Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

De kans is aanwezig dat als een kerkelijke rechtbank dit zou onderzoeken, ze daar dit huwelijk als nooit gesloten zullen verklaren. En die pastoor is in ieder geval flink over de schreef gegaan.

Kan. Nuja, dit is ook maar gewoon wat mijn moeder me verteld heeft, ik was er zelf uiteraard niet bij. knipoog_dicht.gif

Quote:
Vanuit katholiek oogpunt kun je niet trouwen als één of beide partners er bij de huwelijkssluiting zo over denken.

Weet ik, maar niet iedereen is katholiek he, op zich heb ik er weinig problemen mee als mensen met die instelling willen huwen zo lang ze duidelijk communiceren daarover en niet iets aan elkaar beloven wat ze niet menen.

Quote:
Ik zie scheiden niet zozeer niet als optie, maar: niet als mogelijkheid.

Euh, wat is het verschil? knipoog_dicht.gif Ik zie beide woorden eigenlijk als synoniemen.

Quote:
Zo jij erover denkt, is heel katholiek
smile.gif

Er bestaan [...] situaties waarin het echtelijk samenleven om uiteenlopende redenen praktisch onmogelijk wordt. In zulke gevallen staat de kerk een fysieke scheiding van de echtgenoten en beëindiging van het echtelijk samenleven toe.
Voor God blijven ze echter elkaars man en vrouw; het staat hun niet vrij om een nieuwe verbintenis aan te gaan. Indien mogelijk is in deze moeilijke situatie verzoening de beste oplossing. De christelijke gemeenschap wordt ertoe geroepen deze personen te helpen hun situatie op christelijke wijze te beleven, in trouw aan hun huwelijksband, die onontbindbaar blijft.

(CKK
)

Weet ik, maar ik wou het ook even duidelijk maken voor de niet-katholieken in dit topic, dat zij ook weten dat het idee van een onverbreekbaar huwelijk niet hoeft in te houden dat je geen rekening houdt met dat soort situaties.

Quote:
Dat weet ik wel zeker; gelukkig is mishandeling enz. niet zó wijdverspreid dat 1 op de 3 huwelijken daar stuk door loopt.

Nu denk ik ook niet dat je mishandeling moet onderschatten, het komt echt akelig vaak voor, veel vaker dan de meeste mensen zouden denken. Maar natuurlijk niet in elk huwelijk dat kapotgaat, gelukkig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik heb daar ook geen problemen mee, áls het niet in een katholieke kerk gebeurt. Want dan is het - net als een priester die bijvoorbeeld de Eucharistie zou willen doen met brood en bier - een bespotting van een sacrament (al dan niet bewust; en bij een priester die aan zo'n huwelijk mee zou werken, denk ik al snel dat het bewust is; hij kan het i.i.g. vanwege zijn opleiding weten).

Ik vind een term "bespotting van het sacrament" wel een een beetje stuitend als ik eerlijk ben. Ja goed: er gaan vaak dingen mis en dingen worden vaak ook verkeerd uitgevoerd. Maar om iets nu zo stellig een bespotting van het sacrament te noemen.

Dat vind ik een heel erg juridische interpretatie van sacramentaliteit als ik eerlijk ben. Bovendien suggereert de term "bespotting" dat het sacrament opzettelijk op de hak wordt genomen.

Je hebt wel gelijk over het gebruik van de juiste formulieren etc. Dat vind ik ook. Maar ik vind dat je het in dit topic wel heel erg bont maakt door te suggereren dat Iria's ouders niet werkelijk getrouwd zouden zijn en nu te spreken over de bespotting van een sacrament. Zo zwart-wit zit het nu ook allemaal niet in elkaar.

Quote:
Klopt! Maar dan is zo'n huwelijk nooit geldig geweest vanaf het begin. En dat het zo makkelijk is om het te laten ontbinden, zegt wat over hoe veel kerkelijke huwelijken worden gesloten: niet op de juiste manier. Ik vind dat vooral een kwalijke zaak m.b.t. de priesters/diakens die eraan meewerken. De mensen die trouwen, weten meestal niet beter en die reken ik het dan ook zeker niet zwaar aan.

Nee hoor dat zegt het helemaal niet. Het heeft te maken met de argumentatie die mensen geven aan de kerkelijk rechtbank (een term die heel imposant klinkt maar in de praktijk gewoon een kantoortje op het bisdomkantoor is).

Immers: het feit dat je om ontbinding van het huwelijk vraagt suggereert al dat er niet aan de intentie "tot de dood ons scheidt" is voldaan en dat zou al reden zijn om het huwelijk te ontbinden. Als er geen kinderen uit voortgekomen zijn is het nog makkelijker en kun je het daarop schuiven.

Ik wil niet cynisch te klinken en ik wil ook zeker niet beweren dat ik vind dat het zo makkelijk zou moeten gaan. Wat ik wel wil laten zien dat er een heleboel redenen kunnen zijn om een huwelijk te ontbinden en dat een welwillende officiaal gemakkelijk een reden kan aanvoeren om tot ontbinding over te gaan. Net zo goed als dat een huwelijk dat niet volgens de juiste formulieren is gesloten gewoon geldig kan zijn. Dat is immers ook een stelregel in het pastoraat: in het geval van een "ongeldig" sacrament zal God wel voorzien in de rest. De kerkelijke rechtbank zal daarom ook nooit zomaar op basis van een klacht een huwelijk gaan onderzoeken maar enkel op aanvraag van de gehuwden. Het is namelijk niet katholieken om met een stok in allerlei mierenhopen te gaan porren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar als een huwelijk dan ontbonden is, houdt dat dan in dat je weer vrij bent om met iemand anders te trouwen? Ofwel, wat zijn de praktische gevolgen ervan?

Als je huwelijk ontbonden is betekent dat, dat je in de ogen van de Kerk eigenlijk nooit getrouwd bent geweest. Je kunt dan weer met iemand anders trouwen, priester worden, in een klooster treden etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jammer.. Dan zoek ik nog even verder...

Heeft er trouwens iemand ervaring met trouwen terwijl je nog studeert?

Ja, mijn man en ik studeren beide nog en zijn bijna 4 maand geleden getrouwd. Het hoeft allemaal niet duur te zijn. Waar we het meeste geld aan uitgegeven hebben zijn de ringen en receptie (beide net geen 1000 euro, ringen kunnen een stuk goedkoper dan dat trouwens knipoog_dicht.gif ), verder was het pak van mijn man redelijk prijzig maar het is een pak wat hij bij meerdere gelegenheden aan kan. Mijn jurk heb ik zelf gemaakt en was met accesoires misschien 70 euro, inclusief schoenen 150 (maar die schoenen had ik al voor dansen).

Ik denk dat we in totaal ruim onder de 3000 euro gebleven zijn en dat 't nog wel goedkoper gekund had (goedkopere ringen, receptie in een zaaltje van de kerk met eigen catering ipv horecaprijzen voor de drankjes, goedkoper pak).

Voor de kosten hoef je 't niet te laten, als je als cadeautip geld noemt heb je de kosten er ook zo weer uit knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid