Spring naar bijdragen

Wat is er na de dood?


Aanbevolen berichten

Waar ga je heen als je dood bent? Gelijk naar de hemel/hel of ga je ergens nog rusten tot dat Jezus terugkomt om de doden op te wekken?

2 kennissen van mij zijn plotseling overleden en hoorde de predikant zeggen dat ze nu rusten en in een betere plek zijn. Maar waar rusten ze nu dan?

Kan iemand mij helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Zodra hij gestorven is, ontvangt iedere mens in zijn onsterfelijke ziel de eeuwige vergelding in een bijzonder oordeel dat zijn leven in het licht van Christus plaatst, zodat hij ofwel een loutering ondergaat ofwel onmiddellijk in de gelukzaligheid van de hemel binnentreedt ofwel onmiddellijk voor eeuwig verdoemd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar ze nu zijn hangt wel samen met waar ze in geloofden voor hun overlijden en heel veel andere dingen. Het antwoord is dus niet zo heel erg eenvoudig te geven...

Wel shocking om dit mee te moeten maken. Sterkte!

Klopt dat is ook, het ligt eraan waar ze natuurlijk in geloven. De 1 was maar 1 jaar oud, overleed aan een ziekte. boosrood.gif en de ander was heel oud geworden en hij en zijn familie zag het wel aankomen dat hij binnenkort zou overlijden. Hij had net afscheid kunnen nemen van zijn familie hij overleed in de armen van zijn zoon, heel triest ja. Hij was altijd wel gelovig geweest en bezocht weleens de kerk, dus ik ga er dan vanuit dat hij naar de hemel gaat? Omdat hij zo lang en goed geleefd heeft. Ja en van de 1-jarige hem kan je niet verwijten dat hij niks aan zijn geloof heeft gedaan toch? Want hij is nog maar 1 jaar en kan nog maar net of nauwelijks praten. Dus vandaar dat ik met deze vraag zit.

Maar toch bedankt.


Samengevoegd:

Quote:

Zodra hij gestorven is, ontvangt iedere mens in zijn onsterfelijke ziel de eeuwige vergelding in een bijzonder oordeel dat zijn leven in het licht van Christus plaatst, zodat hij ofwel een loutering ondergaat ofwel onmiddellijk in de gelukzaligheid van de hemel binnentreedt ofwel onmiddellijk voor eeuwig verdoemd wordt.

Dus je gaat meteen naar de hemel of hel, kan je dat mischien ook onderbouwen vanuit de bijbel want dan kan tenminste zeker zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dank je wel, maar weet jij mischien het antwoordt?

Niemand kan het antwoord weten. Zelfs als je katholiek bent kan je niet weten of mensen in de hemel, het vagevuur of de hel zitten, omdat jij niet kan oordelen zoals God. En ik zeg 'zelfs bij de katholieken' omdat die er toch wel het meest duidelijk mee zijn in de leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Dus je gaat meteen naar de hemel of hel,

Nee, dat stond er niet smile.gif

Hemel, hel of vagevuur.

Quote:
kan je dat mischien ook onderbouwen vanuit de bijbel want dan kan tenminste zeker zijn.

Je kan daar niet zeker van zijn, waar het ook staat. Het is een kwestie van geloof. De theologische onderbouwing bestaat niet uit een of twee Bijbelcitaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niemand kan het antwoord weten. Zelfs als je katholiek bent kan je niet weten of mensen in de hemel, het vagevuur of de hel zitten, omdat jij niet kan oordelen zoals God. En ik zeg 'zelfs bij de katholieken' omdat die er toch wel het meest duidelijk mee zijn in de leer.

Dus hun leren duidelijk dat je meteen naar de hemel of hel gaat, bedoel je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Menelikboy,

Inderdaad weet niemand dat. Misschien helpt het te herinneren dat God veel genadiger is dan veel mensen zijn. Als het geduld van mensen in een situatie al op is, heeft God nog eindeloos veel geduld. Hij is lankmoedig/verdraagzaam/geduldig, genadig en graag vergevend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Menelikboy,

Inderdaad weet niemand dat. Misschien helpt het te herinneren dat God veel genadiger is dan veel mensen zijn. Als het geduld van mensen in een situatie al op is, heeft God nog eindeloos veel geduld. Hij is lankmoedig/verdraagzaam/geduldig, genadig en graag vergevend.

Oke, bedankt dat is ook zo. God is atlijd lankmoedig/verdraagzaam en zeer geduldig.


Samengevoegd:

Misschien is het een domme vraag. Maar waarom staat er dan altijd (R.I.P) Rust in Vrede op grafstenen? Hebben ze dat van de bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Dank je wel, maar weet jij mischien het antwoordt?

Johannes 6

40 Want dit is de wil van mijn Vader: dat allen die de Zoon zien en in hem geloven, eeuwig leven zullen hebben. En ik zal hem op de laatste dag opwekken

44 Geen mens kan tot mij komen behalve wanneer de Vader (die mij heeft gezonden) hem leidt. En ik zal hem op de laatste dag opwekken.

54 Wie van mijn lichaam eet en drinkt van mijn bloed, heeft eeuwig leven en ik zal hem op de laatste dag opwekken.

11:14 Toen zei Jezus duidelijk tot hen: "Lazarus is dood."

(Dus niet: 'in de hemel')

11:24

Martha zei tot hem: "Ik weet dat hij in de opstanding op de laatste dag zal opstaan!"

12:48

Wie mij verwerpt en mijn woorden niet accepteert heeft iets dat hem oordeelt; het woord dat ik heb gesproken zal hem op de laatste dag oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Dus de doden rusten/slapen en worden toch wel opgewekt op de laatste dag?

Dat is in een aantal (wellicht alle?) protestantse overtuigingen inderdaad het geval.


Samengevoegd:

Quote:

zou de hemel geen rustplaats kunnen zijn dan?

Nee, dat is volgens mij in geen enkele christelijke richting het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is in een aantal (wellicht alle?) protestantse overtuigingen inderdaad het geval.


Samengevoegd:

[...]

Nee, dat is volgens mij in geen enkele christelijke richting het geloof.

Ik weet het niet hoor, maar ik denk dat je gelijk hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op het punt van wat de verschillende hoofdrichtingen van het christendom geloven weet ik vrij zeker dat ik gelijk heb. Welke van die richtingen gelijk heeft is natuurlijk een kwestie van geloof.

Ja dat klopt, maar ik denk zelf dat niet 1 stroming/richting de hele waarheid heeft. Soms hebben katholieken het op sommige punten mis en soms weer protestanten. Ik haal het positieve van allebei en kijk niet naar de negatieve kanten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ja dat klopt, maar ik denk zelf dat niet 1 stroming/richting de hele waarheid heeft. Soms hebben katholieken het op sommige punten mis en soms weer protestanten. Ik haal het positieve van allebei en kijk niet naar de negatieve kanten.

Dus je neemt jezelf als norm. Dat is heel eigentijds.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is in een aantal (wellicht alle?) protestantse overtuigingen inderdaad het geval.

Ik weet niet of er protestantse overtuigingen zijn waar dat wordt gedacht. Zelf heb ik altijd geloofd dat een gelovige direct na het overlijden bij God zal zijn, wat ook overeenkomt met de volgende tekst.

Luc. 23

42 En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. 43 En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs*) zijn.

*) Gr.: paradéiso

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik weet niet of er protestantse overtuigingen zijn waar dat wordt gedacht. Zelf heb ik altijd geloofd dat een gelovige direct na het overlijden bij God zal zijn, wat ook overeenkomt met de volgende tekst.

Luc. 23

42 En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. 43 En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.

Ja daarom zat ik dus ook te twijfelen. Heden is nu, en niet later. Maar goed in het bijbelboek openbaringen wordt er gezegd dat de zee haar doden geeft wanneer de Christus terugkomt. Contradictie? Of is het gewoon foutieve bijbelse vertaling?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid