Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Tijdje geleden is er een game uit gekomen die de naam \"Dante's Inferno\" heet.

In eerste instantie leek mij dit vrij occult, en was ik niet van plan dit spel te spelen.

Tijd geleden stond er een artikel op de Frontpage (Hiero knipoog_dicht.gif) waarin staat dat het spel een erg goede diepgang heeft, en een aantal dingen wat mij benieuwd maakte. Wat dat allemaal is, kan je zelf even lezen in de bovenstaande link knipoog_dicht.gif

Nu heb ik het spel dus gisteren gekocht. Vandaag ging ik het spel spelen, en wilde hier mijn bevindingen neerzetten.

Grafsich goed voor een Xbox

Goed vecht systeem

Erg bloederig, hoog gore gehalte

Benauwde, angstige sfeer

Religieus

Verwijzingen naar kruistochten, en de fouten daarvan

Al vrij snel breek je de poorten van de hel door, en maak je je doortocht door de hel, op zoek naar Beatrice.

Daar kom je allerlei 'schepsels' tegen. Je hebt dan de mogelijkheid om ze te straffen, of om ze genade te geven. Wanneer je dit doet, moet jij, door een soort van minigame, zijn zonde afvangen, en lijkt het erop, dat hij gered is. Hoe en wat enzo weet ik niet, zover ben ik nog niet knipoog_dicht.gif

En het is occult. Ja, occult. Dat dat zo is, lijkt me vrij duidelijk, je komt Lucifer wel eens tegen, je ziet verwijzingen met bokken, en je loopt in de hel widegrin.gif

Wat ik met dit topic wil, is het er over hebben wat jullie mening is, wie dit gespeeld heeft, en wie het zou overwegen om te spelen.

Ik snap dat dit een gewaagd onderwerp is, en dat niet iedereen het ermee eens zal zijn. in dit topic is er ruimte om je mening te ventileren, maar het is niet de bedoeling dat het hele topic daar naar toe gaat vallen knipoog_dicht.gif

Brand los!

Extra info:

Achievement voor het doden van kinderen

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is of je het überhaupt 1-op-1 kunt (na) maken.

Ik heb het boek nooit gelezen, maar er zullen ongetwijfeld dingen in zitten die het boek niet kent widegrin.gif

Maar goed, da's met LOTR zo, The Bourne trilogy, Band of Brothers, und so weiter.

Het is in ieder geval gebaseerd op, de settings zijn het zelfe (de tijdstip blijft hetzelfde, en er worden geen lasers oid gebruik, wat in plaatje hieboven blijkbaar wel gebeurd knipoog_dicht.gif)

Echt veel kan ik er ook niet over zeggen, dan moet ik het boek lezen clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vraag is of je het überhaupt 1-op-1 kunt (na) maken.

De vraag of je het 1 op 1 kunt namaken is wel wat anders dan wat elementen van een poëtisch werk gaan gebruiken om één of ander actie spel te maken.

Vergelijk het met 'The new testament'. Als speler ben je Johannes. Ben jij straks in staat de Romeinen te vernietigen en dan in een epic gevecht te winnen van de machtige warlock Judas? Om tot slot te vechten tegen het beest en de valse profeet voor de laatste bazuin zal klinken?

Zoiets. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vraag is of je het überhaupt 1-op-1 kunt (na) maken.

Ik heb het boek nooit gelezen, maar er zullen ongetwijfeld dingen in zitten die het boek niet kent
widegrin.gif

Behalve de titel heeft het denk ik vrijwel geen overeenkomst met het oorspronkelijke werk.

Het oorspronkelijke werk is overigens zeer orthodox christelijk en volstrekt niet occult.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik het spel Dantes Inferno niet gespeeld, maar wel met een huisgenoot meegekeken. Ik weet dus wel hoe het spel eruit ziet, ongeveer wat het verhaal is en vanuit de reacties van de gamer ook de moeilijkheidsgraad. Ik vond het wel grappig om te zien.

Het is een ouderwetse hack-and-slashgame, afgewisseld met enkele puzzels. Het volgt getrouw de regelen ervan: je verzamelt er zielen voor energie, wapenkracht en specials, regelmatig moet je tegen grote hordes monsters vechten en kun je ze op erg smakelijke wijze afslachten en de eindbazen zijn er vaak megalomaan groot, vergezeld met nóg meer monsters.

Dantes Inferno verteld een eigen, eigenlijk best wel aardig verhaal in een bekende omgeving: de hel zoals Dante die omschreef. Wie het werk kent, zal in dit spel zeker veel bekende elementen terugzien: de negen ringen, bepaalde personages en de bijzonder fraaie vormgeving van deze werelden. Ook de drie bekken van Lucifer in de ijswereld ontbreken niet.

Zelf vond ik het spel erg fantasievol opgezet, met soms bizarre tot ranzige monsters, zoals de dikbuikige, vadsige demon in Vraatzucht, die gevaarlijke smurrie uitkotst en uitschijt. Ook de ongedoopte kindertjes in Limbo, hier demonische babyfiguurtjes met zwaarden, ontbreken er niet. Apart is dat je hier en daar personen in de hel kunt vergeven, zodat ze alsnog naar de hemel gaat, of juist extra kunt straffen.

Ongetwijfeld komt er een vervolg op, waarin je Purgatory moet bezoeken. Het spel eindigt met "to be continued" en dan zie je ook de louteringsberg al liggen. En wellicht komt er ook een derde deel, voor de hemel. Maar hoe je van de hemel nu een hack-and-slashgame maakt...?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

'The new testament'. Als speler ben je Johannes. Ben jij straks in staat de Romeinen te vernietigen en dan in een epic gevecht te winnen van de machtige warlock Judas? Om tot slot te vechten tegen het beest en de valse profeet voor de laatste bazuin zal klinken?

Zoiets.
knipoog_dicht.gif

Als het uitkomt voor de PC ga ik het spelen widegrin.gif


Samengevoegd:

btw, ik las wel Dante's DC, spel nog nooit eerder van gehoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Annzie, dan zou ik het niet spelen als ik jou was. Het spel is bloederig, slijmerig en ranzig, waarbij het afslachten van de monsters er op zeer creatieve doch minder subtiele wijze aan toe gaat. Ik denk dat het spel voor iemand die verliefd op de liefde is en haar taal spreekt een beetje teveel van het bloederige is. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Ik heb hem uitgespeeld (duurde lang ja clown.gif) en mij viel het volgende op:

Veel symboliek. Zo hangen mensen aan een omgekeerd brandend kruis, heeft lucifer bokkepoten, bevatten geiten\bokken relikwiën, demonen hebben de gedaante van een bok met hoorns, en in de laatste circel zie je een groot brandend pentagram op de grond.

Er word m.i. duidelijk naar voren gebracht dat de kruistochten een grove fout is geweest.

De circels bevatten voor een groot deel de 7 hoofdzonden.

Niet echt een belangrijk detail, maar viel mij toch op: Wanneer er over God werd gesproken in een 'He' vorm, was dat altijd met een hoofdletter. Voor Lucifer enzo gelde dat niet. Vond ik wel geinig widegrin.gif

Al met al vind ik het een leuk spel om te doen, maar vond het op een gegeven moment een beetje 'too much' worden. Darmen, rivieren van bloed enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb hem uitgespeeld (duurde lang ja
clown.gif
) en mij viel het volgende op:

Veel symboliek. Zo hangen mensen aan een omgekeerd brandend kruis, heeft lucifer bokkepoten, bevatten geiten\bokken relikwiën, demonen hebben de gedaante van een bok met hoorns, en in de laatste circel zie je een groot brandend pentagram op de grond.

Er word m.i. duidelijk naar voren gebracht dat de kruistochten een grove fout is geweest.

De circels bevatten voor een groot deel de 7 hoofdzonden.

Niet echt een belangrijk detail, maar viel mij toch op: Wanneer er over God werd gesproken in een 'He' vorm, was dat altijd met een hoofdletter. Voor Lucifer enzo gelde dat niet. Vond ik wel geinig
widegrin.gif

Al met al vind ik het een leuk spel om te doen, maar vond het op een gegeven moment een beetje 'too much' worden. Darmen, rivieren van bloed enzo.

Ik dacht eerst; dat spel ga ik kopen.

Dat het op het gedicht was gebaseerd, met een kruisridder in de hoofdrol, en je kan eindelijk eens een "good guy" zijn en de demonen afstraffen (in alle games ben je of neutraal of slecht; goed en heilig zijn is niet populair).

Maar ik heb wat filmpjes bekeken en trailers en me in het achtegrond verhaal verdiept (dat is heel anders dan het gedicht hoor). Eerst vond ik het wel cool, maar later begon ik er van te walgen. Het is allemaal ellende en kwaadaardigheid en uiteindelijk zegeviert het goede niet eens volledig. Ik heb er ook nog voor gebeden toen en toen kreeg ik bevestiging dat ik het spel niet met zuiver geweten kon spelen...

Maarja dat is bij iedereen anders, net als de geloofsbeleving bij iedereen anders is. Ik hoor van jouw dat je de interessante/leuke delen van het spel hebt opgemerkt en daar gaat het om; maar ik hoor niet echt dat je last hebt van de duistere kant en alle walgelijkheid enzo; daar had ik dus wel last van is bij iedereen anders denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar ik heb wat filmpjes bekeken en trailers en me in het achtegrond verhaal verdiept (dat is heel anders dan het gedicht hoor). Eerst vond ik het wel cool, maar later begon ik er van te walgen. Het is allemaal ellende en kwaadaardigheid en uiteindelijk zegeviert het goede niet eens volledig. Ik heb er ook nog voor gebeden toen en toen kreeg ik bevestiging dat ik het spel niet met zuiver geweten kon spelen...

Klopt. Het goede zegeviert wel, dat dan weer wel.

Lucifer gaat dat, Beatrice gaat naar de hemel, en Dante geeft toe dat hij in de hel moet zijn, en niet Beatrice. Later zie je dat hij ook in de hemel is.

Los daarvan: Het gaat ver. Of het tè ver gaat, moet iedereen voor zich bepalen, maar het is wel een groot zwartgallig spel, waar bij je massa's mensen brandend gillend naar beneden ziet vallen.

Ik moet zeggen dat ik zat te twijfelen om het te kopen. Maar heb het nav enkele berichten toch gekocht smile.gif

Quote:

Maarja dat is bij iedereen anders, net als de geloofsbeleving bij iedereen anders is. Ik hoor van jouw dat je de interessante/leuke delen van het spel hebt opgemerkt en daar gaat het om; maar ik hoor niet echt dat je last hebt van de duistere kant en alle walgelijkheid enzo; daar had ik dus wel last van is bij iedereen anders denk ik.

Klinkt gek, maar juist vanwege die religieuze elementen werd ik nieuwsgierig.

Overigens denk ik wel dat dit spel niet voor iedereen geschikt is. Maar dat is per persoon verschillend.

Ik raad het spel iig niet aan, mensen moeten zelf kijken of ze het wat vinden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dante's Inferno valt dan ook onder een bepaald genre dat niet elke gamer zal waarderen. Als je games als God of War III niets aan vindt, dan zal Dante's Inferno je ook niet bekoren. Hou je echter wel van dat soort bloederige slachtspelletjes, dan kun je je nog prima vermaken met de hel. Alhoewel spellen in dat genre natuurlijk wel erg op elkaar lijken: massa's monsters op gruwelijke wijze neerslaan en dan pas weer een kamer, half of gang verder kunnen, zielen of orbs verzamelen voor speciale krachten of wapens, hier en daar een puzzel, een ingewikkeld verhaal als excuus om die slachtpartijen goed te keuren, belachelijk grote eindbazen, vaak mooi vormgegeven omgevingen, een hoofdpersoon met lage stem, dat soort dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid