Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ik denk dat je hier überhaupt moeilijk één oordeel over kan vellen. Mensen zijn verschillend en geloofsbelevingen ook. Een relatie tussen Dhr. Dawkins en een zwaar gereformeerde vrouw zal bijvoorbeeld een stuk minder soepel lopen dan een relatie tussen een vrijzinnig protestant en een ietsist.

Feit is wel dat dit soort relaties moeilijker zijn.

ja dat bedoelde ik idd ook te zeggen.. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 62
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Inderdaad, geloof is hopeloos uit de tijd. Het idee dat je je leven door je geloof laat bepalen is echt achterhaald hier in Nederland. Het is een leuke hobby, uiteraard! Maar laat het vooral niet teveel je leven bepalen. Ook hierin wordt van ons radicaliteit gevraagd!

Oftewel: hoe kun je jezelf serieus christen noemen als je niet eens de wens hebt om je geloof allesbepalend te laten zijn in je leven?

Is het nu werkelijk nodig om te gaan impliceren dat Joost geen serieus christen is? Ik vind dit echt beneden alle peil. Je mag natuurlijk van mening zijn dat een relatie met een niet-gelovige geen goed idee is, je mag ook zelf de keuze maken er niet aan te willen beginnen, maar zulke insinuaties over mensen die jouw mening niet delen vind ik echt niet kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is het nu werkelijk nodig om te gaan impliceren dat Joost geen serieus christen is? Ik vind dit echt beneden alle peil. Je mag natuurlijk van mening zijn dat een relatie met een niet-gelovige geen goed idee is, je mag ook zelf de keuze maken er niet aan te willen beginnen, maar zulke insinuaties over mensen die jouw mening niet delen vind ik echt niet kunnen.

Overigens heeft Paulus het ook over hoe met een ongelovige partner om te gaan. Daar kun je in alle voorzichtigheid uit op maken dat je christen kan zijn en een relatie kan hebben met een ongelovige. Het wordt alleen wel sterk afgeraden..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Overigens heeft Paulus het ook over hoe met een ongelovige partner om te gaan. Daar kun je in alle voorzichtigheid uit op maken dat je christen kan zijn en een relatie kan hebben met een ongelovige. Het wordt alleen wel sterk afgeraden..

Dat is ongetwijfeld waar maar het venijn zit in de woorden "hoe kun je jezelf serieus christen noemen als...." daarmee zeg je dat iemand zichzelf geen serieus christen kan noemen als hij/zij een relatie met een ongelovige aangaat. Zonder de aanhaling van Joost's post is dat een mening maar met de aanhaling van Joost's post is het een mening over Joost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is het nu werkelijk nodig om te gaan impliceren dat Joost geen serieus christen is? Ik vind dit echt beneden alle peil. Je mag natuurlijk van mening zijn dat een relatie met een niet-gelovige geen goed idee is, je mag ook zelf de keuze maken er niet aan te willen beginnen, maar zulke insinuaties over mensen die jouw mening niet delen vind ik echt niet kunnen.

Ik snap wel dat Joost zo'n opmerking niet fijn vindt, tegelijkertijd denk ik wel dat de opmerking oprecht (en met goeie intentie) gemaakt is..

Ik ben ook geen fan van niet-zeggen-waar-t-op-staat om de lieve vrede maar te bewaren... En als iemand zo over mij denkt heb ik liever dat het gewoon gezegd wordt dan dat er overheen gepraat wordt zo van ' ieder moet zn eigen ding maar doen etc etc etc' .. Eli7 geeft aan dat hij niet begrijpt hoe je je echt christen kan noemen en tegelijkertijd zo met je overtuiging om kan gaan.. Nja ik neem aan dat JoostG daar dan wel een antwoord op gaat geven.. Ik ben daar zelf ook wel benieuwd naar eigenlijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is ongetwijfeld waar maar het venijn zit in de woorden "hoe kun je jezelf serieus christen noemen als...." daarmee zeg je dat iemand zichzelf geen serieus christen kan noemen als hij/zij een relatie met een ongelovige aangaat. Zonder de aanhaling van Joost's post is dat een mening maar met de aanhaling van Joost's post is het een mening over Joost.

Ik bedoelde ook te zeggen dat het niet alleen laag is om zoiets te beweren maar ook nog is onjuist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik snap wel dat Joost zo'n opmerking niet fijn vindt, tegelijkertijd denk ik wel dat de opmerking oprecht (en met goeie intentie) gemaakt is..

Ik ben ook geen fan van niet-zeggen-waar-t-op-staat om de lieve vrede maar te bewaren... En als iemand zo over mij denkt heb ik liever dat het gewoon gezegd wordt dan dat er overheen gepraat wordt zo van ' ieder moet zn eigen ding maar doen etc etc etc' .. Eli7 geeft aan dat hij niet begrijpt hoe je je echt christen kan noemen en tegelijkertijd zo met je overtuiging om kan gaan.. Nja ik neem aan dat JoostG daar dan wel een antwoord op gaat geven.. Ik ben daar zelf ook wel benieuwd naar eigenlijk..

Het probleem is dat praten over 'echte christen' zijn enzo nogal snel een akelige lading heeft, zeker als het naar iemand persoonlijk gericht heeft. Zo'n bewoording is volgens mij niet nodig, zonder kun je ook zeggen wat je wilt zeggen.

Het maakt alleen maar dat mensen het gevoel hebben hun geloof te moeten verdedigen en moeten verantwoorden naar mensen die a) hun broeders/zusters zijn en B) geen verantwoording hebben voor de handel en wandel van een forummer.

Ik zou zelf er niet gemotiveerd door raken dan nog te antwoorden en eerder iets hebben van 'ach, barst!'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zo ver ik weet is het op credible altijd de bedoeling geweest om een veilige ruimte te geven waar iedereen die binnen de lijnen van het credo gelooft, als christen beschouwd wordt. We hebben zoveel verschillende denominaties, zoveel verschillende opvattingen, zoveel verschillende geloofsstijlen, en dat brengt regelmatig oprechte vragen met zich mee, maar impliceren dat iemand met een wat andere opvatting geen serieus christen zou zijn is nooit ok geweest. Er mag uiteraard van mening verschild worden en er mag kritisch gekeken worden naar elkaar en als je serieus vragen hebt bij de houdbaarheid van de mening van een ander, mag dat bevraagd worden. Insinuaties over iemands christen-zijn, zijn echter een brug te ver. Voer gerust een scherpe discussie, maar let vanaf nu op de toon.

Dan stel ik voor dat we hier verder gaan met de discussie, als er nog vragen zijn staat mijn mailbox open of is er de mogelijkheid om in feedback wat uitgebreider stil te staan bij de balans tussen "zeggen waar het op staat" en "elkaar de ruimte geven om op verschillende manieren christen te zijn".

Admod note: Posts daarover na deze verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik snap wel dat Joost zo'n opmerking niet fijn vindt, tegelijkertijd denk ik wel dat de opmerking oprecht (en met goeie intentie) gemaakt is..

Ik ben ook geen fan van niet-zeggen-waar-t-op-staat om de lieve vrede maar te bewaren... En als iemand zo over mij denkt heb ik liever dat het gewoon gezegd wordt dan dat er overheen gepraat wordt zo van ' ieder moet zn eigen ding maar doen etc etc etc' .. Eli7 geeft aan dat hij niet begrijpt hoe je je echt christen kan noemen en tegelijkertijd zo met je overtuiging om kan gaan.. Nja ik neem aan dat JoostG daar dan wel een antwoord op gaat geven.. Ik ben daar zelf ook wel benieuwd naar eigenlijk..

Volgens mij had ik het al gezegd, of dan in ieder geval geprobeerd te zeggen maar ik zie niet in waarom je 'slecht' met je overtuiging om zou gaan door een relatie met een niet-christen te hebben. Waar wordt dat verboden? Waarom kun je niet christelijk leven als je een relatie hebt met een niet-christen? Ik ken christelijke stellen die niet christelijk leven en ook 'gemengde' stellen waarvan de christen christelijk leeft en ik ken christenen die heel vroom praten maar heel wat minder vroom zijn in hun doen en laten, dus waarom is het per definitie 'fout' om een relatie met een niet-christen te hebben?

Sorry, misschien denk ik niet ongenuanceerd genoeg maar ik zie het écht niet..

Ok, ik raad het niet aan en ben zelf ook bijzonder blij dat m'n vriendin christelijk is, we samen naar de kerk kunnen en over de toekomst (en opvoeding van evt kinderen) dezelfde mening hebben maar de defintie 'een niet-christelijke partner hebben betekent dat je slecht met je overtuiging om gaat' ontgaat me volledig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]maar de defintie 'een niet-christelijke partner hebben betekent dat je slecht met je overtuiging om gaat' ontgaat me volledig.

Ehh dat is toch geen 'definitie'? dat is een opvatting.. en sinds wanneer mag Eli7 niet zo'n opvatting hebben?!

Bovendien heeft hij al meerdere keren aangegeven waarom hij die mening is toegedaan. Daar kun je het mee eens zijn, of in jouw geval blijkbaar niet, maar dat het je 'volledig ontgaat' vind ik dan op mijn beurt weer vreemd.

Ik heb gister al aangegeven dat ik het met jullie eens ben dat je moet oppassen andere opvattingen niet meteen te veroordelen, aan de andere kant vind ik dat het wel mogelijk moet zijn om soms duidelijk te zijn in wat je vindt.. ookal bevalt dat de ander misschien niet. Maar mn post van gister werd weggehaald dus ik zal er wel verder niet op ingaan..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ehh dat is toch geen 'definitie'? dat is een opvatting.. en sinds wanneer mag Eli7 niet zo'n opvatting hebben?!

Oh, ja hoor. En zoals hij gisteren aangaf dat het expres 'scherp' was verwoord (eigenlijk wel degelijk als een definitie) verwoord ik het op deze manier. Ik zeg trouwens ook nergens dat hij die opvatting niet mag hebben.

Quote:

Bovendien heeft hij al meerdere keren aangegeven waarom hij die mening is toegedaan. Daar kun je het mee eens zijn, of in jouw geval blijkbaar niet, maar dat het je 'volledig ontgaat' vind ik dan op mijn beurt weer vreemd.

Toch is het wel zo. Waarschijnlijk omdat ik het er niet mee eens ben. Vervolgens ben ik het er niet mee eens omdat het me ontgaat. Er heeft dan ook nog niemand een antwoord gegeven waarom een dergelijke relatie per definitie fout zou zijn (voor je geloofsleven) en dat lijkt me voor de TS zinvoller dan speculaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh, ja hoor. En zoals hij gisteren aangaf dat het expres 'scherp' was verwoord (eigenlijk wel degelijk als een definitie) verwoord ik het op deze manier. Ik zeg trouwens ook nergens dat hij die opvatting niet mag hebben.

Iets scherp stellen is iets anders dan iets definiëren. flower.gif

Quote:
[...]

Toch is het wel zo. Waarschijnlijk omdat ik het er niet mee eens ben. Vervolgens ben ik het er niet mee eens omdat het me ontgaat. Er heeft dan ook nog niemand een antwoord gegeven waarom een dergelijke relatie per definitie fout zou zijn (voor je geloofsleven) en dat lijkt me voor de TS zinvoller dan speculaties.

Ik heb ook nergens beweerd dat een dergelijke relatie slecht zou zijn voor je geloofsleven. Sterker nog, ik kan me heel goed indenken dat een dergelijke relatie juist goed is voor je geloofsleven. Dat hangt helemaal af van hoe je die relatie instapt aan beide kanten.

Maar om een ander voorbeeld te geven: hoe zou ons Nieuwe Testament er uit hebben gezien als Paulus getrouwd was geweest met een niet-gelovige vrouw? Daarmee bedoel ik te zeggen dat de vrouw met wie je trouwt in de weg kan staan van wat Gods bedoelingen met je leven zijn. En mocht je daadwerkelijk alles in je leven aan God willen geven, dan kun je niet trouwen met iemand die dat niet wil/kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid