragen

Wat is 'heilig' ?


Aanbevolen berichten

‘Heilig’ kom ik op verschillende plaatsen tegen.

In de bijbel komt het woord heel vaak voor. Dit zijn enkele voorbeelden:

Ex 19,23 Mozes antwoordde de HEER: ‘Het volk kan de Sinai niet op gaan. U hebt ons immers zelf bevolen de berg af te grenzen en als heilig te beschouwen.’

Ex 30,30 Zalf ook Aäron en zijn zonen; zo heilig je hen om mij als priester te kunnen dienen.

Hab 2,20 De HEER troont in zijn heilig paleis. Aarde, wees stil voor hem!

Hand 7,33 Maar de Heer zei tegen hem: “Trek je sandalen uit, want de grond waarop je staat, is heilig.

Mar 6,20 want Herodes had ontzag voor Johannes, omdat hij wist dat hij een rechtvaardig en heilig man was, en hij nam hem in bescherming. En hoewel hij altijd in grote onzekerheid verkeerde als hij naar hem geluisterd had, bleef hij hem toch graag horen.

Rom 7,12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.

Kol 1,22 maar nu heeft hij u door de dood van zijn aardse lichaam met zich verzoend om u heilig, zuiver en onberispelijk bij zich te brengen.

1 Petr 1,15 maar leid een leven dat in alle opzichten heilig is, zoals hij die u geroepen heeft heilig is.

1 Petr 1,16 Er staat immers geschreven: ‘Wees heilig, want ik ben heilig.’

Op 4,8 Elk van de vier wezens had zes vleugels, met overal ogen langs de randen en aan de binnenkant. Dag en nacht herhalen ze: ‘Heilig, heilig, heilig is God, de Heer, de Almachtige, die was, die is en die komt.’

Daarnaast zie je het woord nog steeds veel gebruikt worden door christenen, bijvoorbeeld ‘de Heilige Geest’, ‘het heilig avondmaal’, ‘de heilige stoel’, etc.

Maar ook zie je heel vaak het woord ‘heilig’ gebruikt worden bij mensen die overleden zijn en een belangrijke rol voor gelovigen innemen. Bijvoorbeeld Sint Maarten. (Sint = sanctus = heilig).

Wat bedoelen christenen met het woord ‘heilig’?

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat Christenen bedoelen met 'heilig' is verschillend, sommige bedoelen hiermee 'niet zondig' ofzoiets.

maar heilig betekend 'apart gezet' oftewel apart gezet voor God.

zoals veel dingen in de tempel vroeger heilig waren, ze waren apart gezet voor God om voor niemand anders dan God gebruikt te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heilig is, zo ik begreep, iemand die volmaakt is toegewijd aan God, als een levende offergave, en daardoor niet meer in zonde leeft of kan leven. De meeste gelovigen bereiken die staat pas na hun dood. Heilig is een ambt of een voorwerp als het geheel is toegewijd aan God en voor niets of niemand anders meer kan worden toegepast. Het wordt uitsluitend nog ingezet ten behoeve van bovennatuurlijke zaken, zoals de sacramenten, of het bovennatuurlijk leergezag.

Een onheilig persoon kan echter een heilig ambt bekleden, dankzij Gods genade en wil om met gewone mensen zoals jij en ik te samenwerken. De paus bijvoorbeeld is binnen de katholieke Kerk vanuit zijn ambt heilig en wordt daarom ook als zodanig aangesproken en geëerbiedigd. Een paus kan echter ook zondigen, dus hoeft het niet vanzelfsprekend te zijn dat hij ook vanuit zijn persoon al heilig is. Het heilige ambt zal dan uiteindelijk het meest volmaakt vruchtdragen, als de persoon die het bekleedt oprecht naar persoonlijke heiligheid streeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid