Spring naar bijdragen

Esperanto


Aanbevolen berichten

Aangezien er wat interesse leek te zijn: wie is hier bezig (of zou zich willen bezighouden) met het Esperanto?

Het Esperanto is een zogenaamde kunsttaal, wat betekent dat de taal niet gewoon ontstaan is doordat ze door een groep mensen gesproken werd, maar dat ze uitgevonden is door iemand met de expliciete bedoeling om een taal te bedenken. Het principe van Esperanto is dat het een eenvoudige, logische, makkelijk te leren taal is die mensen van allerlei landen en achtergronden zouden kunnen leren om met elkaar te communiceren. In de praktijk is het Esperanto nooit zo groot geworden, het Engels functioneert tenslotte al gedeeltelijk op die manier aangezien over de hele wereld een hoop mensen Engels als tweede taal kennen, maar niettemin zijn er over de hele wereld wel mensen die bij wijze van hobby Esperanto leren en converseren met (penne)vrienden.

Ik heb het als tiener een tijdje geleerd en ik vond het op zich wel leuk, maar ik ben er al gauw weer mee gestopt omdat ik er toch niet echt wat mee deed. Als er crediblers zijn die zich er mee bezig houden wil ik het wel eens terug opfrissen zodat we het samen een beetje kunnen oefenen ofzo. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil het ook wel leren en inderdaad vooral voor de lol. De grammatica lijkt me ook niet zo moeilijk en qua idioom zie ik toch wel veel overeenkomsten met Franse woorden, dus dat zal ook wel niet een heel groot probleem zijn. Ik heb op school wel een talen profiel, dus ik ben al heel wat uurtjes kwijt aan woordjesleren. Ik zal dus maar eventjes afwachten of het me lukt dit er nog bij te doen. Eerder heb ik eens een thuiscursus Italiaans gedaan, maar dat vond ik wat veel naast school en ik kan om de een of andere reden geen microfoontje meer aansluiten op de computer terwijl het een cursus was op spraakherkenning (plus dat ik gewoon te weinig discipline had om het goed te onderhouden bloos.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wil het wel graag leren vooral voor de lol. Ik heb ernaar gekeken en het lijkt me inderdaad redelijk eenvoudig te leren in vergelijking met andere talen met een veel ingewikkelder (organisch gegroeide) grammatica.

Het nadeel is dat je met Esperanto heel veel dingen niet schijnt te kunnen uitdrukken. Het is toch wat te simpel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik klein was droomde ik ervan 10 talen te spreken, Naast de gebruikelijke Europese talen stonden Latijn, Quenya en Esperanto ook op dat wenslijstje. (Ik weet niet of ik toen al van het bestaan van Klingon op de hoogte was)

Toen kwam de harde realiteit langs (in de vorm van de middelbare school) en die zei dat dat niet vanzelf ging. Het was zelfs heel moeilijk. Toen ben ik maar techniek gaan leren in de hoop dat we ooit nog een universele real time vertaal machine uitvinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ook wel tien talen willen spreken, maar dat lijkt me niet zo'n realistisch doel. Wel zou ik ooit echt Frans willen kunnen spreken en een basiskennis van het Latijn willen hebben. Ik merk dat ik in de kerk al wel veel Latijnse woorden opgepikt heb afgelopen maanden, maar ik zie nog steeds geen logica in die uitgangen... Maar wie weet komt er ooit nog eens een dag dat ik tijd heb om eens een cursus Latijn te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan me voorstellen dat bij een niet zo levende taal er woorden zullen ontbreken om bepaalde dingen uit te drukken,

Niet alleen woorden, ook sommige constructies zijn niet aanwezig. En constructies brengen subtiliteit aan. In zekere zin is Esperanto dus meer een pidgintaal dan een echte taal.

Overigens is het ook een beetje overbodig om Esperanto te leren natuurlijk. Met Engels kom je in de meeste landen al een heel eind. Ik zou eerder Chinees en Spaans willen leren, dan Esperanto; met name Chinees.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leeeeuuuk een Esperanto-talengekken-topic!

Iriacynthe, zit je aan de tien talen die je ooit hebt geleerd of die je vloeiend spreekt? Als ik de talen tel waar ik ooit mee wilde beginnen kom ik makkelijk bij 20 uit denk ik. widegrin.gif Ik heb er drie die ik vrij goed spreek (Duits, Nederlands, Engels), maar dat is inclusief mijn moedertaal (Duits). puh2.gif Esperanto schrijf ik goed en spreek ik redelijk en in het Frans kan ik een gesprekje voeren als het écht moet. knipoog_dicht.gif

Even on topic:

Ik ben in 2008 begonnen het te leren en het gaat echt heel snel, vooral als je al een beetje wat talen kent. Na mijn ervaring is het niet waar dat het "te simpel" is om alles uit te drukken. Ik heb in het Esperanto al over liefdesverdriet, toekomstdromen, de eenheid van de K/kerk, het verschil tussen katholiken en protestanten, de rol van de VS in de wereldpolitiek, sterrenbeelden, veganisme, emancipatie in Duitsland vs Oosteuropa etc. gepraat en ben ondanks mijn nog beperkte woordenschat niet echt in de problemen gekomen. Door het systeem van voor- en achtervoegsels kun je ook makkelijk nieuwe woorden maken als je even niet op een woord kunt komen of als het niet bestaat. (Ivm de VS/wereldpolitiek herinner ik me nog "estrecemo" - "de neiging om naar het baas-zijn te streven". Een korte Nederlandse vertaling iemand? clown.gif)

Het is wel zo dat je Esperanto in het dagelijks leven niet zo snel gebruikt als het Engels, maar ik ben al 3 of 4 keer toevallig sprekers tegengekomen, dat is dan des te leuker. Ik was het eigenlijk gaan leren omdat ik het maar stom vond en mezelf wilde bewijzen hoe belachelijk het was, maar helaas ben ik het erg leuk gaan vinden en was ik verbaasd over de wereld (ok, het wereldje) die voor je open gaat. Er is muziek, literatuur, ontmoetingen, inside jokes etc. Ja, het is wel een beetje een aparte groep mensen soms (meestal op een leuke manier vind ik), maar net als in elk wereldje heb je er van alles wat bij zitten. knipoog_dicht.gif

Voor de mensen die het willen leren, er zijn een hoop gratis cursussen op internet te vinden, lernu.net is een goed startpunt. Als iemand vragen heeft of wil oefenen stel ik mij ook ter beschikking. smile.gif

Over de Esperanto-bijbel, er is iemand die een project heeft gestart om de bijbel in het Esperanto voor te lezen en als podcast beschikbaar te stellen, als iemand zin heeft om me te helpen voorlezen, graag! big-smile.gif

Uh, lang verhaal, sorry. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, klinkt tof, misschien moet ik het echt maar weer eens oppakken! smile.gif

Neuh, vloeiend in 10 talen ben ik uiteraard niet, daar moet je een groter genie voor zijn dan ik ben vrees ik. knipoog_dicht.gif Maar ik heb er wel al aardig wat geleerd (en ook al aardig wat weer vergeten! widegrin.gif)

-Nederlands: moedertaal

-Engels: vloeiend

-Frans: relatief vloeiend, maar ik moet er eerst altijd even in komen, ik onderhoud het te weinig om vanaf het eerste moment vloeiend te spreken

-Duits: om zelf te spreken/schrijven erg matig, maar ik lees het prima

-Spaans: basis, ik kan me redden maar ik zou geen grammatica-examen overleven, daarvoor is het te lang geleden dat ik enige vorm van les gehad heb

-Latijn: zes jaar les gehad maar de laatste jaren wel nogal verwaarloosd

-Bijbelhebreeuws: vier jaar les gehad maar ik schrik ervan hoe weinig er nog van overblijft, ik vermoed wel dat ik het zonder veel moeite terug op kan pikken als ik me er eens een paar dagen op toeleg

-Hindi: vooralsnog beginner, maar aangezien ik het studeer vorder ik wel best snel

-klassiek Tibetaans: idem

-Esperanto: als tiener ooit een tijdje geleerd en best goed op weten te pikken, maar doordat ik het nooit onderhouden heb is het echt volledig weg, maar door dit topic denk ik er wel over om het weer een beetje op te pikken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Certe indas rekomenci lerni/uzi Esperanton! smile.gif

Ik doe op de uni nog Bijbels Hebreeuws en Sanskrit als bijvakken, maar aangezien ik daar net een week of 4 mee bezig ben mogen die nog niet echt in het rijtje van "mijn" talen staan. Vind het allebei wel leuk om te doen, maar aangezien de kans ooit een spreker tegen te komen vrij klein is ga ik geen van de twee vloeiend leren spreken. ^^

Hindi en Tibetaans, toffe studie doe je!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, tof, ik plan om vanaf volgend jaar Sanskrit te volgen! smile.gif

Hoe ben jij eigenlijk aan Esperanto begonnen? Heb je het gewoon op jezelf geleerd, of heb je ergens een cursus gevolgd? En welke manier raad je aan aan mensen die ermee zouden willen beginnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je al Hindi spreekt moet Sanskrit wel lukken, toch? smile.gif

Ik heb een cursus op internet gevonden (http://www.esperanto.de/sprache/kurse/kek/), uitgeprint en een paar weken fanatiek geleerd, met hulp van een spreker die bereid was mijn oefeningen te corrigeren en veel met mij te skypen. Een paar maanden nadat ik op mezelf was begonnen ben ik naar de zomercursus van lernu gegaan (http://eo.lernu.net/pri_lernu/renkontighoj/SES/index.php), dat was erg leuk om te zien dat je de taal ook daadwerkelijk kunt gebruiken en om mijn spreekvaardigheid te verbeteren.

Mensen die ermee zouden willen beginnen raad ik aan het op een manier te doen die bij hun past. knipoog_dicht.gif Een boek voor zelfstudie, een cursus waar je regelmatig opdrachten op moet sturen, een "echte" cursus bij een echte leraar... Het is in ieder geval aan te raden zo snel mogelijk in contact te komen met mensen met wie je de taal kunt gebruiken. En te kijken of er muziek is die je leuk vindt, boeken etc. Je hebt snel de neiging om alleen maar schriftelijk bezig te zijn, maar luisteren en spreken is ook belangrijk. Vrij langzaam gesproken radiouitzendingen vind je bijvoorbeeld op radioverda.com (allemaal leuke/absurde nieuwsberichtjes, wel met een beetje een Engels accent). Voor een wat grotere uitdaging (of een idee hoe de taal echt klinkt) is podkasto.net een echte aanrader - om de twee weken een lange podcast met heel verschillende muziek, gebabbel, grappen, verslagen en interviews uit de Esperantowereld, door de Poolse Esperantojongeren maar met sprekers met heel verschillende accenten.

Als je al weet dat je de taal echt wat lijkt is het ook leuk om een bijeenkomst te vinden waar je naartoe wil. Als je al weet dat je over 3 maanden naar Esperantoland gaat is de motivatie groter. knipoog_dicht.gif (Ik zit nog steeds te twijfelen of ik met Oud en Nieuw naar Taizé in Rotterdam moet gaan of naar de JES (http://www.jes.pej.pl/2010/) noparty.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ... je hebt in ieder geval van elke stijl wel wat, maar natuurlijk minder keuze omdat het een vreselijk kleine markt is en er vrijwel niemand van Esperanto-muziek leeft. Persoonlijk vind ik La Perdita Generacio leuk, vooral omdat de teksten erg poëtisch zijn. Dol?amar heeft van alles wat, een paar leuke nummers en een paar waar ik weer minder weg van ben. Mocht je ooit naar een Esperanto-feestje gaan moet je "Junaj idealistoj" van Dol?amar en "Skavirino" van Esperanto Desperado mee kunnen zingen (en zoals iedereen weet zijn de meest populaire meezingliedjes niet altijd muzikaal geweldig knipoog_dicht.gif). Het grootste deel van de muziek is folk/pop/rock, maar voor de metalheads is er natuurlijk nog altijd Krio de Morto. widegrin.gif Er is ook een heel klein beetje Hiphop, maar dat is vooral grappig want het is gemaakt door mensen die dachten van "Hey, er is geen Esperanto-hiphop, laten we dat gaan doen!" en het allemaal een beetje belachelijk maken. puh2.gif

Op vinilkosmo.com kun je korte stukjes van allemaal Esperanto-bands beluisteren, gesorteerd op genre.

Quote:

Ik had op youtube al wat Esperanto muziek gevonden, maar toch vooral muziek die gericht was op het leren van de taal (een beetje sesamstraatniveau)

En deze:

Ah, het "volkslied" ... maar dat is voor de meeste talen niet echt een aanrader, toch? widegrin.gif

Er is ook wel echte muziek hoor, alleen is die op youtube makkelijker te vinden als je namen van de bands kent (en daar kun je het beste voor op vinilkosmo kijken).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb een gast in de klas die Esperanto spreekt, en die zegt dat als je woorden nodig hebt die niet bestaan in Esperanto, dat er dan vaak engelse woorden gebruikt worden en anders woorden uit de taal die in het land waar je woont gesproken worden. Volgens mij is het geen goede zin maar ik hoop dat jullie me bergijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uh, het klopt niet helemaal dat er "woorden uit alle talen in zitten om het makkelijk te maken". Het is inderdaad vooral Romaans met wat woorden uit andere talen erbij om te veel woorden die op elkaar lijken te vermijden (volgens mij), maar het "makkelijke" zit hem in het systeem van voor- en achtervoegsels waarmee je woorden op kunt bouwen. Dat is ook eerder wat er gebeurd dan dat er Engelse woorden of woorden uit andere talen gebruikt worden naar mijn ervaring. Als je op een Esperanto-bijeenkomst Engels spreekt wordt je snel gelyncht... knipoog_dicht.gif Nee, maar vertalen is altijd het laatste redmiddel eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid