Spring naar bijdragen

Kerk en Synagoge


Aanbevolen berichten

Wat is vanuit christelijk perspectief de rol van het jodendom nu het christendom is ontstaan? Is er een speciale rol weggelegd voor de rabbijns-joodse traditie of is het simpelweg nodig dat joden Jezus Christus aannemen en zo hun godsdienst vervolmaken?

Heeft de natie Israël een rol in de heilsgeschiedenis of is het gewoon een seculiere staat die verder geen godsdienstige betekenis heeft?

Wie het weet moet het maar zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

of is het simpelweg nodig dat joden Jezus Christus aannemen en zo hun godsdienst vervolmaken?

Dat vooral (zie vooral Rom. 11).

Toch levert het de joden wel zegen op als ze proberen te leven volgens de Thora, omdat God de zegen niet wegneemt, maar de zegen vastgelegd is in de wet. Als de joden bv. 6 dagen werken en een dag rusten, zal hen dat niet slecht doen.

Maar daarnaast is er de vloek van de joden die zichzelf vervloekten met de dood van Jezus.

Mat 27,25       

En al het volk antwoordde en zeide: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen

Het jodendom en een oprechtheid van het hart kan hen leiden tot Christus, zoals ook gebeurde bij Saulus. De joden hebben deze bekering net zo hard nodig als Saulus de bekering nodig had.

Hand. 2

37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.

Quote:

Heeft de natie Israël een rol in de heilsgeschiedenis of is het gewoon een seculiere staat die verder geen godsdienstige betekenis heeft?

De natie is vooral een seculiere staat en heeft maar heel beperkt een godsdienstige betekenis.

De bevolking heeft het mee dat het ooit een verbond had met God. De bevolking had het verbond eenzijdig verbroken, maar als het aan God had gelegen, was dat nooit gebeurd en het verbond heeft wat God betreft nog rechtskracht. Het volk heeft alleen zelf nadelige beslissingen genomen waar het de vrucht van plukt, maar ik meen nog wel een bijzondere leiding van God met het volk te zien en dat Hij het volk nog naar Hem toetrekt, maar wel met de bedoeling dat het volk alsnog de Messias aanneemt.

Uit de Bijbel wordt wel duidelijk dat Israël Gods eerste keus was en dat de heidenen Zijn tweede keus was. Omdat Israël het zelf (grotendeels) liet afweten, ging de zegen van God grotendeels naar de heidenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Wat is vanuit christelijk perspectief de rol van het jodendom nu het christendom is ontstaan? Is er een speciale rol weggelegd voor de rabbijns-joodse traditie of is het simpelweg nodig dat joden Jezus Christus aannemen en zo hun godsdienst vervolmaken?

Heeft de natie Israël een rol in de heilsgeschiedenis of is het gewoon een seculiere staat die verder geen godsdienstige betekenis heeft?

Wie het weet moet het maar zeggen.

In de Tridentijnse ritus verplaatsen we op enig moment het missaal van de rechterzijde van het altaar naar de linkerzijde, om, zo begreep ik, te accentueren dat Gods genade/woord/zoiets van de Joden is overgegaan op de Kerk.

In de Paasliturgie bidden we met nadruk specifiek voor de joden, die Christus ontvingen in hun midden, maar Hem afwezen, da zij tot bekering mogen komen.

De proloog van Johannes, die we overigens als "laatste Evangelie" lezen in de Tridentijnse ritus, benadrukt hoe het Woord onder zijnen kwam, maar door de zijnen niet werd herkend.

Maleachi profeteert al dat de tempelcultus tot een eind zal komen, en hij voorspelt de Kerk die deze cultus zal vervangen in volmaakte vorm.

Het spijt me, maar ik kan noch in de Schrift, noch in de Traditie iets vinden dat het joodse volk nog een rol geeft in de heilsgeschiedenis, anders dan da dit volk tot Christus zal moeten komen. Over de zionistische staat Israël kan ik al helemaal niets vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het spijt me, maar ik kan noch in de Schrift, noch in de Traditie iets vinden dat het joodse volk nog een rol geeft in de heilsgeschiedenis, anders dan da dit volk tot Christus zal moeten komen.

Niet buiten Christus om zoveel is wel duidelijk maar er zijn teksten in het NT die er op lijken te wijzen dat (een groot deel van) het Joodse volk dat ook zal gaan doen. Waarbij ze overigens imo gewoon Joden blijven en niet assimileren.

Quote:
Over de zionistische staat Israël kan ik al helemaal niets vinden.

Zionisme is een redelijk recente uitvinding dus dat iig niet. Een Joodse staat zou kunnen, maar gezien de manier waarop de staat Israel met de Palestijnen om gaat lijkt het me niet dat deze staat het is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Niet buiten Christus om zoveel is wel duidelijk maar er zijn teksten in het NT die er op lijken te wijzen dat (een groot deel van) het Joodse volk dat ook zal gaan doen. Waarbij ze overigens imo gewoon Joden blijven en niet assimileren.

assimileren met wat? Een Keniaan die gelovig wordt, blijft Keniaan. En een jood blijft een jood. Ik zou niet weten wa er te assimileren valt.

En dat het NT voorspelt dat veel joden Christus zullen erkennen, dat zal best, maar dat geeft de joden geen specifieke betekenis. Maar ik geloof dat wel hoor, dat vóór alles voorbij is, de joden vrij massaal tot de Kerk komen. zoals ik, evenzeer, geloof dat de meeste christenen in de afdwaling tot de Kerk zullen komen voor het te laat is. Geen populair geloof op dit forum, wellicht, maar niettemin mijn geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Belangrijk is wel het volgende gedeelte.

Quote:
Rom. 11 (HSV)

17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom, 18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.

19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt. 20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.

21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.

22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.

23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.

24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.

25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan. 26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.

28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.

29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.

30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,

31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.

32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.

Overigens denk ik dat het verschil tussen hoe ik het zie en hoe katholieken het hier verwoorden, niet al te groot is.

Een verschil is er bijvoorbeeld wel in dat katholieken geloven dat de joden tot de (katholieke) Kerk moeten komen en ik geloof dat ze tot de kerk moeten komen die bestaat uit alle gelovigen uit de katholieken, oosters-orthodoxen, anglicanen, traditioneel-protestanten, evangelischen, charismatischen enz. .

Ik geloof niet in een houding voor/tegen de joden, of voor/tegen de palestijnen of voor/tegen de Iraniërs. Joden, palestijnen en alle volken hebben Jezus Christus nodig voor hun behoudenis.

'Zionisme' houdt ook een ongezonde, overdreven blik op Jeruzalem/Zion in, terwijl de blik van de joden op het hemelse Zion/Jeruzalem gericht zou moeten zijn.

Quote:
Gal. 4

21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? 22 Er staat immers geschreven, dat Abraham twee zonen had, één bij de slavin en één bij de vrije. 23 Maar die van de slavin was naar het vlees verwekt, doch die van de vrije door de belofte. 24 Dit is iets, waarin een diepere zin ligt. Want dit zijn twee bedelingen: de ene van de berg Sinai, die slaven baart, dit is Hagar. 25 Het (woord) Hagar betekent de berg Sinai in Arabië. Het staat op één lijn met het tegenwoordige Jeruzalem, want dat is met zijn kinderen in slavernij. 26 Maar het hemelse Jeruzalem is vrij; en dat is onze moeder. 27 Want er staat geschreven:

Verheug u, gij onvruchtbare, die niet baart, breek uit en roep, gij die geen weeën kent; want talrijker zijn de kinderen der eenzame dan van haar, die een man heeft.

28 En gij, broeders, zijt, evenals Isaak, kinderen der belofte. 29 Maar zoals destijds hij, die naar het vlees verwekt was, hem, die naar de geest verwekt was, vervolgde, zo ook nu. 30 Maar wat zegt het schriftwoord? Zend de slavin weg met haar zoon, want de zoon der slavin zal in geen geval erven met de zoon der vrije. 31 Daarom, broeders, zijn wij geen kinderen ener slavin, maar van de vrije.

Edit:

Rom. 11 (HSV)

13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik: Voor zover ik de apostel van de heidenen ben, maak ik mijn bediening heerlijk,

14 om daardoor zo mogelijk mijn verwanten wat betreft het vlees tot jaloersheid te verwekken en enigen uit hen te behouden.

15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?

Paulus wil graag dat de joden jaloers worden op zijn geloof in Christus, zodat ze Christus ook willen aannemen. Joden worden niet jaloers op het geloof van christenen als christenen zich als vijanden opstellen tegen de joden.

Er schoot mij ook nog een gelijkenis te binnen wat overeenkomt met mijn wil om het joodse volk niet aan te vallen.

David was al gezalfd door Samuël in opdracht van God om koning te worden en het was al duidelijk dat het koningschap afgenomen was van Saul. Toch raakte David Saul niet aan om hem te doden, hoewel hij twee keer die mogelijkheid had. David erkende Saul als degene die ooit door God was uitgekozen als koning. Saul kwam uiteindelijk zelf ter dood nadat hij twee keer in de fout was gegaan, daarna zich bezighield met spiritisme en uiteindelijk op het slagveld stierf.

Op die manier wil ik mij ook niet bezighouden met het joodse volk en hen veroordelen. Het volk heeft zichzelf veroordeeld door de Messias af te wijzen en zal uiteindelijk ook in het eindoordeel komen als het Jezus Christus blijft afwijzen. En voor zover het zich wel bekeerd, zal het worden gered en opnieuw worden geënt op de oorspronkelijke stam (Rom. 11) (, net zoals Arabieren en andere volken (voor het eerst) kunnen worden geënt op de stam, als wilde loten (Rom. 11), als ze christen worden.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over de rol van de Joden spreekt Paulus vrij uitgebreid in zijn brief aan de Romeinen, vooral hoofdstuk 11:

Quote:
1 Dan is nu mijn vraag: heeft God zijn volk soms verstoten? Beslist niet. Ik ben immers zelf een Israëliet, een nakomeling van Abraham, afkomstig uit de stam Benjamin. 2 God heeft zijn volk, dat hij al van tevoren uitgekozen heeft, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift over Elia zegt, hoe hij Israël bij God aanklaagt? 3 ‘Heer, uw profeten hebben ze gedood, uw altaren verwoest. Ik ben als enige overgebleven, en nu hebben ze het ook op mijn leven voorzien.’ 4 Maar hoe luidt het antwoord van God aan hem? ‘Ik heb zevenduizend mensen voor mijzelf in leven gelaten; die hebben niet voor Baäl geknield.’ 5 Zo is ook nu een klein deel over dat God uit genade uitgekozen heeft. 6 Maar wanneer ze uit genade zijn uitgekozen, dan is dat niet omdat ze de wet naleven, want in dat geval zou de genade geen genade meer zijn.

7 Wat betekent dit alles? Wat Israël heeft nagestreefd, heeft het niet bereikt; alleen zij die zijn uitgekozen hebben het bereikt. De overigen werden onbuigzaam, 8 zoals ook geschreven staat: ‘God heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaag.’ 9 En David zegt: ‘Laat hun tafel een valstrik worden, een strik, een valkuil en een straf. 10 Laat het licht uit hun ogen verdwijnen, krom hun rug voorgoed.’ 11 Maar nu vraag ik weer: ze zijn toch niet gestruikeld om ten val te komen? Dat in geen geval, maar door hun overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden. 12 Maar als hun overtreding al een rijke gave voor de wereld is en hun falen een rijke gave voor de heidenen, hoeveel rijker zal dan de gave zijn wanneer zij zich allen hebben bekeerd. 13 Ik spreek nu tot degenen onder u die uit heidense volken komen. Zeker, ik ben een apostel voor de heidenen, maar ik schat mijn taak juist dáárom zo hoog 14 omdat ik hoop afgunst bij mijn volksgenoten op te wekken en een deel van hen te redden. 15 Als God de wereld met zich heeft verzoend toen hij hen verwierp, wat zal hij dan, wanneer hij hen opnieuw aanvaardt, anders teweegbrengen dan hun opstanding uit de dood? 16 Als een klein deel van het deeg aan God is gewijd, is al het andere deeg het ook; als de wortel aan God is gewijd, zijn de takken het ook. 17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u. 19 Maar nu zult u tegenwerpen: ‘Die takken zijn toch afgebroken zodat ik geënt kon worden?’ 20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof. Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God: 21 als hij de oorspronkelijke takken al niet heeft gespaard, zou hij u dan wel sparen? 22 Houd daarom voor ogen dat God niet alleen goed is, maar ook streng. Hij is streng voor wie gevallen zijn, maar goed voor u – als u tenminste trouw blijft aan zijn goedheid, want anders wordt ook u afgekapt. 23 En als de Israëlieten niet volharden in hun ongeloof, zullen ook zij worden geënt, want God is bij machte hen opnieuw te enten. 24 Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geënt!

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.

God heeft de Joden verworpen om zo de heidenen te kunnen redden. Maar aan de andere kant heeft Hij zijn volk niet verstoten. God heeft een klein deel uitgekozen om heilig te zijn. En in Paulus' woorden is het zo dat als een klein deel van het deeg geheiligd is, het gehele deeg geheiligd is.

En op het moment dat alle (of de volheid van) heidenen op de edele olijf zijn geënt, zal heel Israël worden gered. En verder interessant: God zal Israël blijven liefhebben, omdat Hij de aartsvaders heeft uitgekozen. De genade die Hij schenkt neemt Hij nooit terug en wanneer Hij iemand roept, maakt Hij dat niet ongedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wie behoren tot Gods volk? Is een genetische band aanwijsbaar, aantoonbaar, bewijsbaar tussen wie zich vandaag jood noemen, en de aartsvaders? Alleen al het feit dat iemand die niet als jood geboren is, jood kan worden, en dat dit ook in de geschiedenis is gebeurd, maakt het volstrekt onzinnig om over een biologische band met de aartsvaders te praten.

God is inderdaad trouw aan zijn verbond. De kapitale vergissing die helaas gemaakt wordt door zowel joden als sommige christenen, is te denken dat Gods volk via de oude bloedbanden wordt gedefinieerd. Gods volk, verbonden met de aartsvaders, wordt gedefinieerd door één bloedband, de band in het bloed dat aan het Kruis vergoten werkt.

Ik geloof in alle eerlijkheid dat de jood die zich zo verist tenminste een excuus heeft als hij voor God moet verschijnen: goedbedoelde onwetendheid. Maar de christen, die beter kon weten, moest weten, die de jood heeft gesterkt in zijn gebrek aan kennis, welk excuus zal hij aanvoeren voor God?

(en voor iemand me van katholiek antisemitisme verdenkt: een jood is een lid van een bepaalde religie, zoals ook een christen. Het racistische idee van een joods volk, in biologische zin, deel ik niet. Maar dat zou uit bovenstaande allang duidelijk moeten zijn.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie behoren tot Gods volk? Is een genetische band aanwijsbaar, aantoonbaar, bewijsbaar tussen wie zich vandaag jood noemen, en de aartsvaders? Alleen al het feit dat iemand die niet als jood geboren is, jood kan worden, en dat dit ook in de geschiedenis is gebeurd, maakt het volstrekt onzinnig om over een biologische band met de aartsvaders te praten.

Maar wie bedoelt Paulus dan als hij het heeft over de edele olijftakken die weggebroken worden, maar ook weer teruggeplaatst kunnen worden? Volgens mij maakt Paulus in Romeinen 11 een redelijk duidelijk onderscheid tussen Joden en heidenen. En het zou goed kunnen dat het onzinnig is om een biologische band aan te nemen. Maar wie is dan het Israël dat gered wordt als alle heidenen zijn toegetreden?

Quote:
God is inderdaad trouw aan zijn verbond. De kapitale vergissing die helaas gemaakt wordt door zowel joden als sommige christenen, is te denken dat Gods volk via de oude bloedbanden wordt gedefinieerd. Gods volk, verbonden met de aartsvaders, wordt gedefinieerd door één bloedband, de band in het bloed dat aan het Kruis vergoten werkt.

Ik geloof in alle eerlijkheid dat de jood die zich zo verist tenminste een excuus heeft als hij voor God moet verschijnen: goedbedoelde onwetendheid. Maar de christen, die beter kon weten, moest weten, die de jood heeft gesterkt in zijn gebrek aan kennis, welk excuus zal hij aanvoeren voor God?

Romeinen 11

En dan vooral dit gedeelte: 25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In de zin van geen flauw idee?

In de zin dat ik het niet weet.

Quote:

Wat zouden anders de mogelijkheden zijn?

Er zijn talloze mogelijkheden waarbij mij simpelweg de kennis van Schrift, theologie, geschiedenis en genealogie ontbreekt om te kunnen stellen welke mogelijkheid de juiste is. Daarnaast is het mij niet helder welke positie onze kerken hierin hebben dus ook daarop kan ik hier niet mijn plaats bepalen.

Al ben ik het met onze kerken eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Qua opvatting zit ik denk ik tussen CvW en Eli7 in. Laatst had ik buiten Credible om een soortgelijke discussie waarbij ik ook de volgende teksten aanhaalde.

Luc. 3

1 In het vijftiende jaar van de regering van keizer Tiberius, toen Pontius Pilatus stadhouder over Judea was, en Herodes viervorst over Galilea, en zijn broeder Filippus viervorst over Iturea en het land Trachonitis, en Lysanias viervorst over Abilene, 2 onder de hogepriesters Annas en Kajafas, kwam het woord Gods tot Johannes, de zoon van Zacharias, in de woestijn. 3 En hij kwam in de gehele Jordaanstreek en predikte de doop der bekering tot vergeving van zonden, 4 gelijk geschreven staat in het boek der woorden van de profeet Jesaja:

De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden. 5 Alle kloof zal gevuld worden en alle berg en heuvel zal geslecht worden, en de krommingen zullen recht en de oneffen wegen vlak worden, 6 en alle vlees zal het heil Gods zien.

7 Hij sprak dan tot de scharen, die uitliepen om zich door hem te laten dopen: Adderengebroed, wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan? 8 Brengt dan vruchten voort, die aan de bekering beantwoorden. En gaat niet bij uzelf zeggen: Wij hebben Abraham tot vader; want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken. 9 Ook ligt reeds de bijl aan de wortel der bomen. Iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.

10 En de scharen vroegen hem, zeggende: Wat moeten wij dan doen? 11 Hij antwoordde en zeide: Wie een dubbel stel klederen heeft, dele mede aan wie er geen heeft, en wie spijzen heeft, doe evenzo. 12 Er kwamen ook tollenaars om zich te laten dopen en zij zeiden tot hem: Meester, wat moeten wij doen? 13 Hij zeide tot hen: Vordert niet meer dan u voorgeschreven is. 14 En ook die in krijgsdienst waren, vroegen hem, zeggende: En wat moeten wij doen? En hij zeide tot hen: Plundert niemand uit en perst niets af en weest tevreden met uw soldij.

15 Toen nu het volk in afwachting was en allen in hun hart overlegden over Johannes, of hij misschien de Christus was, 16 antwoordde Johannes en zeide tot allen: Ik doop u met water, doch Hij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. 17 De wan is in zijn hand om zijn dorsvloer geheel te zuiveren en het graan in zijn schuur bijeen te brengen, maar het kaf zal Hij verbranden met onuitblusbaar vuur.

18 Met nog vele andere vermaningen bracht hij aan het volk het evangelie.

Luc. 13

6 En Hij sprak deze gelijkenis: Iemand bezat een vijgeboom, die in zijn wijngaard was geplant, en hij kwam om vrucht daaraan te zoeken en vond er geen. 7 En hij zeide tot de wijngaardenier: Zie, het is nu al drie jaar, dat ik vrucht aan deze vijgeboom kom zoeken en ik vind ze niet. Hak hem om! Waarom zou hij de grond nutteloos beslaan? 8 Hij antwoordde en zeide tot hem: Heer, laat hem nog dit jaar staan, ik zal er eerst nog eens omheen graven en er mest bij brengen, 9 en indien hij in het komende jaar vrucht draagt, (dan is het goed,) maar anders, dan moet gij hem omhakken.

Mat 21,19

En daar Hij een vijgeboom aan de weg zag staan, ging Hij erheen, doch Hij vond niets daaraan, dan alleen bladeren. En Hij zeide tot hem: Nooit groeie aan u enige vrucht meer, in eeuwigheid! En terstond verdorde de vijgeboom.

Hand. 10

44 Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de heilige Geest op allen, die het woord hoorden. 45 En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort, 46 want zij hoorden hen spreken in tongen en God grootmaken. Toen merkte Petrus op: 47 Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen?

Rom 2,9 Rom 2,10

Verdrukking en benauwdheid (zal komen) over ieder levend mens, die het kwade bewerkt, eerst de Jood en ook de Griek; maar heerlijkheid, eer en vrede over ieder, die het goede werkt, eerst de Jood en ook de Griek.

Rom 2,28 Rom 2,29

Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.

Gal 3,28

Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wie of wat Paulus bedoelde weet alleen Paulus. Wij moeten he doen met wat hij schreef, in de context van het geloof van de Kerk. In die zin sluit ik me ook volledig aan bij het, wat mij betreft uiterst achtenswaardige standpunt van Mach: voorzover ik niet weet wat de Kerk gelooft, geloof ik wat de Kerk gelooft. Voorzover ik het wel weet, is watbik zeg een ijdele poging dat weer te geven.

Ik geloof, met de eeer gemaakte beperking dat ik slechts tracht weer te geven wat ik van de Kerk meen geleerd te hebben, dat de Kerk het nieuwe Israel is, het nieuwe verbondsvolk. Zoals Eulogia aangeeft, het zal joden goed doen zich aan de Wet te houden, maar hun redding is en blijft uitsluitend in Jezus Christus. En Jezus Christus heeft een Kerk gevestigd, heeft één mystiek lichaam in de wereld, te vinden in de katholieke Kerk.

Dus om het maar heel kort door de ocht te zeggen: het boeit me eigenlijk niet zoveel wat de heilspedagofische plaats van de joden is vandaag de dag. Ik ben geen jood, er is geen jood die mij komt vragen wat zijn weg tot he heil is, en ik wordt geacht te bidden voor de bekering van de joden, dus dat doe ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid