Spring naar bijdragen

Wat is er na de dood?


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik volg alleen de bijbel. Vandaar dat ik graag uitleg en onderbouwing wou hebben vanuit de bijbel. Zodat ik het zeker ben van mij zaak. Mijn geloof is gebouwd op de woorden van Christus. Hij is mijn Rots
knipoog_dicht.gif

Niemand volgt alleen de Bijbel. Ook wie dat beweert niet. Wat je kan volgen is een interpretatie van de Bijbel.

Je kan je daarbij laten leiden, of jezelf als norm nemen. Veel andere opties zijn er niet. Nogmaals, beweren dat het anders is, betekent slechts dat je het zelf niet ziet.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik weet niet of er protestantse overtuigingen zijn waar dat wordt gedacht. Zelf heb ik altijd geloofd dat een gelovige direct na het overlijden bij God zal zijn, wat ook overeenkomt met de volgende tekst.

Je hebt, zoals we vaak hebben vastgesteld, een vrij katholiek geloof widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar waarom staat er dan altijd (R.I.P) Rust in Vrede op grafstenen? Hebben ze dat van de bijbel?

R.I.P.: Requiescant In Pace = moge zij rusten in vrede (als er meer mensen in een graf liggen) of

Requiescat In Pace = moge hij/zij rusten in vrede (ofwel: hij/zij ruste in vrede.)

Het is uiteraard Latijn en deze werkwoordsvorm staat in de conjunctief, de aanvoegende wijs. Die vorm wordt onder meer gebruikt voor een wens. Een wens, want hier op aarde weten we niet of de overledene inderdaad 'in vrede' rust. Daarom staat er ook niet 'Requiescet In Pace' ('hij/zij rust in vrede.')

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja daarom zat ik dus ook te twijfelen. Heden is nu, en niet later. Maar goed in het bijbelboek openbaringen wordt er gezegd dat de zee haar doden geeft wanneer de Christus terugkomt. Contradictie? Of is het gewoon foutieve bijbelse vertaling?

Ik geloof dat een mens direct naar God gaat (ziel/geest), maar dat de lichamelijke opstanding pas later zal plaatsvinden.

(Het woord paradijs in de Griekse grondtekst (Luc. 23:42), is hetzelfde woord dat wordt gebruikt in 2 Cor. 12:4 en Op. 2:7.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niemand volgt alleen de Bijbel. Ook wie dat beweert niet. Wat je kan volgen is een interpretatie van de Bijbel.

Je kan je daarbij laten leiden, of jezelf als norm nemen. Veel andere opties zijn er niet. Nogmaals, beweren dat het anders is, betekent slechts dat je het zelf niet ziet.

Dan neem ik mezelf als norm en laat ik me leiden door de heilige geest. Meestal krijg ik dan toch wel wat ik wil als ik erom vraag wanneer ik bid tot God voor meer wijsheid. Ik stelde deze vraag alleen omdat ik het zelf niet wist, maarja ik had toch wel een beetje verwacht dat ze gingen rusten en op de laatste dag opgewekt zullen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Zo'n sola catholica opvatting is het niet dat mensen naar de hemel gaan.
smile.gif

Dat beweer ik niet. Ik heb wel vaker gemerkt dat protestanten zeggen te geloven dat de doden "slapen" tot de laatste dag. Ik beweer nergens dat alle protestanten dat zo geloven, ik constateer alleen dat vrijwel alle protestanten die ik er over gehoord heb dat geloven.

Quote:
Een wel heel erg vrije katholieke opvatting van Eulogía idd, het vagevuur er uit weg laten.
knipoog_dicht.gif

Eulogia heeft nog wat tekorten in zijn geloof. Wie niet?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dan neem ik mezelf als norm en laat ik me leiden door de heilige geest. Meestal krijg ik dan toch wel wat ik wil als ik erom vraag wanneer ik bid tot God voor meer wijsheid.

Ik heb daar geen oordeel over, ik stel slechts vast dat een dergelijke subjectivistische geloofsbeleving erg modern is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat beweer ik niet. Ik heb wel vaker gemerkt dat protestanten zeggen te geloven dat de doden "slapen" tot de laatste dag. Ik beweer nergens dat alle protestanten dat zo geloven, ik constateer alleen dat vrijwel alle protestanten die ik er over gehoord heb dat geloven.

Klopt, maar je stelde het als vraag (wellicht alle?) plus de bestempeling van wat Eulogía schreef als een vrij katholiek geloof. Daarop reageerde/antwoordde ik vanuit mijn eigen ervaring. Ik stel nergens dat jij beweert dat alle protestanten dat zouden geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

plus de bestempeling van wat Eulogía schreef als een vrij katholiek geloof.

widegrin.gif goed dat we op de details letten. Ik constateerde dat we al vaker hebben kunnen zien dat Eulogia in zijn geloof opvallend dicht tegen het katholicisme aan zit, en wat hij over dit specifieke onderwerp schreef zat er óók dicht tegenaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat beweer ik niet. Ik heb wel vaker gemerkt dat protestanten zeggen te geloven dat de doden "slapen" tot de laatste dag. Ik beweer nergens dat alle protestanten dat zo geloven, ik constateer alleen dat vrijwel alle protestanten die ik er over gehoord heb dat geloven.

Volgens mij staat het zelfs in één of ander gereformeerd (belijdenis)geschrift dat het geloven in de 'zieleslaap' niet de bedoeling is; er stond iets als "want het leven met Christus kent geen onderbreking" ofzo.

Ik kan het alleen nergens terugvinden nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gecondoleerd met het verlies en veel sterkte!

Lees de gelijkenis van Jezus over Lazarus en de rijke man eens.

De rijke man opende na zijn dood de ogen meteen in de hel.

Hij zag Lazarus meteen in de schoot van Abraham.

Dit is natuurlijk een gelijkenis, maar toch..

Ook het voorbeeld van Eulogia over de moordenaar aan het kruis is een punt waarin je zou kunnen opmaken dat je meteen op "plaats van bestemming" bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Volgens mij staat het zelfs in één of ander gereformeerd (belijdenis)geschrift dat het geloven in de 'zieleslaap' niet de bedoeling is; er stond iets als "want het leven met Christus kent geen onderbreking" ofzo.

Ik kan het alleen nergens terugvinden
nosmile.gif

Dan heb ik me fout laten voorlichten. Des te beter smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volgens mij staat het zelfs in één of ander gereformeerd (belijdenis)geschrift dat het geloven in de 'zieleslaap' niet de bedoeling is; er stond iets als "want het leven met Christus kent geen onderbreking" ofzo.

Ik kan het alleen nergens terugvinden
nosmile.gif

Was dit ook niet een van de kwesties die speelden in de aanloop van de scheuring van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) die tot het ontstaan van de Nederlands Gereformeerde Kerken leidde? Namelijk dat binnen de GKv geen ruimte was om dit te leren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens, zondag 57 van de Heidelbergse Catechismus:

Wat troost geeft u de 'opstanding des leven'?

Dat niet alleen mijn zil na dit leven van stonden aan tot Christus, haar Hoofd, zal opgenomen worden, maar dat dit ook mijn vlees, door de kracht van Christus opgewekt zijnde, wederom met mijn ziel verenigd, en an het heerlijk lichaam van Christus gelijkvormig zal worden.

Het eerste deel hiervan 'Dat niet alleen mijn zil na dit leven van stonden aan tot Christus, haar Hoofd, zal opgenomen worden' lijkt mij duidelijk genoeg. Geen zieleslaap dus.

En ik heb ondertussen begrepen dat deze kwestie niet direcht speelde in het conflict van '67, hoewel de onwil van de Nederlandse Gereformeerde Kerken om deze leer, die door o.a. Ds. Telder werd verkondigd, samensprekingen niet makkelijker gemaakt heeft, hoewel zij ook zich uiteindelijk tegen deze leer heeft uitgesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid