Spring naar bijdragen

2Petrus 1:20


Aanbevolen berichten

Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat.

Dit houd mij al een tijdje bezig.Want wat moeten we dán met de profetische boeken?Links laten liggen?Wachten tot ze bevestigd worden door de tijd?Of worden ze ons uitgelegd in de hemel?

Ik heb een aantal keer een eigenmachtige uitleg over de openbaringen naar een bevriende theoloog toegestuurd en dit is wat hij schreef:

Zoals de vorige keer ga ik in op de betekenis van Openbaring 9 vanuit joods-christelijk denken. 'Eens als de bazuinen klinken'. Wanneer we dit lied zingen, klinkt daarin door, dat we eindelijk thuis zijn. Thuis na vele omzwervingen op aarde. Openbaring 9 beschrijft daarom waarom ons thuis nooit hier op de onverloste aarde kan zijn. De aarde is namelijk bezet gebied. Er zijn krachten en machten hier op aarde, die verwoestend zijn. De gelovige weet, dat Jezus Christus is gekomen om te zegevieren over deze verwoestende krachten en machten. Als je een voorbeeld wilt van die verwoestende krachten en machten, dan spreekt Openbaring 9 over sprinkhanen. Vijandschap tegen God is een woeste aanval op de mensheid. Alleen wanneer we ons bekeren, worden we van de verschrikkingen van de zonde verlost. De zonde krijgt zelfs een naam: Apollyon. De betekenis is: de killer. Hij is de mensenmoordenaar vanaf het begin zegt de bijbel. Hij is de aanvoerder van het sprinkhanenleger. Sprinkhanen vernietigen de oogst. Bij oogst denken we aan het feest van Pinksteren. Maar dit feest verkeert in het tegendeel, wanneer ontkend wordt, dat Jezus Christus is gekomen om te zegevieren over de verwoestende krachten en machten op aarde. Parallel aan het verhaal van de tiende plaag voor de uittocht, toen Egyptes eerstgeborenen geslagen werden door de engel des doods, betekent de bazuinstoot van de engel de dood voor sommigen, leven voor anderen. De dood is 'de laatste vijand'. Zoals lijden een weg naar genezing is en pijn een prikkel tot gezondheid, zo is het oordeel een middel tot ommekeer. Maar het is geen garantie. 'Maar de overgeblevenen bekeerden zich niet'. Het is alleszins gewettigd om de beschrijving van de eindtijd in het laatste bijbelboek te plaatsen tegen de achtergrond van de rede over de laatste dingen, die Jezus heeft uitgesproken en zoals die beschreven staat in Matteus 24, Marcus 13 en Lucas 21. Ook Hij maakt onderscheid tussen 'dat alles is het begin van de weeën en de fase van de verdrukking...' (Matteus 24: 8, 9). Onder 'het begin van de weeën' rangschikt Hij oorlogen en oorlogsdreiging, het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven; dat alles is het begin van de weeën' ,,,,Matteus 24: 6b....' al is daarmee het einde nog niet gekomen. Tussen het donkere wolkendek zal toch het licht van het evangelie doorbreken. Matteüs 24: 14 'Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen'. Dit einde zal op aangrijpende wijze worden aangekondigd met luid sjofargeschal: Matteüs 24: 31 'Dan zal Hij zijn engelen uitzenden en onder luid bazuingeschal zullen zij zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeenbrengen, van het ene uiteinde van de hemelkoepel tot het andere'. Overal komen de Joden uit de wereld als gevolg van het antisemitisme en antizionisme weer terug in het land Israël. Openbaring 9: 5 '...vijf maanden lang....' komt overeen met de dorstijd tussen de oogsttijd (= Shavuot = Pinksteren) en het Loofhuttenfeest. Letterlijk staat er in Leviticus 26: 5 'Dan zal de dorstijd duren tot de druivenpluk....' De betekenis is: waar het Lam verworpen wordt, daar ontwikkelt zich een anti-Paasfeest en daarna een anti-oogstfeest en tenslotte een anti-Loofhuttenfeest.

Maar dit is toch ook een eigenmachtige uitleg?Een zeer theologische uitleg maar net zo goed eigenmachtig.Of is deze uitleg overal als de ''echte'' waarheid geaccepteerd?

Ik vind et knap lastig wat nou dan de bedoeling is van de openbaringen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou niet teveel uitleg geven vanuit Openbaringen. Ik zie Openbaringen als een boek waardoor je je geest kan laten voeden en minder je ratio. Ik zou het boek gewoon regelmatig lezen, waardoor je geest wordt gevormd en opgebouwd. Ik zou er niet teveel conclusies uithalen.

Ik zou gewoon de hele Bijbel lezen en je erdoor laten voeden. Zo zal je steeds meer toenemen in wijsheid en openbaring van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat.

Dit houd mij al een tijdje bezig.Want wat moeten we dán met de profetische boeken?Links laten liggen?Wachten tot ze bevestigd worden door de tijd?Of worden ze ons uitgelegd in de hemel?

De Schrift lezen in het licht van de Traditie smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb me nooit echt verdiept in die tekst, maar hoe het op het eerste gezicht op mij overkomt is dat er staat dat een profetie niet zichzelf kan uitleggen, en dus iets anders nodig heeft. Ga je dat praktisch doortrekken dan zou je het boek openbaringen dus waarschijnlijk niet volledig zichzelf kunnen laten uitleggen. Dat blijkt ook, want als je het boek bestudeert kom je (als het goed is) tot de conclusie dat heel veel van de beelden die Johannes zag in het oude testament verklaart worden.

Neem de wezens rondom de troon met het hoofd van een mens, leeuw, adelaar en stier. In het boek openbaringen kom je de uitleg daarvan niet tegen, maar ga je de profeten boeken induiken dan zie je dat Ezechiël precies hetzelfde zag, en dat het om een Cherub gaat.

Dat zijn mijn gedachten over het onderwerp tot zover.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De volgende tekst speelt er ook een rol bij.

2 Tim. 3

14 Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, 15 en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. 16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Hilbert, ook ik vind dit een boeiende tekst en ik denk dat het betekent dat we niet met profetieën aan de haal moeten gaan. Heb je Statenvertaling wel eens gelezen met de vele verwijzingen? Wat ik geloof is dat we de Bijbel middels de Bijbel dienen te verklaren. Door het ene vers met het andere te vergelijken wordt de kans aanzienlijk verkleind dat we de schrift uitleggen naar eigen goeddunken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees nu inderdaad de rest van de bijbel ook.Toen ik net weer bezig was in de bijbel werd ik vooral getrokken door de profetische boeken.Simpelweg ook omdat ze zo tot de verbeelding spreken!

Ik heb ook wel gehoord van mensen die zeiden dat de openbaringen een samenvatting is van alle voorgaande profetische verzen uit de bijbel.Wat ook wel te zien is als ik in mijn bijbel kijk bij de openbaringen staat er onder elk boek een waslijst aan verwijzingen inderdaad.Maar denken jullie dat er al bazuinen of zegels hebben geklonken of zijn geopend?

@cornelius:

Vind je echt dat je onder leiding van de kerk God's woord moet verstaan?Is de kerk niet gewoon een plaats waar je gelijkgestemden vind om samen mee te bidden en te zingen?

Lees Handelingen 17:24 en 25 eens en vertel me wat je ervan vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vind je echt dat je onder leiding van de kerk God's woord moet verstaan?Is de kerk niet gewoon een plaats waar je gelijkgestemden vind om samen mee te bidden en te zingen?

Dat vind ik wel een beperkte kijk op de kerk. smile.gif In een kerkdienst heb je ook de sacramenten (bijv. doop, avondmaal etc.) en de preek. Om over dat laatste verder uit te werken: onderricht. Zoals Jezus Zijn discipelen onderricht gaf en de discipelen op hun beurt dat ook aan de gemeenten deden. Zie bijv. Handelingen en de tal van brieven in het Nieuwe Testament. De kerk heeft ook het doel haar leden te onderwijzen. Sterker nog, dat je naar Handelingen kunt verwijzen dank je mede aan omdat de kerk leert dat Handelingen in de bijbel hoort.

En om in te gaan op je Bijbelversen:

De apostel Paulus, die zelf notabene een leidingspositie had in de kerk, spreekt hier als je naar de context kijkt, helemaal niet over 'de kerk' maar spreekt over de heidense Griekse godsdienst en dus over de heidense tempels, vermoed op de Acropolis. De tekst heeft dus in feite niks te maken met de kerk.

Wanneer wij het over 'de Kerk' hebben, bedoelen we in deze context ook helemaal niet een kerkgebouwtje waar christenen samen komen, maar hebben we het over de Kerk (ecclesia) als de gemeenschap van gelovigen: het lichaam van Christus. De Kerk die genoemd wordt in de apostolische geloofsbelijdenis (zie Credible FAQ). En om te linken naar die bijbelversen die je noemt: al zou je alle kerkgebouwen slopen, de Kerk blijft bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, verschillende gelovigen hebben verschillende functies in de kerk.

Ef. 4

11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.

Hand 20,28

Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft.

Dit komt ook naar voren in 1 Kor. 12.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar denken jullie dat er al bazuinen of zegels hebben geklonken of zijn geopend?

Dat denkt Dr. D. Holwerda wel. Lees zijn boek Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen (klik) heb ik ook gedaan en is zeer leerzaam.

Dr. D. Holwerda (1920) is emeritus hoogleraar Griekse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja. Sterker, ik vind dat je werkelijk NIETS van de Bijbel begrepen hebt als je anders beweert.

[...]Nee, dat is een kerkgebouw. Als je niet weet wat de Kerk is, dan heb je, met alle respect verder, NIETS van de Bijbel begrepen.

[...]

Ik vind dat ik niet in gesprek ga op basis van een paar Bijbelcitaatjes.

Ik heb me misschien niet echt goed uitgedrukt over de kerk inderdaad,excuus daarvoor.Maar ik blijf wel van mening dat je niet naar de kerk hoeft te gaan om de bijbel en God te leren kennen.

Maar je schrijft kerk zelfs met een hoofdletter.Kun je mij uitleggen waarom het voor jouw persoonlijk zoveel betekent?


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dat denkt Dr. D. Holwerda wel. Lees zijn boek
heb ik ook gedaan en is zeer leerzaam.

Dr. D. Holwerda
(1920) is emeritus hoogleraar Griekse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

hij is uitverkocht:S.En er is vast geen pdf van.Kun je een korte samenvatting geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hij is uitverkocht:S.En er is vast geen pdf van.Kun je een korte samenvatting geven?

bkholwerdauitegypte.jpg

'Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen' op Google books.(klik)

En hier staat een redelijk uitgebreide boekrecensie. Ik moet erbij zeggen dat de uitleg van dr. Holwerda zowat unaniem verworpen wordt, maar ik ben één van de weinigen die het met hem eens is.

Mocht je het interessant vinden, kun je hier een tweedehands exemplaar krijgen voor een appel en een ei.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Omdat ik christen ben.

aaah bedankt voor je duidelijke uitleg hamer.gif

Ik ben ook christen.Ik praat gewoon heel veel met andere gelovigen in huiselijke kring en op internet.Ik ga trouwens weleens naar een kerkdienst van de bethel gemeente maar dat is 3 keer per jaar.

Zou je mij een uitleg kunnen geven waarom je kerk met een hoofdletter schrijft?Het moet dus wel veel voor je betekenen..


Samengevoegd:

Piebe,interessant stukje!Wat hij aankaart over jeruzalem vind ik best logisch klinken.Als je bedenkt dat jeruzalem het handelskruispunt van eur-azie is,dan kun je wel stellen dat de koopvaardijschepen een andere betekenis hebben.Heb je weleens van de law of the sea gehoord?Dat is de wereldwijde handelswet.It might not be what they want you to think it is...

Misschien leuk om hier verder over te praten via de PM of een ander topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wel,we geloven immers beide in een bijbelse God en Jezus Christus als onze messias?

Ik vind het intrigerend dat je het met een hoofdletter schrijft.Je schrijft voornamen,achternamen,etc met een hoofdletter,dat was hetgeen ik wilde weten.

en waar zou een pretestant nu bezwaar tegen moeten maken.Tegen de moderator?

Het woord kerk,etymologisch komt van een oude godin die via hypnose haar slachtoffers haar buik inhaalde,misschien dat daar mijn afkeer wel wegkomt. knipoog_dicht.gif

Nee ik zat fout door onnadenkend over de kerk te praten.excuses nogmaals bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan jouw punt enigzins begrijpen.De kerk vervult een grote rol in jouw geloofsbelevenis.En daarom schrijf je het met een hoofdletter?Je zou me wel helpen als je een beetje uitleg geeft.

En je kunt mijn punt niet snappen als ik zeg dat ik het niet nodig vind om veel tijd in de kerk door te brengen,omdat ik geloof dat het samenkomen ook op andere manieren kan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan jouw punt enigzins begrijpen.De kerk vervult een grote rol in jouw geloofsbelevenis.En daarom schrijf je het met een hoofdletter?Je zou me wel helpen als je een beetje uitleg geeft.

Volgens mij heb je 'm nog niet...

Misschien heb je nog wat aan de informatie over de Kerk die in de topíc 'Regeltjes' staat (in de afdeling 'Geloof algemeen') en dan kijkt bij de postings van 26 maart.

Daar gaat het over de (ene, heilige, katholieke en apostlische) Kerk, door Jezus Christus zelf gesticht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid