Spring naar bijdragen

Joh 14:28


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, kan iemand mij de volgende vers uitleggen?

\"Je hebt gehoord wat Ik zei: niet alleen dat Ik heenga, maar ook dat Ik bij jullie terugkom. Als jullie Mij liefhadden, zou het jullie met vreugde vervullen dat Ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan Ik.\" (Joh 14:28)

Zegt Jezus hier nu dat Hij kleiner is dan de Vader? Hoe moet ik dit zien? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus eert altijd de Vader. Op dat moment is Jezus nog een mens - weliswaar met een verheerlijkt lichaam. Maar het is beter voor Hem om naar de Vader te gaan, want daar is de glorie veel groter dan op aarde.

In de NBG staat het volgende.

28 Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen en kom tot u. Indien gij Mij liefhadt, zoudt gij u verblijd hebben, omdat Ik tot de Vader ga, want de Vader is meer dan Ik.

Jezus is in de Vader en de Vader is in Hem.

10 Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken.

Jezus eert de Vader en stelt Zich op ten dienste van Hem en daardoor deelt Hij in Gods glorie.

Ook gelovigen die de Christus en de Vader dienen en zich ten dienste van de Vader en de Zoon opstellen, zullen delen in Gods glorie.

20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.

De glorie is afkomstig van de Vader, maar wie zich aan Hem onderwerpen, zullen delen in Zijn glorie.

Jezus was de eerste Die Zich aan de Vader onderwierp. Daarna konden gelovigen zich ook aan de Vader onderwerpen. Jezus houdt echter de hoogste naam die aan Hem is gegeven door de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sinds Zijn incarnatie is Jezus mens, maar Hij is
ook
altijd God geweest.
smile.gif

Dat ontken ik niet. Het gaat in dit topic volgens mij ook niet (zozeer) over het God- en/of mens-zijn, maar (eerder) om de verhouding van Jezus tot de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:
Marcus 16:19 schreef het volgende:

Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God.

Jezus is Gods rechterhand, dit betekend dat hij een God's belangrijkste assistent is. Een assistent is altijd lager dan de baas dus in mijn oogpunt is dit best logisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, kan iemand mij de volgende vers uitleggen?

\"Je hebt gehoord wat Ik zei: niet alleen dat Ik heenga, maar ook dat Ik bij jullie terugkom. Als jullie Mij liefhadden, zou het jullie met vreugde vervullen dat Ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan Ik.\" (Joh 14:28)

Zegt Jezus hier nu dat Hij kleiner is dan de Vader? Hoe moet ik dit zien? Alvast bedankt!

gr. mackie

Je moet dat zien in het licht van filipenzen 2 waarin wordt uitgelegd dat Jezus tijdelijk Zijn gelijkheid aan God de Vader aflegd(Hij werd een dienstknecht!). Juist omdat Jezus mens werd om voor onze zonden te sterven.

Dus dit wordt verklaard met dit gedeelte uit de filipenzenbrief

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid