Spring naar bijdragen

Als Christen in het leger ?


Aanbevolen berichten

Hoi Kettingzaag,

Een beetje laat antwoord, maar beloofd is beloofd. Ik woon in het buitenland en mijn schoonouders zijn een paar weekjes hier, dus we spenderen veel tijd buiten de deur smile.gif

Onderdeel: Ik ben officier bij de veld artillerie, maar ben sinds mijn emigratie in 2005 niet meer actief in dienst. Als artillerist heb ik verscheidene functies gehad bij de artillerie, maar ook bij de infanterie en op algemene functies zoals brigade staf en opleidings centra.

Een christen kan het uithouden in dienst, maar je moet je er van bewust zijn dat je overal, zowel binnen als buiten de krijgsmacht, mensen zal tegenkomen die het heel erg oneens zijn met jou. Binnen de samenleving moet je dan bij je standpunten blijven, maar binnen je militaire werkkring zul je dat ook moeten doen.

Ik moet eerlijkheidhalve wel zeggen dat er tussen jouw (eventuele) positie en die van mij een groot verschil kan bestaan. Wanneer je als soldaat dienst neemt, dan sta je toch in een andere positie dan een officier of een onderofficier. Als officier heb ik meer de mogelijkheid om situaties te creeeren, waar je als soldaat binnen een situatie moet volgen.

Voor mij als christen betekende dat tijdens oefening en uitzending dat ik zorg droeg voor tijd en ruimte voor een kerkdienst. Niet gelovige collegas deden dat vaak niet. Als soldaat heb je tijdens oefening echter het recht om naar een dienst te gaan en zodoende uit het oefen programma te stappen. De vraag is echter of je dat wil, want dan draaien je maatjes voor jouw werk op.

Als dienstplichtige was ik soldaat en had ik geen moeite mijn geloofs overtuiging te belijden, maar dan praat je toch weer over ruim 20 jaren geleden.

Wanneer je besluit toch dienst te nemen, overweeg je keuze voor het KCT dan erg goed. Het KCT doet goed en vooral erg professioneel haar werk, maar de cultuur kan tot grotere en meer conflicten met je geloofsachtergrond leiden.

Waar je uiteindelijk voor kiest, kijk goed om je heen en ontdek dat je echt niet de enige christen in je omgeving bent.

Veel succes en schroom niet om vragen te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Iig 1 vraag alvast. Hoe bedoel je de cultuur binnen het kct ? De manier van omgaan met elkaar onderling ? ontroeningsprocessen enzo ? Ik ken dat veder eigenlijk helemaal niet. Geld dat ook voor het corps mariniers ? (Voorzover je daarmee bekend kan zijn als iemand van de landmacht)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Kettingzaag,

Het KCT kent m.i. een grotere macho cultuur dan de rest van de landmacht. Persoonlijk vind ik dat je bij de reguliere landmacht (niet KCT) meer ruimte hebt om te zijn wie je wil zijn of nog beter zijn wie en wat je bent.

@ Marinus

Ik ben het geheel en al met je eens, maar de vraag werd gesteld met het oog op een christen militair.

Hartelijke groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh zo, ik had al zo'n vermoeden. Is dit ook het geval bij de LMB ? Ik heb zelf het idee dat het daar minder is.

Eerlijk gezegd ben ik er nog niet helemaal over uit of je in het leger kan en zo ja of dat ook kan voor een land als nederland. Naja eerst maar nog een jaartje om me opleiding af te maken dus ik heb nog bedenk tijd

Mooi voorbeeld hoor MC haha

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat je als christen niet het leger in kan gaan. Het gaat om een voorbeeldfunctie. Geef jij liever het voorbeeld dat je klaar staat om te vechten of het voorbeeld dat vechten niet nodig is? Het zou een belediging van God zijn als je in het leger zou gaan. Dan heb je geen vertrouwen gehad in zijn werk.

Laten we daarnaast niet vergeten dat we ons bescheiden moeten opstellen, aangezien wij toch de meeste oorlogen zijn begonnen in het verleden. Dit wordt door veel mensen nog ontkend, maar feiten zijn feiten en cijfers zijn cijfers. Laten we ons distantiëren van geweld en alles wat die kant op neigt. Geef het goede voorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Zou je als inwoner van een ander land er misschien anders over denken?

Ja mischien wel, net welk land ook natuurlijk. Je moet het wel eens zijn met de beslissingen die het land maakt.


Samengevoegd:

@ mobroer: mischien begrijp ik je verkeerd maar dan moet je dus denken, "ohjoh, dat komt wel goed" als je land wordt binnengevallen en je er maar bij neerleggen ? ( even heel simpel gezegd). Tuurlijk vertouw ik erop dat God zorgt dat het goede gebeurd maar dat betekend niet dat je zelf niks meer hoef te doen. Je zeg toch ook niet " ik wordt geen brandweer man want ik vertrouw god dat het wel goed loopt." Ik vertrouw wel op God d dat er niet een brand komt zonder dat Hij daar een plan mee heeft maar als er dan brand is ga ik wel blussen hoor !

Hopenlijk is het duidenlijk wat ik probeer te zeggen, anders roept men maar.

Ik snap het 2e stukje eerlijk gezegd niet. Wie moet zich beschijden opstellen ? Nederland of wij als christenen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja mischien wel, net welk land ook natuurlijk. Je moet het wel eens zijn met de beslissingen die het land maakt.


Samengevoegd:

@ mobroer: mischien begrijp ik je verkeerd maar dan moet je dus denken, "ohjoh, dat komt wel goed" als je land wordt binnengevallen en je er maar bij neerleggen ? ( even heel simpel gezegd). Tuurlijk vertouw ik erop dat God zorgt dat het goede gebeurd maar dat betekend niet dat je zelf niks meer hoef te doen. Je zeg toch ook niet " ik wordt geen brandweer man want ik vertrouw god dat het wel goed loopt." Ik vertrouw wel op God d dat er niet een brand komt zonder dat Hij daar een plan mee heeft maar als er dan brand is ga ik wel blussen hoor !

Hopenlijk is het duidenlijk wat ik probeer te zeggen, anders roept men maar.

Ik snap het 2e stukje eerlijk gezegd niet. Wie moet zich beschijden opstellen ? Nederland of wij als christenen ?

Een leger kan je niet vergelijken met een brandweer.

Wat een brandweer doet is altijd goed.

Maar achter de handelingen van een legermacht zit altijd een politieke gedachte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aimé, wat is het verschil tussen oorlogen die in het OT staan, en die van deze tijd?

Volgens mij was David geen lievertje, de tempel ging niet voor niets naar zijn zoon Salomo, omdat hij een vorst van vrede zou zijn.

Toch staat er niet dat hij met al die oorlogen iets verkeerds heeft gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aimé, wat is het verschil tussen oorlogen die in het OT staan, en die van deze tijd?

Volgens mij was David geen lievertje, de tempel ging niet voor niets naar zijn zoon Salomo, omdat hij een vorst van vrede zou zijn.

Toch staat er niet dat hij met al die oorlogen iets verkeerds heeft gedaan.

De natie Israël was Gods bezit ,en hadden een land.

De koningen die op de troon in Jeruzalem zaten ,zaten in feite op Jehovah's troon:

(1 Kronieken 29:23)  En Sa̱lomo zette zich op Jehovah’s troon als koning in de plaats van zijn vader Da̱vid en werd succesvol, en alle Israëlieten waren hem gehoorzaam. 

Zij hadden dan ook specifieke instructies gekregen,en moesten hun land verdedigen.

Christenen zijn in deze tijd over gans de aarde verspreid.Zelfs in landen die bekendstaan om hun atheïstische regimes ,daar bevinden zich duizenden ,soms tienduizenden christenen.

Wanneer christenen nu in het leger gaan ,en verwikkeld raken in een oorlog kan dit er toe leiden dat zij :

1e andere soldaten doden

2e onschuldige burgers doden

3e hun eigen geloofsgenoten doden!

Niet zo ver van mijn deur ,gebeurde dit jaren geleden,(vraag je eens af welke religie die soldaten hadden):

De totale Britse verliezen aan het Westelijk Front tussen 31 juli en 1 december bedroegen 448.614 man aan doden, gewonden, zieken, deserteurs, vermisten en krijgsgevangenen, waaronder 244.897 aan de frontsector van het offensief, zieken en deserteurs niet meegerekend. In aanmerking nemend dat zelfs bij een puur verdedigende opstelling ook zo'n 50.000 man door artillerievuur uitgeschakeld zouden zijn, moet men de extra verliezen door het offensief op een kleine 200.000 man stellen, een derde daarvan gesneuveld. De totale Duitse verliezen in Vlaanderen gedurende dezelfde periode bedroegen 270.710 man. Bij de Fransen vielen ongeveer 8500 doden, de overige verliezen zijn niet bekend. De totale verliezen door dit offensief aan beide zijden bij elkaar optellend komen we aan ruwweg 450.000 man. Dit is een overweldigend aantal slachtoffers in verhouding tot de slechts acht kilometer die het front verschoven is, maar helaas geen uitzondering in deze oorlog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een leger kan je niet vergelijken met een brandweer.

Wat een brandweer doet is altijd goed.

Maar achter de handelingen van een legermacht zit altijd een politieke gedachte.

Soms moet de brandweer bezittingen van iemand vernielen om het werk te kunnen doen. Bezittingen van iemand vernielen, mag niet, maar om erger te voorkomen, is dat toegestaan.

Zo mag de politie en ME ook hard optreden en zo mag het leger ook hard optreden.

Een tandarts boort een stuk van een menselijke tand weg (wat eigenlijk gewoon vernieling is), maar hij/zij zorgt met de vulling voor weer een goede tand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Soms moet de brandweer bezittingen van iemand vernielen om het werk te kunnen doen. Bezittingen van iemand vernielen, mag niet, maar om erger te voorkomen, is dat toegestaan.

Zo mag de politie en ME ook hard optreden en zo mag het leger ook hard optreden.

Een tandarts boort een stuk van een menselijke tand weg (wat eigenlijk gewoon vernieling is), maar hij/zij zorgt met de vulling voor weer een goede tand.

Christenen zijn geen deel van de wereld.Zijn politiek neutraal en hebben geen aandeel aan welk geweld maar ook.

Wraak laten ze aan God over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Zo werkt het bij individuele christenen. Maar overheden en instellingen van de overheid hebben wel een aandeel en zijn niet (politiek) neutraal.

Een christen mag ook niet in het leger gaan omdat hij/zij een hekel aan Afghanen (of andere volken) heeft. Een christen kan eventueel wel het leger in gaan als hij/zij een ander volk wil helpen met opbouwwerkzaamheden, defensie of de (wereld)veiligheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God staat menselijke regeringen toe heerschappij uit te oefenen tot de tijd waarop Christus’ hemelse koninkrijk de heerschappij over deze aarde volledig overneemt. Daar zullen christenen aan onderworpen zijn zolang zij niks vragen die in strijd is met Gods geboden.

Waar staat nu ,... dat we God als regeerder meer moeten gehoorzamen dan mensen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet in Romeinen 13:1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld. 2 Wie zich dus tegen de overheid verzet, wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen, zullen een oordeel over zich brengen. 3 Want, als iemand goed handelt, behoeft hij niet bevreesd te zijn voor de overheidspersonen, maar wel, als hij verkeerd handelt. Wilt gij zonder vrees voor de overheid zijn? Doe het goede, en gij zult lof van haar ontvangen. 4 Zij staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft. 5 Daarom is het nodig zich te onderwerpen, niet slechts om de toorn, maar ook om des gewetens wil. 6 Daarom brengt gij toch ook belastingen op; want zij zijn dienaren Gods, die juist op dit punt voortdurend letten. 7 Betaalt aan allen het verschuldigde, belasting aan wie belasting, tol aan wie tol, ontzag aan wie ontzag, eerbetoon aan wie eer toekomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer de overheden zeiden dat ze in de eerste eeuw niet meer mochten prediken ,waren ze al ongehoorzaam aan de autoriteiten!

(Handelingen 5:29) . . .Pe̱trus en de [andere] apostelen gaven ten antwoord: „Wij moeten God als regeerder meer gehoorzamen dan mensen. 

Hoeveel te meer gaan christenen zich er voor hoeden ,bloed te vergieten!

(1 Johannes 3:11-12) . . .Want dit is de boodschap die GIJ van [het] begin af hebt gehoord, dat wij liefde voor elkaar moeten hebben; 12 niet zoals Ka̱ïn, die uit de goddeloze voortsproot en zijn broer vermoordde. En waarom vermoordde hij hem? Omdat zijn eigen werken goddeloos waren, maar die van zijn broer rechtvaardig.

(Micha 4:1-5) . . .En het moet geschieden in het laatst der dagen [dat] de berg van het huis van Jehovah stevig bevestigd zal worden boven de top der bergen, en hij zal stellig verheven worden boven de heuvels; en daarheen moeten volken stromen. 2 En vele natiën zullen stellig heengaan en zeggen: „Komt, en laten wij opgaan naar de berg van Jehovah en naar het huis van de God van Ja̱kob; en hij zal ons onderrichten omtrent zijn wegen, en wij willen zijn paden bewandelen.†Want uit Si̱on zal [de] wet uitgaan, en het woord van Jehovah uit Jeru̱zalem. 3 En hij zal stellig rechtspreken onder vele volken en de zaken rechtzetten met betrekking tot verre, machtige natiën. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Zij zullen, natie tegen natie, geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren. 4 En zij zullen werkelijk ieder onder hun wijnstok en onder hun vijgenboom zitten, en er zal niemand zijn die [hen] doet beven; want het is de mond van Jehovah der legerscharen die [het] heeft gesproken. 5 Want alle volken, van hun kant, zullen elk in de naam van hun god wandelen; maar wij, van onze kant, zullen wandelen in de naam van Jehovah, onze God, tot onbepaalde tijd, ja voor eeuwig.


Samengevoegd:

De autoriteit van politieke machten is relatief.

De autoriteit van God is absoluut.

Omdat christenen onderworpen zijn aan de superieure autoriteiten, wensen zij wetten en rechterlijke verordeningen te gehoorzamen, maar deze onderwerping moet relatief zijn. Als een christen wordt gevraagd zich te onderwerpen aan iets wat een overtreding van Gods hogere wet zou zijn, komt de goddelijke wet eerst; ze heeft voorrang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ dingo; dat ben ik zeker met je eens. Maar dat wil toch nog niet zeggen dat een christen dan ook het leger in kan ? Als de regering wetten invoert die niet naar Gods gedachte zijn, moet je je er niet meer aan houden.

Als de regering jou gebied iemand te doden, mag je dat dan ? Dat zo imo dan ook gelden voor de doodstraf.

@ Aimè: daar ging het helemaal niet om. Er werdt gezegd dat het een belediging voor god is als je in het leger ga omdat je dan niet op god zou vertrouwen. Dan vergelijk je het wat mij betreft met de politie, die staan ook klaar voor actie voor het geval dat er iets gebeurd, heb je dan geen vertrouwen op God ? In dat geval zou mijn vertrouwen ook erg laag zijn want ik draag op mijn werk ook een helm voor het geval dat er een tak op mijn hoofd valt. Daar heeft vertrouwen op god niet heel veel mee te maken bedoel ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ dingo; dat ben ik zeker met je eens. Maar dat wil toch nog niet zeggen dat een christen dan ook het leger in kan ? Als de regering wetten invoert die niet naar Gods gedachte zijn, moet je je er niet meer aan houden.

Als de regering jou gebied iemand te doden, mag je dat dan ? Dat zo imo dan ook gelden voor de doodstraf.

Als de wet tegen God's gebod in gaat kun je die wet niet uitvoeren. Als in Hebreeën wordt gezegd dat de overheid het zwaard niet tevergeefs draagt betekend dat volgens mij dat je inderdaad in opdracht van de overheid kan moeten doden. Daarmee ben ik nog geen voorstander van de doodstraf om de simpele reden dat er teveel fouten gemaakt worden in de rechtsgang en de doodstraf nu eenmaal onomkeerbaar is.

Maar van de Nederlandse overheid kan je niet zeggen dat ze graag oorlog voeren. Je kunt uiteraard niet ontkennen dat er op de missies van het Nederlandse leger ook doden vallen maar dat is (meestal) niet de primaire doelstelling van de missie. Wel loop je bij het KCT een grotere kans dat je op een missie gestuurd wordt waarbij wel het primaire doel is om een persoon of groep te doden.Dat kun je dus in je afweging meenemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid