Spring naar bijdragen

Een merkwaardige gelijkenis


Aanbevolen berichten

Matteüs 22:1 Daarop vertelde Jezus hun opnieuw een gelijkenis: 2 ‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een koning die een bruiloftsfeest gaf voor zijn zoon. 3 Hij stuurde zijn dienaren eropuit om de bruiloftsgasten uit te nodigen, maar die wilden niet komen. 4 Daarna stuurde hij andere dienaren op pad met de opdracht: “Zeg tegen de genodigden: ‘Ik heb een feestmaal bereid, ik heb mijn stieren en het mestvee laten slachten. Alles staat klaar, kom dus naar de bruiloft!’†5 Maar ze negeerden hen en vertrokken, de een naar zijn akker, de ander naar zijn handel. 6 De overigen namen zijn dienaren gevangen, mishandelden en doodden hen. 7 De koning ontstak in woede en stuurde zijn troepen eropaf, hij liet de moordenaars ombrengen en hun stad in brand steken. 8 Vervolgens zei hij tegen zijn dienaren: “Alles staat klaar voor het bruiloftsfeest, maar de gasten waren het niet waard genodigd te worden. 9 Ga daarom naar de toegangswegen van de stad en nodig voor de bruiloft iedereen uit die je tegenkomt.†10 De dienaren gingen de straat op en brachten zo veel mogelijk mensen samen, zowel goede als slechte. En de bruiloftszaal vulde zich met gasten voor de maaltijd. 11 Toen de koning binnenkwam om te zien wie er allemaal aanlagen, zag hij iemand die zich niet in bruiloftskleren gestoken had, 12 en hij vroeg hem: “Vriend, hoe ben je hier binnengekomen terwijl je niet eens een bruiloftskleed aanhebt?†De man wist niets te zeggen. 13 Daarop zei de koning tegen zijn hofdienaars: “Bind zijn handen en voeten vast en gooi hem eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt. 14 Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren.â€â€™

Wat wilt Jezus hiermee zeggen?

Als ik er een interpretatie aanhang is het volk Israël die genodigde gasten en is de mensheid het plebs. Maar een 'second choice' geeft me eigenlijk wat theologische bezwaren eigenlijk.

En hoe zit het met die man met die ongepaste kleding die dan naar buiten gegooid wordt? Iemands niet passende levenswandel die naar de hel moet ofzo?

Bizar. Iemand een idee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ER zijn genoeg mensen die doen alsof ze de beste vriend zijn van de heer, hoogwaardigheidsbekleders die hem naar de modn praten, maar als puntje bij paaltje komt hun eigen zin willen doen of zich zelfs tegen hem keren.

Ik denk altijd dat dit staat voor de religieuze hoogwaardigheidsbekleders die zich nogal eigenmachtig opstellen en uitlegging geven die God min of meer vermoordt. Die hun eigenbelang dienen ipv het Zijne.

Dus worden alle mensen, ook degenen die als "slecht" te boek staan, uitgenodigd. De koning heeft geleerd dat hij niet mbv zijn vrienden kan regeren, dat hij zelf maar eens kennis moet maken met de rest, ze de hand reiken.

En dat is allemaal goed en wel, maar hij verwacht wel wederkerigheid. Je mag zelf ook wel wat moeite doen om die vriendschap waard te zijn. Jezelf een beetje opknappen.

God steekt altijd zijn hand uit, maar dat betekent niet dat je gewoon door kunt gaan met jezelf te vervuilen, je mag jezelf ook wel eens aanpakken en opknappen. Naar God toegaan is stap één, jezelf de vriendschap waardig maken is stap 2. WEderkerige relatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat wilt Jezus hiermee zeggen?

Als ik er een interpretatie aanhang is het volk Israël die genodigde gasten en is de mensheid het plebs. Maar een 'second choice' geeft me eigenlijk wat theologische bezwaren eigenlijk.

En hoe zit het met die man met die ongepaste kleding die dan naar buiten gegooid wordt? Iemands niet passende levenswandel die naar de hel moet ofzo?

Bizar. Iemand een idee?

Je vergeet aan wie de gelijkenis in eerste instantie gericht is namelijk de Israelieten. Daar buiten blijft het een gelijkenis niet een 100% narekenbaar verhaal. Jezus noemt de Joden enig moment ook rechtstreeks kinderen van moordenaars van de profeten, het element wat ook in deze gelijkenis zit. En ja dan zijn we dus tweede keus na Israel. Maar om in de lijn van de gelijkenis te blijven het feestmaal dat voorbereid was had genoeg plaatsen voor en de genodigden en de plebs.

De man met ongepaste kleding was iemand die de uitgereikte feestkleding niet aangetrokken had. Hier zijn meerdere uitleggen voor denkbaar maar er staat bij dat op het moment dat de heer ernaar vraagt hij niets te zeggen had. Hij wist dus dat hij fout zat maar had desondanks niet zijn feestkleed aangetrokken. Dat is dus het punt want het feest werd bijgewoond door "zowel goeden als slechten" dus daar zit het niet in. Blijven er genoeg vragen over maar het wordt er iets minder merkwaardig van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je kijkt naar het gedeelte hiervoor, zie je dat Jezus het heeft tegen de hogepriesters en de oudsten van het volk (mat. 21: 23). De meest logische uitleg lijkt mij dan ook dat zij als de meest voorname en genode gasten er niet bij zullen zijn, omdat ze uiteindelijk zelf gewoon niet willen. Het is een kritiek tegen de geestelijk leiders van het volk, dat ze aardse bezittingen belangrijker vonden dan het dienen van God.

En voor de persoon die geen nieuwe kleren van de gastheer wilde aantrekken, biedt 2 korinthe 5: 4 (en daar omheen) wellicht een interessant inzicht. knipoog_dicht.gif

"Zolang we in onze aardse tent verblijven zuchten we onder een zware last, omdat we niet willen dat deze kleding wordt uitgetrokken; we willen dat er nieuwe over wordt aangetrokken, zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals Dingo al laat doorschemeren, zeggen gelijkenissen niet altijd alles.

Inderdaad is Israël de eerste keus, maar al onder het Oude Verbond was duidelijk dat in de toekomst de heidenen er ook bij zouden horen. Nu zijn het alle geestelijke kinderen van Abraham die voor het feest zijn uitgenodigd: de geestelijke kinderen van Abraham uit de joden (messiasbelijdende joden) en de kinderen van Abraham uit de heidenen (christenen).

De mantel kom je ook vaker tegen, zoals de verloren zoon die een ring, een mantel en schoeisel kreeg (Luc. 15:22). De mantel betreft koninklijke waardigheid. Christenen horen bekleed te zijn met de heerlijkheid van God. Adam en Eva verloren deze heerlijkheid van God en ontdekten dat ze naakt waren.

Bij de gelijkenis van de vijf wijze en vijf dwaze meisjes zie je ook dat de wijze meisjes met olie voorbereid waren op Jezus' komst en het feest. Ook met de geestelijke kleding horen gelovigen voorbereid te zijn op het feest. Christenen horen bekleed te zijn met waardigheid en de heerlijkheid van de Geest.

2 Kor 5,3

als wij maar bekleed, en niet naakt, zullen bevonden worden.

Kol. 3

12 Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld.[...]14 En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid.

Ef. 6

13 Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. 14 Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, 15 de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes; 16 neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven; 17 en neemt de helm des heils aan en het zwaard des Geestes, dat is het woord van God.

Gal 3,27

Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed.

Luc 24,49

En zie, Ik doe de belofte mijns Vaders op u komen. Maar gij moet in de stad blijven, totdat gij bekleed wordt met kracht uit den hoge.

Jozef kreeg van zijn vader een koningsmantel als profetische daad dat hij als koning zou regeren. Zo geeft de Vader aan gelovigen nu al een koningsmantel als teken dat gelovigen als koningen met Hem zullen regeren. Zoals Jozefs broers hem daarom haten, zullen je eigen broeders en zusters je erom haten als je de mantel van de Vader zal dragen. Maar wie de mantel zullen dragen, zullen daarna gekleed zijn in witte klederen.

Op. 3:4-5

Doch gij hebt enkele personen te Sardes, die hun klederen niet hebben bezoedeld, en zij zullen met Mij in witte klederen wandelen, omdat zij het waardig zijn. Wie overwint, zal aldus bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor mijn Vader en voor zijn engelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nope, een feestkleed, als je voor het feest wordt uitgenodigd, dan draag je een feestkleed. Dit topic heeft ook verband met het bekeerling topic.

De bekeerling is als die feestganger op de bruiloft. Als hij vergeet dat het feest een einde heeft, de feestkleren weer in de kast gaan, dan wordt hij een vervelende gast.

De bruiloft, de feestelijke kleding, het feest, dat is het begin. Om daarna de relatie te bestendigen, moet je niet blijven hangen bij dat feest, moet je de vriendschap verder vorm geven. Maar uitgenodigd worden voor het feestje en de dagelijkse plunje aanhouden, geen moeite willen doen, dat is het andere uiterste.

Werk mee, misschien worden je kleren wel eens vuil (bega je wel eens een zonde), maar was ze dan (beleid je zonde, zoek vergeving) en trek een nieuwe witte jas aan. Maar je feestkleren, nee, die gaan weer in de kast tot het volgende feest waar je voor wordt uitgenodigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is vrij eenvoudig om bij deze gelijkenis te wijzen naar schriftgeleerden of joden, en waarschijnlijk ook historisch correct. Maar allereerst gaat het natuurlijk over jou en over hoe jij op Christus' uitnodiging reageert om met Hem het feest in te gaan en maaltijd te houden. En natuurlijk kun je dat heel afstandelijk geestelijk opvatten, of menen dat het enkel om die wederkomst ver weg gaat, maar het kan zomaar wezen dat Hij daar óók de zondagse eredienst mee bedoelt, of het gebed, of het lezen in de Schrift, het vieren van Eucharistie of Avondmaal, dat soort dingen.

Christus wil dat je naar Hem toegaat, zonder allerlei smoesjes over zaken die veel minder belangrijk zijn dan Hem. Het is natuurlijk wel zo gemakkelijk om jezelf in de rol van de kreupele en blinde te zien, maar het kan zomaar gebeuren dat je het geloof zo vanzelfsprekend vindt, dat je zaken als kerkdienst en gebed maar "uiterlijke schijn" vindt en dat je dus gaat menen dat daar de kern van het geloof niet ligt. Zodat je best eens een gebed of kerkdienst kunt overslaan en die Schrift is ook maar een moeilijk boek, dus dagelijks lezen? Nee, dat houden we niet zomaar vol...

Laat Israël nou maar gewoon Israël zijn en die arrogante collega maar gewoon je collega zijn. Hier vraagt Christus iets van jóú en van niemand anders. Hij nodigt je uit regelmatig tot Hem te keren en daarom juist veel belang te hechten aan onder andere gebed, kerkdienst en Schrift. Zij vormen immers het kleed waarmee je Christus kunt naderen. Want let wel: op het feest aankomen was niet genoeg in die gelijkenis. Men moest erop gekleed zijn, dus die "uiterlijke schijn" bleek net zo belangrijk als enkel dat geloof en zelfs net zo belangrijk als het doen van goede werken.

Natuurlijk mag je nog allerlei andere geestelijke betekenissen aan die gelijkenis geven, want die zijn er in overvloed, maar waak er wel voor dat je het jezelf niet wel erg gemakkelijk maakt door te wijzen naar de ander, naar het "lief zijn voor elkaar" of naar de wederkomst. Trek dat kleed aan en ga naar Hem toe, elke dag weer. Want als jij niet naar Hem wilt komen, omdat je akker en handel zo belangrijk zijn, dan zijn er legio eenvoudige zielen die jouw plaats graag innemen. En Christus zal ze dan op geen enkele wijze tegenhouden, omdat zij het kleed graag aan zullen willen trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid