Spring naar bijdragen

Jona de Willibrordvertaling


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dus het woord van God is door God geïnspireerd maar als een mens het niet weet (kennis is beperkt) dan openbaart God dat ook niet. Mensen zeggen dat de Bijbel geen tegenstrijdigheden kent maar als dit zo is dan is dat wel zo dus.

Bij het boek Openbaringen worden wel opeens allerlei toekomstige zaken naar voren gebracht die mogelijk toevallig omdat de aarde zo oud is dat weleens zich voordoet? Daar komt de kennis wel naar voren. Maar het boek Prediker is de kennis beperkt en dus ga je maar leugens verkondigen? Ik denk dat ik maar niet meer ga geloven en maar moet gaan stoppen met het christen zijn.

Jammer dat de mensen de Bijbel geschreven hebben want daarin kunnen fouten voortkomen omdat de kennis beperkt is. Jammer dat Yeshua zelf geen Bijbel geschreven heeft zou die perfecter zijn denk ik.

Volgens Jehovah's Getuigen is er geen hel, zou mooier zijn. Misschien is die er ook wel niet omdat de kennis niet helemaal in orde is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou je niet naar de context van iets kijken. Als je voor school Karel ende Elegast moet lezen dan komen daar toch ook geen computers in voor maar wel een bepaalde middeleeuwse moraal en dat vind je normaal maar bij de bijbel doe je dat niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bijbelboeken moeten wel in hun context gelezen worden. Dat is geen mankement van de bijbel als we dat niet doen, maar dat is iets waar je als lezer verkeerd in stapt. Dingo geeft daar een mooi voorbeeld bij.

God had er voor kunnen kiezen Zijn openbaring in de hersenen van ieder mens te zetten. Maar dat heeft Hij niet gedaan. Ik vind daarom ook de bijbel als medium overtuigender dan de koran. Het bijzondere van de bijbel is juist dat het door mensen geschreven is, waarin God niet de boel geciteerd heeft, maar de mensen geïnspireerd heeft. Dus die boeken bevatten de woorden van mensen, maar door de woorden heen spreekt God tot ons en lezen we over Hem en Zijn heilsplan. Wij kunnen ons niet tot God verheffen en daarom daalde Hij af tot ons. Heel letterlijk zelfs: Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vind eigenlijk dat God geen recht had om mij te schapen. Nu moet ik allerlei zaken door wandelen en loop ik ook nog eens de kans dat ik voor altijd in de hel moet lopen. Volgens Jehovah's Getuigen is er geen hel, zou mooier zijn. Misschien is die er ook wel niet omdat de kennis niet helemaal in orde is.

Je loopt helemaal geen kans om voor altijd in de hel te lopen.

Tenminste, niet als je dat niet wilt en gewoon voor Jezus als je Verlosser kiest.

Je hebt zelf de mogelijkheid om je eigen eeuwige bestemming te kiezen.

Deut. 30

11 Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen. 15 Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade: 16 doordat ik u heden gebied de HERE, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en de HERE, uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen. 17 Maar indien uw hart zich afwendt en gij niet luistert doch u laat verleiden en u voor andere goden nederbuigt en hen dient, 18 dan verkondig ik u heden, dat gij zeker te gronde zult gaan; niet lang zult gij leven in het land, dat gij na het overtrekken van de Jordaan in bezit gaat nemen. 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht, 20 door de HERE, uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen, want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land, waarvan de HERE uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In het geval van Prediker is het een terechte voetnoot want ook in het OT had men er weet van dat het dodenrijk niet het eindpunt was. Maar het is inderdaad de sombere beschouwing van Prediker die je daar leest.

Niet mee eens, al heb ik de voetnoot niet 'IRL' gezien. Ten eerste is Prediker niet 'pessimistisch'. Hij zegt dat je je eigenschappen en vaardigheden niet kunt gebruiken in het Sjeool en dat je ze dus beter nu wel kunt gebruiken. Dat klopt gewoon. Prediker is een realist.

Ten tweede, hoezo was het Sjeool het eindpunt voor de Israëlieten? Als ik me niet vergis geloofde men in een staat van slaap, zonder bewustzijn. Een staat waar een einde aan zou kunnen komen.

Ten derde, was het niet gewoon zo voordat Jezus afdaalde in het dodenrijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet mee eens, al heb ik de voetnoot niet 'IRL' gezien. Ten eerste is Prediker niet 'pessimistisch'. Hij zegt dat je je eigenschappen en vaardigheden niet kunt gebruiken in het Sjeool en dat je ze dus beter nu wel kunt gebruiken. Dat klopt gewoon. Prediker is een realist.

Tja, het glas is halfvol of half leeg afhankelijk hoe je zelf er tegenaan kijkt.

Quote:
Ten tweede, hoezo was het Sjeool het eindpunt voor de Israëlieten? Als ik me niet vergis geloofde men in een staat van slaap, zonder bewustzijn. Een staat waar een einde aan zou kunnen komen.

Ik zei dat het niet het eindpunt was dus ik begrijp je reactie niet helemaal?

Quote:
Ten derde, was het niet gewoon zo voordat Jezus afdaalde in het dodenrijk?

Men had weet van een hemel of hemelen (7 stuks volgens de Talmud) of paradijs zoals blijkt uit de vraag van de moordenaar aan het kruis. Maar over het dodenrijk staat er verder niet zoveel zover ik weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid