wateengedoe2 0 Geplaatst 17 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 17 augustus 2010 Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 17 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 17 augustus 2010 Quote: Op dinsdag 17 augustus 2010 23:48:19 schreef wateengedoe2 het volgende: De kans is aanwezig dat als een kerkelijke rechtbank dit zou onderzoeken, ze daar dit huwelijk als nooit gesloten zullen verklaren. En die pastoor is in ieder geval flink over de schreef gegaan. Kan. Nuja, dit is ook maar gewoon wat mijn moeder me verteld heeft, ik was er zelf uiteraard niet bij. Quote: Vanuit katholiek oogpunt kun je niet trouwen als één of beide partners er bij de huwelijkssluiting zo over denken. Weet ik, maar niet iedereen is katholiek he, op zich heb ik er weinig problemen mee als mensen met die instelling willen huwen zo lang ze duidelijk communiceren daarover en niet iets aan elkaar beloven wat ze niet menen. Quote: Ik zie scheiden niet zozeer niet als optie, maar: niet als mogelijkheid. Euh, wat is het verschil? Ik zie beide woorden eigenlijk als synoniemen. Quote: Zo jij erover denkt, is heel katholiek Er bestaan [...] situaties waarin het echtelijk samenleven om uiteenlopende redenen praktisch onmogelijk wordt. In zulke gevallen staat de kerk een fysieke scheiding van de echtgenoten en beëindiging van het echtelijk samenleven toe. Voor God blijven ze echter elkaars man en vrouw; het staat hun niet vrij om een nieuwe verbintenis aan te gaan. Indien mogelijk is in deze moeilijke situatie verzoening de beste oplossing. De christelijke gemeenschap wordt ertoe geroepen deze personen te helpen hun situatie op christelijke wijze te beleven, in trouw aan hun huwelijksband, die onontbindbaar blijft. (CKK par 1649 ) Weet ik, maar ik wou het ook even duidelijk maken voor de niet-katholieken in dit topic, dat zij ook weten dat het idee van een onverbreekbaar huwelijk niet hoeft in te houden dat je geen rekening houdt met dat soort situaties. Quote: Dat weet ik wel zeker; gelukkig is mishandeling enz. niet zó wijdverspreid dat 1 op de 3 huwelijken daar stuk door loopt. Nu denk ik ook niet dat je mishandeling moet onderschatten, het komt echt akelig vaak voor, veel vaker dan de meeste mensen zouden denken. Maar natuurlijk niet in elk huwelijk dat kapotgaat, gelukkig. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 17 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 17 augustus 2010 In de katholieke Kerk kun je niet scheiden. Wel kun je je huwelijk ontbonden laten verklaren door een kerkelijke rechtbank. Dat komt in de praktijk tamelijk vaak voor. Mensen hebben het idee dat dit een nagenoeg onmogelijke opgave is maar dat is niet zo. Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 17 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 17 augustus 2010 Quote: Zullen we trouwen? Steeds als ik op Credible kom zie ik deze vraag staan. Sorry, maar mijn antwoord is: "Nee!". Link naar bericht Deel via andere websites
fader 0 Geplaatst 18 augustus 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Quote: Op woensdag 18 augustus 2010 01:04:18 schreef Rudibu het volgende: [...] Steeds als ik op Credible kom zie ik deze vraag staan. Sorry, maar mijn antwoord is: "Nee!". Jammer.. Dan zoek ik nog even verder... Heeft er trouwens iemand ervaring met trouwen terwijl je nog studeert? Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 18 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 18 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Quote: Op woensdag 18 augustus 2010 10:39:57 schreef wateengedoe2 het volgende: Ik heb daar ook geen problemen mee, áls het niet in een katholieke kerk gebeurt. Want dan is het - net als een priester die bijvoorbeeld de Eucharistie zou willen doen met brood en bier - een bespotting van een sacrament (al dan niet bewust; en bij een priester die aan zo'n huwelijk mee zou werken, denk ik al snel dat het bewust is; hij kan het i.i.g. vanwege zijn opleiding weten). Ik vind een term "bespotting van het sacrament" wel een een beetje stuitend als ik eerlijk ben. Ja goed: er gaan vaak dingen mis en dingen worden vaak ook verkeerd uitgevoerd. Maar om iets nu zo stellig een bespotting van het sacrament te noemen. Dat vind ik een heel erg juridische interpretatie van sacramentaliteit als ik eerlijk ben. Bovendien suggereert de term "bespotting" dat het sacrament opzettelijk op de hak wordt genomen. Je hebt wel gelijk over het gebruik van de juiste formulieren etc. Dat vind ik ook. Maar ik vind dat je het in dit topic wel heel erg bont maakt door te suggereren dat Iria's ouders niet werkelijk getrouwd zouden zijn en nu te spreken over de bespotting van een sacrament. Zo zwart-wit zit het nu ook allemaal niet in elkaar. Quote: Klopt! Maar dan is zo'n huwelijk nooit geldig geweest vanaf het begin. En dat het zo makkelijk is om het te laten ontbinden, zegt wat over hoe veel kerkelijke huwelijken worden gesloten: niet op de juiste manier. Ik vind dat vooral een kwalijke zaak m.b.t. de priesters/diakens die eraan meewerken. De mensen die trouwen, weten meestal niet beter en die reken ik het dan ook zeker niet zwaar aan. Nee hoor dat zegt het helemaal niet. Het heeft te maken met de argumentatie die mensen geven aan de kerkelijk rechtbank (een term die heel imposant klinkt maar in de praktijk gewoon een kantoortje op het bisdomkantoor is). Immers: het feit dat je om ontbinding van het huwelijk vraagt suggereert al dat er niet aan de intentie "tot de dood ons scheidt" is voldaan en dat zou al reden zijn om het huwelijk te ontbinden. Als er geen kinderen uit voortgekomen zijn is het nog makkelijker en kun je het daarop schuiven. Ik wil niet cynisch te klinken en ik wil ook zeker niet beweren dat ik vind dat het zo makkelijk zou moeten gaan. Wat ik wel wil laten zien dat er een heleboel redenen kunnen zijn om een huwelijk te ontbinden en dat een welwillende officiaal gemakkelijk een reden kan aanvoeren om tot ontbinding over te gaan. Net zo goed als dat een huwelijk dat niet volgens de juiste formulieren is gesloten gewoon geldig kan zijn. Dat is immers ook een stelregel in het pastoraat: in het geval van een "ongeldig" sacrament zal God wel voorzien in de rest. De kerkelijke rechtbank zal daarom ook nooit zomaar op basis van een klacht een huwelijk gaan onderzoeken maar enkel op aanvraag van de gehuwden. Het is namelijk niet katholieken om met een stok in allerlei mierenhopen te gaan porren. Link naar bericht Deel via andere websites
Eli7 0 Geplaatst 18 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Maar als een huwelijk dan ontbonden is, houdt dat dan in dat je weer vrij bent om met iemand anders te trouwen? Ofwel, wat zijn de praktische gevolgen ervan? Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 18 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Quote: Op woensdag 18 augustus 2010 11:39:44 schreef Eli7 het volgende: Maar als een huwelijk dan ontbonden is, houdt dat dan in dat je weer vrij bent om met iemand anders te trouwen? Ofwel, wat zijn de praktische gevolgen ervan? Als je huwelijk ontbonden is betekent dat, dat je in de ogen van de Kerk eigenlijk nooit getrouwd bent geweest. Je kunt dan weer met iemand anders trouwen, priester worden, in een klooster treden etc. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 18 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 De sacramentaliteit van het huwelijk en het al dan niet scheiden daarvan is heel interessant, maar hoort niet in dit topic. Graag weer BOT. Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 18 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Admod note: Offtopic post verwijderd. Link naar bericht Deel via andere websites
Dagmar 0 Geplaatst 18 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Quote: Op woensdag 18 augustus 2010 10:33:19 schreef fader het volgende: [...] Jammer.. Dan zoek ik nog even verder... Heeft er trouwens iemand ervaring met trouwen terwijl je nog studeert? Ja, mijn man en ik studeren beide nog en zijn bijna 4 maand geleden getrouwd. Het hoeft allemaal niet duur te zijn. Waar we het meeste geld aan uitgegeven hebben zijn de ringen en receptie (beide net geen 1000 euro, ringen kunnen een stuk goedkoper dan dat trouwens ), verder was het pak van mijn man redelijk prijzig maar het is een pak wat hij bij meerdere gelegenheden aan kan. Mijn jurk heb ik zelf gemaakt en was met accesoires misschien 70 euro, inclusief schoenen 150 (maar die schoenen had ik al voor dansen). Ik denk dat we in totaal ruim onder de 3000 euro gebleven zijn en dat 't nog wel goedkoper gekund had (goedkopere ringen, receptie in een zaaltje van de kerk met eigen catering ipv horecaprijzen voor de drankjes, goedkoper pak). Voor de kosten hoef je 't niet te laten, als je als cadeautip geld noemt heb je de kosten er ook zo weer uit Link naar bericht Deel via andere websites
fader 0 Geplaatst 18 augustus 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Hee, das idd een goede, cadeautip geld! Wie weet levert dat trouwen nog wel wat op Maar als student is 1500 euro nog steeds wel veel.. Maja, hard sparen dan maar! Link naar bericht Deel via andere websites
Joëlle 0 Geplaatst 18 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Ik weet van bruiloften waar het cadeaugeld het grootste deel zo niet alle kosten van de bruiloft 'betaalde'. Link naar bericht Deel via andere websites
fader 0 Geplaatst 18 augustus 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Pffeew, maar wat voor gasten heb je dan als die 3000,- aan cadeaugeld meegeven? Link naar bericht Deel via andere websites
Joëlle 0 Geplaatst 18 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Rijke familie hebben.. Nee hoor, maar 't kan echt. En wat te denken van cadeaus als een wasmachine op kosten van de ouders etc. Allemaal geld dat je niet meer hoeft uit te geven en dus kan gebruiken voor je trouwerij. Maar da's misschien meer iets voor in het trouwtopic. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 18 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2010 Quote: Op woensdag 18 augustus 2010 16:08:27 schreef Joëlle het volgende: Maar da's misschien meer iets voor in het trouwtopic. Inderdaad Dus laten we de discussie over de kosten van bruiloften overhevelen naar dit topic. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten