Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

link

Ik heb gekeken naar het programma KRO uit de kast. Daar waar een jongere er openlijk voor uit komt dat hij homoseksueel is (ik ook). Vond het ontroerend hoe zijn vriendenkring er op reageerde. Eerst waren er sommige mensen bij die rare woorden uitriep over homo's maar nu ze iemand kennen is het anders. Wellicht dat het iets vreemd is en dan makkelijk er oordelen over hebben?

Wat vonden jullie van het programma? Indien je het gemist hebt je kunt het nog na kijken op link kijk bij de letter \"U\".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik copy-paste mezelf even:

Quote:
Ik had het opgenomen, gisteren gekeken, en ben hierbij fan van dhr. Boomsma en lid van de KRO*. Ik vind het verfrissend dat ze openen met het verhaal van deze Odin. Een naam als een natuurvoedingswinkel, maar wat een heerlijk nuchtere knaap. Ligt niet zo voor de hand, zo'n hardcoregast die dan homo is, en ik denk dat deze uitzending en dit programma voor heel veel jongeren die uit de kast willen komen echt veel kan betekenen. Het is niet altijd gemakkelijk, maar ze komen er best! Ik merkte ook dat het mij best aan het denken zette over mijn eigen openslaande kastdeur; dat zullen jullie wel herkennen denk ik. Ik hoop op meer van dit soort verrassende verhalen.

*) Dat laatste is natuurlijk een grapje hè. Ik ga echt geen lid worden van een omroep die zichzelf aanprijst met zijige braakteksten als: "De KRO wil mensen het besef meegeven dat ze deel uitmaken van een groter geheel, waarin verleden, heden en toekomst samenvloeien en gevoelens met elkaar gedeeld kunnen worden". Wat een blabla.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wellicht dat het iets vreemd is en dan makkelijk er oordelen over hebben?

Kan. Ik heb een tante die vroeger riep dat alle homo's naar de hel gaan. Tegenwoordig roept ze dat het tamelijk waarschijnlijk is dat praktisch alle homo's naar de hel gaan, maar dat het wellicht nog zo zou kunnen dat dat voor mij niet geldt. Vaak zie je dat mensen hun mening iets bijstellen zodra er ineens zo'n viespeuk in hun familie of vriendenkring blijkt te verkeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

viespeuk?

nou nou haha, ach vindt dat Arie Boomsma wel goed werk verricht hiermee, je kunt ze beter in de kring opnemen dan afstoten.

Jezus liet melaatsen ook dichtbij komen waarom zouden homo's dan ook geisoleerd moeten raken.

Misschien een wat extreme vergelijking, maar deze mensen moeten toch ook een fatsoenlijk bestaan hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kunt ook helemaal geen homo worden door opvoeding. Of je homo/lesbisch bent of niet wordt bepaald in de baarmoeder, door een teveel/tekort aan vrouwelijke hormonen en dus een tekort/teveel aan mannelijke.

Dus het is toch een soort van lichamelijke afwijking? Iets watdie meneer Swaab ook al eens concludeerde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien, maar dat mag je schijnbaar niet zo zeggen. Want dan zou de homo minderwaardig zijn of zo. Terwijl er zoveel mensen met een afwijking zijn in hoofd, schouders, knie of teen en waarmee je toch ook prima een borreltje kunt drinken en die we toch ook gewoon als volwaardig mens beschouwen. Maar ik had ooit begrepen dat het nog steeds niet helemaal keihard duidelijk is waar homoseksualiteit door ontstaat. Zelf geloof ik dat het een ongeordendheid is in de schepping.

Overigens ken ik ook mensen die mijn dicht nabij staan, die homo zijn en zelfs met elkander voor de wet getrouwd. Tegen hen heb ik eerlijk gezegd dat ik tegen het homohuwelijk ben, maar dat ze er voor mij niet minder om zijn en dat ik hoop dat ze gelukkig zijn. Is mijns inziens dan het beste wat je kunt doen. Je hoeft namelijk niet je zienswijze te wijzigen om normaal met homo's om te gaan, tenzij je natuurlijk meent dat ze allemaal door de knieën geschoten moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kennelijk is het voor sommige (militante) homo's niet te verenigen dat je tegen het homohuwelijk bent maar homoos wel kan zien als volwaardige mensen. Het aloude wie niet voor mij is is tegen mij. En ben je tegen mij dan ben je geestelijk gestoord want dan lijd je aan een fobie. Die dialectiek kennen we uit het oosten nog wel.

Houdt de boel lekker overzichtelijk, dat dan weer wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kunt ook helemaal geen homo worden door opvoeding. Of je homo/lesbisch bent of niet wordt bepaald in de baarmoeder, door een teveel/tekort aan vrouwelijke hormonen en dus een tekort/teveel aan mannelijke.

Maar betekent dat dat kinderen van homo's ook per definitie minder mannelijke hormonen hebben en minder vrouwelijke? Hebben zij daardoor meer kans om homofiel te zijn?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, het zou mogelijk gaan om de blootstelling aan hormonen in de baarmoeder(en naar ik meen in de tijd dat de hersenen serieus gevormd worden), dus de levels van de moeder op dat moment en de levels zijn beinvloedbaar door omgevingsfactoren, voedsel en weet ik veel wat. Een lesbische moeder heeft evenveel kans op hetero kinderen of homo kinderen dan welke moeder dan ook.

Wat wel een aardige wetenswaardigheid is, is dat vrouwelijke familieleden van homo's i.h.a. vruchtbaarder zijn dan gemiddeld. Dit zou verklaard kunnen worden uit het feit dat een homo-man nooit zal trouwen met een vrouw en zich voortplanten, terwijl veel homo's wel een zorgzame inslag hebben, hetgeen handig is voor moeder of zus die een gratis extra oppas in de buurt heeft (uitgaande van stamverband leven natuurlijk puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, het zou mogelijk gaan om de blootstelling aan hormonen in de baarmoeder(en naar ik meen in de tijd dat de hersenen serieus gevormd worden), dus de levels van de moeder op dat moment en de levels zijn beinvloedbaar door omgevingsfactoren, voedsel en weet ik veel wat. Een lesbische moeder heeft evenveel kans op hetero kinderen of homo kinderen dan welke moeder dan ook.

Nou, je hebt als homo wel een grotere kans om een eveneens homoseksueel familielid te hebben. En als de ene helft van een tweeling homo is is de kans een stuk groter dan gemiddeld dat de andere helft ook homo is. Er is dus wel degelijk ook een genetisch aspect.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou, je hebt als homo wel een grotere kans om een eveneens homoseksueel familielid te hebben. En als de ene helft van een tweeling homo is is de kans een stuk groter dan gemiddeld dat de andere helft ook homo is. Er is dus wel degelijk ook een genetisch aspect.

Heb je daar bronnen van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou, je hebt als homo wel een grotere kans om een eveneens homoseksueel familielid te hebben. En als de ene helft van een tweeling homo is is de kans een stuk groter dan gemiddeld dat de andere helft ook homo is.

volgens mij hebben we het dan nog steeds over biologische factoren. Ze hebben (zeker bij eeneiig die zelfde vruchtzak delen) over omgevingsfactoren die voor beiden hetzelfde of nagenoeg hetzelfde zijn.

Ze kunnen ook verschillen. Bijvoorbeeld of ze dezelfde placenta delen en wie dan het "beste" stuk heeft of niet.

Maar we dwalen af. Het programma. Een erg leuk programma. Heb het op uitzending gemist gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kunt ook helemaal geen homo worden door opvoeding. Of je homo/lesbisch bent of niet wordt bepaald in de baarmoeder, door een teveel/tekort aan vrouwelijke hormonen en dus een tekort/teveel aan mannelijke.

Dat is een theorie; die zeer waarschijnlijk is, maar wel een theorie. Persoonlijk denk ik dat er een heel scala aan kleinere en grotere oorzaken kan zijn, en dat omgevingsfactoren (psychisch trauma, opvoeding, zelfs endocriene ziekten) wel van invloed kúnnen zijn op waar je zit op de schaal (in cijfers: of je een 6 of een 7 bent) maar pertinent niet kunnen bepalen of je absoluut hetero of homo bent (0 of 1). De vraag is ook of dat echt zo boeiend is allemaal; mij boeit het in ieder geval niet zo.

Overigens worden er de gekste onderzoeken gedaan naar hoe de homoseksuele naaste psychologisch en fysiologisch in elkaar steekt. Onlangs las ik in Hormones and Behavior dat "non-heterosexual" vrouwen een grotere woordenschat hebben. Ik was daar wel mee in mijn nopjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb soms een beetje het gevoel dat sommige christenen zich heel erg storen aan de prototype COC D66 homo, die allerlei ferme taal richting mensen uit die het aan durven om een impopulair standpunt in te nemen.Ik snap dat op zich wel. Ik vind alleen dat de nuance een beetje ontbreekt.Omdat bepaalde krachten het liefst zouden willen dat elke kerk homohuwelijken inzegent, en omdat homoseksuelen breed vertegenwoordig zijn in de media(behalve bij de EO,Family7 en de twee islamitische omroepen, of zijn het er inmiddels al drie?), lijkt het wel alsof sommige mensen heel bitter en cynisch worden, als iemand dan over homorechten begint, of dat homoseksuelen slecht behandeld worden, of dat ze het maar niet kunnen begrijpen dat iemand tegen het homohuwelijk is.Allemaal tot op een zekere hoogte te begrijpen, maar ik wil echt benadrukken dat de rotte appels aan beide kanten van het spectrum zitten.De COC D66 homo zal niet altijd louter goede bedoelingen hebben, maar orthodoxe christenen en moslims ook niet.

Gelukkig is Nederland geen Malawi, waar de doodstraf op homoseksualiteit staat, maar ik kan me heel goed voorstellen dat holebi's uit religieuze kringen zich niet altijd veilig voelen.Ik heb het hier niet zozeer tegen 1 iemand, maar ik merk dit soort dingen ook wel in mijn dagelijks leven.

Maar goed, ik schijn zoals dat heet, biseksueel te zijn. Dat is al verwarrend genoeg voor mezelf, omdat je dan volgens sommigen al bij voorbaat een promiscue viezerik ben(biseksuelen denken immers altijd aan seks volgens sommigen, het komt niet in mensen op dat je ook wel eens meer op bepaalde karaktertrekken en uitstraling kan vallen, dan op geslacht. En welk geslacht mijn voorkeur heeft, weet ik eigenlijk ook niet).En je eigenlijk ook nergens echt bijhoort geloof ik.Vlees noch vis.

Even voor de beeldvorming: ik loop niet elk jaar met mijn blote kont op een boot, stem geen D66(wel een partij die hier als reuze twijfelachtig word gezien, geloof ik) en word er in principe niet warm of koud van als iemand voor of tegen het homohuwelijk is, zolang mensen maar een beetje fijngevoelig blijven.Ik heb twee brde schouders en kan op dat vlak ook best wel wat hebben.(En ik poog ook nog eens een orthodoxe katholiek te zijn, maar dat gaat me niet zo goed af geloof ik)

En ik heb het niet eens per se tegen leden van Credible.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@BookerT

Helder verhaal. In wezen laat het mij koud of iemand homo, hetero of bi is. eenieder heeft het recht om zijn leven te leiden zoals hij dat wil binnen de kaders van de wet en wat in het algemeen als beleefd word gezien. En dat laatste wil bij sommige zoals door jou zo fraai omschreven COC/D66 homos niet zo erg lukken. Zij wandelen door het leven met het idee dat iedereen het recht heeft op hun mening en waag het niet daar van af te wijken. Dat is iets wat mij in hoge mate ergert.

(Ik reageer maar even omdat ik me door jouw verhaal wel aangesproken voelt, maar dat hindert niet)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus het is toch een soort van lichamelijke afwijking? Iets watdie meneer Swaab ook al eens concludeerde?

Jep, want door dat tekort/teveel worden je hersenen anders gevormd.

Quote:

Misschien, maar dat mag je schijnbaar niet zo zeggen. Want dan zou de homo minderwaardig zijn of zo. Terwijl er zoveel mensen met een afwijking zijn in hoofd, schouders, knie of teen en waarmee je toch ook prima een borreltje kunt drinken en die we toch ook gewoon als volwaardig mens beschouwen. Maar ik had ooit begrepen dat het nog steeds niet helemaal keihard duidelijk is waar homoseksualiteit door ontstaat. Zelf geloof ik dat het een ongeordendheid is in de schepping.

Ik denk niet dat homo's minderwaardig zouden zijn om een kleine afwijking in de hersenen. Er zijn zat autisten en adhd-ers en die worden (bijna) allemaal als volwaardig mens beschouwd. Iemand waarvan de benen het niet doen is toch ook niet minderwaardig? Mijns inziens dan.

Quote:

[...]

Nou, je hebt als homo wel een grotere kans om een eveneens homoseksueel familielid te hebben. En als de ene helft van een tweeling homo is is de kans een stuk groter dan gemiddeld dat de andere helft ook homo is. Er is dus wel degelijk ook een genetisch aspect.

Bij tweelingen is het niet zozeer genetisch hoor. Ze zitten namelijk in dezelfde baarmoeder en krijgen allebei evenveel hormonen binnen. Als ze dan allebei teveel vrouwelijke hormonen krijgen, is de kans dus groot dat ze beide homo zijn. Wat dan wél weer genetisch is, is hoeveel/weinig hormonene de hersenen nodig hebben om zich correct te ontwikkelen (correct zijnde hetero).

Quote:

[...]

volgens mij hebben we het dan nog steeds over biologische factoren. Ze hebben (zeker bij eeneiig die zelfde vruchtzak delen) over omgevingsfactoren die voor beiden hetzelfde of nagenoeg hetzelfde zijn.

Ze kunnen ook verschillen. Bijvoorbeeld of ze dezelfde placenta delen en wie dan het "beste" stuk heeft of niet.

Dat is ook zo.

Quote:

[...]

Dat is een theorie; die zeer waarschijnlijk is, maar wel een theorie. Persoonlijk denk ik dat er een heel scala aan kleinere en grotere oorzaken kan zijn, en dat omgevingsfactoren (psychisch trauma, opvoeding, zelfs endocriene ziekten) wel van invloed kúnnen zijn op waar je zit op de schaal (in cijfers: of je een 6 of een 7 bent) maar pertinent niet kunnen bepalen of je absoluut hetero of homo bent (0 of 1). De vraag is ook of dat echt zo boeiend is allemaal; mij boeit het in ieder geval niet zo.

Ik meen daar een keer een onderzoek over gelezen te hebben in een tijdschrift (Cicero) dat ik nog wel érgens moet hebben liggen. Maar als je het niet erg vind ga ik niet zoeken tussen vier door elkaar liggende jaargangen xD

@BookerT en [JmB], jullie hebben volkomen gelijk. Maar jammer genoeg werkt het met álles zo. De grootste schreeuwers komen in de media enzo, en de rest hoor je niet, waardoor er allemaal generaliserende vooroordelen ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, ik heb niet het idee dat er meer homo's zijn die dat te pas en te onpas ostentatief duidelijk maken en menen dat iedereen "recht heeft op hun mening" dan dat er christenen zijn die dat doen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als gehuwd homo is het van mijn kant hopelijk ook te begrijpen dat ik enigzins vijandig ben tegen mensen zijn die mijn huwelijk zouden willen verbieden. Ik vind het uberhaupt onbeschoft als iemand in mijn priveleven gaat rommelen, en al helemaal als het hen echt totaal niets aangaat verder. Het interesseert me verder niet zo of kerken ho-huwelijken inzegenen, dat is de zaak van die kerk. Ik zie het huwelijk uberhaupt niet als iets christelijks, maar als iets wat bij burgerzaken thuishoort. Tuurlijk, er is een kerkelijk huwelijk, maar wat zou ik daar mee moeten...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 10 months later...

Inmiddels is het programma weer afgelopen. Het laatste programma was een herhaling, stond overigens niet in de TV-gids vermeld. Zou een uitzending geschrapt zijn? Wat ik merk is dat Arie Boomsma zelf niet echt duidelijk een standpunt inneemt hoe hij tegen de Bijbel aankijkt over de zogenaamde "homo" teksten.

In het programma ...Zoekt God gaf Gordon aan dat hij die ene tekst niet leuk vond. De mensen die om hem heen stonden gaven aan: Maar er staat zoveel meer in de Bijbel focus je daar niet alleen op. Zo wordt er denk ik wel gemakkelijk om de hete brei heen gepraat.

De meningen zijn verdeeld, in de meeste PKN kerken kun je homo huwelijk inzegenen en al bij andere kerken ook. Terwijl er bij Evangelische kerken en Katholieke kerken dit absoluut niet mogelijk. Is de Bijbel onduidelijk in wat wel of niet mag qua homoseksualiteit?

Laatst hoorde ik iemand zeggen dat het bij de Grieken normaal was dat mannen seks met elkaar hadden en de vrouwen er waren om kinderen te krijgen. Als dat niet toegestaan was dan zou daar zeer zeker iets in de Bijbel vermeld staan. Het gaat dan om monogame relaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid