Spring naar bijdragen

Hebzucht (Avaritia)


Aanbevolen berichten

Alweer een tijd geleden maakte ik eens een topic over de zeven hoofdzonden: link

Ik had toen het idee om ze eens individueel te bespreken, maar dat is er niet van gekomen. Maar dat ga ik dan nu maar eens doen.

Superbia (hoogmoed), Avaritia (hebzucht), Luxuria (lust), Invidia (jaloezie), Gula (gulzigheid), Ira (wraak) en Acedia (gemakzucht).

Andere vertalingen zijn ook mogelijk, maar ik koos uit gemakzucht maar voor deze. knipoog_dicht.gif

Zustertopics:

link

link

link

link

Ik ben het met Augustinus eens dat het kwaad geen substantie is, maar een 'bederving' van het goede. Die lijn wil ik graag doortrekken naar de zonden. Daarbij denk ik dat 'zonden' vooral je 'ik' als uitgangspunt nemen en de rest er onder geschikt aan stellen.

Niet iedereen is gebonden aan de gelofte van armoede. En ondanks mijn linkse sentimenten ben ik niet tegen privé bezit en heb ik zo mijn materiële wensen. En eerlijk gezegd vind ik daar niets mis mee. Maar uiteindelijk zijn het zaken die je na de dood niet mee zult nemen en in dit leven kunt verliezen. Daarbij merk ik dat er snel gewenning is. Een nieuwe laptop is leuk, na een tijdje is het ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜gewoon?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™. En uiteindelijk vind ik dat zaken als liefde en vriendschap nooit ondergeschikt mogen staan als een object. Een diamant is minder belangrijk dan een leven. Het probleem met hebzucht is denk ik ook niet dat je werkelijk plezier beleeft aan een nieuwe gitaar, maar dat je daarna nog een extra gitaar wilt of nog een duurdere. Obsessief bezig zijn met meer-meer-meer! En uiteindelijk je draait het weer om jezelf. Jij wilt van alles hebben. Jij wilt alles hebben. Weinig plezier en vreugde meer in wat je hebt, maar obsessie in wat je wilt hebben.

Posts zijn vrij, maar moest ik een stelling plaatsen:

Consumentisme is hebzucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebzucht ontstaat zodra je je persoonlijkheid en levenszin uit je spullen haalt. Bedrijven proberen je dat door uitgekiende marketing voortdurend aan te praten. Het ontstaat echter ook als je niet een nieuwe auto wil, omdat de oude niet meer voldoet, maar omdat de buurman ook een nieuwe auto heeft, of omdat de oude "verveelt." Ook als je veel luxe koopt, kan dat tot hebzucht verworden.

Door hebzucht ontstaat ook geestelijke inflatie: je hebt steeds meer en duurdere spullen nodig voor hetzelfde geluksgevoel. Daarom is het goed om zo eenvoudig mogelijk te leven, naar de aanwijzingen van je geweten, en vooral juist veel spullen weg te geven. Want hoe meer je geeft, hoe meer je uiteindelijk ontvangt. Geluk is immers enkel in Christus te vinden, die zelf de grote Gever is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebzucht staat nogal expliciet in de Bijbel (NT).

Mar 7,22

diefstal, moord, echtbreuk, hebzucht, boosheid, list, onmatigheid, een boos oog, godslastering, overmoed, onverstand.

Luc 12,15

Hij zeide tot hen: Ziet toe, dat gij u wacht voor alle hebzucht, want ook als iemand overvloed heeft, behoort zijn leven niet tot zijn bezit.

Rom 1,29

vervuld van allerlei onrechtvaardigheid, boosheid, hebzucht en slechtheid, vol nijd, moord, twist, list en kwaadaardigheid;

Ef 5,3

Maar van hoererij en allerlei onreinheid of hebzucht mag onder u zelfs geen sprake zijn, zoals het heiligen betaamt,

Kol 3,5

Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij

2 Petr 2,3

en zij zullen uit hebzucht met verzonnen redeneringen u als koopwaar behandelen; maar het oordeel houdt zich reeds lang met hen bezig en hun verderf sluimert niet.

2 Petr 2,14

zij hebben ogen, die altijd uitzien naar een overspeelster en nooit ophouden met zondigen; zij verlokken onstandvastige zielen, hun hart is volleerd in hebzucht; kinderen der vervloeking zijn zij.

Quote:

en vooral juist veel spullen weg te geven. Want hoe meer je geeft, hoe meer je uiteindelijk ontvangt. Geluk is immers enkel in Christus te vinden, die zelf de grote Gever is.

Inderdaad.

Het hebben van rijkdommen, bezittingen en vermogen is er vooral voor bedoeld om een zegen te zijn voor anderen, door het evangelie te verbreiden en hulpbehoeftigen te zegenen.

Gen 18,18

Abraham immers zal voorzeker tot een groot en machtig volk worden en met hem zullen alle volken der aarde gezegend worden;

Mat 6,33

Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.

Het is belangrijk te vertrouwen op God in plaats van op goederen. Als je op Hem vertrouwt, zal Hij in alles overvloedig voor je zorgen, zodat je zelf geen zorgen hebt en je je kan richten op God en je naaste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid