Spring naar bijdragen

God?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

ik ben hervormd opgevoed, ik heb het altijd gelooft, maar sinds anderhalf jaar begon ik na te denken en nu weet ik het niet meer. zou iemand die in god gelooft op het volgende antwoord willen geven? ik kan het niet...

GOD?

waarom zou hij deze wereld maken? hij heeft er verdriet om, 90% van de wereldbevolking gaat naar de hel, het is slecht voor iedereen. en is eeuwig hel niet een veel te zware straf? ik bedoel, hoe kan je nu weten of god bestaat?

hij stuurt zijn eniggeboren zoon naar deze wereld? hij is god! waarom dan al die moeite doen, en zichzelf en de mens zó ongelofelijk veel verdriet aan doen, terwijl hij ook gewoon deze wereld, als hij dan tóch een wereld wil maken, met een woord of knip van z'n vingers(of wat dan ook) had kunnen redden van zijn (zelfgemaakte) ondergang?

mensen zeggen dat het leven zonder god geen zin heeft. maar heeft een leven mét god wél zin dan? ik bedoel, het is misschien wel prachtig voor de mensen die naar de hemel gaan, maar uiteindelijk is de hemel óók nutteloos, want je leeft, je maakt kinderen, met een beetje geluk verbeter je de maatschappij op de een of andere manier, en je gaat dood. dan kom je(met een beetje geluk) in de hemel, en dan? dan is het gelukt. je zit in de hemel god te loven voor wat hij deed.

god wíst dat adam en eva van de boom zouden eten, maar hij maakte ons toch. christenen zeggen dan dat hij ons de vrije keuze gaf, maar is dat niet gewoon ronduit gemeen? je geeft je kind toch ook niet de keuze om óf groente, óf snoep naar binnen te werken? het is misschien een beetje een vreemd voorbeeld, maar het is precies hetzelfde. wat is er goed aan om je kind te laten doen waar het zin in heeft? welke verantwoordelijke ouder zou dat doen? god deed het wél, en op zéér grote schaal. eerst maakt hij de mens, met de natuurlijke neiging om datgene te doen wat verboden is, en dan verbied hij ze om van de een of andere boom te eten. en, alsof het nog niet genoeg is, laat hij de duivel léven! waarom? om de mensen te straffen die in afrika opgroeien en in de goden van de natuur etc. geloven? zij hebben volgens hun cultuur goed geleefd. pas als ze dood zijn, zullen ze achter de vreselijke vergissing die ze gemaakt hebben komen. is dat eerlijk? ik weet het niet...

MVG,

noom

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nu niet echt tijd om op je hele post in te gaan, maar één dingetje viel me wel op. Hoe kom je er bij dat 90 procent van de wereldbevolking naar de hel gaat? Ik denk niet dat we daar iets over kunnen zeggen. Er zijn zelfs christenen die geloven dat de hel leeg is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vond God ook, daarom heeft hij er een oplossing voor bedacht smile.gif

En achitect heeft iets prachtigs bedacht wat hij wil gaan bouwen. Kan hij het maar beter laten omdat mensen er vast wel zooi op gaan spuiten? Kan elke artiest maar beter zijn werken niet maken omdat het vast wel een keer fout zal gaan? Het zit in Gods aard om te scheppen, toen en nu nog steeds. En Hij heeft wat Hij schept ook lief, ook al kunnen wij het niet altijd begrijpen. De vraag over God en het lijden? Al sla je me dood, ik zou je er geen pasklaar antwoord op kunnen geven... Maar ik weet dat God goed is en dat Hij alles tot het goede kan keren. Hij ziet het totaalplaatje van bovenaf, wij kunnen alleen maar een klein stukje van de mozaïk zien.

En God maakte de mens om in een liefdesrelatie met hen te leven. Maar Hij wilde wel dat de mens Hem oprecht lief zou hebben en Hij gaf hen dus een vrije wil. Hij dwong hen niet om van Hem te houden, net zomin als wij onze geliefden daartoe dwingen. Hij wilde gekozen worden omdat Hij was wie Hij is. Nog steeds!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mensen zeggen dat het leven zonder god geen zin heeft. maar heeft een leven mét god wél zin dan? ik bedoel, het is misschien wel prachtig voor de mensen die naar de hemel gaan, maar uiteindelijk is de hemel óók nutteloos, want je leeft, je maakt kinderen, met een beetje geluk verbeter je de maatschappij op de een of andere manier, en je gaat dood. dan kom je(met een beetje geluk) in de hemel, en dan? dan is het gelukt. je zit in de hemel god te loven voor wat hij deed.

Geen mens komt met een beetje geluk in de hemel. Geluk is geen factor in de vraag of iemand in de hemel komt of niet. Er komt ook geen toeval bij kijken. Iemand komt in de hemel of niet en is daar zeker van of niet.

Een mens komt alleen in de hemel door zeker te geloven in de redding door Jezus Christus. Het is niet iets waar je ooit achterkomt, maar wat je nu zeker kan en moet weten. Dit kan je zeker weten, door Jezus Christus aan te nemen als Heer. Vanaf dan komt de Heilige Geest in het hart van de mens wonen en is Deze het onderpand en de zekere overtuiging van de redding.

Het leven op aarde is niet (alleen) bedoeld voor huisje-boompje-beestje, maar om anderen te vertellen over de redding door Jezus Christus, zodat anderen ook gered kunnen worden als ze Hem als Heer aannemen.

Quote:
god wíst dat adam en eva van de boom zouden eten, maar hij maakte ons toch. christenen zeggen dan dat hij ons de vrije keuze gaf, maar is dat niet gewoon ronduit gemeen? je geeft je kind toch ook niet de keuze om óf groente, óf snoep naar binnen te werken? het is misschien een beetje een vreemd voorbeeld, maar het is precies hetzelfde. wat is er goed aan om je kind te laten doen waar het zin in heeft? welke verantwoordelijke ouder zou dat doen? god deed het wél, en op zéér grote schaal. eerst maakt hij de mens, met de natuurlijke neiging om datgene te doen wat verboden is, en dan verbied hij ze om van de een of andere boom te eten. en, alsof het nog niet genoeg is, laat hij de duivel léven! waarom? om de mensen te straffen die in afrika opgroeien en in de goden van de natuur etc. geloven? zij hebben volgens hun cultuur goed geleefd. pas als ze dood zijn, zullen ze achter de vreselijke vergissing die ze gemaakt hebben komen. is dat eerlijk? ik weet het niet...

Adam en Eva waren geen kinderen (hoewel ze zich kinderlijk gedroegen), maar volwassen mensen die hun verantwoordelijkheid moesten nemen, maar dit niet namen.

Als je je bekommert om de mensen in Afrika, is het misschien wel je taak om ze het evangelie te vertellen, zodat ze gered kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

ik ben hervormd opgevoed, ik heb het altijd gelooft, maar sinds anderhalf jaar begon ik na te denken en nu weet ik het niet meer. zou iemand die in god gelooft op het volgende antwoord willen geven? ik kan het niet...

Ik geloof in God, maar ik geloof niet in het Hervormde/Gereformeerde beeld van God. Dat kleurt mijn antwoorden, en misschien heb je er daardoor niets aan. Overal waar ik hierna iets stellig zeg, bedoel ik dat als "ik geloof dat, en voorzover ik weet leert de katholieke Kerk dat".

Quote:
waarom zou hij deze wereld maken?

Uit liefde.

Quote:
hij heeft er verdriet om,

In tegendeel.

Quote:
90% van de wereldbevolking gaat naar de hel,

Kan, maar ik denk het niet.

Quote:
het is slecht voor iedereen.

Nee hoor.

Quote:
en is eeuwig hel niet een veel te zware straf?

Nope.

Quote:
ik bedoel, hoe kan je nu weten of god bestaat?

Daar zijn allerlei manieren voor, maar ook al weet je dat niet, is dat nog geen ramp.

Quote:
hij stuurt zijn eniggeboren zoon naar deze wereld?

Ja.

Quote:
hij is god! waarom dan al die moeite doen,

Omdat Hij de mens vrijheid heeft gegeven, en de mens een tot op grote hoogte gelijkwaardige liefdesrelatie aanbiedt. Daarom moest God zichzelf ahw verlagen, om door ons geaccepteerd te kunnen worden.

Quote:
en zichzelf en de mens zó ongelofelijk veel verdriet aan doen,

Hij doet de mens geen verdriet aan. Zichzelf wel, maar dat komt omdat Hij een echte relatie met ons wil, en wij nu eenmaal God niet zijn.

Quote:
terwijl hij ook gewoon deze wereld, als hij dan tóch een wereld wil maken, met een woord of knip van z'n vingers(of wat dan ook) had kunnen redden van zijn (zelfgemaakte) ondergang?

Dat doet Hij iedere nanoseconde al. Zonder Hem zou deze wereld niet voortbestaan. Deze wereld bestaat wel voort.

Quote:
mensen zeggen dat het leven zonder god geen zin heeft.

Het leven heeft geen zin.

Quote:
maar heeft een leven mét god wél zin dan?

Nee, ook niet. Tenzij je God zelf als de zin van het leven ziet.

Quote:
ik bedoel, het is misschien wel prachtig voor de mensen die naar de hemel gaan, maar uiteindelijk is de hemel óók nutteloos, want je leeft, je maakt kinderen, met een beetje geluk verbeter je de maatschappij op de een of andere manier, en je gaat dood. dan kom je(met een beetje geluk) in de hemel, en dan? dan is het gelukt. je zit in de hemel god te loven voor wat hij deed.

Zoiets ja. Maar troost je, je MOET niet naar de hemel hoor.

Quote:
god wíst dat adam en eva van de boom zouden eten, maar hij maakte ons toch.

Wist God dat? Weet ik niet. Ik weet niet eens of Adam en Eva bestaan hebben.

Quote:
christenen zeggen dan dat hij ons de vrije keuze gaf, maar is dat niet gewoon ronduit gemeen?

Nee, dat is ronduit liefde.

Quote:
je geeft je kind toch ook niet de keuze om óf groente, óf snoep naar binnen te werken?

Niet? Je hebt geen kinderen?

Quote:
het is misschien een beetje een vreemd voorbeeld, maar het is precies hetzelfde. wat is er goed aan om je kind te laten doen waar het zin in heeft? welke verantwoordelijke ouder zou dat doen?

Vrijwel iedere ouder. Dat scheelt een hoop verknipte kinderen.

Quote:
god deed het wél, en op zéér grote schaal. eerst maakt hij de mens, met de natuurlijke neiging om datgene te doen wat verboden is,

Welnee.

Quote:
en dan verbied hij ze om van de een of andere boom te eten. en, alsof het nog niet genoeg is, laat hij de duivel léven! waarom?

Geen idee.

Quote:
om de mensen te straffen die in afrika opgroeien en in de goden van de natuur etc. geloven?

Nee.

Quote:
zij hebben volgens hun cultuur goed geleefd. pas als ze dood zijn, zullen ze achter de vreselijke vergissing die ze gemaakt hebben komen.

Als ze echt goed geleefd hebben, is die vergissing niet zo vreselijk. Dan ontdekken ze dat het allemaal nog mooier is dan ze al dachten.

Quote:
is dat eerlijk?

ja

Quote:
ik weet het niet...

Dat vraag ik me af. Het klinkt alsof je het best denkt te weten.


Samengevoegd:

Quote:

Als je je bekommert om de mensen in Afrika, is het misschien wel je taak om ze het evangelie te vertellen, zodat ze gered kunnen worden.

worshippy.gifthumbsup.gifworshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn waardering voor je mooie (lange) post, CvW!

Quote:
ik heb het altijd gelooft, maar sinds anderhalf jaar begon ik na te denken en nu weet ik het niet meer.

Hoe is dat precies gekomen dan? Wat is er anderhalf jaar geleden gebeurd dat je begon "na te denken"? Want hoe kun je na jaren christelijke opvoeding nog met zoveel vragen zitten?

Maar zoek vooral het een en ander rond op dit forum! Volgens mij is er over elk onderwerp dat je aankaart wel een keer een discussie gevoerd. smile.gif

---

Ik kan je trouwens dit boek aanraden:

Brieven van een scepticus (Dr. Gregory A. Boyd & Edward K. Boyd)

Daar wordt een hoop vragen behandeld, waarvan een aantal die jij hier hebt gepost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat God al van tevoren wist dat A & E v/d boom zouden eten.

God laat satan z'n gang gaan & daardoor lijden toe om zo iedereen te laten zien dat het onmogelijk is om zonder God's leiding een waardevol leven te hebben.

Daardoor zal als er in de toekomst nog iemand 't idee krijgt dat ie 't beter kan dan God, God 't verhaal met satan aan kunnen halen om te laten zien dat dat niet zo is.Rechtvaardige gelovigen die al snappen dat 't zonder God onmogelijk is leven op dit moment dan mischien in een wereld vol met lijden.

Maar dat zal de rechtvaardige niet kunnen schaden.

Vergelijkbaar met Paulus die ook al zat ie in de gevangenis & werdt ie gemarteld hij toch vol geloof & vreugde was & bleef.

't feit is dat er lijden bestaat.Maar we hebben allemaal de keuze om dit niet of wel te veroorzaken.

Dat God niet de rechtvaardigen uit deze wereld haalt is denk ik omdat ze anderen kunnen helpen om ook tot God te komen.


Samengevoegd:

Of de hell een te zware straf is?

Mischien is 't vuur wel een zuiveringsprocces.

Kan me herinneren dat ergens geschreven staat dat een apostel die afgedwaald was over gelaten werdt aan satan en uiteindelijk toch door 't vuur heen gered zou worden.

Denk er ook aan dat Christus kwam om te dopen met vuur.

God wil ook redder zijn van allen ( Timotheus..)

Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat hel(en hemel)niet voor altijd zijn.

* Want ergens staat geschreven (volgens mij in psalmen of spreuken) dat de aarde voor eeuwig(eon) zal blijven bestaan.Dit terwijl Christus zegt dat de aarde zal vergaan.Daaruit concludeer ik dus dat 't woord eon zoals ook gebruikt in context als eeuwige straf niet voor altijd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het vuur als zuiveringsproces is in de christelijke traditie bekend als het Vagevuur of Purgatorium. In de (post-)reformatiekerken is dat begrip goeddeels verdwenen.

De hel is in de meeste takken van het christendom eeuwig. Van zuivering is dus geen sprake.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk niet dat God al van tevoren wist dat A & E v/d boom zouden eten.

Volgens jou is God niet alwetend?

Quote:
Of de hell een te zware straf is?

Mischien is 't vuur wel een zuiveringsprocces.

Kan me herinneren dat ergens geschreven staat dat een apostel die afgedwaald was over gelaten werdt aan satan en uiteindelijk toch door 't vuur heen gered zou worden.

De bijbel lijkt toch een andere indruk te geven:

Op 20:10

En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.

Op 21:8

Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.’

Dat klinkt toch anders dan het vagevuur...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volgens jou is God niet alwetend?

Jawel, maar ook is te lezen dat God de harten test om er achter te komen wat iemand beweegd.

Ik denk zeker niet dat 't God's bedoeling was dat ze v/d boom aten.

Quote:

Op 20:10

En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.

In grondtext staat " eeuwen der eeuwen"

Of dit voor altijd is vraag ik me af.Staat nog open.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Volgens jou is God niet alwetend?

Ook al is de vraag niet aan mij gesteld:

volgens mij is God niet alwetend in de betekenis die er vaak aan gegegeven wordt. Hij is niet alwetend inzake de keuzes die mensen in de door Hem gegeven vrijheid maken. Ik geloof niet dat de werkelijkheid voor God een statisch geheel is. Juist in de dynamiek schuilt ook voor God nog enige verrassing. God heeft de mens mede-schepper gemaakt, mede-vormgever van de werkelijkheid, en ik vermoed dat God net als ouders wel eens naar de creaties van Zijn kinderen zit te kijken met de gedachte "uh, ja, goed bedoeld enzo, en ik zie dat je reuze enthousiast bent, maar wat IS dat???"


Samengevoegd:

Quote:

In grondtext staat " eeuwen der eeuwen"

Of dit voor altijd is vraag ik me af.Staat nog open.

In de grondtekst staat zoiets als "voor aion en aion". Aion kan je vertalen als "eeuwigheid" en als "periode, eeuw".

Beide vertalingen zijn dus mogelijk op basis van de grondtekst. Als je het strikt als "eeuw" zou vertalen, wordt Matteus 6:13, het slot van het Onze Vader:

En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in de eeuw, amen.

Ik zou denken dat we Gods koninkrijk, kracht en heerlijkheid toch iets eeuwiger zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Of de hell een te zware straf is?

Mischien is 't vuur wel een zuiveringsprocces.

Kan me herinneren dat ergens geschreven staat dat een apostel die afgedwaald was over gelaten werdt aan satan en uiteindelijk toch door 't vuur heen gered zou worden.

Denk er ook aan dat Christus kwam om te dopen met vuur.

God wil ook redder zijn van allen ( Timotheus..)

Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat hel(en hemel)niet voor altijd zijn.

* Want ergens staat geschreven (volgens mij in psalmen of spreuken) dat de aarde voor eeuwig(eon) zal blijven bestaan.Dit terwijl Christus zegt dat de aarde zal vergaan.Daaruit concludeer ik dus dat 't woord eon zoals ook gebruikt in context als eeuwige straf niet voor altijd is.

Ik heb de indruk dat je twee teksten met elkaar in verband hebt gebracht.

1 Tim 1,20

Tot hen behoren Hymeneüs en Alexander, die ik aan de satan heb overgegeven, opdat hun het lasteren worde afgeleerd.

1 Kor 3,15

maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.

Er zijn meerdere oordelen. Er is een laatste oordeel, maar er zijn ook al oordelen die eerder plaatsvinden in dit leven. Het Griekse woord voor 'oordeel' is 'kríseos', waar ons woord voor 'crisis' vandaan komt. Er kunnen soms meerdere crisissen in het leven van een mens zijn, die tot bekering moeten leiden. Er is nu in de financiële wereld een kredietcrisis geweest, die moet leiden tot een beter toezicht en minder hebzucht.

Hymeneüs en Alexander gingen een zware tijd in de macht van de satan tegemoet, met het doel dat ze zich zouden bekeren en alsnog gered konden worden.

1 Kor 3,15 zie ik niet zo, want daar gaat het om bekeerde mensen die alleen werken van eeuwigheidswaarde hebben gedaan en daarnaast ijdele werken. De ijdele werken zullen aan het licht komen en niet standhouden. Zelfs bekeerde mensen kunnen ijdelen werken doen. Sommige christenen doen werk voor de kerk, wat ze met een goede bedoeling doen, maar God heeft hen daarvoor niet geroepen. Zulk werk levert geen/onvoldoende goede vrucht op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jalikaatje..

Vrije keuze? Ik vind dat zoiets moeilijks om te zeggen! Tsja; Je gelooft --> gaat naar de hemel. Je gelooft niet --> je gaat naar de hel.

(Wat heel veel christenen geloven, voordat ik de katholieken over me heen krijg knipoog_dicht.gif)

Ik zie dit eerlijk gezegd niet echt als een eerlijke keuze. En, daarnaast, kan je kiezen om te geloven?

Er zijn genoeg christenen die geloven dat je bent uitverkoren om te geloven. Betekent dat dat er dus ook mensen zijn die uitverkoren zijn om naar de hel te gaan?

Dit zijn dus vragen waarmee ik ook best zit, dus ik kan me dit topic wat betreft bepaalde vragen goed voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mensen die uitverkoren zijn om naar de hel te gaan, zijn degenen die zich niet (willen) laten redden door Jezus Christus.

De mensen die uitverkoren zijn om naar de hemel te gaan, zijn degenen die zich laten redden door Jezus Christus.

Als iemand er dus voor kiest zich door Jezus Christus te laten redden, wordt deze persoon door Jezus Christus uitverkoren om naar de hemel te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De mensen die uitverkoren zijn om naar de hel te gaan, zijn degenen die zich niet (willen) laten redden door Jezus Christus.

De mensen die uitverkoren zijn om naar de hemel te gaan, zijn degenen die zich laten redden door Jezus Christus.

Als iemand er dus voor kiest zich door Jezus Christus te laten redden, wordt deze persoon door Jezus Christus uitverkoren om naar de hemel te gaan.

Als iemand uitverkoren is, dan heeft diegene geen keuze, ook al zou ie willen. Je zegt in je laatste alinea het omgekeerde van wat je daarvoor zegt.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

heel veel? mwah, een minderheid. En die heeft nog ongelijk ook
widegrin.gif

Haha voorspelbaar puh2.gif Ik had deze reactie al in gedachten toen ik het schreef flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De 'uitverkiezing' zoals sommigen die prediken, bestaat dus ook niet. Het is niet zo dat mensen geen keuze hebben en dat God de keuze maakt.

Mensen maken zelf de keuze door te reageren op het aanbod dat God doet. Als mensen Zijn aanbod aannemen, reageert Hij daar weer op door deze mensen uit te (ver)kiezen.

De volgorde is dus:

1. Initiatief van God (door het brengen van het Offer)

2. Initiatief van de mens

3. Initiatief van God (uitverkiezing)

Jak 4,8a

Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen.

Nog beter is het:

1. God kiest voor de mens; God maakt de mens

2. De mens kiest voor de duivel / de verleiding en wijst God af

3. Initiatief van God (door het brengen van het Offer)

4. Initiatief van de mens

5. Initiatief van God (uitverkiezing)

(Het is nogal een theoretische discussie, want je zou ook 1 en 3 of 1 t/m 3 of 1, 3 en 5 of 1 t/m 5 het hele proces van uitverkiezing kunnen noemen. Het komt er op neer dat God meerdere acties onderneemt om verzoening tussen de mens en God te realiseren en dat die verzoeningspoging alleen lukt als de mens daar positief op reageert. Uitverkiezing is dus niet een proces waarbij de mens passief is en geen invloed op kan uitoefenen en waarbij God al alles voor zou hebben vastgelegd.

Stel dat 1 miljoen mensen op mij willen stemmen zodat ik zou worden gekozen als minister smile.gif maar ik meld mij nooit aan op een kieslijst, dan kunnen de mensen mij nog zo graag als minister willen hebben, maar dan zullen ze nooit op mij kunnen stemmen en word ik nooit minister.

Zo is het ook met mensen die God wil uitkiezen, maar die zich nooit verkiesbaar stellen op de lijst van gereddenen - lijst 777 knipoog_dicht.gif

In Gods koninkrijk zijn miljaren vacatures, maar slechts een deel van de wereldbevolking solliciteert daarop. Er zijn meer dan genoeg functies.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jalikaatje..

Vrije keuze? Ik vind dat zoiets moeilijks om te zeggen! Tsja; Je gelooft --> gaat naar de hemel. Je gelooft niet --> je gaat naar de hel.

(Wat heel veel christenen geloven, voordat ik de katholieken over me heen krijg
knipoog_dicht.gif
)

Ik zie dit eerlijk gezegd niet echt als een eerlijke keuze. En, daarnaast, kan je kiezen om te geloven?

Er zijn genoeg christenen die geloven dat je bent uitverkoren om te geloven. Betekent dat dat er dus ook mensen zijn die uitverkoren zijn om naar de hel te gaan?

Dit zijn dus vragen waarmee ik ook best zit, dus ik kan me dit topic wat betreft bepaalde vragen goed voorstellen.

Tja, het lijkt misschien wat krom. Maar kiezen voor geloof doe je wel, je doet het ook bewust. Het is iets waar je altijd voor blijft kiezen. En de keuze voor geloof maken is iets anders dan 'die optie kiezen anders ga ik naar de hel.'

Over uitverkoren zijn weet ik niet zo veel, daar kan ik niet zo veel over zeggen.

Het blijft een lastig onderwerp, we moeten het maar hebben van het beetje kennis dat we hebben. Ik snap het ook niet helemaal, maar de beetjes die ik snap snijden voor mij wel hout. Maar je hebt gelijk: het blijft toch best lastig om uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luc. 14:16-24.

Quote:
16 Hij zeide tot hem: Iemand richtte een grote maaltijd aan en nodigde velen. 17 En hij zond zijn slaaf uit tegen het uur van de maaltijd om tot de genodigden te zeggen: Komt, want het is nu gereed. 18 En zij begonnen zich allen opeens te verontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht en ik moet die noodzakelijk gaan bezien; ik verzoek u, houd mij voor verontschuldigd. 19 En een ander zeide: Ik heb vijf span ossen gekocht en ik ga die keuren; ik verzoek u, houd mij voor verontschuldigd. 20 Weer een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd en daarom kan ik niet komen. 21 En de slaaf kwam terug en berichtte zijn heer deze dingen. Toen werd de heer des huizes toornig en zeide tot zijn slaaf: Ga aanstonds de straten en stegen der stad in en breng de bedelaars en misvormden en blinden en lammen hier. 22 En de slaaf zeide: Heer, wat gij hebt opgedragen, is geschied en nog is er plaats. 23 En de heer zeide tot de slaaf: Ga de wegen en de paden op en dwing hen binnen te komen, want mijn huis moet vol worden. 24 Want ik zeg u: Niemand van die mannen, welke genodigd waren, zal van mijn maaltijd proeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid