Spring naar bijdragen

Alternatieven voor abortus?


Aanbevolen berichten

Zoals het sommigen misschien is opgevallen ben ik nogal behoudend in het innemen van een standpunt aangaande abortus. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ik niet echt een standpunt heb. Ik vind het doden van een zygote niet echt een probleem. In mijn beleving is een bevruchte eicel of een klompje cellen geen mens en is het doden daarvan niet bezwaarlijk. Wanneer het klompje cellen wel een mens wordt weet ik niet maar naar mijn idee is dat redelijk vroeg in de ontwikkeling.

Nu ja, het gaat hier niet zo zeer over abortus, maar over de alternatieven voor abortus. Nu zal iedereen het met me eens zijn dat voorkomen in dit geval beter is dan de stofzuiger, dus daar hoeven we het ook al niet over te hebben. Je kunt dan hooguit doorgaan over hoe je het dan dient te voorkomen. Voorbehoedsmiddelen zijn niet voor iedereen de beste oplossing om maar iets te noemen, maar goed, niet seksen werkt in dat geval ook.

Dan komen we bij de alternatieven in geval van een ongewenste zwangerschap. Ik vind die alternatieven nogal onbevredigend. Het zijn in feite twee:

a) zelf opvoeden:

Als er sprake is van een ongewenste zwangerschap lijkt me dat niet de beste oplossing. Er is een kans dat de natuur zijn werk doet en de moeder (en eventueel de vader) toch goede ouders blijken te zijn voor het aanstaande kind. Er is ook een aanzienlijke kans dat dat niet het geval is, en dat is zeer onwenselijk. Daarnaast zijn er ook voorbeelden te bedenken waarbij e.e.a. irrelevant is, zoals in het geval van zeer jonge moeders/ouders, verkrachting en dergelijke.

B) kind afstaan.

Er is een kans dat het kind goed terecht komt, maar dit is allerminst gegarandeerd. Een kind is een grote verantwoordelijkheid, en in mijn beleving is het zeer onverantwoordelijk om je kind af te staan. Dit wordt naar mijn idee onderbelicht door clubjes als het VBOK.

Uiteraard zijn er vaak verzachtende omstandigheden, maar uiteindelijk zadel je gewoon iemand anders op met jouw kind. Ik vind het redelijk schokkend dat het door velen als acceptabel wordt gezien, want in mijn ogen is het dat niet.

Naar mijn idee is het een typische catch 22, voral als je tegen abortus bent. Wat je ook doet, je doet het fout, tenzij je het kind zelf opvoedt en je een goede ouder blijkt te zijn.

Nu ja, in het heel kort mijn gedachten over de zaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat bijvoorbeeld mensen die zelf geen kinderen kunnen krijgen heel blij zouden zijn met je kind. Dat het daar gewoon dezelfde kans heeft goed terecht te komen als bij iemand anders. Maar ik weet niet wat ik zelf zou doen. Ik ben wel tegen abortus maar of ik het zou afstaan of zelf zou opvoeden, weet ik niet.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe oud je bent, waar de vader in het verhaal is, e.d.

Ik denk dat het voor ieder geval verschillend is wat het beste alternatief is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat bijvoorbeeld mensen die zelf geen kinderen kunnen krijgen heel blij zouden zijn met je kind.

Dat is waar, maar er is al een overschot aan ouderloze kinderen op de wereld en meer ouderloze kinderen is dus per definitie een vergroting van het probleem.

Quote:

Ik denk dat het voor ieder geval verschillend is wat het beste alternatief is.

Dat is waar, maar m.i. zijn niet zo veel acceptabele alternatieven naast "zelf op een goede manier opvoeden". En dat kun je dan weer niet afdwingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je best verschil kunt maken in ongewenste zwangerschappen door vrijwillige seks of door onvrijwillige seks, dus verkrachting. In het eerste geval dien je mijns inziens zelf verantwoordelijkheid te dragen voor het kind, waar nodig met hulp van anderen. Wie het spel speelt, moet ook de mogelijke gevolgen ervan kunnen dragen, of anders niet spelen. Je bent als tiener namelijk écht niet verplicht om dan al seks te hebben. Geloof me, je mag écht serieus nog enkele jaren wachten, totdat je bijvoorbeeld groot genoeg bent om eventueel voor kinderen te zorgen. Ook weer zo'n aardigheidje van Onze Lieve Heer. Overigens vind ik in dit geval ook dat de vader daarin evenveel te zeggen heeft.

Een verkrachting is mijns inziens een andere zaak. Het slachtoffer heeft dan immers niet voor de seks gekozen, integendeel zelfs, en kan dus niet verantwoordelijk worden gesteld voor de mogelijke gevolgen ervan. Als zij het kind niet wil of kan opvoeden (des te mooier en dapperder is het dan ook als zij dat wél kan), dan is het beter dat het kind wordt opgevangen in een liefdevol gezin of bij een liefdevol echtpaar, dat wél voor het kind wil en kan zorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat je best verschil kunt maken in ongewenste zwangerschappen door vrijwillige seks of door onvrijwillige seks, dus verkrachting. In het eerste geval dien je mijns inziens zelf verantwoordelijkheid te dragen voor het kind, waar nodig met hulp van anderen. Wie het spel speelt, moet ook de mogelijke gevolgen ervan kunnen dragen, of anders niet spelen. Je bent als tiener namelijk écht niet verplicht om dan al seks te hebben. Geloof me, je mag écht serieus nog enkele jaren wachten, totdat je bijvoorbeeld groot genoeg bent om eventueel voor kinderen te zorgen. Ook weer zo'n aardigheidje van Onze Lieve Heer. Overigens vind ik in dit geval ook dat de vader daarin evenveel te zeggen heeft.

Een verkrachting is mijns inziens een andere zaak. Het slachtoffer heeft dan immers niet voor de seks gekozen, integendeel zelfs, en kan dus niet verantwoordelijk worden gesteld voor de mogelijke gevolgen ervan. Als zij het kind niet wil of kan opvoeden (des te mooier en dapperder is het dan ook als zij dat wél kan), dan is het beter dat het kind wordt opgevangen in een liefdevol gezin of bij een liefdevol echtpaar, dat wél voor het kind wil en kan zorgen.

helemaal mee eens. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het scheelt ook wanneer je in een hechte gemeenschap en gezin bent opgegroeid en je abortus als no-go ziet. Ik ken best wat mensen die op (te) jonge leeftijd per ongeluk zwanger zijn geraakt en het prima redden omdat ze veel steun hebben gekregen van ouders, familie, kerk en buurt. Terwijl het gros van de mensen in de huidige maatschappij lijkt te denken dat je leven voorbij is wanneer je op je 16e zwanger raakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Robert: Of ik achter je stukje sta of niet, maakt denk ik niet zoveel uit. Dit topic ging volgens mij nu juist niet over de reden van abortus en wanneer die nu wel of niet gerechtvaardigd zou zijn.

Volgens mij is de strekking van MC wat je doet wanneer abortus niet meegenomen wordt als optie...

@ MC: Heb ik de strekking van topic nu goed begrepen?

Verder begrijp ik het volgende stukje dat je schrijft niet:

Quote:
Uiteraard zijn er vaak verzachtende omstandigheden, maar uiteindelijk zadel je gewoon iemand anders op met jouw kind. Ik vind het redelijk schokkend dat het door velen als acceptabel wordt gezien, want in mijn ogen is het dat niet.

Wil je dit verder uitleggen?

Misschien begrijp ik het wel goed hoor, maar ik twijfel...

Wat ik zelf weet over adoptie, is dat je de ouders die adopteren vaak erg blij maakt en komt het kind in een liefdevol gezin. Mijn ouders waren pleeg ouders, anders dan adoptie, maar ik heb daar wel een positieve kant gezien van het plaatsen van een kind in een andere situatie.

Verder vraag ik mij of er iemand is die wat meer weet van adoptie, ik dacht namelijk dat er twee vormen waren. Enerzijds anonieme adoptie en anderszijds adoptie waarbij de biologische moeder min of meer betrokken blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aviator, ik spreek dan ook niet over abortus als optie. Zo ik begrijp geeft de topicstarter twee opties, met de vraag welke dan de beste zou zijn, en ik geef aan dat dat mijns inziens afhangt van of de seks vrijwillig was of niet. En dat het zo afstaan van een kind bij een verkrachting mijns inziens veel meer gerechtvaardigd is dan bij vrijwillige seks. Dat laatste kun je prima voorkomen, dat eerste helaas niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wil je dit verder uitleggen?

Ik vind het maken/krijgen/hebben van kinderen een zeer grote verantwoordelijkheid die je in mijn beleving niet zo maar af kunt schuiven op een ander. Als je het jezelf niet kunt veroorloven om een kind te krijgen moet je er voor zorgen dat je niet zwanger wordt of dat je niemand zwanger maakt. We leven in een tijd dat je echt niet zwanger hoeft te raken/maken als je dat niet wilt (verkrachting e.d. daargelaten)

Ik vind dat de nadruk te veel wordt gelegd op een goede afloop met liefhebbende adoptie-ouders, maar ondertussen zijn er ook genoeg kinderen die minder goed terecht komen. Ik vind het dus een zeer ernstige zaak als een moeder haar kind in de steek laat. Hoewel ik erken dat er verzachtende omstandigheden kunnen zijn tot zelfs het punt dat de moeder geen enkele blaam treft, maar desondanks is met m.i. iets wat te snel acceptabel wordt gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid