Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Nee. Ik herinner me de kroning nog goed, en toen was er sprake van "de koningin". Ik weet niet wanneer deze verandering kwam, maar ik herinner me wel dat het me eerst irriteerde dat iemand dat deed in de media, en vervolgens greep het om zich heen.

Voor onze tijd puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee. Ik herinner me de kroning nog goed, en toen was er sprake van "de koningin". Ik weet niet wanneer deze verandering kwam, maar ik herinner me wel dat het me eerst irriteerde dat iemand dat deed in de media, en vervolgens greep het om zich heen.

O. Dan weet ik het niet.

Ik vernam trouwens van de week dat al die hoedjes er ook pas sinds een jaar of twintig zijn.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik vind hem niks. Hij ziet er uit alsof hij het onwijs cool vindt om ministertje te mogen spelen. Hij heeft een piepstemmetje en ik vind dikke mannen met een piepstem raar. En hij heet Jan Kees en iedereen weet dat dat verkeerd om is. Mijn broer heet andersom en ik raak altijd extreem in de war als mensen Jan Kees heten, Jan Kees is gewoon
fout
.

Dit is trouwens wel interessant. Volgens deze redenering zou ik bij voorbaat een hekel hebben aan mensen die Jan Willem heten.

Maar ik vind J.K. de J. wel oké. Hij komt wel over alsof-ie weet waar hij het over heeft. Vanwege hem zou ik het wel goed vinden als het CDA gaat regeren.

Gisteren is Wim van de Camp (ook een piepstemmetje) wel in mijn achting gedaald. Hij zei hele rare dingen over de Roma.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee. Ik herinner me de kroning nog goed, en toen was er sprake van "de koningin". Ik weet niet wanneer deze verandering kwam, maar ik herinner me wel dat het me eerst irriteerde dat iemand dat deed in de media, en vervolgens greep het om zich heen.

ik begin me nu serieus af te vragen uit welk tijdperk je stamt CvW big-smile.gif die kroning is toch alweer een beste tijd geleden...

ik heb de troonrede nog bekeken/geluisterd, straks misschien maar even doen, kan ik ook meepraten puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ergens is ineens de norm geworden dat de koningin werd aangeduid met "de majesteit". Kan iemand zich herinneren wanneer dat was?

Volgens mij is 'majesteit' door Willem I geïntroduceerd (Willem I heeft trouwens de kortste troonrede ever uitgesproken, ik meen iets van 160 woorden). Maar ik weet niet of het toen ook al zo gebruikt werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Visieloos op eieren lopen

Voorzichtig geformuleerd, kleurloos en in de tekst werd duidelijk 'op eieren gelopen', aldus Jaap de Jong, universitair docent moderne retorica aan de Universiteit Leiden, over de troonrede van koningin Beatrix.

Volgens hem was het in de eerste alinea al duidelijk dat het een bijzonder terughoudende troonrede zou worden. Een belangrijk woord volgens De Jong was het woord 'stabiel', dat een aantal keren voor kwam: "Nederland moet een stabiel bestuur hebben dat een stabiel begrotingsbeleid moet voeren", zo sprak Bea.

En wat vonden de politici van de troonrede en de gepresenteerde begroting voor 2011? "Balkenende plaveit de weg voor rechts", stampvoette SP-leider Emile Roemer. "Een anti-moderne begroting", meende Femke Halsema (GroenLinks), al voegde ze er een compliment aan toe: "Het demissionair kabinet heeft zijn taak heel serieus genomen en is met een grondige begroting gekomen."

"Wat Femke zegt", zei D66-voorman Alexander Pechtold min of meer, aangevuld met de opvatting dat het kabinet "een deel van de noodzakelijke bezuinigingen en maatregelen uitstelt en doorschuift naar de volgende generatie."

De ChristenUnie scheet niet in het eigen nest en complimenteerde het kabinet-Balkenende met een verantwoordelijke begroting: "Knap dat een kabinet dat al maanden demissionair is, deze cijfers en deze begroting presenteert. Dit is een solide nalatenschap die bewijst dat de achtergebleven ministersploeg z’n grote verantwoordelijkheid op een verstandige manier weet te dragen", overdreef Arie Slob.

Wilders hield het voor zijn doen bescheiden: "Het was niet zo'n indrukwekkend verhaal wat de premier voor de koningin geschreven had." Hij voegde er wel aan toe dat het een 'visieloos stuk' is, maar nuanceerde zelfs dat nog door te stellen dat het "Balkenende niet echt te verwijten is omdat het kabinet demissionair is."

Bron: SpitsNieuws

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid