Spring naar bijdragen

Mondige christenen


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Wat heeft het voor zin een boek te bezitten waarin nooit gelezen wordt? Ik denk dat je het percentage van de bevolking onderschat dat vrijwel NIKS leest, geen krant, geen boeken, alleen de wekelijkse reclamefolders van de supermarkten en misschien af en toe een kop van de Privé of Story bij de kapper. (Velen halen ook dat niet)

Nederland telt nog steeds 1,3 miljoen laaggeletterden. Dat de meeste van ons die mensen niet kennen of dagelijks ontmoeten betekent niet dat ze niet bestaan. Al deze mensen kunnen niet op eigen houtje de bijbel begripsvol lezen. Veel van hen hebben wel een bijbel, want dat is een traditioneel cadeau bij een aantal levensfasen of gekregen uit erfenis. Maar dat het niet 100% is, is niet zo raar.

Klopt en de mensen die de Bijbel wel lezen, houden het vaak bij dezelfde stukken (de Thora en de Evangeliën). Vaak blijven de verhalen vanaf de handelingen van de apostelen tot de openbaring aan Johannes gesloten. Er zijn passages in de Bijbel die je nooit hoort in de kerken, want als de dominee uit Ezechiel 23 zou lezen krijgen de kerkgangers zeker weten rooie oortjes! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Nee inderdaad, je zei het op omdat het moest van je ouders. Ik mocht er mee ophouden toen ik twaalf was en mijn zusje moest nog even drie jaren doorgaan, wat heb ik daar van genoten!
big-smile.gif

(Echter vraag ik me nog steeds af of zij ze wel volgemaakt heeft
engel.gif
)

O, mijn moeder werpt mij nog steeds vuile blikken toe omdat ik pertinent weiger te participeren in mijn vaders brandweergebed, dus van "mogen ophouden" is nooit sprake geweest bij ons. Mijn broer vouwt nog steeds eerbiedig de handen maar gaat vervolgens gekke bekken naar mij trekken, hypocriet (maar wel leuk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

O, mijn moeder werpt mij nog steeds vuile blikken toe omdat ik pertinent weiger te participeren in mijn vaders brandweergebed, dus van "mogen ophouden" is nooit sprake geweest bij ons. Mijn broer vouwt nog steeds eerbiedig de handen maar gaat vervolgens gekke bekken naar mij trekken, hypocriet (maar wel leuk).

Ik had onder het gebed de mogelijkheid om mijn zusje haar benen tegen de poten van de tafel te drukken zodat ze soms de stilte doorbrak! e_53.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je daarmee wilt zeggen dat de secularisatie het gevolg is van de Reformatie denk dat je oorzaak en gevolg door elkaar haalt. Reformatie en secularisatie zijn allebei het gevolg van de gerezen inzichten (tijdgeest zo je wil) uit de 15e en 16e eeuw maar secularisatie niet het gevolg van de Reformatie maar van de Renaissance. De macht van de kerk was toen zowiezo tanende anders was er geen Reformatie geweest.(Alles imo)

Ik ben blij dat er tenminste iemand is die het als mij ziet, wat dat betreft. Misschien bedoelt Dostojevski het uiteindelijk ook wel zo, maar die indruk heb ik (nog) niet (voldoende) gekregen. Zoals Dingo het verwoordt, kan ik me erbij aansluiten. (Dit is geen kritiek op Dostojevski, maar een compliment voor Dingo.)

Nog een voorbeeld wat betreft de 'de-secularisatie' wat bij mij persoonlijk plaatsvond toen ik 'charismatisch' werd: ik gooide eerst mijn seculiere cd's weg en later mijn 'christelijke metal'-cd's. Daarnaast las ik geen seculiere boeken meer. (Hiermee wil ik mezelf niet neerzetten als heilig boontje, maar probeer ik alleen een feitelijk voorbeeld te geven van mijn persoonlijke de-secularisatie.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid