Spring naar bijdragen

Op zoek naar God maar waar begin ik


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben een jongeman van 25 jaar die in zijn leven erg veel heeft meegemaakt, die fouten heeft gemaakt en daarvan heeft geleerd met een verleden wat soms niet steeds achtervolgd en waarmee ik te pas en te onpas mee geconfronteerd wordt. Ik ben beschadigd maar niet gebroken. Ik heb uit een eerdere relatie een dochter van 4 jaar waar ik ontzettend veel van hou.

De laatste maanden ben ik erg onrustig en een manager van mijn bedrijf heeft het advies gegeven op zoek te gaan naar God, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik kan best gesloten zijn en dat maakt het lastig daarnaast weet ik ook gewoonweg niet hoe ik moet beginnen en waar. Ik ben gewoon bang dat ik het niet vind of dat ik er alleen maar onrustig van wordt.

Mijn ouders zijn gelovig maar ik heb er nooit iets van meegekregen vanuit huis en heb geen contact meer met ze. Wie kan mij helpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hallo,

Goed advies van je manager smile.gif

Ik denk dat hier al een goede plek is om te beginnen. Afhankelijk van hoe serieus je bent om God ook daadwerkelijk te vinden zou je kunnen overwegen om een alpha cursus te doen (http://www.alpha-cursus.nl/). Die zijn er door heel Nederland, dus vast ook bij jou in de buurt. Het is een vrijblijvende kennismaking met het christelijk geloof, waarin je de basis dingen leert van wie Jezus is, wat het christendom inhoudt enz.

Mocht je specifieke vragen hebben dan kun je die hier ook stellen. Als je liever persoonlijk met iemand wil praten, voel je vrij contact met me op te nemen. Mijn email adres staat in mijn profiel.

Succes met je zoektocht!

Ik hoop en bid dat je God zal vinden, Hij zal je namelijk rust geven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je een Bijbel? Het is goed om de Bijbel te lezen en te beginnen in het Nieuwe Testament (het Bijbelboek Mattheüs). Daarnaast kun je gaan bidden. Je kan gewoon praten met/tegen God. Je hoeft niet bang te zijn om verkeerd te bidden, want God heeft een eindeloos geduld. Zoals jij ook snapt dat jouw dochter op haar leeftijd nog niet alles kan, zo snapt God dat jij ook niet gelijk alles over God kan weten en ook niet gelijk alles goed kan doen.

Je hoeft nergens bang voor te zijn, want als je God leert kennen, zullen angst en onrust juist verdwijnen. God is liefde en Hij verdrijft angst. Ook geeft Hij rust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Mark en Eulogia,

Ik heb geen bijbel, heb er wel eens in gelezen maar ik stond er toen nog niet open voor. Mijn manager heeft me aangeraden op internet te zoeken omdat ik door mijn verleden redelijk terughoudend ben in contact met mensen face 2 face in de eerste instantie hij wilde me dus niet in een alpha cursus zetten. Hij geeft die zelf. Sinds kort ben ik weg bij dat bedrijf.

Ik snap dat mijn dochter niet alles kan meteen maar ik ben bang dat ik verkeerd begin of dingen niet goed doe wat me uiteindelijk alleen maar onrustig maakt.

Heb fouten gemaakt in mijn leven en daarvan geleerd maar soms denk ik ook dat het leven wat ik heb niet samengaat met het zoeken naar God of het vinden van rust in het geloof. Misschien klinkt dat raar ik wil graag en sta ervoor open maar soms weet ik het even niet. Bang om mensen pijn te doen omdat ik er wel kritisch tegenoversta zo nu en dan.....en wil geen mensen pijndoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn ouders zijn gelovig maar ik heb er nooit iets van meegekregen vanuit huis en heb geen contact meer met ze. Wie kan mij helpen?

Lijkt me erg lastig die eerste stap. Maar goed dat je je eerste stap gezet hebt en dat je bent gaan zoeken. smile.gif

Ik denk dat je het beste eens een kijkje kunt gaan nemen en contact kunt zoeken met een kerk bij je in de buurt. Die kunnen en willen je verder helpen en bieden meestal ook wel de middelen aan om je te helpen. Daarbij kom je dan meteen met gelovigen in aanraking die ook vast goede tips hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik je verleden niet ken, is het voor mij lastig dat in te schatten.

God kijkt in ieder geval niet naar je verleden en Hij kijkt alleen maar naar nu en de toekomst. Hij heeft een goede toekomst voor je en een plan voor je. Voor Hem is het verleden geen probleem, maar Hij heeft een oplossing voor dingen in je leven die nu nog niet zijn zoals je zou willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als Hij niet naar je verleden kijkt maar enkel naar nu en naar de toekomst zouden andere mensen die waarde aan Hem hechten dat dan ook niet moeten doen? Al is moeten een beladen woord natuurlijk.

Mijn verleden heeft te maken met het simpele feit dat ik door diverse samenlopen van omstandigheden en jeugdige onverstandigheid te maken heb gehad met justitie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even een vraag waar ik me druk om maak.

Ik heb een verleden, dit is redelijk opgeblazen maar mensen hebben daardoor snel een mening over me die vaak negatief is wat me erg veel pijn doet. In hoeverre kan ik daar in mijn zoektocht ook tegenop lopen?

God kijkt niet naar je verleden. Het maakt voor Hem niet uit wat je allemaal hebt uitgespookt, hij maakt wat dat betreft geen onderscheid in wie Hij wel of niet accepteert. God is de laatste persoon die met zijn vinger naar je zal wijzen en zeggen hoe fout je wel niet bent geweest. Hij is een Vader die onvoorwaardelijk van je houdt, en je accepteert zoals je bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even een vraag waar ik me druk om maak.

Ik heb een verleden, dit is redelijk opgeblazen maar mensen hebben daardoor snel een mening over me die vaak negatief is wat me erg veel pijn doet. In hoeverre kan ik daar in mijn zoektocht ook tegenop lopen?

Ik zou willen zeggen dat je je daar niet druk over moet maken. Ik weet niet wat je verleden is (gaat me ook niet aan) maar als het dingen zijn waar je fouten gemaakt hebt, dan kun je van God altijd vergeving ontvangen als je spijt hebt. En als het geen fouten zijn, hoef je daar niet bang voor te zijn. God zal niet minder om je geven.

Maar het probleem blijft dat je wel vervolgens met mensen te maken hebt. Vrome christenen blijven mensen van vlees en bloed, met al hun gebreken. Mensen hebben wel eens moeite Jezus te volgen.

Wel moet ik zeggen dat veel christenen doorgaans wel gevoelig zijn voor het 'vroeger deed ik fout, nu ben ik christen' en in die zin heel vergevingsgezind zijn. Ze beseffen alleen niet altijd dat je je als christen ook nog steeds moet bekeren. Ook christenen doen stomme dingen en helemaal degene die zichzelf erg vroom vinden.

Kortom, ik denk dat je er soms wel eens tegen aan zult lopen. En dat kan heel goed dan de fout van dié mensen zelf zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als Hij niet naar je verleden kijkt maar enkel naar nu en naar de toekomst zouden andere mensen die waarde aan Hem hechten dat dan ook niet moeten doen? Al is moeten een beladen woord natuurlijk.

Ik kan niks van je verleden zeggen. Als je fout gedaan hebt en vergeving aan God vraagt zul je dat ontvangen.

Maar Gods volgelingen zijn soms gewoon sukkels die de boodschap niet altijd goed begrepen hebben. knipoog_dicht.gif Niet iedereen 'volgt' altijd even goed. Per slot van rekening blijven we mensen, met al onze fouten en gebreken.

En ook degene die willen veranderen en hun fouten achter zich willen laten: dat heeft tijd nodig, het lukt niet meteen en kost meer dan een mensenleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor de mooie reacties.

Ben erg moe en toch blijf ik nadenken over alles.

Misschien dat ik morgen in Rotterdam maar eens een kerk ga opzoeken gewoon om er even te zijn.

Soms vind ik het wel raar want ik heb een leven wat in mijn ogen heel erg in strijd is met het geloof. Heb een dochter van 4 ben uit elkaar met de moeder, ik ben gek op wijn en feesten. Maar aan de andere kant hang ik wel erg aan vastigheid end oe weer niet aan korte relaties die maar om 1 ding draaien.

Denk soms gewoon dat ik mezelf gek aan het maken ben

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Rotterdam zijn goede kerken, bijvoorbeeld deze: link (Deze kerk is ook elke zaterdagochtend tussen 09:00 en 10:00 te zien op SBS6. Je kan ook online kerkdiensten van hen zien op: link en link .)

Zover ik weet, gaan daar ook mensen naartoe met een zelfde soort achtergrond/verleden als jij hebt.

Ik denk niet dat ze daar vreemd opkijken als ze weten hoe je leven eruit ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als Hij niet naar je verleden kijkt maar enkel naar nu en naar de toekomst zouden andere mensen die waarde aan Hem hechten dat dan ook niet moeten doen? Al is moeten een beladen woord natuurlijk.

Mijn verleden heeft te maken met het simpele feit dat ik door diverse samenlopen van omstandigheden en jeugdige onverstandigheid te maken heb gehad met justitie.

God heeft dit soort dingen voorzien daarom staat er in de bijbel de gelijkenis van de verloren zoon in Lucas 15:11-32. Daar zie je dat je 1) altijd bij God terug kan komen, maar 2) ook dat de zoon die altijd thuis is gebleven het niet snapt. Daar kun jij dus ook tegenaan lopen maar dan weet jij wel beter. De link is overigens naar biblija.net daar kun je de bijbel lezen in de verschillende bijbelvertalingen. Standaard staat deze op de Nieuwe Bijbel Vertaling en redelijk goed leesbaar maar eventueel heb je ook nog de Groot Nieuws Bijbel die nog meer in omgangstaal is geschreven. En natuurlijk kun je hier ook je vragen stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb geen bijbel, heb er wel eens in gelezen maar ik stond er toen nog niet open voor.

Je kan een gratis bijbel bestellen (alleen verzendkosten betalen) op deze site. Daarnaast is er ook Biblija.net met verschillende vertalingen online.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De laatste maanden ben ik erg onrustig en een manager van mijn bedrijf heeft het advies gegeven op zoek te gaan naar God,

Opmerkelijk advies van een leidinggevende!

Verder, als je God zoekt zou ik zoals hier eerder al gezegd inderdaad de Bijbel gaan lezen en er vragen over stellen bijvoorbeeld op Credible, af en toe een kerk bezoeken of beluisteren via internet, proberen te bidden, en met christenen praten. Ik kan je ook wel een kerk gaan aanbevelen in Rotterdam maar als ik jou was zou ik er gewoon eens een paar testen. De Bijbel die Michiel adviseert te bestellen of op internet te raadplegen lijkt mij voorlopig heel geschikt voor jou. Lees eens op je gemak een evangelieverhaal, bijvoorbeeld het boek Lucas.

Ergens lezen wie God precies is kan volgens mij niet. Ergens lezen wat God voor ons doet kan dan weer wel, denk ik. Als ik een laagdrempelig boek mag aanbevelen over m.i. de kern van het evangelie, namelijk genade en verlossing van de zonde: Tim Keller: De vrijgevige God. Een thema dat jou denk ik ook zal aanspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als Hij niet naar je verleden kijkt maar enkel naar nu en naar de toekomst zouden andere mensen die waarde aan Hem hechten dat dan ook niet moeten doen? Al is moeten een beladen woord natuurlijk.

Mijn verleden heeft te maken met het simpele feit dat ik door diverse samenlopen van omstandigheden en jeugdige onverstandigheid te maken heb gehad met justitie.

God kijkt alleen niet meer naar je verleden als je opnieuw bent geboren. (Johannes 3:3,5)

Dat betekent dat je de Heilige Geest kan ontvangen.(En dat weet je omdat je dan in tongen gaat spreken.) En dat je je laat dopen onder water. Je begraaft dan je oude leven in het doopwater, symbolisch en staat op in een nieuw leven. (Romeinen 6)

Dan heb je de kracht van God in je leven waardoor je echt een ander leven kan leiden, met tekenen en wonderen zoals in de tijd van Jezus.

Kijk maar in mijn profiel als je wilt weten waar ik dat ontdekt heb.

Succes!

Gr,

Saint_eve

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat betekent dat je de Heilige Geest kan ontvangen.(En dat weet je omdat je dan in tongen gaat spreken.)

En waar haal je dat vandaan dan? Niet dat ik een sub-discussie wil beginnen maar het lijkt me onverstandig iemand dingen aan te praten die niet waar hoeven te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opzoeknaar:

Je schrijft dat je het moeilijk vindt om in contact te treden met mensen en dat dat oa de reden is dat je niet aansluit bij een normale alpha-cursus. Hoewel het uiteindelijk goed is voor je geloofsleven om onder de mensen te zijn en met elkaar het geloof te vieren, delen en leven, is er wel een online iets om mee te starten. De cursus Waarom Jezus is online, geeft een introductie in het christelijk geloof en de mogelijkheid om via chat en e-mail met mensen in contact te zijn.

Ik las in je profiel dat je op zoek bent naar innerlijke rust. En dat je in de buurt van Rotterdam woont. Dan wil ik je graag nog wijzen op de Taizé ontmoeting die na de kerst in Rotterdam van start gaat. Er zijn dan gebedsvieringen in Ahoy, waarbij een bijna meditatieve, spirituele rust centraal staat. Je kan je daar onderdompelen in een christelijke sfeer die zich richt op tot jezelf en tot God komen.

Hier zijn zoveel jongeren aanwezig, dat je rustig 'anoniem' in de massa kan opgaan (lees: je hoeft geen contact te hebben als je dat niet wilt). Tegelijk staat iedereen daar open voor contact, dus je kan altijd wel iemand aanspreken als je vragen hebt etc. Er is ook in Ahoy een stiltecentrum en daar zijn broeders van Taizé aanwezig om mee te praten.

Taizé wordt jaarlijks bezocht door duizenden jongeren en jong-volwassenen die op zoek zijn naar zichzelf en naar God. Zij zullen dus nooit raar opkijken van je vragen, je twijfels, je visie. Ze ontvangen jongeren uit allerlei christelijke stromingen en streven ernaar dat je voor jezelf jouw geloof ontdekt en je plaats vindt binnen het christendom. Ze zullen je dus nooit een bepaalde visie opleggen of oordelen over wat je wel en niet gelooft.

Ahoy is de hele dag open, 's middags en 's avonds zijn er dus gebedsdiensten en iedereen is welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid