Spring naar bijdragen

Als Christen in het leger ?


Aanbevolen berichten

Om de een of andere reden heb ik altijd intresse gehad voor het leger en wil(de) graag bij de KCT. Maar ik wil wel voor 110 % zeker weten dat het niet tegen de gedachten van God in gaat.

Het lijkt me duidenlijk dat je niet zomaar iemand neer mag schieten maar het leger is toch even wat anders.

In het oude testament was het leger heel normaal maar ik vraag me erg af hoe het zit volgens het nieuwe testament... het enige wat ik daarover kon vinden op het internet is het volgende:

Quote:
Jezus verwonderde zich toen Hij benaderd werd door een Romeins Centurio (een officier die de leiding had over honderd soldaten). De reactie van de Centurio op Jezus gaf aan dat hij een duidelijk besef van autoriteit had, maar ook dat hij in Jezus geloofde (Matteüs 8:5-13). Jezus veroordeelde hem niet voor zijn beroep. Veel Centurio’s in het Nieuwe Testament worden geprezen als Christenen, als God-vrezende mensen en als mannen met een goed karakter (Matteüs 8:5,8,13; 27:54; Marcus 15:39,44-45; Lucas 7:2,6; 23:47; Handelingen 10:1,22; 21:32; 22:25-26; 23:17,23; 24:23; 27:1,6,11,31,43; 28:16).

Historisch gezien zijn de plaatsen en de rangen weliswaar veranderd, maar onze eigen hedendaagse troepen zouden net zo hoog gewaardeerd moeten worden als de Centurio’s in de Bijbel. Soldaten stonden in hoog aanzien. Paulus beschrijft bijvoorbeeld Epafroditus, een mede-Christen, als een “medestrijder†(Filippenzen 2:25). De Bijbel gebruikt ook militaire termen om te beschrijven hoe we sterk kunnen zijn in de Heer door de hele wapenrusting van God aan te trekken (Efeziërs 6:10-20).

De Bijbel heeft het dus zeker over militaire dienst, zowel rechtstreeks als impliciet. De Christelijke mannen en vrouwen die hun land met karakter, waardigheid en eergevoel dienen kunnen er van verzekerd zijn dat de burgerlijke dienst die zij uitvoeren door onze Soevereine God wordt goedgekeurd en gerespecteerd. De mensen die in het leger dienen verdienen ons respect en onze dankbaarheid.

Hebben jullie enig idee ? hoe denken jullie hier over ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

In overeenstemming met de beginselen van liefde en vrede die Jezus onderwees, en op basis van hun persoonlijke studie van Gods Woord, wilden de vroege christenen niet aan oorlogen deelnemen noch ervoor worden opgeleid.

Jezus had gezegd: „Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron.†— Johannes 18:36.

Nog in 295 G.T. werd Maximilianus van Theveste, de zoon van een Romeins veteraan, onder de wapenen geroepen. Toen de proconsul hem naar zijn naam vroeg, antwoordde hij: „Waarom wilt u eigenlijk mijn naam weten? Ik heb gewetensbezwaren tegen de krijgsdienst: ik ben een christen. . . . Ik kan niet als soldaat dienen; ik kan niet tegen mijn geweten zondigen.â€

De proconsul waarschuwde hem dat het hem zijn leven zou kosten als hij niet gehoorzaamde. „Ik ga niet in dienst. U kunt mij onthoofden, maar ik zal de machten van Deze Wereld niet dienen; ik zal mijn God dienen.†— An Historian’s Approach to Religion, door Arnold Toynbee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dit wel een duidelijke tekst uit het NT: Romeinen 3:4want ze [de overheid] staat in dienst van God en is er voor uw welzijn. Maar wanneer u doet wat slecht is, kunt u haar beter vrezen: ze voert het zwaard niet voor niets, want ze staat in dienst van God, en door hem die het slechte doet zijn verdiende straf te geven, toont ze Gods toorn.

Kortom, de overheid staat in dienst van God, en hanteert met Zijn goedkeuring zelfs het 'zwaard'. Dat is logisch: als de overheid geen geweld wil gebruiken, stort ze haar land in de ellende. Dan laat ze juist groot onrecht toe, omdat ze haar burgers niet beschermt tegen kwaadwillenden. Dus hoewel je persoonlijk de andere wang moet toekeren, mag de overheid wel het zwaard hanteren.

Nu gaat deze tekst in Romeinen in de eerste plaats om de overheid die haar eigen burgers kan straffen (in onze tijd de politie), maar ik denk dat je de tekst net zo goed op het leger kunt toepassen. Ons leger is er om mensen te beschermen. In de eerste plaats om ons land te verdedigen tegen aanvallen van buitenaf, maar tegenwoordig ook om mensen in andere gebieden op aarde te beschermen tegen criminelen.

Kortom, ik denk dat het goed is dat er een leger is. We leven nu eenmaal in een wereld waarin soms geweld moet worden toegepast door de overheid. En het Nederlandse leger voorkomt daardoor een hoop ellende.


Samengevoegd:

Quote:

In overeenstemming met de beginselen van liefde en vrede die Jezus onderwees, en op basis van hun persoonlijke studie van Gods Woord, wilden de vroege christenen niet aan oorlogen deelnemen noch ervoor worden opgeleid.

Ik weet niet of de eerste christenen zo dachten, maar ik denk er zelf in ieder geval niet zo over. Juist vanuit het oogpunt liefde en vrede moet je soms geweld gebruiken.

Een heel duidelijk voorbeeld is de Tweede Wereldoorlog. De VS en Canada hebben toen hun leger ingezet, terwijl ze zelfs niet eens werden aangevallen door Duitsland. Ze hebben dus geweld gebruikt, maar daardoor hebben ze vrede gebracht en hebben ze voorkomen dat er nog veel meer mensen (bijv. joden) zouden sterven.

Quote:

Jezus had gezegd: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>žMijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'> ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>†Johannes 18:36.

Deze tekst heeft helemaal niks te maken met het Nederlandse leger. Jezus zei alleen dat HIJ niet gekomen was om te vechten. Hij was gekomen voor iets wat boven de aardse politieke strubbelingen uitstijgt, en waarvoor Hij moest sterven.

Je kunt hieruit opmaken dat er iets belangrijkers is dan alle oorlogen en conflicten, namelijk dat je Jezus volgt. Maar dat betekent niet dat het dus verkeerd is om aan een leger deel te nemen dat als doel heeft ons land, of andere landen, te beschermen. Jezus zegt nergens dat dat verkeerd is.

Quote:

Nog in 295 G.T. werd Maximilianus van Theveste, de zoon van een Romeins veteraan, onder de wapenen geroepen. Toen de proconsul hem naar zijn naam vroeg, antwoordde hij: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>žWaarom wilt u eigenlijk mijn naam weten? Ik heb gewetensbezwaren tegen de krijgsdienst: ik ben een christen. . . . Ik kan niet als soldaat dienen; ik kan niet tegen mijn geweten zondigen.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â

De proconsul waarschuwde hem dat het hem zijn leven zou kosten als hij niet gehoorzaamde. ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>žIk ga niet in dienst. U kunt mij onthoofden, maar ik zal de machten van Deze Wereld niet dienen; ik zal mijn God dienen.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'> ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>†An Historian?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™s Approach to Religion, door Arnold Toynbee.

Ik kan me voorstellen dat mensen in het Romeinse Rijk liever niet in het leger wilden. Het was immers een imperialistisch rijk, dat andere landen veroverde voor eigen gewin. Dat is iets anders dan het Nederlandse leger: dat heeft niet als doel om zoveel mogelijk landen te veroveren, maar om te verdedigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hé interessant wat je schrijft!

Hoe zit het met Cornelius, die militair was maar ondanks dat heilige geest kreeg?

Ik vond dit wel een goede post in het andere topic. Volgens mij was hij zelfs een imperialistische romeinse soldaat, maar volgens mij veroordeelde Jezus dat niet.

Het is verkeerd als individuen met geweld voor hun eigen belangen opkomen, maar dienen in het leger van de overheid is een legale baan.

Ik zelf zou er niet voor kiezen, maar het lijkt me toegestaan. Maar er zijn wel meer banen waar ik niet voor zou kiezen. Ik zou ook niet gauw in de zorg gaan werken enz. . Zo heeft ieder zijn/haar gaven, interesses enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk kun je als christen het leger in, mits het leger zoveel mogelijk streeft naar rechtvaardige oorlogvoering, evenals de overheid die boven haar staat. Juist in het leger kun je deugden als dapperheid, opofferingsgezindheid, kameraadschap en vertrouwen oefenen. Als christen dien je ook hen te eren die voor je land en voor je vrijheid vochten en vechten.

Wel kan het leger een beproeving zijn als je er teveel meegaat in de macho-cultuur aldaar, of als je in grimmige omstandigheden humaan moet blijven omgaan met bijvoorbeeld krijgsgevangenen. Ook moet je bereid zijn te sterven voor een misschien helemaal niet zo'n ideale zaak, zéker vergeleken met het Evangelie. Je moet nuchter blijven, helder van geest en nog steeds zonder haat naar degene tegen wie je strijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Natuurlijk kun je als christen het leger in, mits het leger zoveel mogelijk streeft naar rechtvaardige oorlogvoering, evenals de overheid die boven haar staat. Juist in het leger kun je deugden als dapperheid, opofferingsgezindheid, kameraadschap en vertrouwen oefenen. Als christen dien je ook hen te eren die voor je land en voor je vrijheid vochten en vechten.

Wel kan het leger een beproeving zijn als je er teveel meegaat in de macho-cultuur aldaar, of als je in grimmige omstandigheden humaan moet blijven omgaan met bijvoorbeeld krijgsgevangenen. Ook moet je bereid zijn te sterven voor een misschien helemaal niet zo'n ideale zaak, zéker vergeleken met het Evangelie. Je moet nuchter blijven, helder van geest en nog steeds zonder haat naar degene tegen wie je strijdt.

Duidt mij even een leger aan in de wereld waarvan de legerleiding niet denkt dat ze naar een rechtvaardige oorlogvoering streven.

Opgelet voor nationalisme!Christenen hebben één land,'de aarde'!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Aimé,

Wat wil jij dan: wil je het leger afschaffen? En vind je het verkeerd dat Amerika en Canada in de Tweede Wereldoorlog hun leger hebben ingezet?

Wij leven in de eindtijd.Christenen dienen met andere dingen bezig te zijn dan zich te bekwamen in het doeltreffend doden van mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het leger doe je uiteraard niets anders dan doeltreffend doden van mensen..

En gebieden waar onschuldigen door anderen doeltreffend worden vermoord, die laat je lekker links liggen want we hebben ons bezig te houden met de eindtijd..

Het leger houdt zich echt niet zozeer bezig met het doden van mensen. Het Nederlandse leger in Uruzgan helpt juist met de wederopbouw en de verbetering van de situatie aldaar. 'je daar niet mee bezig houden en met de eindtijd bezig zijn' vind ik een bijna misselijkmakende manier van je kop in het zand steken en anderen aan hun lot overlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wij leven in de eindtijd.Christenen dienen met andere dingen bezig te zijn dan zich te bekwamen in het doeltreffend doden van mensen.

Als je in het leger zit is dit doeltreffend doden van mensen, zoals je het noem, je werk. Dus als het om die rede niet zou kunnen, zou je geen enkel werk kunnen doen maar je alleen maar met die andere dingen bezig houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wij leven in de eindtijd.Christenen dienen met andere dingen bezig te zijn dan zich te bekwamen in het doeltreffend doden van mensen.

Ik vind deze uitspraak beledigend voor de mensen in ons leger.

Nederlandse soldaten zijn niet de hele tijd bezig met 'zich te bekwamen in het doeltreffend doden van mensen'. Integendeel, ze proberen juist zo min mogelijk te doden. Wat ze doen, is hun leven wagen om andere mensen te beschermen. En ja, soms moeten ze doden om dat doel te bereiken. Als er een Talibanstrijder op het punt staat twintig onschuldige mensen te vermoorden, dan schieten ze die vent neer om die onschuldige mensen te sparen. Maar doe nou niet alsof dat doden hun hoofddoel is.

Verder maak ik uit je antwoord op dat je dus vindt dat Amerika en Canada niet hadden moeten ingrijpen in de Tweede Wereldoorlog? Hadden ze moeten negeren dat er een dictator bezig was miljoenen onschuldige mensen te doden, omdat ze zich als christen met hogere zaken dienen bezig te houden? Lekkere christen ben je dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Duidt mij even een leger aan in de wereld waarvan de legerleiding niet denkt dat ze naar een rechtvaardige oorlogvoering streven.

Opgelet voor nationalisme!Christenen hebben één land,'de aarde'!

Nationalisme is inderdaad verwerpelijk.

Het verdedigen van de burgers van een land door het inzetten van een leger door de overheid is juist weer een taak, net als ordehandhaving en het handhaven van wetten door de politie. De politie moet soms ook doden om de veiligheid van zichzelf en burgers te beschermen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nationalisme is inderdaad verwerpelijk.

Het verdedigen van de burgers van een land door het inzetten van een leger door de overheid is juist weer een taak, net als ordehandhaving en het handhaven van wetten door de politie. De politie moet soms ook doden om de veiligheid van zichzelf en burgers te beschermen.

In België hebben we ook zo iets als 'burgerbescherming' en andere instellingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En tussen haakjes....deze oude wereld zal niet veranderen hoor.

Hij is gedoemd te verdwijnen.

Er is een Nieuwe Hemel en een Nieuwe Aarde!

Zou je eens in kunnen gaan op wat ik tegen je zeg?

En dat deze wereld verdwijnt wil niet zeggen dat je dus je kop in het zand moet steken als onschuldige mensen worden vermoord. Je kunt misschien er niet voor zorgen dat er nooit meer ellende plaatsvindt, maar je kunt er wel voor zorgen dat er op een bepaalde plek minder ellende gebeurt. Ik weet niet of je wel eens hebt gesproken met mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, maar voor hun was het wel degelijk alsof deze oude wereld was veranderd toen ze waren bevrijd door de geallieerden.


Samengevoegd:

Overigens geloofde Augustinus dat een staat een rechtvaardige oorlog kan voeren. Hij vond dat zelfverdediging gerechtvaardigd is, en een oorlog die liefde bevordert(zeg maar een humanitaire interventie).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen die uit idealisme in het leger gaan?

Ik ben in het leger geweest,mijn buurman is ex-beroeps,zowel ik als hij is er geen tegengekomen.

Beter ware het eens goed na te gaan welke perverse rol religie heeft gespeeld ten tijde van de wereldoorlogen.

Ga eventjes na welke religie de miljoenen soldaten hadden die met hun wapens tegenover elkaar kwamen te staan.Zelfs hun geestelijken speelden een rol tot aan het front!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid