Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mjah, even reageren. Op een of andere manier ben ik in het dagelijks leven best wel bang voor een hoop dingen. Het zijn voornamelijk de dingen waar ik mijzelf overheen moet zetten, zoals angst voor spinnen(het hielp toen ik laatst een spin een eikel noemde omdat hij in mijn slaapkamer rondliep) en omdat ik af en toe verlegen ben om bruut sociaal bezig te zijn. Dat zijn ook de dingen waar ik zelf wat mee kan en een soort van kan ontwikkelen, maar waar ook geen directe noodzaak aan verbonden zit.

Er is altijd een soort van achtergrond van angst die ik wel heb met betrekking tot de dood. Ik ben doodsbang dat ik inderdaad na de dood niet bij God mag zijn, dit komt waarschijnlijk omdat ik, ook al maak ik er af en toe in de praktijk best een zootje van, mijn hoop zo goed en kwaad mogelijk op de waarlijk opgestane Christus vestig, in dit leven en vooral daarna, als er geen weg terug meer is. Het is ook denk ik een beetje hoe geloof opgebouwd is, als een spanning tussen het Goede en de angst om het Goede kwijt te raken, te verspelen of niet genoeg aanwezig te laten zijn in het leven.

De dood zelf ben ik neit zo bang voor, misschien opzien tegen een langdurig sterfbed, maar voorlopig wil ik helemaal niet dood, ik wil eerst nog even op deze aarde zitten en een leven leiden.

Ik ben ook gewoon bang dat de alledaagse angsten parallel lopen aan de grote angst voor na dood, bijvoorbeeld door angst voor mensen voor God te zetten, ik heb wel ergens een topic geopend over het je schamen om christen te zijn, dat is ongeveer wel een grote angst met consequenties die af en toe wel zwaar weegt.

Maar het grootste verschil tussen alledaagse en doodsangst vind ik nog wel de wijze waarop je ze beleeft, alledaagse angsten kom je tegen en daar reageer je op en kan je redelijk omzeilen of neutraliseren. De grote angst voor de dood overvalt je gewoon steekt hier en daar zonder aanleiding de kop op. Mjah.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 120
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Ik zeg niet dat je dan antichristelijk bent. Het is alleen de vraag of het verstandig is om een enge film te kijken. Dat heeft te maken met mijn opmerking dat het niet verstandig is om angst toe te laten. Het kan met je levensstijl te maken hebben.

Ik vind dat er een ENORM verschil zit tussen bang zijn door een enge film en bang zijn voor de dood. Er zit ook al een verschil tussen bang zijn en angstig voelen.

In het Engels heb je daar veel meer woorden voor. Fear, Anxiety, Dread, Angst. Daar mag hier ook best wel een beetje onderscheid tussen gemaakt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is niet aan te bevelen. Het is aan te bevelen geen angst in je leven toe te laten. Angst is een tegenovergestelde van geloof. Geloof is een zegen, angst is een vloek. Geloof bouwt je op, angst probeert je te vernietigen.

Angst is in basis een heel nuttige emotie die er maar al te vaak voor zorgt dat je gezond blijft. Dit is tot in treure uitgezocht, maar dat was niet eens nodig omdat iedereen voor zichzelf dat wel snapt. Is angst positief? Natuurlijk niet, angst kan je enorm belemmeren, zoals dat bij de diverse fobieën het geval is. En angst voelt natuurlijk ook niet prettig.

Maar angst kan zeker ook een positief element hebben. Ik heb hoogtevrees, en als je dan ondanks je hoogtevrees iets engs doet voelt dat achteraf enorm goed. Maar OK, we gaan een beetje off topic.

Maar angst dus is a) een normale en nuttige emotie B) is niet eens perse negatief (achtbanen anyone) en c) heeft hooguit zijdelings iets met geloof te maken. Het tegenovergesteld van angst is ontspannenheid, het tegenovergestelde van geloof is ongeloof. Je uitspraak slaat dus als een tang op een varken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan snap jij zowel angst als geloof niet. Angst breekt niet per se af, het kan erg gezond, rationeel en opbouwend zijn en geloof breekt ook af, breekt onze zekerheden in onszelf af, breekt de muren om ons hart af en kan een gezonde angst voor God en ons heil veroorzaken.

Vrees voor God is de enige goede vrees. Verder kan God je wel waarschuwen voor dingen die te gebeuren staan, zodat je voorzorgsmaatregelen kan nemen. Maar dat gebeurt niet op basis van angst, maar door een waarschuwing. Angst voor het heil is niet goed. Als menselijke zekerheden worden afgebroken, is dat ook niet erg. Het is belangrijk dat de zekerheden van een mens gegrond zijn in Christus en niet in een mens zelf.

Quote:

Ik heb medelijden met je voor de diepe onzekerheid die achter deze letters schuilgaat.

Ik heb geen lijden, dus hoef je ook geen medelijden te hebben. Mijn diepe zekerheid is in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik vind dat er een
ENORM
verschil zit tussen bang zijn door een enge film en bang zijn voor de dood. Er zit ook al een verschil tussen bang zijn en angstig voelen.

In het Engels heb je daar veel meer woorden voor. Fear, Anxiety, Dread, Angst. Daar mag hier ook best wel een beetje onderscheid tussen gemaakt worden.

Bang zijn door een enge film is ook iets dat gemakkelijk ontweken kan worden, zonder serieus gevolg.

Angst voor sociale situaties, voor solliciteren, voor bomen e.d. zijn angsten die alleen te ontwijken zijn als je in volstrekte isolatie leeft, dat zijn angsten die je moet confronteren, doorheen moet gaan of mee moeten leren omgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik zeg niet dat je dan antichristelijk bent. Het is alleen de vraag of het verstandig is om een enge film te kijken. Dat heeft te maken met mijn opmerking dat het niet verstandig is om angst toe te laten. Het kan met je levensstijl te maken hebben.

Dat doet er niets aan af.

Even een overzichtje:

- Jij zegt dit:

Angst is een tegenovergestelde van geloof. Geloof is een zegen, angst is een vloek. Geloof bouwt je op, angst probeert je te vernietigen.

Angst is het tegenovergestelde van geloven. Het tegenovergestelde van geloven is, hoe verassend, ongeloof.

Dus, als ik even de 1+1 = 3 redenatie mag gebruiken: Wanneer je angst hebt, ben je niet christelijk.

Jezus zegt: Wie niet voor mij is, is tegen mij

Dus, om verder te gaan op je redenatie: Wanneer ik bang ben, ben ik anti-christelijk?

En wat betreft die enge film, dat is geheel verschillend per persoon. Bepaalde stukken uit "Het kleine huis op de prairie" kunnen mij enorm op de zenuwen werken dat ik stop met kijken, maar een bloederige horror doet mij niets.

Dus volgens mij is het wat jij stelt een mening, en geen feit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en ten tweede kan het jou en je naasten op verrassende wijze dichtbij elkaar brengen (ook voor atheïsten een argument).

Dat klopt, hoewel dat dan vooral prettig is voor de achterblijvers. Zelf zou ik er niet veel aan hebben. De beste constructie zou mi een gezellig feest zijn met iedereen die je na staat, om daarna aansluitend onverwacht de pijp uit te gaan. Let wel dat voor mij de dood het absolute einde is, het is niets om bang voor te zijn, maar ook niets om naar uit te kijken. Zelfs niet als je enorm lijdt o.i.d., dan zou ik uitkijken naar het einde van lijden, niet naar de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[knipje]

Ik zou zelf wel bang zijn voor de marteldood. Op het moment van marteling zelf dan. Ook omdat God veel mensen gewoon de marteldood heeft laten sterven zonder ingrijpen; hij vind het blijkbaar wel best. Natuurlijk schik ik me daarin want God is rechter maar toch lijkt een marteldood mij verschrikkelijk, brrrr.

Ook zij iemand hier dat Jezus angst kende tijdens Getsemane. Ik heb hier eens een preek over gehoord dat hij extreme angst voelde (hij zweette bloed; teken van extreme angst, wetenschappelijk ook nog verantwoord dus! puh2.gif) omdat de zonde op hem kwam en hij het oordeel moest ondergaan dat normaal voor de mensen gereserveerd was. Hij moest dus angst voelen omdat dit bij het oordeel hoort (hij droeg de pijn, maar ook de angst; die de mensen normaal gevoeld zouden hebben).

Ikzelf vind dat een logischere en betere verklaring dan Jezus (die door gestoorde menigtes heen liep die hem in ravijnen wilde gooiden, die onbevreesd naar de martelkamers ging, die de lepralijers aanraakte, etc) een man met angst noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is niet aan te bevelen. Het is aan te bevelen geen angst in je leven toe te laten. Angst is een tegenovergestelde van geloof. Geloof is een zegen, angst is een vloek. Geloof bouwt je op, angst probeert je te vernietigen.

Oh beuh, ik baal zo van dat welvaartsevangelie uit jouw toetsenbord elke keer weer hè. Geen ziekte, geen angst ... hoe kun je jezelf toch voor de gek houden. Geheel eens met Bona:

Quote:

[...]Ik heb medelijden met je voor de diepe onzekerheid die achter deze letters schuilgaat.

Wat ik heel erg hoop is dat als je nog eens kinderen krijgt, je hen hier niet mee op gaat zadelen, Eulogía. Want wij zijn hier verstandig genoeg om erdoorheen te kijken, maar als je zo naar kinderen toe praat en doet, is dat genoeg om hen met een levenslang trauma op te zadelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook zij iemand hier dat Jezus angst kende tijdens Getsemane. Ik heb hier eens een preek over gehoord dat hij extreme angst voelde (hij zweette bloed; teken van extreme angst, wetenschappelijk ook nog verantwoord dus!
puh2.gif
) omdat de zonde op hem kwam en hij het oordeel moest ondergaan dat normaal voor de mensen gereserveerd was. Hij moest dus angst voelen omdat dit bij het oordeel hoort (hij droeg de pijn, maar ook de angst; die de mensen normaal gevoeld zouden hebben).

Ikzelf vind dat een logischere en betere verklaring dan Jezus (die door gestoorde menigtes heen liep die hem in ravijnen wilde gooiden, die onbevreesd naar de martelkamers ging, die de lepralijers aanraakte, etc) een man met angst noemen.

Nou ja, welke reden ook (en daarin neig ik ook naar de uitleg die jij noemt) Hij had angst! En als ik kijk naar mijn leven en hoeveel ik op een dag zondig tegen God, Hem niet dat geef wat ik hem als Zijn schepsel schuldig ben, dan kan mij ook het zweet uitbreken en op zo'n moment mag ik op Christus zien en weten dat Hij het voor mij gedragen heeft, maar dat betekent niet dat die angst verkeerd is. Het kan mij bewust maken van de enormiteit van het Offer van Christus, mijn eigen zondigheid en de noodzaak om tot Christus te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat klopt, hoewel dat dan vooral prettig is voor de achterblijvers. Zelf zou ik er niet veel aan hebben.

Voordat je doodgaat, ook voor jezelf. Ik heb het gezien bij en gehoord van mijn vader hoeveel dat voor hem heeft gedaan.


Samengevoegd:

Quote:

[knipje]

Ik zou zelf wel bang zijn voor de marteldood. Op het moment van marteling zelf dan. Ook omdat God veel mensen gewoon de marteldood heeft laten sterven zonder ingrijpen; hij vind het blijkbaar wel best. Natuurlijk schik ik me daarin want God is rechter maar toch lijkt een marteldood mij verschrikkelijk, brrrr.

'Wel best' is wat slapjes uitgedrukt. Het woord 'martelaar' komt van het grieks voor 'getuige'. Je getuigt ermee van je geloof en kunt daarmee potentieel veel andere mensen tot God brengen. De katholieke Kerk leert dat mensen die als martelaar voor het christelijke geloof sterven, linea recta naar de hemel gaan (dus zonder vagevuur), zelfs als ze niet gedoopt zijn.

Neemt niet weg dat ik er ook niet om zou staan te springen, maar da's puur menselijk gesproken; voor een gelovig christen is het feitelijk het hoogste goed en de meest duidelijke manier om Christus na te volgen. Wat niet wil zeggen dat je het martelaarschap zelf moet zoeken, overigens.

Quote:
Hij moest dus angst voelen omdat dit bij het oordeel hoort (hij droeg de pijn, maar ook de angst; die de mensen normaal gevoeld zouden hebben).

Bovendien is Jezus volledig mens en volledig God. Dat betekent dat Hij álle menselijke eigenschappen had in Zijn aardse leven, ook de mogelijkheid om angst te voelen. Alleen de zonde kende Hij niet (maar angst op zich is geen zonde).

Quote:
Ikzelf vind dat een logischere en betere verklaring dan Jezus (die door gestoorde menigtes heen liep die hem in ravijnen wilde gooiden, die onbevreesd naar de martelkamers ging, die de lepralijers aanraakte, etc) een man met angst noemen.

Er staat toch gewoon duidelijk in de Bijbel dat Hij bang was? Dat Hij dat níet was in die andere situaties, doet daar in het geheel niets aan af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Discussie of angst al dan wel juist zou zijn en of dit genezen zou kunnen worden verwijderd. Het gaat hier om de vraag of je ergens bang voor bent. Terug naar het onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voordat je doodgaat, ook voor jezelf. Ik heb het gezien bij en gehoord van mijn vader hoeveel dat voor hem heeft gedaan.

Gedeeltelijk met je eens, als het dan toch langzaam moet, dan graag met de mensen van wie ik houdt. Maar op een mooie zonnige dag dat je gelukkig bent van het een op het andere moment weg zijn wordt daardoor niet uitgesloten. Als je dood bent heb je niets meer nodig. Het kan zijn dat je als mens groeit bij de langzamere sterfprocessen, maar feitelijk heb je daar vrijwel niets aan. Als je in een hiernamaals gelooft ligt dat wat genuanceerder, maar ook dan maakt het voor je leven hier weinig uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het kan zijn dat je als mens groeit bij de langzamere sterfprocessen, maar feitelijk heb je daar vrijwel niets aan. Als je in een hiernamaals gelooft ligt dat wat genuanceerder, maar ook dan maakt het voor je leven hier weinig uit.

Als atheïst wil je toch ook groeien in het leven hier, en liefst tot aan je dood?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als atheïst wil je toch ook groeien in het leven hier, en liefst tot aan je dood?

Dat is voor mij niet helemaal waar, Als ik bijvoorbeeld zou sterven op een langzame en pijnlijke manier zit de kans er dik in dat ik het laatste beetje groei maar zou overslaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd houdt de dood me helemaal niet bezig. Okay, rationeel gezien weet ik wel dat het belangrijk is, maar voor mijn gevoel is het nog zo ver weg. De kans is groot dat ik nog minstens zestig jaar op deze wereld rondloop. En voor een meisje van 22 is dat een eeuwigheid op zich, dus ik zou het fijn vinden als die zestig jaar ook fijn worden. Dus pieker ik wel eens over de toekomst: zal ik ooit een leuke baan vinden, zal ik ooit een leuke man vinden, enzovoorts.

Wat die angst minder maakt, is dat ik geloof dat God ook in dit leven voor me zorgt. En dat het misschien niet altijd leuk is, en er nare dingen kunnen gebeuren, maar dat Hij me wel geeft wat ik nodig heb.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Als mensen willen, kunnen ze van angst worden verlost.

Het is helemaal niet goed om volledig van angst verlost te worden. Angst kan een heel gezonde emotie zijn, die je ervan weerhoudt stomme dingen te doen. Angst kan je ook motiveren goede dingen te doen: bijvoorbeeld wat meer leren voor je tentamens, omdat je bang bent dat je anders van de opleiding wordt getrapt.

Het is alleen niet goed als de angsten irrationeel worden, en als je er in het dagelijks leven te veel onder gaat lijden. Maar dan hoef je niet zozeer te leren om geen angst meer te hebben, maar moet je alleen leren dat sommige angsten overdreven zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid